Welke evolutie moeten we verwachten van waterstof brandstof (H2) bij campermodellen? (01/2020)

De beleidsverantwoordelijken hebben de strijd aangebonden met het fijn stof afkomstig van dieselwagens (instellen van LEZ-zones). Vandaag rijdt 99% van de camperaars nog op diesel. Europa heeft een klimaatbeleid goedgekeurd waardoor het gebruik van fossielen brandstoffen in de toekomst zullen verboden worden. We zullen enkel nog elektrisch of op waterstof rijden met de zgn. brandstofcel FCEV.

Er worden vergelijkingen gemaakt, wat is het beste elektrisch rijden of op waterstof? Een groot pijnpunt voor de elektrische wagen blijft de tijd die nodig is om een volle ‘tank’ te krijgen en de afstand die je daarmee kan overbruggen. Met een waterstofauto is dat probleem er niet en kan er gewoon na een paar minuten weer worden gereden, het lijkt meer op hoe we vandaag rijden. De brandstofcel levert enkel nog enkel de elektriciteit voor de motor. Waterstof wordt omgezet in elektriciteit.

Waterstof wordt ook aangeduid als H2, wat staat voor diwaterstof of moleculaire waterstof, dit is de belangrijkste enkelvoudige stof van het element waterstof. Het is bij normale druk en temperatuur een kleurloos, reukloos, smaakloos en uiterst brandbaar gas. Het wordt ook wel waterstofgas genoemd. Het komt slechts in zeer lage concentraties in onze atmosfeer voor.

De Olympische Spelen in Tokio staan volledig in het teken van waterstof. Voor alles in het olympisch dorp wordt waterstof ingezet, of het nu om transport, stroom of warm water gaat. En na de Spelen deze zomer gaan 10.000 Japanners in de waterstofstad wonen om het klimaatvriendelijke initiatief een vervolg te geven.

Niet nieuw

De brandstofcel werd reeds uitgevonden in 1839 en kon toen werken op alcohol, petroleum of waterstof. Maar het zou nog duren tot de Apollo missies in de jaren 1960 voor de technologie uit de laboratoria trad. In de ruimte gebruikte men de brandstofcel op waterstof omdat dit het meest efficiënte gas is om tot de chemische reactie te komen die elektriciteit opwekt. Het was ook in die periode dat General Motors met de technologie testte in een conceptcar, dit is in 1966 ! Het gebruik van waterstofgas is dus geen nieuw gegeven.

Het Japanse merk Hyundai zal 700.000 auto’s per jaar (12/2019) bouwen die rijden op waterstof. De Hyundai Nexo heet het nieuwste SUV model. De auto combineert elektrisch rijden met waterstof brandstof. De  wagen kan tot 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen met een volle tank waterstof. Bovendien is de uitstoot geheel emissievrij, er komen tijdens het rijden geen schadelijke stoffen (CO2) vrijkomen. Het enige wat de wagen uitstoot is … water!

Al sinds 1998 investeert Hyundai veel geld in de ontwikkeling van elektrische auto’s met een brandstofcel. In 2013 begon Hyundai als eerste autofabrikant ter wereld de serieproductie van een waterstofauto, de Hyundai ix35 Fuel Cell. Hyundai bouwt geen campermodellen maar het heeft wel reeds een bestelbus in zijn aanbod, de H350, dat zou kunnen gebruikt worden als basis voor campermodellen in Europa.

De voor- en nadelen van waterstof in een video?


Merken

Volkswagen Crafter Hymotion

Hyundai is heus niet alleen. Europese bestelautobouwers als Volkswagen Crafter Hymotion en Renault hebben ook reeds modellen die op waterstof kunnen rijden. Bij de Crafter krijgt de elektromotor zijn energie van een waterstofbrandstofcel, net als bij Hyundai. De tanks van de Crafter HyMotion hebben een capaciteit van 7,5 kg waterstof. Daarmee heeft de 4.2-tons bestelwagen een actieradius van ruim 500 km.

Renault Master ZE

Renault werkt al meer dan tien jaar samen met het Franse Symbio aan de toepassing van waterstof in haar bestelauto’s. Dit zou moeten leiden naar het bestelbusmodel Renault Master ZE, die op waterstof zal rijden en in 2020 op de markt zal worden gebracht. De actieradius is 3x zo groot als bij een vergelijkbaar elektrisch model.

Meer weten of waterstof? https://www.autogids.be/auto-advies/algemeen/waterstof-alles-over-de-brandstofcelwagen-fcev.html

Fiat

Fiat paste het gebruik van waterstof de eerste maal toe in zijn kleine Panda in 2013. Maar het merk stopte deze ontwikkeling omdat ze er niet meer in geloofden. Er zijn momenteel geen bestelwagen modellen bij Fiat waarbij de waterstoftechniek wordt toegepast. Zal Fiat hiermee de boot missen in de ontwikkeling van nieuwe campermotoren?

Ford

De Amerikaanse constructeur werkt al sinds 2005 aan het ontwikkelen van een waterstofauto. In 2013 werd zelfs met Nissan en Mercedes-Benz (een merk van het Daimler-concern) een alliantie gevormd om voor het op de markt brengen van een voertuig op waterstof. Die marktintroductie zou dat jaar moeten hebben plaatsgevonden.

Mercedes

Mercedes is in 2018 gestart met de uitrol van haar model  GLC F-Cell, je kon de auto niet kopen maar wel huren (in Duitsland). Onder de carrosserie van deze GLC zitten 2 waterstoftanks goed voor samen 4,4 kilogram waterstof. Met een verbruik van 1 kg/100 km kan deze F-Cell 430 km ver geraken, waarna de lithium-ion batterij nog eens 49 kilometer aan extra rijkbereik levert. Mercedes geloofd totaal in de toekomst van waterstof. De belangrijkste reden waarom moleculen (waterstof) het moeten zal winnen van elektronen (elektriciteit) is dat de infrastructuur die bij waterstof hoort vele malen efficiënter is. Waterstof kun je simpel vervoeren én opslaan. Lees hierover meer op https://www.mercedes-benz.nl/passengercars/the-brand/news-and-events/blogs/mb-blogs.pi.html/the-brand/news-and-events/blogs/mb-blogs/waterstof-als-brandstof/waterstof-information

Peugeot – Citroën groep

Peugeot ontwikkelde reeds in 2008, meer dan 10 jaar geleden, een kleine bestelwagen gebouwd op basis van de Peugeot Partner Electric op waterstof. De wagen gebouwd in Groot-Brittanië had een actieradius van 300 km. De Quark uit 2004 lijkt een combinatie van motorfiets, auto en ATV, allemaal verpakt in één hightech waterstofvoertuig. Toen de tweezitter werd uitgerold tijdens de Paris Motor Show in 2004, kreeg Quark veel aandacht voor het futuristische ontwerp.

Uit het bovenstaande kunnen we nu reeds afleiden dat de kans reëel is dat de camper van de toekomst op één of andere manier op waterstofgas zou kunnen draaien. 02//01/ 2020 – Vanuit Japan is een eerste schip vertrokken dat vloeibare waterstof kan transporteren over zee:

Waterstof vloeibaar?

Vloeibaar waterstof is 800 maal kleiner dan waterstof in gasvorm. Om die vloeibare vorm te bereiken is het gas afgekoeld tot een temperatuur van -253 graden Celsius. Hierdoor kan het in grote volumes over zee getransporteerd worden. De waterstof wordt in Australië geproduceerd via energie uit bruinkool. Meer op https://www.nieuwsbladtransport.nl/scheepvaart/2020/01/02/eerste-transportschip-voor-waterstof-verlaat-droogdok

 


Bronnen