De nieuwe standaard werd vanaf 09/2019 de Euronorm 6d-Temp, vanaf 1/2022 Euro 6d en daarna Euro 7?

Het oorspronkelijke artikel: “De nieuwe standaard wordt vanaf september de euro norm 6d-Temp, zijn er gevolgen voor SCR adblue technologie?” ,
bestaat niet meer en is ondertussen achterhaald. Om de nieuwste opgelegde emissienormen te halen gebruiken alle diesel motorfabrikanten nu de ADBlue technologie (ook Fiat).

Hierbij een update voor camperaars en andere autoliefhebbers:

01-2020

Auto’s die gecertificeerd zijn op basis van de Euro 6d-TEMP norm werden gekenmerkt door aanzienlijk lagere NOx-emissies dan de vorige geldende normen. Deze TEMP norm werd verplicht vanaf september 2019. De Euro 6d-norm die daarop volgt, stelt nog hogere eisen vanwege de nog kleinere toelaatbare meettoleranties. Deze nog nieuwere norm wordt voor nieuwe modellen (personenwagens) geleidelijk verplicht ingevoerd vanaf 1 januari 2020, en een jaar later in 2021 voor andere voertuigen.

Voor lichte bestelwagens (M1) zou deze nieuwe Euro6d norm ingaan vanaf 1/2022. Volgens Diesel.net: emissienormen voor lichte voertuigen zijn van toepassing op alle voertuigen van de categorieën M 1 , M 2 met een referentiemassa van maximaal 2610 kg (Euro 5/6).

De Europese emissienormen (artikel 1 en 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153) leggen uitstoot beperkingen op die voertuigen niet mogen overschrijden. De beperkingen worden regelmatig neerwaarts bijgesteld. De normen leggen emissiebeperkingen op m.b.t. NOx (stikstofoxiden), CO (koolstofmonoxide), fijn stof en onverbrande koolwaterstoffen. De regelgeving legt daarentegen geen enkele beperking op inzake CO2-emissie.

Normen voor personenauto’s

Euro 6d is dus de volgende benaming van de nieuwste norm sinds 01/2020 en volgt op de 6d-Temp norm, die op zijn beurt volgde op 6c en later 6d. 6b, 6c, 6d-TEMP, 6d ? Kunt u nog volgen? Tevens zijn er 2 normaanduidingen: de Emissienorm (zoals Euro 6d-Temp) kan ook aangeduid worden als OBD-norm en heet dan Euro 6-2.

Niet verwonderlijk dat dit gedoe bij de consument voor verwarring zorgt, maar dit maakt het misschien duidelijker voor emissienormen:

Euro 6b – voor nieuwe personenauto’s sinds 09/2015
Euro 6c – voor nieuwe personenauto’s sinds 09/2018
Euro 6d-TEMP – voor nieuwe personenauto’s vanaf 09/2019
Euro 6d – (geleidelijke verplichting) voor nieuwe personenauto’s vanaf 01/2020, lichte bestelauto’s vanaf 1/2022?
Euro 7 – (waarschijnlijk) voor nieuwe personenauto’s vanaf 01/2021

Euro VI – normen voor zwaardere bestelauto’s (zie verder)

Belangrijk is te onthouden:

-deze normen verschillen nu nog voor benzine- en dieselwagens (maar zullen in de toekomst dezelfde worden)
– deze normen zijn verschillend voor personenauto’s, (lichte) bestelwagens (zoals M1 kampeerauto’s) en zware bestelwagens en vrachtwagens (trucks)
– vanaf een lichte bestelauto een referentiemassa heeft van 2380 kg, wordt hij bestempeld als een vrachtauto (zware bestelwagen), dit is het leeggewicht van 2380 kg + 25 kg. Deze euronormen worden dan aangeduid met Romeinse cijfers (VI). Andere bronnen men dat 2 een referentiemassa van maximaal 2610 kg (Euro 5/6) zou hebben.

Euronormen – kleine letters, Romeinse letters

  • Euronormen voor personenauto’s en lichte bestelwagens worden aangeduid met kleine letters: Euro6d
  • Euronormen voor zware bestelwagens en vrachtwagens (trucks) worden aangeduid met Romeinse letters: EuroVI

Wat is dan het verschil tussen Euro 6d en Euro VI?

