*Motorhome en camper databank 2023-2024 Camperland.be

Possl D-Line Roadcruiser XL | Van – buscamper – Camper Van | Citroen Jumper BlueHDi 2.2 l – 121 kW/165 PK | 6.36 m met grote kledingkast

Met extra verhoogd dak en bijzonder groot (lang) bed speciaal voor grote personen
Model: Possl D-Line Roadcruiser XL

Data en prijzen op 24 februari 2024

Record ID: 21521

Login (of registreer) voor de specifiekere aankoopprijs zien

Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank
Type indeling: XL

Is geen nieuw model (voor 2024),
bestaat al enige tijd in deze serie.

Type voertuig: Van - buscamper - Camper Van

Chassis: Citroen Jumper
Motor: Citroen Jumper BlueHDi 2.2 l - 121 kW/165 PK
MTM: 3500 kg
Aanhanger: 2500 kg geremd, 750 kg ongeremd

OMSCHRIJVING serie algemeen

Roadcruiser XL is een serie van de Possl (Poessl) D-Line serie, XL heeft betrekking op de enorme stahoogte binnenin en en totale hoogte van plus 2.8 meter. Bijzonderheden:

* Apart gescheiden badkamer
* Echt opbergwonder met veel vakken en kasten
* Bijzonder geschikt voor grote campers dankzij de bedmaat van 208 cm
* Met een bijzonder royaal ruimtegevoel door een
* Stahoogte binnen 213 cm
* Woonkamermeubels met onderhoudsvriendelijke oppervlakken
* Stoelen in de bestuurderscabine kunnen volledig worden geïntegreerd in het zitgedeelte van de lounge
* Bij sommige indelingen is er royale opbergruimte in de bank
* Beslag en uittrekelementen van massief metaal in huishoudkwaliteit
* Grote bovenkasten bieden veel opbergruimte
* Praktische vuilniszak bij de ingang met drukknopen (afhankelijk van de indeling)
* keuken werkblad met robuust oppervlak en slagvaste voorkant
* Extra brede keukenlades met rollagers voor meer opbergruimte
* Opklapbare werkbladuitbreiding aan de ingangszijde (afhankelijk van de plattegrond)
* Koelkast met geïntegreerd vriesvak
* 2 vlamkokers met piëzo-ontsteker en glazen deksel voor extra opbergruimte en spatwaterdicht
* RVS spoelbak met glazen afdekplaat/snijplank
* Verschillende indelingsafhankelijke badkameroplossingen voor de meest uiteenlopende wensen
* Ruime douche met afneembare douchekap (badkamer)
* Scheidingsrolgordijn dat ook als roomdivider kan worden gebruikt (badkamer)
* Chroom-look handdouche
* Eengreepsmengkraan met hoogwaardige keramische afdichting
* Draaibaar toilet voor meer gemak
* Achterbedden met royaal ligvlak
* Vergroting van de garage achter met stapelbare bedden achter
* Extra opbergvakken onder de bedden achter
* Royale bovenkasten met veel opbergruimte
* Extra open planken onder de bovenkasten

Technische basisgegevens voor Possl D-Line Roadcruiser XL

Lengte: 6.36 m

Breedte: 2.05 m

Hoogte: 2.83 m

Wielbasis: 4.035 m

Restlengte: 2.32 m

Totaal aantal slaapplaatsen: 2 (3)

Totaal aantal zitplaatsen: 4 (gehomologeerde)

CLPLUS is een geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

OMSCHRIJVING Specifiek model

De Possl D-Line Roadcruiser XL heeft een gescheiden badkamer. Een echt opbergwonder met veel vakken en kasten. Bijzonder geschikt voor grote campers door de bedmaat van 208 cm. Met een bijzonder royaal ruimtegevoel door een binnenhoogte van 213 cm. Met extra verhoogd dak en bijzonder groot bed speciaal voor grote personen.

