*Motorhome en camper databank 2023-2024 Camperland.be

Westfalia Jules Verne | Minivan – urban of vrijetijdsvoertuig | Mercedes Vito 2.0 CDI 140 kW/190 PK | 5.14 m met Mercedes Vito klasse

Met de soepele 9-traps automaat en Mercedes luxe uitvoering krijg je een apart vrijetijdsgevoel. Versie met het hoogste koppel (190 PK motor) = het meeste rijplezier, hetgeen vooral tot uiting komt in de bergen.
Model: Westfalia Jules Verne

Data en prijzen op 5 januari 2024

Record ID: 21425

Login (of registreer) voor de specifiekere aankoopprijs zien

MERCEDES Sprinter cockpit met draaibare pilootstoelen in de Westfalia Jules Verne Avantgarde versie met Mercedes Vito 163 PK motor en 9G Tronic automaat - modeljaar 2021
Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank
Geen subtype indeling

Is geen nieuw model (voor 2024),
bestaat al enige tijd in deze serie.

Type voertuig: Minivan - urban of vrijetijdsvoertuig

Chassis: Mercedes Vito
Motor: Mercedes Vito 2.0 CDI 140 kW/190 PK
MTM: 3100 kg
Aanhanger: 750 kg ongeremd

OMSCHRIJVING serie algemeen

De Jules Verne is een uniek model, dat zich vooral onderscheidt door zijn exclusieve automotive-stijl design. Of het nu in de uitvoering Elegance of Avantgarde is, de Jules Verne is een echte blikvanger. Aan boord is de lounge gebouwd rond een L-vormige zitbank, uiterst zeldzaam in de categorie bestelwagens met hefdaken. De high-end keuken biedt maximaal comfort met een 2-pits kookplaat, spoelbak en grote 51 liter koelkast. Jules Verne werd geboren in 1828 in Nantes, Frankrijk, en stierf in 1905 in Amiens. Hij was een Franse schrijver wiens werk voornamelijk bestaat uit avonturenromans die de wetenschappelijke vooruitgang van de 19e eeuw oproepen, waaronder het beroemde 'Rond de wereld in 80 dagen'. Compacte lengte van 5,14 meter - gaat onder de parkeerbalken door. Comfortabele zithoek, prive badkamer. Verkrijgbaar in 2 uitvoeringen Elegance- of Avantgarde-versie

Technische basisgegevens voor Westfalia Jules Verne

Lengte: 5.14 m

Breedte: 2.24 m

Hoogte: 1.99 m

Wielbasis: 3.2 m

Restlengte: 1.94 m

Totaal aantal slaapplaatsen: 4

Totaal aantal zitplaatsen: 4 (gehomologeerde)

CLPLUS is een geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

OMSCHRIJVING Specifiek model

De Jules Verne is het model met de hoogste specificaties in het assortiment en daar is de Mercedes Vito basis een deel van, RWD = met achterwielaandrijving. Hij valt o.a. op door zijn exclusieve auto-stijl design. Er bestaat geen twijfel over: of het nu om de Elegance- of Avantgarde afwerking gaat, de Jules Verne is beslist een blikvanger. Met zijn compacte lengte van 5.41 meter is het een ideale metgezel voor citytrips in het weekend. Binnen is een gezellige ruimte. De lounge is georganiseerd rond de L-vormige zitbank, een zeldzaamheid in de categorie campers met uitklapbaar dak. De luxe kitchenette biedt maximaal comfort met een 2-pits kookplaat, spoelbak en een koelkast van 51 liter. De loungeruimte kan worden omgebouwd tot een extra bed dankzij de twee matrassen die zijn opgeborgen in de kledingkast achter de zitbank. Voor de Jules Verne biedt de Mercedes Vito een platform voor een innovatief voertuig. Compact, wendbaar en past in ondergrondse parkeergarages: dit zijn slechts enkele kenmerken van dit model. Het interieur van de Jules Verne beschikt ook over een L-vormige lounge die kan worden omgebouwd tot een tweepersoonsbed. In het hefdak vindt u een tweede tweepersoonsbed van 190 x 117 cm. Dankzij de zitpositie die geschikt is voor een sedan, kunnen de bestuurders- en passagiersstoelen gemakkelijk worden gedraaid en worden ze in een mum van tijd onderdeel van de lounge.

Gemiddelde Camperland.be beoordeling 2021-23 voor dit merk 70.5%

beoordelingen Camperland van Westfalia Jules Verne

Reputatie van dit model
Reputatie van dit model 72%
Wegligging en stabiliteit
Wegligging en stabiliteit 73%
Prijs/kwaliteit
Prijs/kwaliteit 94%
Kwaliteit belading - laadvermogen
Kwaliteit belading - laadvermogen 73%
Populariteit van dit model binnen zijn specifieke serie
Score i/d serie - 7%

PRO

  • ideale afmetingen voor dubbel gebruik en citytrips
  • nog te parkeren in je garage of ondergrondse parkeerplaatsen
  • top Mercedes kwaliteit met 9-traps automaat voor luxe rijplezier
  • Mercedes Vito staat voor een goede restwaarde bij een eventuele doorverloop

Contra

  • bedbreedte op het dak is nog 3 cm smaller dan bij andere modellen - voor 2 volwassenen kan dat een aanpassing vragen (krapte)
  • voor de luxe en kwaliteit van Mercedes betaal je ook een zekere meerprijs
  • met achterwielaandrijving, dan kan een aanpassing van uw rijstijl vragen
  • netto laadvermogen moet je steeds in het oog houden mbt aantal personen die mee reizen

Kwaliteit technische info door fabrikant 50%

Beoordeling kwaliteit van de technische gegevens van de fabrikant: Beperkte duidelijke technische info en detailgegevens. Geen info over aantal toegelaten kg aan opties (nochtans wettelijke bepaald). Geen info over stahoogte bij geopend dakbed. Geen info brandstof- of adblue tanks.

Totaal aantal foto 's: 1

LAADVERMOGEN

Standaard op chassis van

3100 kg

Totaal standaard leeggewicht: 2867 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 233 kg
Maximaal netto laadvermogen: 233 kg
Geen opgave voor toegestane kilo's aan opties (volgens fabrikant)
Chassis verhoging mogelijk: nvt

IN BLACKLIST: JA

(zie legenda)

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: moduleerbare zitbank(en) tot bed

keuken

Koken met 2 pitten

verwarming

Type verwarming: Webasto 2000 watt diesel

verhoogd dak?

Met speciaal verhoogd dak: Nee (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)

Geen opgave binnenhoogte

dubbele bodem

Model met dubbele bodem: Nee

De Westfalia Jules Verne is ideaal voor:

Gebruiksnut
Dubbel gebruik (woon-werk)
-
Langere vakanties (3 weken of meer)
-
Meerdere weekends/jaar
Gezinsituatie
Voor koppels (singles)(duo 's)
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Handig in de stad
-
Past in de garage
-
Standplaats tot 6 m

Aanverwante artikelen i.v.m. Westfalia Jules Verne op Camperland.be:

Extra data voor Westfalia Jules Verne

SERIE, MODEL, submodel en/of pakket (packs) camper benaming

Merk: Westfalia

Serie: Jules Verne

Model

Geen type indeling bij dit model

verwarming

Type: Webasto 2000 watt diesel

Vermogen: 2000 Watt

Stel een vraag over dit model aan de Camperland Community - of heeft u een opmerking bij de data?

MOTOR Westfalia Jules Verne

Mercedes Vito 2.0 CDI 140 kW/190 PK

Motorinhoud: 1998 CC

Euronorm motor: Euro 6

Standaard aandrijving: automaat 9G-Tronic

Automatische versnellingen nvt

Aantal 4x4 versnellingen nvt

Topsnelheid: geen opgave

TANKS Westfalia Jules Verne

Brandstoftank of batterij vermogen: 75 liter

Vers watertank: 50 liter

Gijs watertank: 36 liter

keuken

Met 2 pitten

Gaskast - gasvoorraad in kg: 1x2,75

koelkast

Koelkast inhoud: 51 liter

Koelkast type: compressor (12V, 230V)

Koelkast merk: geen opgave

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: moduleerbare zitbank(en) tot bed

Afm. hoofdbed: 172x120

Zonnepaneel

(reeds geïnstalleerd)

Zonnepaneel standaard incl.: Nee

Afmetingen garage

hoogte x breedte x lengte (max.)

hxbxl: nvt

Geschiedenis, evolutie, tijdslijn

geschiedenis van nieuwe Westfalia series of modellen

2025
  • Kelsey op nieuwe Ford Custom 130 of 170 PK
2025
2024
  • Meridan 600 D Limited op Ford Transit
  • Meridan 600 D Limited Pop-up op Ford Transit
  • Kelsey (2024) op nieuwe Ford Custom 130 of 170 PK
2024
2023
  • Jules Verne 4Motion
  • Kepler One 4Motion
  • Meridan Limited op Ford Transit
2023
2022

Sven Hedin op MAN TGE

2022
2021
  • Big Nugget, Nugget Plus
  • Club Joker en Club Joker City – op VW T6.1
  • James Cook AD en Classic 4×4
  • Jules Verne Avantgarde en Traction
  • Kepler One en Five op VW T6.1
  • Marco Polo Activity Edition
  • Michelengelo (op Nissan)
2021
2020
  • Amundsen
  • Club Joker, Club Joker City
  • Columbus
  • James Cook
  • Jules Verne
  • Kepler Iconic, Kepler One, Kepler Six, Kepler Sixty
  • Marco Polo
  • Nugget
  • Sven Hedin
2020

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Westfalia Jules Verne

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Westfalia Jules Verne

Extra CLPLUS data voor Westfalia Jules Verne

Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm,  totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), gemiddeld verbruik, gemiddelde CO2 uitstoot, maximum snelheid (indien van toepassing), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.

Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant

MOTOR

Mercedes Vito 2.0 CDI 140 kW/190 PK

Verbruik: 7,6 l per 100 km
Euronorm: Euro 6
Geen opgave CO² uitstoot

Actieradius E-versie volle batterij: nvt

190 PK
140 (kW)
1998 (CC)

kostprijs model per

3449.49 € per m³
416 € per motor PK 's

Polyester opbouw

100% polyester: geen opgave
Camper onderdelen in polyester: NEE
Dikte wanden dak: geen opgave
Dikte zijwanden: geen opgave
Dikte vloerplaat: geen opgave

Prijs vanaf

(op datum van) 5 januari 2024

In prijsklasse van/tot: 60-80.000 €
In België vanaf 79035 €
Geen opgave voor Nederland
Geen opgave voor Duitsland
In Frankrijk vanaf 71850 €
Prijzentabel vergelijking Camperland.be van motorhomes en camper online database
Bekijk de vergelijkende prijzentabel voor dit model in PDF (opgelet bevat 2 # links in de URL)
Westfalia Jules Verne - Tweede vergelijkende prijzentabel

Soorten beschikbare bedden

Hoofdbed: moduleerbare zitbank(en) tot bed
Zitbank omvormen: JA, is standaard inbegrepen
Hefbed: NEE, geen hefbed
Dakbed (pop-up bed) of daktent: JA, is standaard inbegrepen

Slaap oppervlakten

Afmetingen hoofdbed: 172x120
Afmetingen slaapbank: zie onder hoofdbed
Afmetingen hefbed: nvt
Afmetingen dakbed: 190x117
Totale slaap oppervlakte: 4.29 m²

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

Prijs per m² slaap oppervlakte: 18436 €

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

LAADVERMOGEN (plus)

Werkelijk aantal personen voor de berekening van netto laadvermogen: 4
Er zijn 4 standaard volwaardige gehomologeerde plaatsen en 4 standaard slaaplaatsen. De clplus beladingscijfers zijn berekend op 4 personen. Probleem is het te lage netto laadvermogen op dit chassis. Het model is eigenlijk alleen geschikt voor een koppel.
Minimum netto laadvermogen: 233 kg

(= enkel inclusief de bestuurder)

Laadvermogen inclusief bijzitter: 158 kg

(= inclusief de bijzitter)

Laadvermogen inclusief bijzitter + 3e persoon + gewicht isobank: 158 kg

(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)

Resterend laadvermogen met dakbed of hefbed: 8 kg

(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)

Resterend laadvermogen met alle optionele slaapplaatsen: 8 kg

(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)

Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van Westfalia series

Amundsen serie 
Club Joker serie
Columbus serie
James Cook serie 
Jules Verne  serie
Kelsey serie
Kepler serie
Meridan serie
Sven Hedin serie

Detail van de slaapvergroting voor de Westfalia Meridan Limited editie op Ford Transit voor modeljaar 2023 - voorgesteld op het Salon Van Parijs 09.2022 - Foto © Camperland.be
Detail van de slaapvergroting voor de Westfalia Meridan Limited editie op Ford Transit voor modeljaar 2023 – voorgesteld op het Salon Van Parijs 09.2022 – Foto © Camperland.be

Westfalia is vooral een (Duitse) ombouwer fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in handen van een Franse groep. In hun aanbod zitten minivans en camper vans. Ze bouwen een groot gamma aan  vrijetijdsvoertuigen om zoals op verschillende types van Volkswagen, Mercedes-Benz, Ford enz…

Meer data over Westfalia Jules Verne | Minivan – urban of vrijetijdsvoertuig | Mercedes Vito 2.0 CDI 140 kW/190 PK | 5.14 m met Mercedes Vito klasse

Dealers, concesiehouders en handelaars van Westfalia camper vans, busjes, urbans, minivans (wohnmobile) en campers

(Rapido groep)
(Marco Polo zie ook onder Mercedes-Benz)
(Nugget zie ook onder merknaam van Ford)

41e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
60 %
50e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
50 %

Marco Polo’s zijn verkrijgbaar via de dealers van Westfalia of via het netwerk van Mercedes – https://www.mercedes-benz.be/vans/nl_be/content-pool/apps/dealer-locator

De Ford Nugget is verkrijgbaar via de dealers van Westfalia of via het netwerk van Ford – https://www.nl.ford.be/bedrijfsvoertuigen/transit-custom/nugget

De Westfalia Joker serie wordt gebouwd  met T6 motoren – VW brengt ook onder zijn eigen dealersnetwerk vrijetijdsvoertuigen op de markt als Multivan en de gekende California serie (kampeerauto) – Zie hier voor het dealersnetwerk van Volkswagen – https://www.volkswagen-commercial-vehicles.be/nl/modellen-en-configurator/multivan-6-1.html

Westfalia VANS en minivans

2.9
Waterdichtheidsgarantie motorhomes 2.5
Beoordeling Camperland 3.3

Beter

  • Frans/Duitse bouw
  • Goede reputatie
  • # motor merken
  • VAN ombouwspecialist
  • Goede afwerking

Minder

  • Prijs
  • Opletten met nettobelading
  • 5 J. garantie
  • Beperkt dealersnetwerk
15
Merk Westfalia - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Westfalia

De omgebouwde modellen worden geleverd met een ISO-certificering.

Aanverwante Westfalia busjes en camper van onderwerpen - artikelen

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • Met hoeveel personen kunt u daadwerkelijk met dit model de baan op zonder overbeladen te zijn? Zie onder CLPLUS cijfers aub.
  • RWD =achterwielaandrijving, FWD = voorwielaandrijving

Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”

  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).

Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Motorhome database © Camperland 2023-2024, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.

Login met een CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.

Geregistreerde gebruikers tijdelijk kunnen deze functies (filters) gebruiken gedurende de testfase. Verhoog je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken.