Nieuwe Mercedes-Benz ESprinter concept demonstreert autonomie van 475 km in testrit

Nieuwe Mercedes-Benz ESprinter concept demonstreert autonomie van 475 km in testrit

Het pre-productie voertuig Mercedes-Benz ESprinter legt 475 kilometer lange testrit af van Stuttgart naar München en terug – met slechts één acculading en zonder opladen. TÜV Süd bevestigt een verbruik van 21.9 kWh per 100 km voor deze proefrit. De combinatie van efficiëntie, actieradius en laadvermogen maakt van de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter een veelzijdige allrounder. De nieuwe Mercedes-Benz eSprinter beleeft begin februari 2023 zijn wereldpremière en zal vanaf dan beschikbaar worden.

Prototype new Mercedes-Benz eSprinter

Een pre-productievoertuig van de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter maakte op 19 oktober 2022 een bijzondere testrit: met slechts één acculading en zonder opladen leidde de route van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart naar de luchthaven van München en weer terug. Dit komt overeen met een afstand van 475 kilometer bij een stroomverbruik van 21.9 kWh per 100 kilometer. En dit ondanks het feit dat de route extreem veeleisend is op het gebied van brandstofverbruik vanwege het hoge aandeel snelwegen en de klim naar de Zwabische Jura. Conclusie van de proefrit: de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter overtuigt.

Prototype new Mercedes-Benz eSprinter

De nieuwe Mercedes-Benz eSprinter wordt gelanceerd met drie verschillende batterijformaten. Voor de proefrit werd een pre-productiewagen met de grootste van de drie varianten geselecteerd. Met het oog op een praktische voertuigconfiguratie voor CEP-gebruik (koerier, expres, pakketdienst) werd een extra lange eSprinter met een hoog dak geselecteerd om te demonstreren: de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter is getrimd voor efficiëntie. Talrijke configuratiemogelijkheden en een hoog laadvermogen in combinatie met een grote actieradius maken de eSprinter tot een van de meest flexibele grote elektrische bestelwagens ter wereld.

Prototype new Mercedes-Benz eSprinter

De proefrit

De verbruiksmeting vond plaats op 19 oktober 2022. Om reële voorwaarden te creëren voor een expreslevering tussen Stuttgart en München, werd de rit niet afgelegd op een afgesloten testbaan, laat staan ​​op een testbank, maar in het binnenstedelijk verkeer maar ook op rijkswegen en snelwegen. De topografie was ook niet geoptimaliseerd; zo is de beklimming van de Jura bewust in de route gelaten. Tijdens de hele testrit zat een inspecteur van TÜV Süd op de passagiersstoel naast de Mercedes-Benz testrijder. Als neutrale testorganisatie verklaart TÜV Süd dat het verbruik van 21,9 kWh per 100 kilometer op deze testrit van Stuttgart naar München en terug volgens het instrumentenpaneel werd bereikt met één acculading en dat het voertuig in orde was.

De route

Om een ​​typische toepassing uit de CEP-industrie na te bootsen, ging de rit van het Mercedes-Benz Museum direct bij de Mercedes-Benz-fabriek in Untertürkheim op de B10 in de richting van Göppingen en verder naar Ulm. Daar zijn we overgestapt op de snelweg. De route leidde zowel via de A8 als de A99 naar de luchthaven van München. Daarna ging de rit verder over de snelweg terug naar Stuttgart, waar de reis bij het knooppunt Wendlinger Kreuz via de B313 en de B10 terugging naar het Mercedes-Benz Museum. De lengte van de route was 475 kilometer, met het laagste deel op 210 meter boven zeeniveau en het hoogste op 785 meter boven zeeniveau. Bij aankomst toonde het instrumentenpaneel een resterende actieradius van nog zo’n 20 kilometer.

Prototype new Mercedes-Benz eSprinter

De nieuwe eSprinter

Met de nieuwe eSprinter implementeert Mercedes-Benz Vans consequent zijn elektrificatiestrategie en onderstreept het zijn leiderschapsclaim “Lead in Electric Drive. De eisen werden in nauwe samenwerking met de klanten gedefinieerd: met drie batterijvarianten en verschillende carrosserievarianten, van gesloten bestelwagen tot chassis voor gesloten carrosserieën, zal de nieuwe eSprinter bijvoorbeeld aanzienlijk flexibeler zijn en nieuwe klantensegmenten en markten openen (naast Europa, voor het eerst ook de VS en Canada). De actieradius kan meer dan verdubbelen ten opzichte van de huidige eSprinter, afhankelijk van de configuratie. De nieuwe eSprinter wordt vanaf de tweede helft van 2023 achtereenvolgens geproduceerd in Charleston (South Carolina, VS), Düsseldorf en Ludwigsfelde.


Prototype new Mercedes-Benz eSprinter

Mercedes-Benz eVan-portfolio

Met de Vito E-CELL was Mercedes-Benz Vans in 2010 al een pionier op de markt voor lokaal emissievrije bestelwagens. Vandaag kunnen klanten kiezen uit vier batterij-elektrische bestelwagens: de eVito gesloten bestelwagen, de eSprinter, de eVito Tourer en de EQV. Met de nieuwe eCitan en de EQT1 wordt binnenkort het hele bestelwagenportfolio geëlektrificeerd.

Vanaf het midden van het decennium zal Mercedes-Benz Vans de volgende fase van zijn elektrificatiestrategie implementeren met VAN.EA (Mercedes-Benz Vans Electric Architecture): vanaf 2025 zullen alle middelgrote en grote bestelwagens op basis van de nieuwe modulaire architectuur puur elektrisch zijn.

Prototype new Mercedes-Benz eSprinter
nog geen kwaliteitslabel
0 %
Belgische vlag van Belgie

Marco Polo’s zijn of verkrijgbaar via de dealers van Westfalia of via het netwerk van geselecteerde Mercedes concessiehouders en garages

Mercedes Marco Polo minivans en VANS

3.05
Waterdichtheidsgarantie 2.5
Beoordeling Camperland 3.6

Beter

  • Op en top Klasse product
  • # keuze motoren
  • # dealersnetwerk
  • Hoge restwaarde
  • Voor dubbel gebruik
  • Gekende kwaliteit (motoren)
  • Kwaliteit afwerking
  • Kwaliteit materialen

Minder

  • Onduidelijk garanties
  • Hoge aankoopprijs
  • Beperkt als "VAN" of minivan
  • Geen specifiek camper dealersnetwerk
  • Gelijkende modellen via Westfalia
9
Merk Mercedes Marco Polo - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Mercedes-Benz V-Klasse (vans, minivans)

Aanverwante vrijstijdsvoertuigen, vans onderwerpen - artikelen over Mercedes minivans, urban en busjes (Marco Polo's) en elektrische campers

EV-campers-symbool

Procent, fabrikant van EV elektrische vrijetijdsvoertuigen (minivans)

symbool_elektrisch_opladen

Bronnen Mercedes Press Nieuwsflash november 2022

© Publicatie Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.

Loading