Gemiddelde Camperland.be beoordeling 2021-23 voor dit merk 72%

beoordelingen Camperland van Possl D-Line Roadcruiser XL

Reputatie van dit model
Reputatie van dit model 54.25%
Wegligging en stabiliteit
Wegligging en stabiliteit 0%
Prijs/kwaliteit
Prijs/kwaliteit 0%
Kwaliteit belading - laadvermogen
Kwaliteit belading - laadvermogen 66%
Populariteit van dit model binnen zijn specifieke serie
Score i/d serie - 71%

PRO

  • model met een zeer ruim hoofdbed boven de 2 meter
  • Citroen versie direct met 165 PK motor
  • ook in Fiat Ducato versie met 140 of 180 PK
  • ruime, aparte doucheruimte
  • grote kledingkast
  • mooie hogere stahoogte, ideaal voor grotere personen
  • extra groot (lang) bed voor grootte personen

Contra

  • isobank (optie) van 70 cm breedte is smal om op te slapen
  • geen automaat mogelijk als je voor de meest voordelige Citroen kiest
  • Fiat Ducato versie tot 3000 € surplus (manueel, 140 PK)

Kwaliteit technische info door fabrikant 60%

Beoordeling kwaliteit van de technische gegevens van de fabrikant: Technische gegevens zijn bereikbaar maar niet altijd tot in detail uitgewerkt.

Totaal aantal foto 's: 10

LAADVERMOGEN

Standaard op chassis van

3500 kg

Totaal standaard leeggewicht: 3060 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 440 kg
Maximaal netto laadvermogen: 440 kg
Geen opgave voor toegestane kilo's aan opties (volgens fabrikant)
Chassis verhoging is nvt

IN BLACKLIST: NEE

(zie legenda)

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: enkele bedden (samen te voegen tot tweepersoonsbed)

keuken

Koken met 2 pitten

verwarming

Type verwarming: Truma Combi 4000 op gas

verhoogd dak?

Met speciaal verhoogd dak: JA, verhoogd dak (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)

Standaard stahoogte binnen: 2.13 m

dubbele bodem

Model met dubbele bodem: Nee

De Possl D-Line Roadcruiser XL is ideaal voor:

Gebruiksnut
Dubbel gebruik (woon-werk)
-
Langere verblijven (max. 10 dagen)
-
Meerdere weekends/jaar
-
Winter- en zomer op stap
Gezinsituatie
Voor grootte mensen - binnen stahoogte min. 2 m
-
Voor koppel met kind
-
Voor koppels (singles)(duo 's)
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Plaats min. 7 m of meer

Aanverwante artikelen i.v.m. Possl D-Line Roadcruiser XL op Camperland.be:

Extra data voor Possl D-Line Roadcruiser XL

SERIE, MODEL, submodel en/of pakket (packs) camper benaming

Merk: Possl

Serie: D-Line

Model: Roadcruiser

Type indeling: XL

verwarming

Type: Truma Combi 4000 op gas

Vermogen: 4000 Watt

Stel een vraag over dit model aan de Camperland Community - of heeft u een opmerking bij de data?

MOTOR Possl D-Line Roadcruiser XL

Citroen Jumper BlueHDi 2.2 l - 121 kW/165 PK

Motorinhoud: 2200 CC

Euronorm motor: Euro 6D

Standaard aandrijving: manueel 6 traps

Aantal manuele versnellingen: 6

Automatische versnellingen nvt

Aantal 4x4 versnellingen nvt

Topsnelheid: geen opgave

TANKS Possl D-Line Roadcruiser XL

Brandstoftank of batterij vermogen: geen opgave

Vers watertank: 100 liter

Gijs watertank: 92 liter

keuken

Met 2 pitten

Gaskast - gasvoorraad in kg: 2x11

koelkast

Koelkast inhoud: 84 liter

Koelkast type: compressor (12V, 230V)

Koelkast Merk: (vriesvak 6 liter)

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: enkele bedden (samen te voegen tot tweepersoonsbed)

Afm. hoofdbed: 208/198x190

Zonnepaneel

(reeds geïnstalleerd)

Zonnepaneel standaard incl.: Nee

Afmetingen garage

hoogte x breedte x lengte (max.)

