Winteronderhoud voor de camperaar. Hoe tref je (veilige) voorzorgen voor je camper voertuig?

Winteronderhoud voor de camperaar. Hoe tref je (veilige) voorzorgen voor je camper voertuig?

Loading

Update oktober 2021

Het is de winterperiode waarbij de camper voor langere tijd op stal gaat of buiten in de kou blijf staan. Met andere woorden, er zijn extra voorzorgen nodig om je camper te beschermen tegen koude, nat, sneeuw en vooral vorst. Er zijn verschillende zaken waaraan we moeten denken. Het gas, het water aflaten, de batterijen, het vocht in de camper zijn de dingen die we niet zullen mogen vergeten, maar er is meer te doen dan dat.

Welke tips we U ook geven, er is een verschil tussen de camper die binnen kan slapen of buiten in openlucht. In de winterperiode is het verschil nog groter te noemen dan in de zomer. Koude (vorst) kan meer schade veroorzaken dan een hete zomer. 

Velen van ons associëren de koude en de natte winterperiode als onaangenaam. Maar terwijl wij thuis in de warmte kunnen zitten en onze batterijen kunnen opladen, staan onze voertuigen meestal voor de deur en moeten ze de koude en/of het gure winterweer zien te doorstaan. Vaak ontstaat er tijdens deze winterperiode ergens wel eens schade en blijft er in het voorjaar een spoor van over. 

Zout kan schade aan de verflaag of de balken van het chassis veroorzaken. De lange stilstand en de voortdurende lage temperaturen maakt dat de batterijen afzien en de banden er snel oud gaan uitzien.

Met deze tips kunt u uw camper (beter) voorbereiden op het koude seizoen zonder dat u iets vergeten bent.

Onderhoud tips voor het winterseizoen

Om je camper beter voor te bereiden voor het koude seizoen, geven we u hier enkele tips mee om op te letten:

Voor langere pauzes moet u uw voertuig altijd grondig reinigen. Omdat het langere vuil op de verf blijft zitten, des te meer schade het kan aanrichten en des te onplezieriger het is om het te verwijderen. Hetzelfde geldt voor de reiniging binnen. Dus alles in één keer doen is een goed idee.

Buitenzijde reinigen

Met een hogedrukreiniger en zachte reinigingsmiddelen van de vakhandel kan grof vuil gemakkelijk worden verwijderd. Het is belangrijk dat alle ramen en deuren gesloten zijn. Bovendien mag de hogedrukreiniger nooit rechtstreeks op openingen (ventilatieroosters aan de koelkast), afdichtingen en sloten worden gericht. 

Nadat het grove vuil is afgespoeld, kan de verf opnieuw worden beschermd met speciale onderhoudsproducten en op een hoogglans worden gebracht.

De ramen moeten ook worden behandeld met een speciale acrylglasreiniger, omdat een normale glasreiniger het gevoelige plastic kan aantasten. 

Anderzijds kunnen afdichtingen en rubbers gemakkelijk worden behandeld met talk- of siliconenspray zoals WD40.

Als uw voertuig buiten staat, is het belangrijk om vorstschade aan de motor en de leidingen te voorkomen. Controleer of er voldoende vorstbescherming in het koelwater en in het ruitenwiswater is. Benzinestations bieden meestal eenvoudige meetinstrumenten waarmee u de (vorst)waarden in enkele seconden kunt bepalen.

Na het reinigen raden we aan het voertuig te beschermen met een waslaag.

Het moeilijkste deel is het dak. Vaak is dit ook het meest bevuilde deel. Klim met een ladder aan de zijkant eventueel op het dak en reinig grondig zoals hierboven. 

Binnen reinigen

Met een stofzuiger kan je los vuil van vloeren, uit hoeken en van de bekleding weghalen. De schone bekleding moet het beste op een droge plaats worden bewaard. Vloeren en gladde oppervlakken kunnen eenvoudig worden schoongemaakt met een sopje. Stofzuig eventueel eerst de (zee)zandkorrels weg. Matten worden verwijderd en thuis gewassen, gedroogd en bewaard tot het voorjaar.

Belangrijk: het interieur mag niet worden bevochtigd om materialen en verbindingen te beschermen. 

Open na het reinigen alle kastdeuren, laden en de koelkast zodat het restvocht het best kan ontsnappen.

Reinigen

De beste winter camper?

Dat zijn zeker de motorhomes van de Zweedse camperbouwer Kabe. Naast de hoge kwaliteit hebben ze ook een hoge aanschafprijs.

