Renault Master H2 introduceert Hyvia, de nieuwe weg naar waterstofmobiliteit

Renault Master H2 introduceert Hyvia, de nieuwe weg naar waterstofmobiliteit

De Renault groep gaat een breed gamma lichte bedrijfsvoertuigen op de markt brengen met waterstof en uitgerust met brandstofcellen: HYVIA. Eén ervan is een Van H2 type die eventueel als basis zou kunnen dienen als busje in de camperwereld. De voertuigen zijn ontworpen op basis van een ‘Dual power’-architectuur, die zowel op elektriciteit als waterstof werkt. Een rijbereik tot 500 kilometer: 100 km rijbereik verkregen via elektrische energie, de rest dankzij waterstof.

De voertuigen zijn allemaal uitgerust met een batterij van 33 kW, een brandstofcel van 30 kW en tanks met 3 tot 7 kilogram waterstof, naargelang de versie. Het brandstofcelsysteem omvat de batterij en alle subsystemen die nodig zijn voor de goede werking: voeding en regeling van lucht en waterstof, bevochtiging van gassen en koeling.

Wat is HYVIA eigenlijk en waar staat de afkorting voor?

Hyvia steunt op de troeven en competentie van twee marktleiders, Renault Group en Plug Power. De onderneming telt 4 vestigingen in Frankrijk en zal tegen eind 2021 brandstofcellen en waterstoftankstations assembleren in de fabriek van Flins. De producten zullen in heel Europa worden aangeboden.

    • HY’ voor hydrogen (waterstof), ‘VIA’ voor weg: Hyvia effent een nieuwe weg naar koolstofarme mobiliteit door een compleet en uniek ecosysteem aan te bieden.
    • Groene waterstof, afkomstig van de elektrolyse van water, maakt mobiliteit zonder CO2-uitstoot tijdens het gebruik mogelijk en biedt een groter rijbereik en een tanktijd van enkele minuten. Geen uitstoot van CO2 of vervuilende gassen tijdens het gebruik, conform de homologatiecyclus (WLTP).
    • Hyvia gaat tegen eind 2021 de productie, opslag en distributie van groene waterstof aanbieden, met onder meer waterstoftankstations, om zo gericht mogelijk in te spelen op de behoeften van zijn klanten.
    • Het hele ecosysteem zal worden aangevuld met financierings- en onderhoudsdiensten.
    • Als aanvulling op de elektrische mobiliteit zal Hyvia tegen eind 2021 een brede waaier van lichte bedrijfsvoertuigen met brandstofcel aanbieden:
      • Master Van H2-TECH: een grote bestelwagen voor goederenvervoer, met een nuttig laadvolume van 12 m³ en een rijbereik tot 500 km.
      •  Master Chassis Cab H2-TECH: een grote bestelwagen voor het transport van volumineuzere goederen, met een nuttig laadvolume van 19 m³ en een rijbereik van ongeveer 250 km.
      • Master Citybus H2-TECH: een stadsminibus om tot vijftien personen te vervoeren, met een rijbereik van ongeveer 300 km.

Hyvia steunt op de expertise van Plug Power, een van de wereldmarktleiders op het gebied van waterstofoplossingen. Plug Power heeft ruim 20 jaar ervaring met elektrolyseapparaten en beschikt reeds over een netwerk van meer dan honderd stations, die meer dan 40 ton waterstof per dag verdelen.

“Om de uitdagingen van de waterstofmobiliteit aan te gaan, is het belangrijk om brandstofcelvoertuigen aan te bieden voor alle intensieve toepassingen, maar ook om rekening te houden met het hele ecosysteem. HYVIA biedt kant-en-klare mobiliteitsoplossingen, inclusief productie, opslag en distributie van groene waterstof en een uitgebreid gamma bedrijfsvoertuigen. Die oplossingen beantwoorden aan de nieuwe behoeften van ondernemingen, grote bedrijven, voertuigenparken en overheden, om samen aan te sluiten bij de energietransitie,” aldus David Holderbach, CEO van Hyvia.

CLPLUS is een GRATIS geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

Hyvia blijft zijn ecosysteem in Frankrijk uitbouwen

Villiers Saint-Frédéric – Maatschappelijke zetel en R&D: een toegewijd team heeft de studies opgestart die nodig zijn om brandstofcellen op grote schaal te integreren in voertuigen, in het hart van het ontwikkelings- en technologiecentrum voor bedrijfsvoertuigen van Renault Group.

Flins – Proces, productie en logistiek: de werkzaamheden en studies voor de assemblage van de brandstofcel en waterstoftankstations worden versneld en zullen eind 2021 op de markt komen.

Batilly – Productie van Renault Master: de fabriek van Renault Group in Batilly produceert Master voor HYVIA.

Gretz Amainvilliers – PVI (Renault Vehicle Innovation): PVI, sinds 2017 een dochteronderneming van Renault Group, zet de elektrificatie van Master voort en breidt zijn knowhow voor de integratie van brandstofcellen verder uit. PVI produceert ook waterstofvrachtwagens van 27 ton.

Bronnen – Perstekst Renault Group –

© Publicatie copyright Camperland.be 2021, alle rechten voorbehouden.

Loading

Een reactie achterlaten