*Motorhome en camper databank 2023-2024 Camperland.be

Karmann Dexter 580 | Van – buscamper – Camper Van | Fiat Ducato Multijet3 2.2 l – 89 kW/120 PK | 5.99 m slaapcomfort voor 2 of optioneel voor 4

Dexter model op basis van de Fiat Ducato met optioneel dakbed en ruime badkamer met uitzwenkbaar toilet.
Model: Karmann Dexter 580

Data en prijzen op 5 februari 2024

Record ID: 21459

Login (of registreer) voor de specifiekere aankoopprijs zien

Karmen Dexter 580 buscamper modeljaar 2020 met grote badkamer
Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank
Geen subtype indeling

Is geen nieuw model (voor 2024),
bestaat al enige tijd in deze serie.

Type voertuig: Van - buscamper - Camper Van

Chassis: Fiat Ducato
Motor: Fiat Ducato Multijet3 2.2 l - 89 kW/120 PK
MTM: 3500 kg
Aanhanger: 2000 kg geremd (voor 120 PK), 2500 kg geremd (vanaf 140 PK), 750 kg ongeremd

OMSCHRIJVING serie algemeen

De Dexter serie staat hogerop dan de Davis instapserie. In de Dexter mag je een modern interieur verwachten met veel echt hout. Opvallende walnootlook en lichtgrijze oppervlakken werken samen om veel opvallende charme te creëren. Dit is op elke centimeter voelbaar en zichtbaar in alle uitrustingsdetails. Bijvoorbeeld op het keukenblok, dat heerlijk robuust is en toch schittert met fijn chromen beslag. Als je op zoek bent naar iets karaktervoller, donkerder en gezelliger, dan is de meubellijn van Wenge precies wat je nodig hebt. U kunt uw eigen hoogwaardige fittingen kiezen.
Dexter-hoogtepunten:
Standaard lithium-ion-accu
Schuifdak standaard
Isofix slaapbank
Sfeerverlichting meubelen van hoge kwaliteit met massief houten elementen opklapbaar tweepersoonsbed of comfortabele eenpersoonsbedden ruime toiletten grote koelkast en hoogwaardig keukenblok
Zitgroepen met maximaal 5 veiligheidsgordels optioneel skyroof panorama

Technische basisgegevens voor Karmann Dexter 580

Lengte: 5.99 m

Breedte: 2.05 m

Hoogte: 2.57 m

Wielbasis: 4.04 m

Restlengte: 1.95 m

Totaal aantal slaapplaatsen: 2 (3)

Totaal aantal zitplaatsen: 4 (gehomologeerde)

CLPLUS is een geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

OMSCHRIJVING Specifiek model

Het nieuwe Dexter interieur combineert een elegant, traditioneel design met moderne creativiteit. Het contrast van natuurlijk hout, een lichte leerlook en hoogglanzend zwart. Van het comfortabele tweepersoonsbed, het grote schuifdak waardoor de zon ‘s ochtends naar binnen schijnt, tot de ruime badkamer met uitzwenkbaar toilet, alles zit hier op de juiste plaats.

Gemiddelde Camperland.be beoordeling 2021-23 voor dit merk 65%

beoordelingen Camperland van Karmann Dexter 580

Reputatie van dit model
Reputatie van dit model 52%
Wegligging en stabiliteit
Wegligging en stabiliteit 82%
Prijs/kwaliteit
Prijs/kwaliteit 86%
Kwaliteit belading - laadvermogen
Kwaliteit belading - laadvermogen 64%
Populariteit van dit model binnen zijn specifieke serie
Score i/d serie - 14%

PRO

  • standaard 120 Ah batterij (lithium in optie)
  • hoogwaardige matrassen
  • ook met buitendouche

Contra

  • verwarmde vuilwatertank is niet geïsoleerd

Kwaliteit technische info door fabrikant 30%

Beoordeling kwaliteit van de technische gegevens van de fabrikant: Geen officiële prijsopgaven voor 2024 modellen noch in catalogus, noch on-line. Geen kg aan opties vermeld.

Totaal aantal foto 's: 2

LAADVERMOGEN

Standaard op chassis van

3500 kg

Totaal standaard leeggewicht: 2887 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 613 kg
Maximaal netto laadvermogen: 613 kg
Geen opgave voor toegestane kilo's aan opties (volgens fabrikant)
Chassis verhoging mogelijk: nvt

IN BLACKLIST: NEE

(zie legenda)

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: dwarsbed

keuken

Koken met 2 pitten

verwarming

Type verwarming: Truma Combi 4000 diesel

verhoogd dak?