Zware voertuigen hoeven (nog) geen WLTP-tests te ondergaan, maar lichte voertuigen wel, wat betekent dat zware modellen minder geavanceerde emissiecontroletechnologie vereisen.

Foto Urbane Emissions – https://1.bp.blogspot.com/-bCiMWPgoSPA/WHR2ZfdMs2I/AAAAAAAAGIM/w2CTNtOXL7Yk0ntTPNX2OBIzJBnogxmqgCLcB/s640/54753fig2.jpg

De daarop volgende nieuwste norm zal wellicht Euro 7 heten. De EU-Commissie werkt nu al aan de nieuwe grenswaarden voor deze Euro 7 norm. Ze hebben vooralsnog geen vastliggende normen gepubliceerd. Om deze reden is het nog niet mogelijk aan te geven welke veranderingen te verwachten zijn van deze nieuwe emissienorm. Een feit is dat hij in 2021 van kracht zal worden voor personenauto’s.

Zie voor een overzicht van normen ook op deze EMISSIE navigator website https://navigator.emis.vito.be/mijn-navigator?woId=43538

De Europese site voor het berekenen van uw Ecoscore voor een type voertuig kan je vinden op https://ecoscore.be/en/calculator?euronorm=6&fuel_type=petrol  … maar werkt niet. Je zou berekeningen moeten kunnen doen voor busjes op diesel of benzine.

Dieselgate

Na de dieselgate en de sjoemelsoftware legt Europa de fabrikanten een ander meetmethode op, kortweg WLTP of World Harmonized Light Vehicle Testing Protocol.

Sinds september 2017 worden de betreffende tests uitgevoerd op basis van deze WLTP normen in plaats van de verouderde NEDC. Daarom heeft Europa de naam van de norm toen gewijzigd van Euro 6b naar Euro 6c. Met andere woorden, de norm voor emissies werd toen niet veranderd, maar wel de meetmethode:

  • Euro 6b is volgens de oude NEDC metingen
  • Euro 6c is de nieuwe standaard met WLTP-metingen
  • Euro 6d-TEMP met WLTP criteria volgt voor het eerst ook RDE-metingen
  • Euro 6d volgen de RDE-metingen

RDE (Real Driving Emissions) test en waarden

Samen met WLTP kwam ook echter RDE (voor Real Driving Emissions), een test die werd uitgevoerd op de openbare weg om te controleren of ‘reality’  (de werkelijke uitstoot) overeenkomt met de ‘gecontroleerde (test)omgeving’. Het is deze RDE die tussenstappen oplegt naar een nieuwe emissienormen.

Euro 6d-Temp EVAP en ISC

De volgende fase. Net wanneer u denkt dat dingen niet ingewikkelder kunnen worden, heeft Europa een wijziging van de Euro 6d-Temp-emissienorm geïntroduceerd die constructeurs verplicht om verdampingsemissies (EVAP) gedurende 48 uur te meten en de werkelijke emissies van auto’s te controleren wanneer ze in gebruik zijn (in dienst), ze noemen dit ISC, en dit gedurende 5 jaar of 100.000 km. Het rapport kunt u hier lezen: https://emis.vito.be/sites/emis.vito.be/files/legislation/3331/2018/pb271118-1B.pdf

Foto Motoring News – https://images.honestjohn.co.uk/imagecache/file/width/530/media/13055498/pems.jpg

Euronormen – produceren is niet hetzelfde als verkopen

Consumenten verwarren dit soms – de opgelegde normen gelden voor de constructeurs van motoren, dus niet voor verkopers. Een constructeur die een nieuwe (camper)auto op de markt brengt moet voorzien zijn van de motor die aan de laatste euronorm voldoet voor zijn segment.

De handelaar in kampeerauto’s kan echter nog altijd perfect een model (nieuw of tweedehands) met bijv. nog een Euro 6b motor uit de showroom, aan de consument verkopen. Ook hier heeft Europa uiterste datums geformuleerd die de handelaars moeten nakomen: sinds september 2015 moeten alle nieuwe auto’s die worden verkocht aan de Euro 6-norm voldoen (dus hoger van Euro 5).

Wat moet ik nu kopen?

Veel mensen die geïnteresseerd zijn in een nieuwe camperauto vragen zich nu af of ze wachten op de introductie van Euro 6D of Euro 7, Dit wil zeggen dat je zou moeten wachten tot minstens 2022 of zelfs langer. Als je niet zo lang wilt wachten, raden we je aan een nieuwe met Euro 6d-TEMP te kiezen en nog beter de nieuwste Euro6d (als het merk die tenminste reeds aanbiedt).

Dit zijn de nieuwste milieuvriendelijke voertuigen met lage verontreinigende emissies. Strenge LEZ-zones zal je daarmee binnen mogen tot 2027 (naar alle waarschijnlijkheid) maar je zal kunnen blijven diesel rijden tot 2050 (dat is nog 30 jaar), het moment waarop al fossiele brandstoffen zullen worden verboden. Zie Europa wil in 2050 klimaat neutraal worden (Clean Planet for All) – https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_18_6543

Lijsten met NOx waarden over vervuilende kampeerauto’s heb ik tot heden nog niet kunnen vinden.

Zoek je een gewone personenwagen te kopen kijk dan bij de testresultaten van ADAC op deze (Duitse) referentiesite – https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/default.aspx?redirectId=quer.ecotest

Voertuigencategorieën

Ten behoeve van emissienormen en andere voertuigregelgeving worden voertuigen ingedeeld in categorieën. Zoals eerder vermeld vallen de ‘normale’ kampeerauto’s onder categorie M1 tot 5000 kg, zwaardere campers > 5 TON horen onder categorie M2.

Voor een volledig lijst zie bij https://dieselnet.com/standards/eu/index.php#vcat


4 belangrijke aanverwante onderwerpen op Camperland:

Welke motor kiezen voor mijn camper: Fiat, Ford, Citroen, Mercedes, Renault, Peugeot, Iveco of VW? AdBlue technologie? Om te beginnen gaan we uit van de situatie op december 2019. Van de nieuwe verkochte motorhomes draaien 99% van de motoren nog op diesel – https://www.camperland.be/aankooptips/welke-motor-kiezen-voor-mijn-camper-fiat-ford-citroen-mercedes-renault-peugeot-of-vw-adblue-technologie/


De vernieuwde motoren voor de Fiat Ducato voldoen aan de opgelegde nieuwe EURO 6d – Temp normen (gevolgd door Euro 6d). Alle constructeurs hebben inspanningen moeten doen om deze uitstoot Nox normen te halen. Algemeen wordt verwacht dat de Fiat Ducato 2020 zo’n duizend € meer zal moeten kosten dan het model voordien – https://www.camperland.be/techniek/motoren/de-nieuwe-fiat-ducato-multijet-2-2020-met-euro-6-d-temp-norm-motoren-werken-nu-met-adblue-technologie/


De laatste jaren zijn steeds meer op diesel rijdende campers in gebruik genomen die naast de dieseltank ook een AdBlue tank hebben, die te herkennen is aan de blauwe dop. Dit systeem is echter ook storingsgevoelig en vraagt daarom een zekere zorgvuldigheid en een inzicht in de voor- en nadelen van het AdBlue adjectief – https://www.camperland.be/techniek/euro-6-milieunormen-co2-uitstoot-is-er-verschil-in-de-kwaliteit-van-een-adblue-toevoeging-voor-dieselmotoren/


In het centrum van ongeveer tweehonderd Europese steden geldt een LEZ. In België hebben voorlopig alleen Brussel en Antwerpen een LEZ, vanaf 1 januari 2020 volgt Gent. Vanaf 2027 zullen hier ook geen campers met Euro 6 D-temp worden toegelaten. Andere Vlaamse steden zouden de komende jaren een lage-emissiezone instellen. Belgische camperaars die Brussel aandoen worden vanaf 1/2020 standaard tot de uitzonderingen gerekendhttps://www.camperland.be/milieu-emissiezones-lez/



Andere bronnen

Bewerking Rudi Van Overloop 12/01/2020 voor Camperland.be

Geef jouw beoordeling
1
2
3
4
5
Verstuur
     
Cancel

Voeg jouw beoordeling toe

Opmerkingenover Euro 6d-temp en Euro 6d
Gemiddelde waarde:  
 0 beoordelingen