Afm. garage: geen opgave

Geschiedenis, evolutie, tijdslijn

geschiedenis van nieuwe Possl series of modellen

2024
  • Summit Shine
  • Summit Shine R
  • Summit Shine LR
  • Summit Shine R Plus
2024
2022
  • Roadcruiser Evolution
  • Roadcruiser Revolution
2022
2021
  • Trenta 600, Trenta 640
2021
2020
  • P2 Relax
  • Roadcamp R
  • Roadcruiser B, Roadcruiser XL
  • Roadstar 600 L, Roadstar 640 DK
  • Summit, Summit Prime, Summit Plus
  • Trenta 30
2020
Voor 2020
  • 2 WIN, 2 WIN 25 Jahre, 2 WIN R, 2 WIN Sportive, 2 WIN Style, 2 WIN Vario, 2 WIN Plus
  • 4-Family L
  • Concorde Compact
  • Roadcruiser, Roadcruiser Revolution
  • Vario 499, Vario 545
Voor 2020

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Possl D-Line Roadcruiser XL

Loading...

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Possl D-Line Roadcruiser XL

Extra CLPLUS data voor Possl D-Line Roadcruiser XL

Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm,  totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), gemiddeld verbruik, gemiddelde CO2 uitstoot, maximum snelheid (indien van toepassing), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.

Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant

MOTOR

Citroen Jumper BlueHDi 2.2 l - 121 kW/165 PK

Geen opgave verbruik
Euronorm: Euro 6D
Geen opgave CO² uitstoot

Actieradius E-versie volle batterij: nvt

165 PK
121 (kW)
2200 (CC)

kostprijs model per

1973.54 € per m³
441.32 € per motor PK 's

Polyester opbouw

100% polyester: geen opgave
Geen opgave onderdelen in polyester
Dikte wanden dak: geen opgave
Dikte zijwanden: geen opgave
Dikte vloerplaat: geen opgave

Prijs vanaf

(op datum van) 24 februari 2024

In prijsklasse van/tot: 60-80.000 €
In België vanaf 72820 €
Geen opgave voor Nederland
Geen opgave voor Duitsland
In Frankrijk vanaf 66199 €
Prijzentabel vergelijking Camperland.be van motorhomes en camper online database
Bekijk de vergelijkende prijzentabel voor dit model in PDF (opgelet bevat 2 # links in de URL)
Possl D-Line Roadcruiser XL - Tweede vergelijkende prijzentabel

Soorten beschikbare bedden

Hoofdbed: enkele bedden (samen te voegen tot tweepersoonsbed)
Zitbank omvormen: optioneel (= meerprijs)
Hefbed: NEE, geen hefbed
Dakbed (pop-up bed) of daktent: NEE

Slaap oppervlakten

Afmetingen hoofdbed: 208/198x190
Afmetingen slaapbank: 180x70 (opt)
Afmetingen hefbed: nvt
Afmetingen dakbed: nvt
Totale slaap oppervlakte: 5.11 m²

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

Prijs per m² slaap oppervlakte: 14230.77 €

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

LAADVERMOGEN (plus)

Werkelijk aantal personen voor de berekening van netto laadvermogen: 3
Netto clplus laadvermogen berekend op 3 personen, en zijn wel 4 stoelen met gordel maar maximaal 3 slaapplaatsen
Minimum netto laadvermogen: 440 kg

(= enkel inclusief de bestuurder)

Laadvermogen inclusief bijzitter: 365 kg

(= inclusief de bijzitter)

Laadvermogen inclusief bijzitter + 3e persoon + gewicht isobank: 362 kg

(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)

Resterend laadvermogen met dakbed of hefbed: geen opgave

(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)

Resterend laadvermogen met alle optionele slaapplaatsen: geen opgave

(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)

Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van de Possl VAN series

D-Line – van 2.58 tot 2.83 hoogte

    • 2 WIN Plus, 2 WIN R Plus, 2 WIN RS Plus, 2 WIN S Plus serie
    • Roadcamp R  serie
    • Roadcruiser, Roadcruiser XL en Roadcruiser Revolution serie
    • Roadstar serie
    • Trenta serie
    • Summit, Summit Prime, Summit R Shine, Summit Shine, Summit L Shine, Summit LR serie 

H-Line met een ingebouwd hefbed boven de dinette- met een hoogte tot 2.83 m

    • 2 Win Vario serie
    • Vario serie
    • Concorde compact serie

De Duitse camper(om)bouwer Possl (Poessl) beperkt zich tot een groot aanbod van VAN modellen in 2 grote groepen: D-Line en H-Line. Als motoren kiest men voor Stellantis motoren en chassis van: Citroën Jumper, Peugeot Boxer of Fiat Ducato. Budget VAN modellen kunnen op een 3300 kg chassis staan maar de meeste modellen staan op een 3500 kg chassis. Het moederbedrijf heeft ook nog enkele zusterbedrijven zoals VanLine minivans (Vanster, Vanstar) en de sjieke luxe VAN bussen van La Strada. De Campster en Campstar minivan is een samenwerking tussen Pössl: op Citroën of Mercedes-Benz.

Overzicht van de Possl D-LINE serie

D-Line – De D-Line modellen zijn eenvoudiger en met minder luxe dan Summit of de H-line modellen en zijn in principe dan ook prijsvriendelijker. Geen enkel model in de D-line heeft bijvoorbeeld een ingebouwd hefbed boven de dinette hangen. Onder de D-Line vallen o.a. de modellen van Roadcamp, Roadstar en Roadcruiser. De modellen zijn verkrijgbaar op Fiat of Citroen met motoren van 140, 165 tot 180 PK.

Sterke punten van de D-Line

  • een mogelijke optie op veel D-Line modellen is een dakbed voor 2 extra slaapplaatsen op een ruimte van 200×130 cm
  • een extra bed in 3 stappen, van zitbank naar slaapbank: bij de optie voor een extra bed is een dinettetafel met verlengstuk inbegrepen
  • XXL opslagruimte doordat de bedden eenvoudig kunnen worden gedemonteerd, opgevouwen en gestapeld, zodat u de maximale opslagruimte krijgt

Modeljaar 2023-24

Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

De Possl Trenta begon als een jubileum model om het 30-jarig bestaan van het merk Possl (Poessl) te vieren. Door het succes is de benaming verder gezet als seriemodel. Meestal zag je de Trenta in het knalrood of in (donker) grijs metallic maar er was ook een witgekleurde versie. Meest opvallend zijn de twee ronde ramen aan één zijde van de bedden achterin. Enkel bij enkele modellen van Malibu zie je dit nog terug. Bij het binnenstappen langs de schuifdeur is een indirect LED-verlichting voorzien. Door de ramen wordt indirect daglicht binnengelaten.

De Trenta is het resultaat van meer dan 30 jaar ervaring in de productie van compacte campers (VANS). Met zijn open leefruimteconcept biedt de Trenta bijna dezelfde bewegingsvrijheid als een integrale camper. Het unieke licht en het exclusieve designconcept maken de Trenta tot een zeer bijzondere vertegenwoordiger in zijn soort.

Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. e gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.

Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!

In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Motor(en) keuze voor deze serie

Citroen Jumper

Garanties 2023-24

Maak onmiddellijk een afspraak in een Citroën-werkplaats en neem uw onderhouds- en garantieboekje mee. Alleen  een erkende Citroën-hersteller kan uitmaken of het vastgestelde defect kan worden gedekt door de commerciële garantie van Citroën.

U kan een garantie-uitbreiding afsluiten tot de laatste dag van de contractuele garantie. Neem gewoon contact op met uw verkooppunt.

  • Standaard garantie 24 maanden (of 2 jaar)
  • onderhoud om de 2 jaar of 50.000 km
  • 5 jaar garantie op doorroesten
  • fout aan de verf of lak van de originele carrosserie
  • herstelling of vervanging van de gebrekkige elementen met corrosieperforatie
  • van binnen naar buiten doorroesten van de carrosserie
  • distributieriem op 150.000 km of 10 jaar
  • PSA groep (nu Stellantis) heeft 13.000 servicepunten in Europa
Sunliving V 65XL X-TRA - (By Adria Mobil) cockpit in de Citroën Jumper @ Salon Van Düsseldorf 08.2023 © Camperland.be, foto modeljaar 2024
Sunliving V 65XL X-TRA – (By Adria Mobil) cockpit in de Citroën Jumper @ Salon Van Düsseldorf 08.2023 © Camperland.be, foto modeljaar 2024
Sunliving S 70 SL X-TRA (by Adria Mobil) voorzijde en grille van de standaard Citroën Jumper uitvoering @ Salon van Düsseldorf © Camperland.be
Sunliving S 70 SL X-TRA (by Adria Mobil) voorzijde en grille van de standaard Citroën Jumper uitvoering @ Salon van Düsseldorf © Camperland.be

Fiat Ducato S9

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Fiat VAN garagehouder of Fiat Professional concessiehouder
  • mits regelmatige onderhoud, om de 48.000 km of 2 jaar

Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be
Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be

Meer data over Possl D-Line Roadcruiser XL | Van – buscamper – Camper Van | Citroen Jumper BlueHDi 2.2 l – 121 kW/165 PK | 6.36 m met grote kledingkast

Dealers, concessiehouders, kamperautobedrijven en handelaars in Possl - Poessl VANS (busjes)

(Hoofdmerk) Possl modellen
(submerken zijn o.a. Campster, Campstar, Vanster, Vanstar)
Zie ook bij dealers Roadcar, Campster en Globecar.

Possl logo
28e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
72 %

Pössl (Poessl) VANS en busjes

3.15
Waterdichtheidsgarantie 2.5
Beoordeling Camperland 3.5
Prijs/kwaliteit 3.5

Beter

  • Duitse ombouwer
  • Prijs/kwaliteit
  • # keuze uit modellen
  • Goede reputatie prijs/vans
  • # ruime keuze motoren
  • # ruime keuze modellen
  • Multiroof patent
  • Meerdere series en budget

Minder

  • Onduidelijke garanties
  • Alleen VAN modellen
  • Details afwerking kan soms beter
  • Soms te goedkope materiaalkeuzes
11
Merk Pössl - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Possl VANS

Possl
sinds 1989

Inhoud accordeon

Model afhankelijk

Handgemaakt in Duitsland met 30 jaar ervaring.

  • GFK dakramen
  • hoogwaardige en goed verlijmde dakisolatie
  • Styrodur ca. 20 mm
  • PE-schuim ca 15-20 mm
  • hoogwaardige isolatieramen
  • EXPS, EVO
  • Extreme Protectio dak en wanden 31 mm
  • vloer 54 mm dik

Aanverwante Pössl - Possl - Poessl camper van onderwerpen - busjes artikelen

EV-campers-symbool

Procent, fabrikant van EV elektrische vrijetijdsvoertuigen (minivans)

symbool_elektrisch_opladen
Modelnaam: Possl D-Line Roadcruiser XL

Loop doorheen de fotocarrousel in vergrootte weergave (klik)

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • Met hoeveel personen kunt u daadwerkelijk met dit model de baan op zonder overbeladen te zijn? Zie onder CLPLUS cijfers aub.
  • RWD =achterwielaandrijving, FWD = voorwielaandrijving

Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”

  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).

Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Motorhome database © Camperland 2023-2024, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.

Login met een CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.

Geregistreerde gebruikers tijdelijk kunnen deze functies (filters) gebruiken gedurende de testfase. Verhoog je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken.