De UNSW Universiteit is op wereldvlak een pionier in het onderzoek naar waterstof en de toepassingen ervan voor de toekomstige schone energiemarkt: “Ons onderzoek is gericht op het bedenken van praktische oplossingen om de waterstofeconomie mogelijk te maken“. Waterstof kan worden gebruikt om voertuigen aan te drijven, elektriciteit op te wekken en warmte te produceren. Als gevolg hiervan is het een essentieel onderdeel voor toekomstige energiesystemen.
Ingenieurs van UNSW, onder leiding van professor Shawn Kook, hebben een dieselmotor omgebouwd om te laten fungeren als een dual-fuel waterstof-dieselmotor, waardoor de CO2-uitstoot met meer dan 85% kan worden verminderd in vergelijking met conventionele dieselmotor. Het team heeft ongeveer 18 maanden besteed aan de ontwikkeling van deze zgn. Hydrogen-Diesel Direct Injection Dual-Fuel System waarmee bestaande dieselmotoren kunnen draaien op 90% waterstof als brandstof en nog 10% op diesel. Dit procédé of deze techniek noemt men ook wel retrofitten.
De oplossing van het UNSW-team voor het probleem handhaaft de originele dieselinjectie in de motor, maar voegt een waterstofbrandstofinjectie rechtstreeks in de cilinder toe. En dit met een efficiëntie verhoging van 26%.
De onderzoekers zeggen dat elke dieselmotor die wordt gebruikt in vrachtwagens en elektrische apparatuur in de transport-, landbouw- en mijnbouwindustrie uiteindelijk in slechts een paar maanden kan worden ingebouwd in dit nieuwe hybride systeem. Vraag is of Europa een reductie van 85% CO2 voldoende zal vinden bij dit systeem. Het is ook vereist om gebruik te maken van groene waterstof die gewonnen wordt via hernieuwbare energiebronnen.
Het waterstof-diesel-dual-brandstofsysteem (dual staat voor dubbel of twee) met directe injectie biedt onafhankelijke regeling van de timing van de directe waterstofinjectie, evenals de timing van de dieselinjectie, waardoor volledige controle over de verbrandingsmodi mogelijk is: een voorgemengde of menggestuurde waterstofverbranding.
Het nieuwe dubbele brandstofsysteem met directe injectie op waterstof en diesel vereist geen extreem zuivere waterstof die moet worden gebruikt in alternatieve brandstofcelsystemen op waterstof en die duurder is om te produceren.
Lees meer hierover op https://fuelcellsworks.com/news/unsw-sydney-researchers-convert-a-diesel-engine-into-a-hydrogen-hybrid/
HERC – https://www.herc.unsw.edu.au/
Als een samenwerking tussen UNSW en Providence Asset Group, combineert HERC onderzoek, testen, productie en engagement onder één dak. Hun unieke, snelle vertaling van waterstofonderzoek zal de adoptie van waterstoftechnologieën in de industrie en gemeenschappen versnellen. HERC is daarom een cruciaal kanaal om deze duurzame en economische hulpbron op de markt te brengen en de energietransitie mogelijk te maken.
Bronnen teksten, fotomateriaal:
-
- https://www.greencarcongress.com/2022/10/20221008-unsw.html
- https://www.change.inc/energie/australiers-bouwen-dieselmotor-om-zodat-er-waterstof-in-kan-39045
- https://research.unsw.edu.au/people/professor-shawn-kook
© Publicatie copyright Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.