*Motorhome en camper databank 2023-2024 Camperland.be

Challenger V114 S Start Edition (= Chausson 594 S) | Van (buscamper) | Fiat Ducato 140 PK (102 kW) | manueel 6 traps | 5,41 m | 2 (3) slaapplaatsen

Het kleinste (kortste) en goedkoopste model uit de V-serie van 5,41 m met dwarsbed en manuele 6-bak.
Model: Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S)

Data en prijzen op 9 december 2023

Record ID: 20681

Login (of registreer) voor de specifiekere aankoopprijs zien

Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank
Type indeling: Start Edition

Is geen nieuw model (voor 2024),
bestaat al enige tijd in deze serie.

Type voertuig: Van (buscamper)

Chassis: Fiat Ducato
Motor: Fiat Ducato Multijet3 2.2 l - 102 kW/140 PK
MTM: 3500 kg
Aanhanger: 2500 kg geremd, 750 kg ongeremd

OMSCHRIJVING serie algemeen

Start Edition. De V-serie is de spreekwoordelijke afkorting voor de woonbus, busjes of VAN modellen. Voor modeljaar 2024 zijn er 2 uitvoeringen: de standaard Start Edition en de sportievere Sport Edition, beiden op Fiat. Alle Start Editions hebben een 4000 Watt Truma kachel op gas. Prefereer je een installatie op diesel kies dan voor de Sport Edition. Verder heeft de start standaard versie een manuele 6-bak. De motor is nog up te graden naar 180 PK.

Technische basisgegevens voor Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S)

Lengte: 5.41 m

Breedte: 2.05 m

Hoogte: 2.61 m

Wielbasis: 3.45 m

Restlengte: 1.96 m

Totaal aantal slaapplaatsen: 2 (3)

Totaal aantal zitplaatsen: 4 (gehomologeerde)

CLPLUS is een geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

OMSCHRIJVING Specifiek model

De S moet wel voor Smal staan, maar dat is het niet, wel is dit met 5,41 m het kortste busje van Challenger. Heeft een speciaal bedsysteem (maar niet alleen dit model). Het dwarsbed met lattenbodem boven de laadruimte kan samen gevouwen worden om garageruimte vrij te maken zodat je bijv. een fiets kunt meenemen in de bagageruimte. Door de beperkte ruimte zijn er standaard 2 slaapplaatsen en heeft het model de kleinste koelkast van 70 liter. Verder zijn er veel gelijkenissen met de Start Edition uitvoering.

Gemiddelde Camperland.be beoordeling 2021-23 voor dit merk 70.50%

beoordelingen Camperland van Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S)

Reputatie van dit model
Reputatie van dit model 56.75%
Wegligging en stabiliteit
Wegligging en stabiliteit 83.07%
Prijs/kwaliteit
Prijs/kwaliteit 85.28%
Kwaliteit belading - laadvermogen
Kwaliteit belading - laadvermogen 55.13%
Populariteit van dit model binnen zijn specifieke serie
Score i/d serie - 13.29%

PRO

* 16 inch velgen

Contra

* lage binnen- (sta) hoogte

Kwaliteit technische info door fabrikant 0%

Beoordeling kwaliteit van de technische gegevens van de fabrikant: nog geen opgave

Totaal aantal foto 's: 2

LAADVERMOGEN

Standaard op chassis van

3500 kg

Totaal standaard leeggewicht: 2975 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 525 kg
Maximaal netto laadvermogen: 525 kg
Geen opgave voor toegestane kilo's aan opties (volgens fabrikant)
Chassis verhoging is nvt

IN BLACKLIST: NEE

(zie legenda)

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: dwarsbed

keuken

Koken met 2 pitten

verwarming

Type verwarming: Truma Combi 4000 op gas

verhoogd dak?

Met speciaal verhoogd dak: Nee (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)

Standaard stahoogte binnen: 1.88 m

dubbele bodem

Model met dubbele bodem: Nee

De Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S) is ideaal voor:

Gebruiksnut
Dubbel gebruik (woon-werk)
-
Kortere verblijven (3-5 dagen)
-
Langere verblijven (max. 10 dagen)
-
Meerdere weekends/jaar
-
Winter- en zomer op stap
Gezinsituatie
Voor koppel met kind
-
Voor koppels (singles)(duo 's)
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Handig in de stad
-
Standplaats tot 6 m

Aanverwante artikelen i.v.m. Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S) op Camperland.be:

Extra data voor Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S)

MOTOR Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S)

Fiat Ducato Multijet3 2.2 l - 102 kW/140 PK

Motorinhoud: 2200 CC

Standaard aandrijving: manueel 6 traps

Aantal manuele versnellingen: 6

Aantal traps automatische versnellingen: 0

4x4 versnellingen: 0

Topsnelheid: geen opgave

TANKS Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S)

Brandstoftank of batterij vermogen: 75 liter

Vers watertank: 90 liter

Gijs watertank: 75 liter

keuken

Met 2 pitten

Gaskast: gasvoorraad in kg onbekend

koelkast

Koelkast inhoud: 70 liter

Koelkast type: compressie (12V, 230V)

Koelkast merk: geen opgave

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: dwarsbed

Afm. hoofdbed: 186x132/116

Zonnepaneel

(reeds geïnstalleerd)

Zonnepaneel standaard incl.: Nee

Afmetingen garage

hoogte x breedte x lengte (max.)

Afm. garage: geen opgave

Geschiedenis, evolutie, tijdslijn

geschiedenis van challenger series, pakketten of modellen per modeljaar

2024
  • Challenger Sunset Edition
  • X150, X250 Open Edition
  • 384 Graphite Ultimate
  • S194, S217
  • Start Edition
  • Etape Edition
2024
2023
  • V114 Sport Edition, V114 MAX Sport Edition
  • V210
  • Graphite Ultimate
2023
2022
  • Challenger 264, 287 GA, 328, 337 GA, V210, S194, S194 GA
  • Challenger Combo X150
  • Road Edition
  • Road Edition VIP
  • Road Edition Premium
  • Sport Edition
2022
2021
  • Graphite Edition
  • Graphite Edition VIP
  • Graphite Edition Premium
  • Start Edition
  • Start Edition VIP
  • Start Edition Premium
2021
2020
  • V114 MAX
  • Road Edition
  • VIP pakket
  • Premium pakket
2020
2019
  • Graphite
2019
2015 of vroeger
  • Genesis
  • Mageo
  • Sirius
  • Vany
2015 of vroeger

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S)

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S)

Extra CLPLUS data voor Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S)

Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm,  totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), gemiddeld verbruik, gemiddelde CO2 uitstoot, maximum snelheid (indien van toepassing), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.

Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant

MOTOR

Fiat Ducato Multijet3 2.2 l - 102 kW/140 PK

Geen opgave verbruik
Geen opgave CO² uitstoot

Actieradius E-versie volle batterij: nvt

140 PK
102 (kW)
2200 (CC)

kostprijs model per

1968.82 € per m³
407.07 € per motor PK 's

Polyester opbouw

100% polyester: geen opgave
Camper onderdelen in polyester: NEE
Dikte wanden dak: geen opgave
Dikte zijwanden: geen opgave
Dikte vloerplaat: geen opgave

Prijs vanaf

(op datum van) 9 december 2023

In prijsklasse van/tot: 50-60.000 €
In België vanaf 56990 €
Geen opgave voor Nederland
Geen opgave voor Duitsland
In Frankrijk vanaf 57990 €
Prijzentabel vergelijking Camperland.be van motorhomes en camper online database
Bekijk de vergelijkende prijzentabel voor dit model in PDF (opgelet bevat 2 # links in de URL)
Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S) - Tweede vergelijkende prijzentabel

