*Motorhome en camper databank - beknopte DATAFICHE Camperland.be

Modeljaar 2025 is in opbouw + 745 (02.25) / van 1680 modellen

Challenger V114 MAX Start Edition (= Chausson 594 MAX) | Van – buscamper – campervan | Fiat Ducato 140 PK (102 kW) | manueel 6 traps | 5,99 m | 4 (5) slaapplaatsen | met dubbele laag bedden

Data en prijzen op 9 december 2023

Record ID: 20685

UPDATE 12.23 + 9 foto’s – De MAX is niet het grootste model maar heeft 2 lagen slaapbedden boven elkaar (elektrisch regelbaar). Start Edition = Manuele 6-bak.
Modelnaam: Challenger V114 MAX Start Edition (Chausson 594 MAX)
Type indeling: Start Edition

Is geen nieuw model (voor 2024),
bestaat al enige tijd in deze serie.

Type voertuig: Van (buscamper)

Chassis: Fiat Ducato
Motor: Fiat Ducato Multijet3 2.2 l - 102 kW/140 PK
MTM: 3500 kg
Aanhanger: 2500 kg geremd, 750 kg ongeremd

Login (of registreer) om de specifiekere aankoopprijs zien en/of download de prijslijst in pdf.
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

OMSCHRIJVING serie algemeen

De V MAX is er in 2 uitvoeringen: de standaard Start Edition en de sportievere Sport Edition. Start Edition - alles wat je standaard nodig hebt. De MAX busjes staan voor VANS met een dubbellaags bed achterin dat elektrisch in de hoogste is in te stellen. Je slaapt dus per 2 in 2 lagen boven elkaar. De MAX, dat is een andere manier van reizen.

Technische basisgegevens voor Challenger V114 MAX Start Edition (Chausson 594 MAX)

Lengte: 5.99 m

Breedte: 2.05 m

Hoogte: 2.61 m

Stahoogte: 1.88 m

Wielbasis: 4.03 m

Restlengte: 1.96 m (hoe hoger hoe minder stabiel)

Totaal aantal slaapplaatsen: 4 (5)

Totaal aantal zitplaatsen: 4 (gehomologeerde)

OMSCHRIJVING Specifiek model

Verwarming op gas. Automaat AT 9-traps. Als opties is er o.a. de sterke 180 PK (met automaat) motor. De MAX is verschillend van de andere modellen door zijn 2 lagen van bedden, die ook nog eens in de hoogte zijn te regelen. Ben je het ene weekend maar met twee op stap dan laat je één bed omhoog tegen het plafond hangen (elektrisch bedienbaar). De compressor koelkast werkt niet op gas. Konen en verwarmen doe je op gas, dus er is een gaskast voor twee flessen voorzien.

Slaap mogelijkheden

Zitbank omvormen: optioneel (= meerprijs)
Dakbed (pop-up bed) of daktent: NEE
Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank

LAADVERMOGEN

Totaal standaard leeggewicht : 2970 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 530 kg
Maximaal netto laadvermogen: 530 kg

IN BLACKLIST: NEE

keuken

Koken met 2 pitten

koelkast

Koelkast inhoud: 70 liter

verwarming

Type verwarming: Truma Combi 4000 op gas

watertanks

Gijs watertank: 75 liter

Vers watertank: 85 liter

De Challenger V114 MAX Start Edition (Chausson 594 MAX) is ideaal voor:

Gebruiksnut
Dubbel gebruik (woon-werk)
-
Kortere verblijven (3-5 dagen)
-
Langere verblijven (max. 10 dagen)
-
Meerdere weekends/jaar
-
Winter- en zomer op stap
Gezinsituatie
Voor families (vanaf 2 kinderen)
-
Voor grote families (vanaf 3 kinderen)
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Handig in de stad
-
Standplaats tot 6 m

Prijs vanaf

In België vanaf 58490 €

De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Gemiddelde Camperland.be beoordeling 2021-23 voor dit merk 70.50%
PRO

* 16 inch (stalen) velgen

Contra

* lage binnen- (sta) hoogte
* te beperkte duidelijke technische info

beoordelingen Camperland van Challenger V114 MAX Start Edition (Chausson 594 MAX)

Reputatie van dit model
Reputatie van dit model 56.75%
Wegligging en stabiliteit
Wegligging en stabiliteit 82.52%
Prijs/kwaliteit
Prijs/kwaliteit 85.65%
Kwaliteit belading - laadvermogen
Kwaliteit belading - laadvermogen 55.21%

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Challenger V114 MAX Start Edition (Chausson 594 MAX)

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Challenger V114 MAX Start Edition (Chausson 594 MAX)

Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van de Challenger series

X serie (Combo)
V serie (vans)
V MAX serie (vans)
S serie (compact)
C serie (alkoven)
half- en integralen series
Electric X serie

Vooraanzicht van de Fiat Ducato versie van de Challenger X 150 Open Edition voor modeljaar 2024 - Salon van Düsseldorf 08.2023
Vooraanzicht van de Fiat Ducato versie van de Challenger X 150 Open Edition voor modeljaar 2024 – Salon van Düsseldorf 08.2023

De zuster of broer van Chausson volgt zijn eigen modellen benamingen. Meestal verschillen die jaar naar jaar, met het idee dat het interieur of steeds veranderingen ondergaat (motief, kleur). Challenger is een Franse motorhome bouwer met een breed gamma waaronder vnl. VANS (V)  en Van MAX met dubbele rij bedden achterin, halfintegralen. De X-serie (voorheen Combo) is een moderne trendzetter, vooral de X 250 met een grote dressoirkast. Die is er nu ook in een hybride versie, de Electric X serie. Daarnaast nog enige integraal (XLB) en alkoof (A) modellen.

Modellen in 2025 in 3 uitvoeringen:

    • Break Edition = Chausson First Line
    • Etape Edition = Chausson Etape line
    • Sport Edition = Chausson Sport Line

Overzicht van de Challenger V (woonbus, busje) serie

De V-serie staat voor de afkorting voor VANS of woonbusjes. Challenger heeft 2 V series: de gewone en de MAX. De MAX serie onderscheidt zich doordat het achteraan twee lagen bedden heeft (2 lagen)(afbeelding). 

Het VAN busjes programma is voor 2024 vernieuwd met 5 modellen. Het andere onderscheidt wordt gemaakt door de pakket uitvoering Start of Sport Edition, allen op een Fiat chassis van 3.500 kg met 140 PK motor. De Start met een manuele 6-bak, de Sport met een 9-traps automaat. Sport Edition is voorzien van de grijze Campovolo afwerking en een extra uitrustingspakket. Zie onder pakketten voor meer details.

  • upgrade van 140 PK naar 180 PK – 4.490 €
  • upgrade van manuele 6-bak naar 9 traps automaat – 4.490
  • naar 180 PK met automaat is dus + 8.980 €
  • trekhaak (geïnstalleerd in de fabriek) – 1.990 €
  • upgrade van Light chassis 3500 kg naar Maxi chassis van 3500 kg – 490 €
  • dubbele airbag
  • Fix&Go (ipv reservewiel)
  • Eco-pakket van Fiat
  • cruise control en begrenzer
  • 16 inch lichtmetalen velgen
  • kapitein stoelen
  • buiten tafelstandaard
  • elektrische op stap
  • badkamer met raam
  • MPPT klaar voor zonnepaneel
  • elektrisch ontdooiende achteruitkijkspiegels
  • ESP
  • TV-voorbereiding
  • thermische isolatieafdekking voor cabinedashboard en ramen
  • panoramisch dakraam
  • openslaande ramen aan de achterzijde
  • eettafelverlenging voor het eetgedeelte
  • verwarming op gas
  • USB-poorten
  • wit hefdak (125 kg) – 6.490 €

Idem als uitrusting als Start Edition (inclusief ook het Accessoires pack) met afwijkend: 

  • 16 inch zwarte velgen
  • 4000 Watt verwarming op diesel die ook tijdens het rijden kan gebruikt worden (op gas bij de gewone Start Edition)
  • zwarte frontgrill
  • Tractie +
  • controle van de afdaling van heuvels
  • mistlampen
  • elektrisch ontdooiende achteruitkijkspiegels
  • cabinestoelhoezen met bijpassende kussens
  • kledingkast
  • een buiten tafel standaard
  • badkamer met raam
  • VPS versterkte isolatie
  • een maxi cabine
  • zwart hefdak (125 kg) – 6.490 €
  • grote 138 liter koelkast (8 kg) enkel op V114 & V114 MAX – 290 €
  • isofix verbindingen – 190 €

Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.

Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!

In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Challenger V-serie (busje, VANS) pakketten (Packs)

START Edition Modeljaar 2023-24

  • chassis 3500 kg Fiat Ducato
  •  2.2L motor 140 PK (103 kW) met handgeschakeld 6 manuele versnellingen
  • airconditioning cabine
  • dubbele airbag
  • Fix&Go (ipv reservewiel)
  • Eco Pack Fiat
  • cruise control/snelheidsbegrenzer
  • 16 inch stalen velgen
  • elektrische en verwarmde spiegels
  • ESP
  • vooruitrusting voor TV
  • isotherme schermen voor de ramen van de stuurcabine
  • panoramisch dakraam
  • openende achterramen
  • uitschuifbare tafel dinette
  • gasverwarming
  • USB-aansluitingen
  • tafelsteun aan de buitenkant
  • elektrisch opstapje
  • badkamer met venster
  • voorbedrading geschikt voor zonnepanelen
  • Geïsoleerd water- en verwarmingscircuit buiten
  • Truma Combi diesel 6000W verwarming
  • isolerende coating op het dashboard
  • thermische verduistering van de ramen
  • vouwgordijn dinette
  • verwarmde en geïsoleerde afvalwatertank
  • isolerende coating voor hefdak
  • Luifel
  • voortent
  •  zonnepaneel
  • buitenverlichting a/d deur
  • muskietenhor in deur
  • vouwgordijn binnen in cabine
  • uitbreiding slaapplaats in dinette
  • Achteruitrijcamera
  • multimediasysteem
  • stuurbediening
  • radio antenne DAB

Sport Edition Modeljaar 2023-24

Accessoire Pack reeds inbegrepen in de basis uitrusting

  • 2.2L motor 140PK (103 kW) met automaat
  • exclusieve zwarte radiateurgrille
  • airconditioning cabine
  • trekkracht +
  • hellingremaansturing
  • Dubbele airbag
  • Fix&Go
  • Eco Pack FIAT
  • Cruise control/snelheidsbegrenzer
  • Mistlichten
  • Elektrische en verwarmde spiegels
  • 16 inch zwarte metalen velgen
  • Hill descent control
  • Vooruitrusting voor TV
  • Panoramisch dakraam
  • Openende achterramen
  • Uitschuifbare tafel dinette
  • Verwarming op brandstof
  • Stoelhoezen cabine in dezelfde stof als leefruimte
  • Kledingkast
  • USB-aansluiting
  • Tafelsteun aan de buitenkant
  • Elektrisch opstapje
  • Doucheruimte met raam
  • VPS verstevigde isolatie
  • Maxi cab
  • geïsoleerd water- en verwarmingscircuit buiten
  • Truma Combi diesel 5500W verwarming
  • isolerende coating op het dashboard
  • thermische verduistering van de ramen
  • vouwgordijn dinette
  • verwarmde en geïsoleerde afvalwatertank
  • isolerende coating hefdak
  • controle op rijstrookoverschrijding
  •  regen- en lichtsensor
  • bordenherkenning
  • automatisch noodremsysteem
  • dodehoeksensor
  • Achteruitrijcamera
  • multimediasysteem
  • stuurbediening
  • radio antenne DAB

Is reeds inbegrepen bij de Standaard uitrusting van de Sport serie.

Motor(en) keuze voor deze serie

Fiat Ducato S9
  • nieuwe motor met Euro 6 E normen
  • nieuwe automatische versnellingsbak met 8 versnellingen
  • nieuwe moderne bumper en radiateurgrille vooraan
  • nieuwe spiegels
  • motoruitvoeringen 120, 140 pk of 180 pk
  • nieuwe aerodynamische buitenspiegels
  • verbeterde rijassistentiesystemen

Garanties 2025

  • standaard 2 jaar bij een officiële Fiat garagehouder of Fiat Professional concessiehouder
  • mits regelmatig onderhoud
cockpit van de Fiat Ducato 2025 met met manuele 6 bak versnellingen
cockpit van de Fiat Ducato 2025 met met manuele 6 bak versnellingen

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Fiat VAN garagehouder of Fiat Professional concessiehouder
  • mits regelmatige onderhoud, om de 48.000 km of 2 jaar

Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be
Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be

Dealers, concessiehouders en distributeurs van Challenger camper vans (fourgons) en (profilés) motorhomes

(Trigano groep)
(zustermerk van Chausson met gelijkaardige modellen maar andere modellenbenamingen)

Beoordeling van het Franse merk Challenger

Challenger

71 %
De nieuwe Challenger S215 Sport Edition heeft heet als gelijkend model Chausson S695 Sport Line. Voor modeljaar 2025 komen ze uit op de vernieuwe Ford Transit die nu ook, net als Fiat, met een 8-traps automaat kan uitgevoerd worden.
# Modellen 50%
# Types 90%
Ervaring 39%
Isolatie 75%
Garanties waterd. 7 jaar 70%
Algemeen imago 76%

PRO

    • Prijs/kwaliteit
    • Ruim aanbod camper types en modellen
    • Extra opties en pakketten
    • Op en Top Frans ontwerp en design
    • Nieuwe ontwerpen en ideeën
    • 7 jaar garantie (waterdichtheid)
    • Minder kinderziekten dan Chausson
    • Klasse 3 isolatie
    • Betere detailafwerking dan bij Chausson

CONTRA

    • Details i/d afwerking
    • Geen duidelijke prijzen voor opties, accessoires
    • Opletten bij integraal modellen voor belading op 3.5 T
    • Modellen Challenger = modellen Chausson
    • Minder kortingen dan bij Chausson
    • Kleiner dealer netwerk dan Chausson

Isolatie Challenger (half-) integralen

7 jaar garantie

IRP & Klasse 3 isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Challenger
sinds 1985

  • polyester in dak, vloer en zijwanden
  • vloerdikte 64 mm
  • IRP-structuur
  • Klasse 3 isolatie
  • Dubbelglas ramen
  • © I.R.P. – Insulation, Restistance en Protection met XPS dikke isolatiewanden 50 tot 55 mm
  • alles gelijmd
  • maakt gebruik van XPS materiaal van STYROFOAM
  • polyester laag beschermd tegen krassen.
  • hoeken afgewerkt met alu-profiel
  • vloeren polyester met 64 mm isolatie en houten en composiet wiggen
  • Slim technologie bij alkoven en halfintegralen: dichtheid 35 mm met EPS-isolatie
  • Klasse 3 – EN1646-1- isolatienorm bij alkoven en halfintegralen: bij een buitentemperatuur van -15°C moet de binnentemperatuur toenemen tot +20°C in minder dan 4 uur
  • Standaard dubbele beglazing
  • Nieuwe polyester kap bij sommige halfintegralen: beter geïsoleerd en afgedicht

Doorsnede van de IRP structuur bij campermerk Challenger, modeljaar 2019

Aanverwante Challenger busjes, motorhome en camper van artikelen

De nieuwste Challenger modellen in de motorhome database

Modelnaam: Challenger V114 MAX Start Edition (Chausson 594 MAX)

Loop doorheen de fotocarrousel in vergrootte weergave (klik)

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

  • Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft. Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Motorhome database © Camperland 2023-2024-2025, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen. Login met een CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria.