Er werd in de keuringscentra (de schouwing in de volksmond) vastgesteld dat er frauduleuze praktijken in de omgang waren met (defecte) roetfilters die hun werk niet meer naar behoren deden: het filteren van deeltjes. Een goed werkende roetfilter verwijdert 95 tot 99% van de deeltjesuitstoot. Dat heeft dus een enorme impact op de luchtkwaliteit.
De Vlaamse overheid nam het besluit om aan de fraude iets te doen, hetgeen we ondersteunen. Dit door een extra roetfiltertest in te voeren om bij te dragen tot een betere luchtkwaliteit die we met z’n allen beogen. En zo geschiedde: op 1 juli 2022 werd deze zgn. deeltjesteller test (PN-meting) ingezet tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen.
Wie worden er getest?
De nieuwe milieutest is van toepassing op alle dieselwagens van categorie M1 (personenwagens, motorhomes, …) en N1 (lichte vrachtwagens) met een dieselmotor vanaf Euronorm 5 en hoger. De test vervangt de oude roettest en de meting heeft plaats bij stationair toerental. Het tarief van de milieutest bedraagt 13,20 € (07.2022). Dat is EXTRA bovenop het oudere tarief.
6% van de voertuigen (waaronder motorhomes) worden afgekeurd (Goka Vlaanderen) !
Welke motorhomes worden er er getest? Alle vanaf Euronorm 5 of hoger. Dus eigenaars met een Euro4 motor (lager dan Euro5) worden niet getest met deze nieuwe testmethode.
Uit de praktijk blijkt dat vooral de Euro5a motoren een rode kaart krijgen, ondanks ze een werkende roetfilter bezitten, dit zijn motorhomes die dateren van vóór 1 januari 2013. Zij raken niet onder de 250.000 fijnstofdeeltjes. In sommige gevallen ligt het probleem niet bij de roetfilter, maar bij de motor zelf, aldus de Vlaamse Overheid. En daar beginnen de problemen. Er zijn voorbeelden waarbij de garages de problemen van de motor maar niet krijgen opgelost om tot de groene norm te komen. Sommige motorhome liefhebbers hebben aan 4000 € aan kosten gemaakt met nog steeds een rode kaart tot gevolg. Dit is totaal onaanvaardbaar.
Volgens bepaalde bronnen moet een nieuwe filter ook eerst ingereden worden om perfect te werken (rond de 150 kilometer).
De 3 mogelijke resultaten van de test
De toestellen meten inderdaad letterlijk het aantal deeltjes. Het toestel zal tijdens de milieutest 3 metingen uitvoeren, waarvan een gemiddelde waarde berekend wordt. Afhankelijk van dit aantal krijgt u een rode, groen kaart of groen kaart met een opmerking:
-
-
- Groene kaart – Als uw camper minder dan 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt u een groene kaart.
-
- Groene kaart met opmerking – motorhomes die zich in de grijze zone tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstofdeeltjes bevinden, krijgen een groene kaart met een melding van de overgangsperiode van 2 jaar.
- Rode kaart – Wanneer uw voertuig meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt u een rode kaart. De roetfilter is dan stuk of weggehaald maar in de praktijk lijkt dit niet altijd de correcte conclusie te zijn. Bij een rode kaart wordt sinds 18 juli 2022 een keuringsbewijs met een geldigheidsduur van slechts 3 maanden uitgereikt om u de kans te geven een nieuwe roetfilter te plaatsen. Aangezien de vraag naar roetfilters groot is, blijkt die periode in de praktijk vaak te kort te zijn. Deze maatregel zal lopen tot 1 juli 2023.
-
Controle in Waals Gewest
In Wallonië worden deze motorhomes niet aan de nieuwe roettest onderworpen. Daarom steken Vlamingen de taalgrens over voor hun autokeuring. Men spreekt zelfs over een vorm van keuringstoerisme. De keuring is een Federale bevoegdheid en dus geldig in het ganse land. Wie zijn motorhome onder andere voorwaarden wil laten keuren in Wallonië mag dat perfect zo doen en heeft toch altijd een geldig keuringsbewijs op zak. Dit is Belgisch.
Dat is net wat ik motorhome eigenaars met een Euro5a motor zou aanraden.
-
- Eénmaal u zich in een Vlaams keuringscentra heeft aangeboden en een rode kaart heeft gekregen, bent U verplicht zich terug bij hetzelfde centra aan te bieden!
- Technische keuringen (M1 en N1 voertuigen) worden in Wallonië enkel uitgevoerd op afspraak: zie hun keuringscentra lijst op http://www.moncontroletechnique.be/
- Een West-Vlaming kan bijvoorbeeld perfect langsgaan in een Waals keuringsstation in Moeskroen.
- Gaat u toch naar een Vlaams keuringscentra ga dan met de motorhome eerst naar een garage met de nodige know-how, ttz. met ook identieke meettoestellen zoals de Vlaamse keuringscentra zodat u VOORAF duidelijk weet of je onder de 250.000 deeltjes blijft of niet.
Vlaamse politiek schiet tekort?
De originele insteek van deze test kunnen wij onderschrijven. We zijn voor een beter milieu en een leefomgeving.
Update 28.11.2022 – de Vlaamse minister Lydia Peeters (VLD) beslist om de periode voor de installatie van een nieuwe filter tijdelijk te verlengen tot één jaar. Dat is een hele verbetering die aansluit met de realiteit. De termijn van 15 dagen, daarna van 3 maanden voor een nieuwe filter was gewoon te kort… de praktijk toonde dit overduidelijk aan.
Technische begrippen Euronormen
Bronnen
-
- https://www.vlaanderen.be/technische-keuring-van-voertuigen/onderdelen-gecontroleerd-tijdens-de-technische-keuring/roetfilter-en-deeltjestellertest
- foto keuringcentra – https://assets.vlaanderen.be/image/upload/c_scale,q_auto:eco,w_1280/MOW_Deeltjesteller_merk_TEN
- https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/15/roettest/
- https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220901_95708273
- https://motornieuws.be/dit-is-belgisch-leidt-motorkeuring-tot-keuringstoerisme-naar-wallonie/
© Publicatie Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.