Soorten beschikbare bedden

Hoofdbed: dwarsbed
Zitbank omvormen: optioneel (= meerprijs)
Hefbed: NEE, geen hefbed
Dakbed (pop-up bed) of daktent: NEE

Slaap oppervlakten

Afmetingen hoofdbed: 186x132/116
nvt
Afmetingen hefbed: nvt
nvt
Totale slaap oppervlakte: 3.34 m²

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

Prijs per m² slaap oppervlakte: 17047.56 €

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

LAADVERMOGEN (plus)

Werkelijk aantal personen voor de berekening van netto laadvermogen: geen opgave
Minimum netto laadvermogen: 525 kg

(= enkel inclusief de bestuurder)

Laadvermogen inclusief bijzitter: geen opgave

(= inclusief de bijzitter)

Laadvermogen inclusief bijzitter + 3e persoon + gewicht isobank: geen opgave

(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)

Resterend laadvermogen met dakbed of hefbed: geen opgave

(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)

Resterend laadvermogen met alle optionele slaapplaatsen: geen opgave

(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)

Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van de Challenger series

X serie (Combo)
V serie
V MAX serie
S serie
C serie

Vooraanzicht van de Fiat Ducato versie van de Challenger X 150 Open Edition voor modeljaar 2024 - Salon van Düsseldorf 08.2023
Vooraanzicht van de Fiat Ducato versie van de Challenger X 150 Open Edition voor modeljaar 2024 – Salon van Düsseldorf 08.2023

De zuster of broer van Chausson volgt zijn eigen modellen benamingen. Meestal verschillen die jaar naar jaar, met het idee dat het interieur of steeds veranderingen ondergaat (motief, kleur). Challenger is een Franse motorhome bouwer met een breed gamma waaronder vnl. VANS (V)  en Van MAX met dubbele rij bedden achterin, halfintegralen. De X-serie (voorheen Combo) is een moderne trendzetter, vooral de X 250 met een grote dressoirkast. Daarnaast nog enige integraal (XLB) en alkoof (A) modellen.

De series voor modeljaar 2024 zijn voorzien van het nieuwe multimedia systeem van Pioneer:

• Dag- en nachtfunctie, met of zonder bedrading (draadloos)
• Online of offline
• Groot scherm in tabletformaat van 9 inch
• Carplay en Android Car APP
• Navigatie via speciale camperapp (optioneel)

Overzicht van de Challenger V (woonbus, busje) serie

De V-serie staat voor de afkorting voor VANS of woonbusjes. Challenger heeft 2 V series: de gewone en de MAX. De MAX serie onderscheidt zich doordat het achteraan twee lagen bedden heeft (2 lagen)(afbeelding). 

Het VAN busjes programma is voor 2024 vernieuwd met 5 modellen. Het andere onderscheidt wordt gemaakt door de pakket uitvoering Start of Sport Edition, allen op een Fiat chassis van 3.500 kg met 140 PK motor. De Start met een manuele 6-bak, de Sport met een 9-traps automaat. Sport Edition is voorzien van de grijze Campovolo afwerking en een extra uitrustingspakket. Zie onder pakketten voor meer details.

  • upgrade van 140 PK naar 180 PK – 4.490 €
  • upgrade van manuele 6-bak naar 9 traps automaat – 4.490
  • naar 180 PK met automaat is dus + 8.980 €
  • trekhaak (geïnstalleerd in de fabriek) – 1.990 €
  • upgrade van Light chassis 3500 kg naar Maxi chassis van 3500 kg – 490 €
  • dubbele airbag
  • Fix&Go (ipv reservewiel)
  • Eco-pakket van Fiat
  • cruise control en begrenzer
  • 16 inch lichtmetalen velgen
  • kapitein stoelen
  • buiten tafelstandaard
  • elektrische op stap
  • badkamer met raam
  • MPPT klaar voor zonnepaneel
  • elektrisch ontdooiende achteruitkijkspiegels
  • ESP
  • TV-voorbereiding
  • thermische isolatieafdekking voor cabinedashboard en ramen
  • panoramisch dakraam
  • openslaande ramen aan de achterzijde
  • eettafelverlenging voor het eetgedeelte
  • verwarming op gas
  • USB-poorten
  • wit hefdak (125 kg) – 6.490 €

Idem als uitrusting als Start Edition (inclusief ook het Accessoires pack) met afwijkend: 

  • 16 inch zwarte velgen
  • 4000 Watt verwarming op diesel die ook tijdens het rijden kan gebruikt worden (op gas bij de gewone Start Edition)
  • zwarte frontgrill
  • Tractie +
  • controle van de afdaling van heuvels
  • mistlampen
  • elektrisch ontdooiende achteruitkijkspiegels
  • cabinestoelhoezen met bijpassende kussens
  • kledingkast
  • een buiten tafel standaard
  • badkamer met raam
  • VPS versterkte isolatie
  • een maxi cabine
  • zwart hefdak (125 kg) – 6.490 €
  • grote 138 liter koelkast (8 kg) enkel op V114 & V114 MAX – 290 €
  • isofix verbindingen – 190 €

Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.

Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!

In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Challenger V-serie (busje, VANS) pakketten (Packs)

START Edition Modeljaar 2023-24

  • chassis 3500 kg Fiat Ducato
  •  2.2L motor 140 PK (103 kW) met handgeschakeld 6 manuele versnellingen
  • airconditioning cabine
  • dubbele airbag
  • Fix&Go (ipv reservewiel)
  • Eco Pack Fiat
  • cruise control/snelheidsbegrenzer
  • 16 inch stalen velgen
  • elektrische en verwarmde spiegels
  • ESP
  • vooruitrusting voor TV
  • isotherme schermen voor de ramen van de stuurcabine
  • panoramisch dakraam
  • openende achterramen
  • uitschuifbare tafel dinette
  • gasverwarming
  • USB-aansluitingen
  • tafelsteun aan de buitenkant
  • elektrisch opstapje
  • badkamer met venster
  • voorbedrading geschikt voor zonnepanelen
  • Geïsoleerd water- en verwarmingscircuit buiten
  • Truma Combi diesel 6000W verwarming
  • isolerende coating op het dashboard
  • thermische verduistering van de ramen
  • vouwgordijn dinette
  • verwarmde en geïsoleerde afvalwatertank
  • isolerende coating voor hefdak
  • Luifel
  • voortent
  •  zonnepaneel
  • buitenverlichting a/d deur
  • muskietenhor in deur
  • vouwgordijn binnen in cabine
  • uitbreiding slaapplaats in dinette
  • Achteruitrijcamera
  • multimediasysteem
  • stuurbediening
  • radio antenne DAB

Sport Edition Modeljaar 2023-24

Accessoire Pack reeds inbegrepen in de basis uitrusting

  • 2.2L motor 140PK (103 kW) met automaat
  • exclusieve zwarte radiateurgrille
  • airconditioning cabine
  • trekkracht +
  • hellingremaansturing
  • Dubbele airbag
  • Fix&Go
  • Eco Pack FIAT
  • Cruise control/snelheidsbegrenzer
  • Mistlichten
  • Elektrische en verwarmde spiegels
  • 16 inch zwarte metalen velgen
  • Hill descent control
  • Vooruitrusting voor TV
  • Panoramisch dakraam
  • Openende achterramen
  • Uitschuifbare tafel dinette
  • Verwarming op brandstof
  • Stoelhoezen cabine in dezelfde stof als leefruimte
  • Kledingkast
  • USB-aansluiting
  • Tafelsteun aan de buitenkant
  • Elektrisch opstapje
  • Doucheruimte met raam
  • VPS verstevigde isolatie
  • Maxi cab
  • geïsoleerd water- en verwarmingscircuit buiten
  • Truma Combi diesel 5500W verwarming
  • isolerende coating op het dashboard
  • thermische verduistering van de ramen
  • vouwgordijn dinette
  • verwarmde en geïsoleerde afvalwatertank
  • isolerende coating hefdak
  • controle op rijstrookoverschrijding
  •  regen- en lichtsensor
  • bordenherkenning
  • automatisch noodremsysteem
  • dodehoeksensor
  • Achteruitrijcamera
  • multimediasysteem
  • stuurbediening
  • radio antenne DAB

Is reeds inbegrepen bij de Standaard uitrusting van de Sport serie.

Motor(en) keuze voor deze serie

Fiat Ducato S9

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Fiat VAN garagehouder of Fiat Professional concessiehouder
  • mits regelmatige onderhoud, om de 48.000 km of 2 jaar

Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be
Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be

Dealers, concessiehouders en distributeurs van Challenger camper vans (fourgons) en (profilés) motorhomes

(Trigano groep)
(zustermerk van Chausson met gelijkaardige modellen maar andere modellenbenamingen)

22e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
79 %
36e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
64 %

Challenger VANS en motorhomes

3.9
Waterdichtheidsgaranties 4.0
Beoordeling Camperland 3.8
Klasse 3 isolatie 4.0

Beter

  • Op en top 100% Frans
  • Prijs/kwaliteit
  • Alle # type campers
  • Groot aanbod # modellen
  • Modellen bijna altijd keuze uit Fiat of Ford
  • Klasse 3 isolatie !
  • 7j. garantie op waterdichtheid
  • Minder kinderziekten dan Chausson
  • Betere detailafwerking (siliconen) dan Chausson

Minder

  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • Keuze kwaliteit van materialen
  • Modellen Challenger = Chausson
  • Beperkt aantal dealers BE
  • Weinig keuze integralen
  • Minder kortingen dan Chausson
  • Verwarrende modelbenamingen Challenger/Chausson
33
Merk Challenger - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Challenger (half-) integralen

7 jaar garantie

IRP & Klasse 3 isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Challenger
sinds 1985

  • polyester in dak, vloer en zijwanden
  • vloerdikte 64 mm
  • IRP-structuur
  • Klasse 3 isolatie
  • Dubbelglas ramen
  • © I.R.P. – Insulation, Restistance en Protection met XPS dikke isolatiewanden 50 tot 55 mm
  • alles gelijmd
  • maakt gebruik van XPS materiaal van STYROFOAM
  • polyester laag beschermd tegen krassen.
  • hoeken afgewerkt met alu-profiel
  • vloeren polyester met 64 mm isolatie en houten en composiet wiggen
  • Slim technologie bij alkoven en halfintegralen: dichtheid 35 mm met EPS-isolatie
  • Klasse 3 – EN1646-1- isolatienorm bij alkoven en halfintegralen: bij een buitentemperatuur van -15°C moet de binnentemperatuur toenemen tot +20°C in minder dan 4 uur
  • Standaard dubbele beglazing
  • Nieuwe polyester kap bij sommige halfintegralen: beter geïsoleerd en afgedicht

Doorsnede van de IRP structuur bij campermerk Challenger, modeljaar 2019

Aanverwante Challenger busjes, motorhome en camper van artikelen

Modelnaam: Challenger V114 S Start Edition (Chausson 594 S)

Loop doorheen de fotocarrousel in vergrootte weergave (klik)

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • Met hoeveel personen kunt u daadwerkelijk met dit model de baan op zonder overbeladen te zijn? Zie onder CLPLUS cijfers aub.
  • RWD =achterwielaandrijving, FWD = voorwielaandrijving

Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”

  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).

Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Motorhome database © Camperland 2023-2024, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.

Login met een CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.

Geregistreerde gebruikers tijdelijk kunnen deze functies (filters) gebruiken gedurende de testfase. Verhoog je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken.