*Motorhome en camper databank 2023-2024 Camperland.be

Karmann Duncan 495 | Minivan – urban of vrijetijdsvoertuig | Ford Transit Custom EcoBlue TDCi 2.0 – 77 kW/105 PK | 4.97 m stahoogte +2 meter mits dakbed optie

Duncun, compacte camper voor dubbel gebruik. Minivan met optioneel hefdak voor overal en elke dag.
Model: Karmann Duncan 495

Data en prijzen op 5 februari 2024

Record ID: 21447

Login (of registreer) voor de specifiekere aankoopprijs zien

Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank
Geen subtype indeling

Is geen nieuw model (voor 2024),
bestaat al enige tijd in deze serie.

Type voertuig: Minivan - urban of vrijetijdsvoertuig

Chassis: Ford Transit Custom
Motor: Ford Transit Custom EcoBlue TDCi 2.0 - 77 kW/105 PK
MTM: 3000 kg
Aanhanger: 2500 kg geremd (bij manuele bak), 1400 kg geremd bij automaat, 750 kg ongeremd

OMSCHRIJVING serie algemeen

Duncan was de eerste minibus serie van Karmann op basis van het Ford Transit Custom onderstel. Met zijn ultracompacte afmetingen en auto-uitrusting, inclusief vele veiligheids- en connectiviteitsfuncties, is het een multifunctioneel voertuig voor dagelijks gebruik dat zelfs in stadsverkeer gemakkelijk te besturen is. Tegelijkertijd biedt het flexibele interieur voldoende ruimte voor vrijetijdsactiviteiten en actieve vakanties. Zo kan de driezitsbank bijvoorbeeld in een mum van tijd worden verplaatst, vergroot of neergeklapt – al naar gelang u meer bagageruimte of een extra bed nodig heeft. De standaard basis kleur is gletsjerwit. De kleine koelkast heeft ook een vriesvakje.

De Duncan-hoogtepunten zijn o.a.

Cruise control
Leren stuur
70 l brandstoftank
geverfde sideskirts en stootstrips
metalen applicaties op de voor- en achterkant
LED-dagrijverlichting
getinte ruiten
achterklep
Achterruit met verduistering
Schuifdeur met raam (rechts)
Bestuurdersstoel met hoogteverstelling en armleuning
Geïsoleerde ruiten
Uitklapdak (dakbed) met gasdrukdempersteun
Schijfveren als matrasbeschermers
professionele kampeeruitrusting in de keuken met 2-pits kooktoestel + spoelbak
robuuste opbergkasten
Campingtafel, modulair om op te hangen of op te zetten
4 USB-poorten, 3 stopcontacten

Met comfortabele uitrusting en superieure motorisering voert hij niet alleen elke dagelijkse taak dynamisch uit, maar is hij ook de ideale metgezel voor korte weekendtrips of lang geplande vakanties in de buitenlucht. Het is goed dat de Duncan zo praktisch en wendbaar is. Het hoeft niet meteen de grote reis te zijn. Ook tijdens een dagje shoppen in de stad voelt de Duncan zich helemaal thuis. Een meubelstuk? Een paar kratten drinken? De wekelijkse boodschappen? Geen probleem, de Duncan kan alles opbergen.

Technische basisgegevens voor Karmann Duncan 495

Lengte: 4.97 m

Breedte: 2.08 m

Hoogte: 2.08 m

Wielbasis: 2.99 m

Restlengte: 1.98 m

Totaal aantal slaapplaatsen: 2 (3)(4)

Totaal aantal zitplaatsen: 2 (4)(5) (gehomologeerde)

CLPLUS is een geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

OMSCHRIJVING Specifiek model

Standaard 75 Ah batterij. De Duncan is geschikt voor dubbel gebruik, in het dagelijkse leven of op vakantie: de ultracompacte en multifunctionele camper is klaar voor elke bestemming. Comfortabele uitrusting voor elke dagelijkse taak. Maar ook de ideale metgezel voor een voor een korte weekendtrip of een lange, geplande outdoor-vakantie. Zitbank om te vormen tot 2 (smalle) slaapplaatsen. Pop-up dak in optie. De zitbank kan in een paar eenvoudige stappen verschoven of verwijderd worden. Hebt u een extra ligvlak nodig? Gewoon omklappen. Keuken met kooktoestel en spoelbak, koelkast en opbergkasten. Een tafel om op te hangen of voor het voertuig te plaatsen zit in de zijdeur verborgen. Bij dakbed verandert stahoogte in 2 m.

Gemiddelde Camperland.be beoordeling 2021-23 voor dit merk 65%

beoordelingen Camperland van Karmann Duncan 495

Reputatie van dit model
Reputatie van dit model 52%
Wegligging en stabiliteit
Wegligging en stabiliteit 69%
Prijs/kwaliteit
Prijs/kwaliteit 88%
Kwaliteit belading - laadvermogen
Kwaliteit belading - laadvermogen 71%
Populariteit van dit model binnen zijn specifieke serie
Score i/d serie - 86%

PRO

  • 16 inch velgen
  • handig in dubbel gebruik
  • het dakbed is standaard voorzien
  • stahoogte 2 tot 2,03 m bij geopend dakbed

Contra

  • heeft GEEN toilet aan boord
  • geen verwarming, wel verwarming in optie mogelijk
  • dakbed 120 cm breed vraagt aanpassing voor twee volwassenen
  • lichte 75 Ah batterij

Kwaliteit technische info door fabrikant 30%

Beoordeling kwaliteit van de technische gegevens van de fabrikant: Geen officiële prijsopgaven voor 2024 modellen noch in catalogus, noch on-line. Geen kg aan opties vermeld.

Totaal aantal foto 's: 12

LAADVERMOGEN

Standaard op chassis van

3000 kg

Totaal standaard leeggewicht: 2498 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 502 kg
Maximaal netto laadvermogen: 502 kg
Geen opgave voor toegestane kilo's aan opties (volgens fabrikant)
Chassis verhoging mogelijk: 3000/3200

IN BLACKLIST: NEE

(zie legenda)

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: moduleerbare zitbank(en) tot bed

keuken

Koken met 2 pitten

verwarming

Type verwarming: Truma Combi 2000 in optie

verhoogd dak?

Met speciaal verhoogd dak: Nee (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)

Standaard stahoogte binnen: 1.40 m

dubbele bodem

Model met dubbele bodem: Nee

De Karmann Duncan 495 is ideaal voor:

Gebruiksnut
Alleen in weekend
-
Dubbel gebruik (woon-werk)
-
Meerdere weekends/jaar
Gezinsituatie
Geen inbouw toilet beschikbaar
-
Ik wil SIMPEL (lowcost instapmodel)
-
Voor koppel met kind
-
Voor koppels (singles)(duo 's)
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Handig in de stad
-
Past in de garage
-
Standplaats tot 6 m

Aanverwante artikelen i.v.m. Karmann Duncan 495 op Camperland.be:

Extra data voor Karmann Duncan 495

SERIE, MODEL, submodel en/of pakket (packs) camper benaming

Merk: Karmann

Serie: Duncan

Model: 495

Geen type indeling bij dit model

verwarming

Type: Truma Combi 2000 in optie

Vermogen: 2000 Watt

Stel een vraag over dit model aan de Camperland Community - of heeft u een opmerking bij de data?

MOTOR Karmann Duncan 495

Ford Transit Custom EcoBlue TDCi 2.0 - 77 kW/105 PK

Motorinhoud: 1998 CC

Euronorm motor: Euro 6D-Final

Standaard aandrijving: manueel 6 traps

Aantal manuele versnellingen: 6

Automatische versnellingen nvt

Aantal 4x4 versnellingen nvt

Topsnelheid: geen opgave

TANKS Karmann Duncan 495

Brandstoftank of batterij vermogen: 70 liter

Vers watertank: 50 liter

Gijs watertank: 30 liter

keuken

Met 2 pitten

Gaskast - gasvoorraad in kg: 1x2,75

koelkast

Koelkast inhoud: 42 liter

Type

Koelkast Merk: (met vriesvakje)

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: moduleerbare zitbank(en) tot bed

Afm. hoofdbed: 187x114

Zonnepaneel

(reeds geïnstalleerd)

Zonnepaneel standaard incl.: Nee

Afmetingen garage

hoogte x breedte x lengte (max.)

hxbxl: nvt

Geschiedenis, evolutie, tijdslijn

geschiedenis van Karmann Mobil series

2024
  • Davis 600
2024
2022
  • Davis LifeStyle
  • Davis TrendStyle
2022
2021
  • Davis 630
  • Davis View
2021
2020
  • Dexter 560 en 570 4×4
2020
2019
  • Danny
  • Dexter 550, 560, 580 en 600
2019
voor 2019
  • Colibri
  • Davis en Davis Jump!
  • Dexter en Dexter Go!
voor 2019

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Karmann Duncan 495

Loading...

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Karmann Duncan 495

Extra CLPLUS data voor Karmann Duncan 495

Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm,  totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), gemiddeld verbruik, gemiddelde CO2 uitstoot, maximum snelheid (indien van toepassing), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.

Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant

MOTOR

Ford Transit Custom EcoBlue TDCi 2.0 - 77 kW/105 PK

Geen opgave verbruik
Euronorm: Euro 6D-Final
Geen opgave CO² uitstoot

Actieradius E-versie volle batterij: nvt

105 PK
77 (kW)
1998 (CC)

kostprijs model per

2816.22 € per m³
576.71 € per motor PK 's

Polyester opbouw

100% polyester: geen opgave
Geen opgave onderdelen in polyester
Dikte wanden dak: geen opgave
Dikte zijwanden: geen opgave
Dikte vloerplaat: geen opgave

Prijs vanaf

(op datum van) 5 februari 2024

In prijsklasse van/tot: 60-80.000 €
In België vanaf 60555 €
Geen opgave voor Nederland
Geen opgave voor Duitsland
In Frankrijk vanaf 55050 €
Prijzentabel vergelijking Camperland.be van motorhomes en camper online database
Bekijk de vergelijkende prijzentabel voor dit model in PDF (opgelet bevat 2 # links in de URL)
Karmann Duncan 495 - Tweede vergelijkende prijzentabel

Soorten beschikbare bedden

Hoofdbed: moduleerbare zitbank(en) tot bed
Zitbank omvormen: NEE
Hefbed: NEE, geen hefbed
Dakbed (pop-up bed) of daktent: JA, is standaard inbegrepen

Slaap oppervlakten

Afmetingen hoofdbed: 187x114
Afmetingen slaapbank: zie modulaire zitbanken
Afmetingen hefbed: nvt
Afmetingen dakbed: 189x110
Totale slaap oppervlakte: 4.2108 m²

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

Prijs per m² slaap oppervlakte: 14380.87 €

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

LAADVERMOGEN (plus)

Werkelijk aantal personen voor de berekening van netto laadvermogen: 4
Het dakbed is standaard. Het clplus laadvermogen is berekend op 4 personen, met de 4 stoelen met gordel. Het dakbed van 110 cm is te beperkt voor 2 volwassenen.
Minimum netto laadvermogen: 502 kg

(= enkel inclusief de bestuurder)

Laadvermogen inclusief bijzitter: 427 kg

(= inclusief de bijzitter)

Laadvermogen inclusief bijzitter + 3e persoon + gewicht isobank: 427 kg

(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)

Resterend laadvermogen met dakbed of hefbed: 277 kg

(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)

Resterend laadvermogen met alle optionele slaapplaatsen: 277 kg

(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)

Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van Karmann Mobil series

Duncun serie (op Ford Transit Custom)
Davis serie (op Fiat Ducato)
Dexter serie (op Fiat Ducato)
Dexter 4×4 serie (op Ford Transit)

Karmann Davis 620 met Lifestyle pakket op Fiat Ducato - foto Camperland 09.2022
Karmann Davis 620 met Lifestyle pakket op Fiat Ducato – foto Camperland 09.2022

Karmann Mobil is een dochteronderneming van het Duitse Eura Mobil. In regel worden ze beschouwd als fabrikanten van de ‘betere’ woonbussen. Zij bouwen dan ook enkel types van minivans (Duncan serie) en camper vans (busjes) zoals de Davis (op Fiat Ducato) en de Dexter serie op Fiat Ducato en Dexter 4×4 modellen op Ford Transit.

Overzicht van de Karmann Mobil Duncan serie

Duncan voertuigen garanderen vakantieplezier in alle soorten en maten.
In allerlei lengten. In legio inrichtings- en uitrustingsvarianten. Een Duncan begint vanaf 4.95 meter. Minivans met hefdak voor overal en elke dag, gemakkelijk in de stad en thuis in de garage te parkeren.

Modeljaar 2023-24

Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Duncan standaard uitrusting

  • Airbag voor bestuurder en bijrijder
  • ASB / ESP zonder Traction + Hill descend
  • cruise control
  • in hoogte verstelbare koplampen
  • startonderbreking
  • 3-punts veiligheidsgordelsysteem
  • centrale deurvergrendeling (met afstandsbediening)
  • gasbedieningselementen centraal gerangschikt
  • werkblad met geïntegreerd aanrecht
  • cassette toilet
  • standaardbekleding Trient
  • sfeerverlichting
  • drukwaterpomp
  • boord controlepaneel met indicatie van alle belangrijke functies
  • scheidingsschakelaar voor start- en opbouwaccu

Duncan optionele uitrusting tegen meerprijs

  • Isofix zit naar slaapbank

Carrosseriekleuren

  • Race Red
  • Orange Glow
  • Azur Blue
  • Abyss Blue
  • FORD VISION + pakket met elektrisch verstelbare en inklapbare
    buitenspiegels, automatische dimmer, regensensor voor, voorruitverwarming, vulindicatie van ruitensproeierinstallatie
  • 16 inch aluminium velgen
  • parkeerhulp
  • achteruitrijsensor
  • mistlampen
  • stoelverwarming voor bestuurders- en bijrijdersstoel
  • verschuifbare 3-zits achterbank met bedombouw (DU 545: 2-zitter)
  • mee gespoten voorbumper
  • multimedia-pakket Ford Custom incl. DAB
  • buitendouche

Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. e gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.

Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!

In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Pakketten voor de Duncan serie

Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties van een pakket u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Duncan No Limits pakket uitsluitend voor Duncan modellen

  • upgraden van 3000 naar 3200 kg chassis = + 20 kg

Motor(en) keuze voor de Duncan serie

Ford Transit Custom

Motor garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit Custom minivan, VAN garagehouder of Ford (PRO) concessiehouder.
  • langere garantiecontracten op de motor kunnen bij Ford Motor Company afgesloten worden, mits een meerprijs zoals het Ford Protect Service Plan – https://www.nl.ford.be/naverkoop/service-onderhoud/onderhoud-en-herstellingen/onderhoud/onderhoudscontracten
  • Gedurende de looptijd van het onderhoudscontract zijn alle voorziene onderhoudsbeurten volgens de officiële onderhoudsschema’s gedekt, inclusief de werkuren, de vervanging van onderdelen en het bijvullen van motorolie en remvloeistof. En dit voor eerlijke vaste prijzen.

Meer data over Karmann Duncan 495 | Minivan – urban of vrijetijdsvoertuig | Ford Transit Custom EcoBlue TDCi 2.0 – 77 kW/105 PK | 4.97 m stahoogte +2 meter mits dakbed optie

Dealers, concessiehouders en handelaars van Karmann Mobil (Kastenwagen) camper vans, busjesen woonbussen

(Trigano groep) (submerk van Eura Mobil Groep)
(deels i.s.m Font-Vendôme)

40e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
61 %
44e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
64 %

Karmann Mobil VANS

3.1
Waterdichtheidsgaranties 2.5
Beoordeling Camperland 3.3
Prijs/kwaliteit 3.5

Beter

  • Duitse kwaliteit
  • Afwerking en luxe
  • Goede naamsbekendheid
  • Leuke interieurs
  • Stijl en Klasse

Minder

  • Modellen uit Italiaanse fabrieken
  • Hogere prijsklasse
  • Enkel VAN ombouwer
  • Beperkt dealersnet in BE
  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • 5 jaar op waterdichtheid
  • Isolatienorm onduidelijk
  • Beperkte modellenkeuze
16
Merk Karmann Mobil - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Karmann Mobil

Karmann Mobil
sinds 1977

Isolatie verschilt afhankelijk van serie. De basisserie Davis is soms minder goed geïsoleerd dan de duurder serie Davis. Volgens Karmann zelf zijn alle voertuigen geschikt voor een wintervakantie:

Krachtige verwarming, uitstekende isolatie en perfect
geïsoleerde tanks zorgen er samen met de zorgvuldige afdichting voor dat Karmann campers bestand zijn tegen weer en wind. Ook ‘s winters.

De Karmann Dexter modellen worden gedeeltelijk gebouwd in de Franse fabrieken van Font-Vendôme en in de Duitse fabrieken van Eura Mobil. Sommige modellen worden nog in Italië gefabriceerd in Trigano fabrieken.

    • bepaalde modellen zijn geschikt voor wintercamping met  geïsoleerde tanks, zorgvuldige afdichting maken ze bestand tegen weer en wind. Ook ‘s winters.
    • Davis = achterdeuren voorzien van isolatie
Karmann Mobil isolatie - maakt Karmann geschikt voor gebruik in de winter - © foto uit PDF catalogus 2023-2024
Karmann Mobil isolatie – maakt Karmann geschikt voor gebruik in de winter – © foto uit PDF catalogus 2023-2024

Aanverwante Karmann Mobilnonderwerpen - artikelen Karmann Mobil busjes, camper

Modelnaam: Karmann Duncan 495

Loop doorheen de fotocarrousel in vergrootte weergave (klik)

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • Met hoeveel personen kunt u daadwerkelijk met dit model de baan op zonder overbeladen te zijn? Zie onder CLPLUS cijfers aub.
  • RWD =achterwielaandrijving, FWD = voorwielaandrijving

Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”

  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).

Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Motorhome database © Camperland 2023-2024, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.

Login met een CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.

Geregistreerde gebruikers tijdelijk kunnen deze functies (filters) gebruiken gedurende de testfase. Verhoog je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken.