Techniek: welke automaat kiezen? 9 traps automaat van Fiat Ducato of 9G-Tronic van Mercedes-Benz Sprinter?

Techniek: welke automaat kiezen? 9 traps automaat van Fiat Ducato of 9G-Tronic van Mercedes-Benz Sprinter?

Loading

De 9G-Tronic transmissie van Mercedes-Benz is een negentraps automatische transmissie die wordt gebruikt in verschillende Mercedes Sprinter campermodellen. Het is een negentraps automatische transmissie die gebruik maakt van een hydraulische koppelomvormer om het koppel van de motor over te brengen op de transmissie. De 9G-Tronic van Mercedes heeft een maximaal koppel van 700 Nm tot 1.000 Nm. De 9G-Tronic is de opvolger van de 7 G-Tronic en is volledig elektronisch gestuurd. De vergrendeling van de koppelomvormer kan in alle 9 vooruitversnellingen werken. Het biedt soepele en snelle schakelingen en verbetert de brandstofefficiëntie van de auto.

9G-Tronic of 9G-Tronic Twin?

Er is geen zodanig verschil tussen de 9G-Tronic automaat van Mercedes en de 9G-Tronic Twin omdat ze dezelfde transmissie zijn. “Twin” is gewoon een marketingterm die Mercedes gebruikt om te verwijzen naar de 9G-Tronic transmissie met een specifieke configuratie of een bepaald pakket van extra functies. Het kan bijvoorbeeld extra sensoren hebben om de rijomstandigheden te monitoren en aan te passen, of een speciale modus voor sportief rijden. Over het algemeen zal een Twin-versie van de 9G-Tronic echter vergelijkbare prestaties en efficiëntie hebben als de standaardversie van de transmissie.

Fiat Ducato motorhomes

Voor modeljaar 2022 verruilde de Ducato zijn 2.3 liter motoren voor een 2.2-liter motor maar met behoud van exact dezelfde vermogens- en koppelcijfers als de oude 2.300 cc’s, maar deze nieuwe generatie bieden meer efficiëntie, zo’n 7 %, stoten ze minder C02 uit en wegen ze 15 kg minder.

De 9-traps automaat van de Fiat Ducato is ontwikkeld door Fiat Chrysler Automobiles en is specifiek ontworpen voor toepassing in de Ducato bestelwagen en is gekoppeld aan een ZF-versnellingsbak. Deze transmissie heeft 9 versnellingen en maakt gebruik van een koppelomvormer om het vermogen van de motor over te brengen op de transmissie.

Het heeft een maximaal koppel van 450 Nm en is beschikbaar op een beperkt aantal Ducato modellen. Met een 9-traps automaat stijgt het motorkoppel tot 450 Nm terwijl voor de handgeschakelde 6-versnellingsbak het koppel beperkt is tot maximaal 400 Nm.

Fiat Ducato 9-traps automaat doorsnede op Salon Van Dusseldorf 2019
Fiat Ducato 9-traps automaat doorsnede op Salon Van Dusseldorf 2019

Als vervanging van een oudere gerobotiseerde ComfortMatic handgeschakelde 6-versnellingsbak in de Ducato update van 2019, is deze 9 speed automaat soepeler geworden. Het is een enorme verbetering ten opzichte van zowel de standaard handgeschakelde 6-versnellingsbak als de vorige ComfortMatic. De rivalen zoals Iveco Daily of Volkswagen Crafter hebben (maar) 8 versnellingen, bepaalde Ford Transit modellen met 130 PK zelfs maar zes, terwijl de Mercedes Sprinter de Fiat Ducato evenaart met ook negen trappen. De Ford Transit met 170 PK heeft dan weer een automaat met 10 trappen.

Algemeen kunnen we stellen: hoe meer trappen, hoe zuiniger en stiller en dus in feit beter. Een negen-traps is dus beter dan een 8 of 6 bij een vergelijkbaar voertuig (zoals 3.0 T, 3.5 T, 3.65 T, 4.4 T en de lengte).

Wat al die versnellingen bieden ten opzichte van de handgeschakelde 6-versnellingsbak, is dat ze de motor veel minder toeren per minuut laten draaien, het helpt niet alleen het verbruik te verlagen maar maakt de Ducato ook stiller. Het zwakste element is de knop die schakelt tussen de 3 rijmodussen Normaal, Power en Eco die oh zo goedkoop aanvoelt. Een verbruiksrit zal u duidelijk maken hoe de 3 modussen merkbaar verschillen tijdens het rijden en vooral aan het tankstation.

ZF Friedrichshafen AG is een Duitse transmissie-expert uit het Bodenmeer die de versnellingbakken voor Fiat leveren.

Oude ComfortMatic systeem

In feite was dit systeem een soort van hybridesysteem van een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak en geen 100% automaat (met 9 trappen). Vooral bij het manoeuvreren op hellingen kreeg je het met dit systeem op je zenuwen omdat het voertuig onmiddellijk wegrolde bij het loslaten van de rem en het vaak moeilijk was om het gaspedaal onder controle te krijgen.

Het gehuil van de motor en de geur van een verbrande koppeling waren meestal het resultaat. Met de nieuwere 9 traps automaat zijn die problemen verdwenen. Als je de rem loslaat kruipt de Ducato langzaam in de gewenste richting – of stopt in ieder geval als de helling te steil is – met het gaspedaal kan het vermogen goed gedoseerd naar de voorwielen gestuurd worden.

Ford Transit 170 PK met 10 traps automaat

Ford is in 2020 begonnen met de productie van een nieuwe 10-traps automatische versnellingsbak-optie voor zijn Transit-modellen met achterwielaandrijving die tevens de brandstofefficiëntie, duurzaamheid en het vermogen tot 2.800 kg kunnen trekken. De voorwielaangedreven versies van de Transit blijven onveranderd leverbaar met een 6-traps automaat. De versnellingsbak is beschikbaar voor de varianten van de Transit met de nieuwe, 170 pk sterke 2.0-liter EcoBlue HDT dieselmotor.

Ford zegt dat de transmissie langdurige slijtagetests heeft ondergaan om zijn duurzaamheid tijdens intensief gebruik te garanderen.  De nieuwe transmissie biedt de oplossing voor Transit-toepassingen waar automaten worden geprefereerd vanwege hun gebruiksgemak en hogere gewichts-conversies zoals bijvoorbeeld campers. De transmissie is intern ontwikkeld door Ford-ingenieurs samen met General Motors. Bij de ontwikkeling van deze transmissie is gebruik gemaakt van computersimulaties die de voordelen van meer versnellingen afwegen tegen de energie die verloren gaat bij vaker schakelen. Een 10-traps automaat zou het beste compromis bieden.

De belangrijkste verschillen in souplesse en koppel

Het belangrijkste verschil tussen deze twee transmissies is de ontwikkeling, de productie en de toepassing. De 9G-Tronic van Mercedes is ontworpen en geproduceerd door Mercedes-Benz en wordt gebruikt in hun premium modellen, terwijl de 9-traps automaat van de Fiat Ducato specifiek is ontworpen voor gebruik in de Ducato-bestelwagen. Daarnaast heeft de 9G-Tronic van Mercedes een hoger maximaal koppel, waardoor het geschikter is voor voertuigen met krachtigere motoren en betere prestaties. De tijdens het gebruik gegenereerde warmte wordt afgevoerd via de transmissieoliekoeler. Omgekeerd heeft de 9G-TRONIC geen extra radiateur nodig om de koude transmissieolie op te warmen bij een koude start onder arctische omstandigheden. De synthetische Fuel Economy olie met lage wrijving van de tweede generatie presteert ook betrouwbaar bij extreem lage temperaturen.

Een intensieve computer gebaseerde systeemanalyse en mock-up maakten het mogelijk om een ​​transmissie met negen versnellingen te realiseren met slechts 4 eenvoudige planetaire tandwielsets en 6 schakelelementen. Mercedes-Benz heeft een wereldwijd patent verkregen voor deze specifieke configuratie.

Koppelomvormer

Het aandrijfelement van een klassieke automatische transmissie is de hydrodynamische koppelomvormer. In de nieuwe 9G-TRONIC hebben de ingenieurs het hydraulisch circuit in de koppelomvormer verbeterd en de efficiëntie verhoogd tot 92%. Dit buitengewoon goede cijfer is belangrijk voor het brandstofverbruik, omdat de natuurkundige verliezen bij het overbrengen van het motorkoppel naar de ingaande as van de transmissie tot een minimum worden beperkt. In de eerste generatie 7G-TRONIC uit 2003 was de efficiëntie van dit onderdeel slechts 85%.

    • Negen versnellingen met een brede spreiding van 9,15
    • Nieuwe koppelomvormer: hoog rendement van 92 procent
    • Meer comfort door dubbele turbine torsiedempers met centrifugale slinger en koppelomvormer lockup koppeling met retourdrukveer
    • Op behoeften gebaseerde olietoevoer met efficiënt schottenpomp en elektrische hulppomp
    • Transmissie hoofdas met drievoudige diepe gat boring
    • Compacte lichtgewicht constructie: weinig inbouwruimte met minder gewicht

Voor het eerst is in de 9G-TRONIC een retourdrukveer geïntegreerd in de koppel omvormer vergrendelingskoppeling. De koppel omvormervergrendeling, een koppeling met meerdere platen, werd voorheen uitsluitend hydraulisch aangestuurd. Dankzij het gebruik van de drukveer is activering altijd betrouwbaar en handig, zelfs bij de laagste snelheden. In de 9G-TRONIC zijn de afzonderlijke versnellingen met elkaar verbonden door drie koppelingen met meerdere platen en drie multi-schijfremmen. De meer platen koppelingen worden gebruikt voor wrijvingsoverdracht van het aandrijfkoppel tussen twee componenten.

Rijden met de Mercedes Sprinter met 9G-Tronic

Wanneer de motor stilstaat  –  bijvoorbeeld bij een rood licht in de start/stop-modus –  wordt de elektrische hulppomp geactiveerd, zorgt voor een gedefinieerde basisdruk en garandeert zo het behoud van alle noodzakelijke functies. Als de bestuurder na het einde van de rode stoplichtfase opnieuw wil starten, garandeert de olietoevoer van de elektrische pomp na het starten van de verbrandingsmotor een spontane en wendbare acceleratie. De hulppomp ondersteunt ook de hoofdpomp in bepaalde bedrijfsomstandigheden met draaiende motor, bijvoorbeeld bij zeer lage motortoerentallen of zeer hoge temperaturen. De olie volumestroom wordt vervolgens naar behoefte geleverd om schakelbewerkingen te garanderen of in het geval van verhoogde koelbehoeften.

Besluit

Motoren worden steeds lichter (bijv. 2.2 liter in plaats van 2.3 liter). Fabrikanten proberen die verbrandingshandicap van het kleinere toerentalbereik te compenseren met steeds meer versnellingen.

Met 9 overbrengingsverhoudingen komt men dichter bij het continu variabele ideaal. De transmissie moet zorgen voor de aandrijving van het voertuig over een breed toerentalbereik – van start- tot topsnelheid – maar wordt slechts in een beperkt toerentalbereik (1000 tpm tot maximaal 7000 tpm) door de motor geleverd.

De 9-traps automaat van Fiat is eenvoudiger in ontwikkeling en heeft een lager koppel dan de 9G-Tronic. Hij is nog vrij nieuw en af en toe duiken er nog wat kinderziektes op zoals bij de start/stop functie maar ondertussen heeft Fiat dit systeem verbeterd.

De 9G-Tronic van Mercedes heeft een hogere rendement en betrouwbaarheid maar is duurder in aankoop.

© Publicatie Camperland.be 2023, alle rechten voorbehouden.

Loading