Toe aan een vernieuwde batterij in de camper? Investeer in je toekomst met een LiFeP04 ijzer fosfaat batterij of LFP

De oude batterijen zoals we deze kennen worden hier aangeduid als loodzuur – batterijen. Deze batterijsoort zijn een mengsel van loden platen en zwavelzuur en bestaan al sinds 1859. Men heeft het product anderhalve eeuw weten te benutten, met de nadelen van deze batterij. In 1996 is er echter een nieuwe lithium chemie ontwikkeld. De nieuwste Lithium IJzerfosfaat LFP batterijen hebben een duidelijke toegevoegde waarde ten opzichte van de loodzuurbatterijen, kortom het is de batterij voor de komende generatie. De LiFePO4 cellen hebben een lagere energiedichtheid en zijn vele malen veiliger dan bijvoorbeeld LiCoO2 cellen die we kennen van ontploffende GSM toestellen.

LiFePo4 lithium batterij voor motorhomes
LiFePo4 lithium batterij voor motorhomes

De batterij heeft een zeer compacte dichtheid, waardoor een zeer constante ontlading plaatsvindt. De batterij geeft continue volle output totdat deze compleet is ontladen. Het gewicht, toch wel een aandachtspunt voor de reizende camperaar is een groot voordeel. Een LFP batterij met hetzelfde vermogen weegt ongeveer 30% lichter dan een vergelijkbare loodzuurbatterijen en gaan tot DRIEMAAL langer mee. Ze hoeven ook niet in één keer volledig te worden opgeladen, wat betekend dat er onbeperkt tussentijds geladen kan worden. Ze mag ook volledig ontladen zonder dat dit de levensduur schade doet. De accu dient enkel opgeladen te worden en hij is klaar voor gebruik. Dit opladen kan een uur voor het gebruik gebeuren.

Vergelijkingstabel

loodzuur LFP
Beschadiging bij een spanning < 2.5 Volt
> 4.5 Volt
Laadbeurten 300-500 cycli 2000-5000 cycli
Oplaadtijd 1,5 uur
Tussentijds opladen beperkt Onbeperkt
Gewicht 100 Ah batterij 20-25 kg 14-18 kg
Capaciteit 100 Ah batterij 30-50 Ah 75-100 Ah
Capaciteitsverlies bij -20°C 70% verlies 20% verlies
Fabrieksgarantie 1-2 jaar 8 -10 jaar
Onderhoud regelmatig bijvullen van gedemineraliseerd water 100% onderhoudsvrij
Veiligheid Kunnen gaan lekken (bijtend zuur) Lekken niet

Het grote voordeel van Lithium IJzerfosfaat in de dagelijkse praktijk is het feit dat de batterij supersnel volledig kan worden opgeladen. In tegenstelling tot loodzuur accu’s kan bij een LiFePO4 accu meer dan 100% van de nominale capaciteit gebruikt worden. Ze kunnen aan hoge temperaturen weerstaan en er is geen kans op explosies bij overlading, oververhitting, kortsluiting en beschadiging. Dit in tegenstelling tot zowel loodzuur als Lithium-ion batterijen. Zowel loodaccu’s als LiFePO4 accu’s verliezen capaciteit in koude omgevingen. Bij de LiFePO4 accu is dit verlies echter minimaal. Zo heeft een LiFePO4 accu bij een temperatuur van -20˚C een capaciteit van 80% terwijl dit bij een loodaccu nog slechts 30% is.

Loodzuur en LFP batterij tijdens de winterperiode

De levensduur van een gewone loodzuuraccu zal vroegtijdig verkorten door sulfatering: als gedurende langere periodes de accu zelden of nooit volledig wordt geladen of als deze gedeeltelijk of nog erger, volledig ontladen wordt bewaard (in een camper gedurende de winter).

Een LFP-accu hoeft niet volledig te worden geladen. De levensduur wordt zelfs iets langer door de accu gedeeltelijk in plaats van volledig op te laden. Dit is een groot voordeel van LFP vergeleken met de oude loodzuur batterijen.

Gel batterijen

Er verschijnen tegenwoordig steeds meer gel accu’s op de markt. GEL batterijen zijn onderhoudsvrije loodaccu’s, waarbij het aanwezige elektrolyt een gel is in plaats van vloeistof. De gel zit in de scheidingsplaten en in de ruimtes om de platen. Ze kunnen in elke positie gebruikt worden, want de gel kan er niet uitlopen. Een gel batterij kan tegenover een gewone loodzuur batterij vaker ontladen worden en dieper ontladen worden.

LiFeP04 op Youtube

Bronnen:

Foto https://www.victronenergy.com/

Bewerking Rudi Van Overloop, voor Camperland.be