Kamperen in de winter is een populaire trend. Enkele tips voor wintervakanties met caravans en campers

Kamperen in de winter is een populaire trend. Enkele tips voor wintervakanties met caravans en campers

Kamperen in de winter is een toenemende populaire trend. Er op uit trekken met de motorhome is al langer dan vandaag niet beperkt tot de zomer. Belangrijk daarbij is natuurlijk de kwaliteit van de isolatie van het voertuig. Heden voldoen die bij voorkeur aan de Klasse 3 norm. Daarnaast hebben we nog enkele tips voor wintervakanties met caravans en campers zoals het gebruiken van sneeuwkettingen en isolatiematten. Het installeren van een voortent kan veel verschil maken.

De algemene trend naar meer kamperen omvat ook het hele jaar door gebruik en met steeds meer campers of caravans neemt ook het aantal campings dat ook in de winter open is toe.

De GTU Society for Technical Monitoring mbH geeft tips om je goed voor te bereiden op kamperen op ijzige dagen en nachten. Omdat: gewoon wegrijden zoals in de zomer leidt tot frustratie in plaats van plezier in deze ijskoude omstandigheden. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van vijf onderwerpen die betrekking hebben op het voertuig en zijn omgeving.

De busjes van Mc Louis Menfys - modeljaar 2021, zijn geschikt voor winter gebruik
De busjes van Mc Louis Menfys – modeljaar 2021, zijn geschikt voor winter gebruik

Op weg naar de bestemming

De weg naar uw bestemming is in de winter soms moeilijker dan in de zomer. Daarnaast leiden de laatste kilometers naar de mooiste campings vaak over kleine weggetjes die soms wat minder sneeuw- en ijsvrij zijn. Winterbanden – M+S plus sneeuwvloksymbool – zijn niet alleen erg handig, ze zijn in sommige regio’s zelfs verplicht, afhankelijk van de weersomstandigheden. GTÜ adviseert een bandprofieldiepte van minimaal vier millimeter. We raden ook aan om sneeuwkettingen of andere starthulpmiddelen zoals tractiematten mee te nemen.

De verschillende systemen worden steeds makkelijker in het gebruik. Toch is een “dry run” voor het begin van de reis zinvol. Ook de aansturing van verlichting, antivries van radiatoren zoals ruitensproeiers, verwarming en ventilatie en ruitenwissers. Is de batterij nog vol? Neem een ​​ijskrabber, startkabel en sleepkabel mee, evenals een bezem met telescopische stang en sneeuwschuiver en, voor grotere voertuigen, een voldoende lange (telescopische) ladder om het dak inclusief de schoorsteen vooral van nat te kunnen maken, zware sneeuw.

Het belang van goede basisisolatie

De wanden van een moderne camper en grotere motorhome liners zijn in de fabriek meestal goed geïsoleerd. Maar je kunt meer doen. Isolerende matten en THERMOcovers op de ramen dragen ook bij aan het aangename binnenklimaat. Een zeer goed artikel heb ik geschreven over de CarFACE thermocover samengesteld uit 9 lagen – herlees nog eens https://www.camperland.be/techniek/test-en-review-van-nieuwe-carface-thermocover-voor-campers-motorhomes-9-laagse-isolatie-klopt-alle-concurrentie/

Bij campers met een geïntegreerde bestuurderscabine sluipt de kou door de ramen met enkel glas het woongedeelte binnen. Dit kan worden verholpen door een scheidingsgordijn en thermische beschermingsmat of een qua grootte geschikte thermische kap die aan de buitenkant van de ramen in het voorste gedeelte van het voertuig is bevestigd.

Koude voeten hebben een grote impact op je welzijn, daarom is extra vloerisolatie zinvol. Wij raden robuuste tapijten of zelfs microvezel- of thermomatten aan, die de accessoire handel zelfs met geïntegreerde verwarming aanbiedt. Even opzoeken: pop-up daken kunnen ook geïsoleerd worden met thermische matten. Het is belangrijk om de kamer meerdere keren per dag te ventileren, bij voorkeur met de kastdeuren open. Dit is voor de goede lucht en voorkomt ophoping van vocht.

Verwarming en elektriciteit

Meer warmte vereist meer energie – het verbruik van gas of brandstof voor verwarming neemt aanzienlijk toe bij vriestemperaturen. Daarom moeten gasflessen en -tanks altijd goed gevuld zijn. Een schakelsysteem is handig voor grotere voertuigen met twee gasflessen aan boord. Zo is er geen risico dat kampeerders ‘s nachts wakker worden in de bitterkoude caravan en dan buiten de nieuwe fles moeten aansluiten. Het kost ook tijd en energie om de binnentemperatuur weer binnen een comfortabel bereik te krijgen.

Mocht het gas op zijn, dan kan een kleine elektrische ventilator deze behoefte overbruggen, maar als bekende stroomvreter is dat beter voor uren dan dagen. Het elektriciteitsverbruik is sowieso al hoger dan in de zomer omdat de lichten eerder op de avond aan gaan en later op de ochtend uit. In de winter koken mensen liever in de caravan dan buiten te grillen.

De vorstbestendige stroomkabel met een aderdoorsnede van minimaal 2.5 vierkante millimeter moet volledig worden afgerold en zo worden gelegd dat deze bij het ruimen van sneeuw niet kan worden beschadigd. De markering voor de juiste kabel: H07RN-F 3G2.5.

Als er watertanks in het verwarmde voertuig zijn, zullen noch deze, noch de waterleidingen bevriezen. De vuilwatertank staat vaak onbeschermd buiten. Het is raadzaam om de afvoerkraan te allen tijde open te laten en het water direct in een emmer te laten lopen.

Voortent en accessoires

Speciale wintervoortenten (zoals de Kampa Winter Air 260 S winter voortent) zijn bijzonder stabiel en bestand tegen hevige sneeuwval en windvlagen. Ze zijn meestal kleiner dan zomertenten. Een goede voortent heeft veel voordelen. Het dient als klimaatslot en als de deur van de caravan of bestelwagen open staat, dringt de ijzige kou niet meteen door in het woongedeelte. De luifel kan worden gebruikt als verlengstuk van de koelkast en als opslagruimte voor ski’s, skischoenen of sleeën als de camping geen droogruimte heeft.

Een behoorlijk dikke vloermat in de voortent doet ook goed zijn werk, want als het boven nul is, kan een bevroren ondergrond snel zacht en modderig worden. Stevige haringen zijn handig bij het opzetten van de tent en een tang helpt bij het uittrekken. Bijzonder handig zijn speciale schroeven.

Camperplaats

De parkeerplaats dient ruim voor het plaatsen van de camper te worden vrijgemaakt. Net als in de zomer worden de voertuigen gestabiliseerd en uitgelijnd met steunen of blokken. In de winter kan de aanvankelijk bevroren en vaste grond echter ontdooien, waardoor steunen of zelfs banden in de modder kunnen wegzakken. Platen die aan de steunen zijn bevestigd of houten planken onder de wielen helpen.

Nog een tip:

Omdat winterkamperen steeds populairder wordt, is het raadzaam om een ​​plekje te reserveren. Verhuizen naar de dichtstbijzijnde camping is immers niet zo eenvoudig als in de zomer – in de winter blijft de slagboom op sommige plaatsen immers de hele tijd naar beneden.

Bronnen Live PR  Een persbericht van GTÜ Society for Technical Monitoring mbH – https://www.lifepr.de/inaktiv/gtue-gesellschaft-fuer-technische-ueberwachung-mbh/gut-vorbereitet-zum-wintercamping/boxid/925928

© Publicatie Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.

Loading