Batterijen

Batterijen vormen een belangrijk onderdeel van ons voertuig. Wellicht heeft u er meer dan één, vaak zelfs drie:

Het onderhoud zal verschillen volgens het type van batterij. U heeft een loodzuur, gel batterij of LiFePO4 batterij? Meestal zal het nodig zijn de batterijen regelmatig op te laden, vooral de gewone loodzuur batterij is sterk gevoelig voor té diep ontladen. Soms wordt hiervoor ter plaatse de zgn. druppellader gebruikt.

Een andere werkwijze is de batterijen los te koppelen en thuis in de (warme) garage te plaatsen, tenminste op een vorstvrije plaats. Check elke maand met een voltmeter de toestand van de batterij en laad dan eventueel bij.

Zie verder hiervoor de verschillende artikelen over batterijen op onze site:

Banden

Pomp de banden bij dit koude weer iets bij, een halve bar + 0.5 bar is voldoende. Tijdens de maandenlange stilstand wordt aangeraden het voertuig eens te verplaatsen zodat de band geen platte vorm krijgt. Hoe harder de band is opgepompt, hoe minder hij zich zal kunnen zetten (vervormen).

Vorst - leidingen

Ten slotte moeten de leidingen worden schoongemaakt om schimmel, kalkaanslag en vorstschade te voorkomen. Open alle kleppen en laat al het resterende water weglopen. De kleppen en kranen moeten open blijven om een volledige droging te garanderen.

Als je dit kan blaas dan de leidingen met een luchtcompressor tot de laatste druppel leeg.

Verwijder alle flessen en dranken van wijn, olie, water, ….

Elektriciteit, gas en verwarming (water)

Het eerste voor ons belang is het elektronische bedieningspaneel: daar moeten de stroom- en waterpomp worden uitgeschakeld. Dit beschermt de batterijen tegen diepontladingen en verhoogt de duurzaamheid. Extra voedingsaccu’s kunnen vorstvrij worden verwijderd en opgeslagen. 

Maar als eerste, laad alsjeblieft op! Als alternatief kan uw voertuig ook op de stroom worden aangesloten zolang de juiste verbindingen beschikbaar zijn.

Als de voeding is uitgeschakeld, schakelen we naar de gastoevoer. Alle bestaande gasflessen moeten volledig worden gesloten en losgekoppeld van de leidingen. Bevestig tot slot de veiligheidskap.

Nu zorgen wij voor de verwarming. Als er nog water in de boiler (van de Truma kachel) zit, moet deze volledig worden leeg gelaten. 

Vocht

In een stilstaand voertuig kan vocht ontstaan omdat het niet verwarmd wordt of niet vorstvrij kan gehouden worden. Door de wisselende temperatuurschommelingen ontstaat vocht, zowel bij koude als warme temperaturen.

    • je kan een vochtvreter plaatsen
    • je kan ergens kieren voorzien zodat tocht ontstaat, tocht zal doen opdrogen
    • je kan tocht zelf maken met een ventilator
    • laat een dakluik open staan op een kiertje (als het voertuig binnen is gestald) maar let op voor inbraak

Verwijder dekens, kussen en eventueel de matras uit de camper. Laat ze alvast niet opgehoopt liggen. Berg dekens en lakens op in zakken die je met de stofzuiger luchtledig trekt.

Verwijder alles wat kan beschimmelen zoals schoenen, boeken, …

Verwijder alle etenswaren, kruiden, koffie, zout, …

Zet de deur van de koelkast open alsook het deurtje van het vriesvak. Droog eventueel alles nog eens goed uit met een sopje van een anti-schimmel reinigend product.

Controleer en/of ledig op regelmatig basis (eens per maand) de vochtvreter

In een stilstaand voertuig kan vocht ontstaan omdat het niet verwarmd wordt of niet vorstvrij kan gehouden worden. Met de Bison vochtvreter haal je het vocht uit de lucht.
In een stilstaand voertuig kan vocht ontstaan omdat het niet verwarmd wordt of niet vorstvrij kan gehouden worden. Met de Bison vochtvreter haal je het vocht uit de lucht.

Motor

Kijk de verschillende niveau’s na van de remvloeistof, het ruitensproeiersysteem en het koelwater. Vul eventueel bij met antivries

De garagehouder kan de vorstbescherming van je koelwater meten. In de handel is dit te koop van 5 tot 25 €.

Heeft de motor na het mooie camperseizoen zijn kilometers gedaan en is de motor toe aan nieuwe olie en/of filters? Maak dan nu al een afspraak voor het vroege voorjaar daar is. Nieuwe olie bevat geen vuildeeltjes die naar onderen in het carter kunnen zakken.

Staat de camper buiten maak de ruitenwissers dan los van de ruiten. Plaats er bijvoorbeeld een stuk kurk tussen zodat ze niet aan de ruiten kunnen vastvriezen en vervormen waardoor de rubbers daarna minder lang zullen meegaan.

Bescherm je camper in de winter - zelf je koelvloeistof meten met een antivries meter
Bescherm je camper in de winter - zelf je koelvloeistof meten met een antivries meter

Handrem

Tijdens de winter- en vorstperiode trek je best de handrem NIET aan zodat de remblokken niet aan de remtrommel kunnen blijven hangen. 

Wanneer dit het geval is kan je niet meer vertrekken!

Schakel als alternatief de camper in eerste versnelling en vergeet niet in het voorjaar terug in neutraal te zetten als je de eerste keer de motor terug start.

Moet je de camper op een helling parkeren, gebruik dan extra wiggen als extra beveiliging tegen het wegrollen.

Stallen om te overwinteren

Als de camper of caravan schoongemaakt wordt, is het belangrijk om een geschikte parkeerplaats te kiezen. Meest geschikt zijn grote garages of kortom vorstvrije, droge stallingen. Maar zelfs een veld onder de blote hemel is geen probleem, als je aandacht besteedt aan een paar punten.

Als het voertuig buiten staat in de winter is, moet u er ook voor zorgen dat het regelmatig wordt verplaatst en geventileerd. Vocht wordt gemakkelijk uitgewisseld en het chassis en de banden worden beschermd tegen schade door te lang staan.

Verzekering

Kijk na of uw voertuig is beschermd voor brandschade door derden. Wat bij diefstal, inbraak? Hoe goed ben je verzekerd voor de stalplaats?
Vaak is het verplicht de gasflessen te ontkoppelen, meer nog soms moet de camper ZONDER gasfles(sen) overwinterd worden. Minder frequent wordt soms gevraagd te stallen ZONDER batterijen.

Zie ook onze Stalplaatsen op Camperland met tips en voor-en nadelen

Als uw camper de winter doorbrengt in een droge ruimte, is deze het best beschermd. Niettemin moet een goede ventilatie worden verzekerd, bijvoorbeeld door het dakluik open te laten. Voor een zeer lange levensduur is het raadzaam om het voertuig op steunblokken te plaatsen om de ophanging en de banden te ontlasten. 

Afdekken?

Zelfs als de camper overdekt staat gestald is het geen slecht idee hem tegen vuil te beschermen.

Staat het voertuig buiten dan raden we dit 100% aan te doen. Bescherming tegen UV-licht, regen, hagel en sneeuw zal de lak van het voertuig langer mooi (wit) houden.

Gebruik altijd een luchtdoorlatende afdekking, bijvoorbeeld een beschermhoes van Fiamma, Pro-Plus, Travellife, Datona, Carpoint, Eurotrail, …

 

Met een volle tank overwinteren of niet?

Als je al bij het tankstation bent, moet je zeker je voertuig tanken. Immers, hoe meer brandstof er in de tank zit, hoe minder gecondenseerd water zich kan vormen – en hoe beter de tank binnenin wordt beschermd tegen corrosie.

Dichtingen (siliconen)

Merk je tijdens het reinigen beschadigde siliconen afdichtingen op, probeer dit dan zo snel mogelijk te repareren. Doe dit niet tijdens de vorstperiode. Lees ook de gebruiksaanwijzing van het siliconen product en de minimum temperatuur de vereist wordt om de silicone te verwerken.

Ben je geen handige Harry, maak dan nu al een afspraak met je dealer om vroeg in het voorjaar de dichtingen te laten herstellen. Wacht niet tot het super druk is en je 2-3 maand op een wachtlijst terecht komt.

Aanverwante onderwerpen over onderhoud

Bronnen fotomateriaal – https://schwalbenblog.knaus.com/wp-content/uploads/2018/11/ktg-knaus-schwalbenblog-camping-fahrzeug-einwintern-tipps-tricks-content-03.jpg

Teksten Knaus Nieuwsbrief – https://schwalbenblog.knaus.com/reisemobil-und-caravan-einwintern-unsere-tipps-fuer-die-perfekte-fahrzeugpflege/

© Publicatie Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.