E-Camper. AL-KO ontwikkelt eigen elektrische plug-in hybride op een Hybrid Power chassis (HPC)

Na op de IAA bedrijfswagenbeurs van Hannover een conceptstudie te hebben gepresenteerd van het Hybrid Power Chassis (HPC®), kondigt AL-KO nu de realiseringsfase voor dit platform aan. In de tweede helft van 2020 moeten de eerste HPC®-configuraties voor campers met elektrische aandrijving op de achteras in combinatie met een Fiat Ducato-aandrijfkop voor geselecteerde klanten beschikbaar komen. Deze zullen worden voorzien van een individuele typegoedkeuring.

De basis voor het gemeenschappelijk met Huber Automotive AG ontwikkelde hybride-concept is het veelzijdige AL-KO lichtgewicht chassis, dat als drager van een modulair accupakket en de elektrische aandrijfcomponenten fungeert en tegelijkertijd een optimale bescherming van de accu’s biedt. De 90 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft, kan naar behoefte worden bijgeschakeld. De accucapaciteit is afhankelijk van de behoefte van de camperklant toereikend voor een elektrisch bereik van 50 tot 100 kilometer.

Voor een hogere actieradius, bijvoorbeeld voor lange ritten, kan de verbrandingsmotor van het voertuig onbeperkt worden gebruikt. De brandstofbesparing voor hetzelfde gebruik van de E-Drive en de verbrandingsmotor bedraagt 30 %. Het piekvermogen van de geëlektrificeerde achteras is 90 kW.

Techniek

Een groot voordeel van het hybride-concept is dat de hoge actieradius van een camper met dieselmotor volledig beschikbaar blijft. Of zelfs groter, dankzij de voorziene Booster-functie. Voor middellange en lange ritten kan zonder beperkingen de verbrandingsmotor van het voertuig worden gebruikt. De elektrische ondersteuning maakt een verlaging van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot tot 30 procent mogelijk, terwijl bij gelijktijdige benuttig van de elektromotor en de verbrandingsmotor aanzienlijk meer acceleratievermogen voor bijvoorbeeld inhalen beschikbaar is.

Het HPC®-platform is verder uitgerust met een krachtige en schaalbare boordlader met een laadvermogen vanaf ca. 7 kW voor flexibel opladen. Deze is ook geschikt voor snelladen, zodat de reis met volgeladen accu’s emissievrij kan worden voortgezet.

Dankzij deze techniek voldoen campers op basis van het HPC®-platform aan landspecifieke milieu-eisen en krijgen ze in Duitsland een E-kenteken. Voor de toekomst staat een verdere doorontwikkeling voor nog comfortabeler en schoner rijden op het programma. Zo is het de bedoeling dat het systeem in de automatisch modus via GPS milieuzones herkent en dan zelfstandig naar de emissievrije modus overschakelt.

In de praktijk biedt het systeem nog een aantal aanvullende voordelen, zoals terugwinning van remenergie en energieopslag. In dat laatste geval kan het worden gebruikt om als zelfvoorzieningsbuffer verbruikers als de interieurverlichting, de koelkast, de verwarming, de airco en audio-, tv- en video-apparatuur van stroom te voorzien bij bijvoorbeeld overnachtingen onderweg.

Bovendien biedt de elektrisch aangedreven achteras indien nodig een praktische wegrijhulp- en 4WD-functie, die goed van pas kan komen op een natte weide of een gladde of losse ondergrond.

Toepassingen

Dit modulaire concept van aanvullende elektrische aandrijving in combinatie met de variabele, schaalbare energieopslag biedt het potentieel om in te spelen op verdere, individuele wensen van camperaars of toekomstige uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld emissies.

Tot slot zullen kopers over het algemeen van een beter waardebehoud van hun voertuig verzekerd zijn, aangezien binnensteden en milieuzones ook bij in de toekomst verder aangescherpte wetgeving gewoon toegankelijk zullen blijven wanneer zij hun voertuig in de elektrische modus gebruiken.

Emissievrij, volledig elektrisch rijden met schaalbare actieradius

Het Hybrid Power Chassis maakt emissievrij, volledig elektrisch rijden voor campers en lichte bedrijfsvoertuigen mogelijk op basis van een Fiat Ducato-aandrijfkop. Het veelzijdige AL-KO lichtgewicht chassis maakt modulaire toepassing van het accupakket en de aandrijfcomponenten mogelijk. Tegelijkertijd zorgt het lichtgewicht chassis van ALKO voor maximale bescherming van de accu‘s.

Accucapaciteit

De accucapaciteit is afhankelijk van de behoefte van de klant toereikend voor een elektrisch bereik van 50 tot 100 km.

Hybride modus voor grotere actieradius

Voor een hogere actieradius, bijvoorbeeld voor lange ritten, kan de verbrandingsmotor van het voertuig onbeperkt worden gebruikt. De brandstofbesparing voor hetzelfde gebruik van de E-Drive en de verbrandingsmotor bedraagt 30 %. Het piekvermogen van de geëlektrificeerde achteras is 90 kW.

Plug-in hybride

De krachtige on-board lader en de recuperatiestrategie zorgen voor korte oplaadtijden en voldoende vermogen. Tussentijds opladen tijdens het laden of lossen van het voertuig en tijdens rusttijden is op elk moment mogelijk.

Laadvermogen

7 kW of optioneel 22 kW (230V/400V)

Recuperatie

Door middel van recuperatie en energieopslag kan het systeem energie leveren voor de interieurverlichting, de koelkast, het verwarmings- en aircosysteem of entertainmentsysteem van campers en dient het als een zelfvoorzienende buffer. Deze functie kan individueel worden ingesteld om aan verschillende eisen van de klant te voldoen, bijvoorbeeld om koeltransport te voorzien van energie.

Extra functies

  • 4 x 4-wegrijhulp (bijv. op gladde oppervlakken of hellingen)
  • Booster (betere acceleratie en brandstofbesparing tot ca. 30 %)
  • Automatische detectie van aangewezen milieuzones via gps, die het systeem automatisch naar de elektrische modus doet overschakelen.

Bronnen

© Bewerking Rudi Van Overloop voor Camperland.be

Geef een reactie