Met speciaal verhoogd dak: Nee (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)

Standaard stahoogte binnen: 1.89 m

dubbele bodem

Model met dubbele bodem: Nee

De Karmann Dexter 580 is ideaal voor:

Gebruiksnut
Kortere verblijven (3-5 dagen)
-
Langere verblijven (max. 10 dagen)
-
Meerdere weekends/jaar
Gezinsituatie
Voor koppels (singles)(duo 's)
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Handig in de stad
-
Standplaats +6 m

Aanverwante artikelen i.v.m. Karmann Dexter 580 op Camperland.be:

Extra data voor Karmann Dexter 580

SERIE, MODEL, submodel en/of pakket (packs) camper benaming

Merk: Karmann

Serie: Dexter

Model: 580

Geen type indeling bij dit model

verwarming

Type: Truma Combi 4000 diesel

Vermogen: 4000 Watt

Stel een vraag over dit model aan de Camperland Community - of heeft u een opmerking bij de data?

MOTOR Karmann Dexter 580

Fiat Ducato Multijet3 2.2 l - 89 kW/120 PK

Motorinhoud: 2200 CC

Euronorm motor: Euro 6D-Final

Standaard aandrijving: manueel 6 traps

Aantal manuele versnellingen: 6

Automatische versnellingen nvt

Aantal 4x4 versnellingen nvt

Topsnelheid: geen opgave

TANKS Karmann Dexter 580

Brandstoftank of batterij vermogen: 75 liter

Vers watertank: 85 liter

Gijs watertank: 75 liter

keuken

Met 2 pitten

Gaskast: gasvoorraad in kg onbekend

koelkast

Koelkast inhoud: 140 liter

Type

Koelkast merk: geen opgave

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: dwarsbed

Afm. hoofdbed: 190x148

Zonnepaneel

(reeds geïnstalleerd)

Zonnepaneel standaard incl.: Nee

Afmetingen garage

hoogte x breedte x lengte (max.)

hxbxl: nvt

Geschiedenis, evolutie, tijdslijn

geschiedenis van Karmann Mobil series

2024
  • Davis 600
2024
2022
  • Davis LifeStyle
  • Davis TrendStyle
2022
2021
  • Davis 630
  • Davis View
2021
2020
  • Dexter 560 en 570 4×4
2020
2019
  • Danny
  • Dexter 550, 560, 580 en 600
2019
voor 2019
  • Colibri
  • Davis en Davis Jump!
  • Dexter en Dexter Go!
voor 2019

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Karmann Dexter 580

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Karmann Dexter 580

Extra CLPLUS data voor Karmann Dexter 580

Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm,  totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), gemiddeld verbruik, gemiddelde CO2 uitstoot, maximum snelheid (indien van toepassing), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.

Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant

MOTOR

Fiat Ducato Multijet3 2.2 l - 89 kW/120 PK

Geen opgave verbruik
Euronorm: Euro 6D-Final
Geen opgave CO² uitstoot

Actieradius E-versie volle batterij: nvt

89 PK
102 (kW)
2200 (CC)

kostprijs model per

2168.41 € per m³
768.89 € per motor PK 's

Polyester opbouw

100% polyester: geen opgave
Geen opgave onderdelen in polyester
Dikte wanden dak: geen opgave
Dikte zijwanden: geen opgave
Dikte vloerplaat: geen opgave

Prijs vanaf

(op datum van) 5 februari 2024

In prijsklasse van/tot: 60-80.000 €
In België vanaf 68431.5 €
Geen opgave voor Nederland
In Duitsland vanaf 61650 €
Geen opgave voor Frankrijk
Prijzentabel vergelijking Camperland.be van motorhomes en camper online database
Bekijk de vergelijkende prijzentabel voor dit model in PDF (opgelet bevat 2 # links in de URL)
Karmann Dexter 580 - Tweede vergelijkende prijzentabel

Soorten beschikbare bedden

Hoofdbed: dwarsbed
Zitbank omvormen: optioneel (= meerprijs)
Hefbed: NEE, geen hefbed
Dakbed (pop-up bed) of daktent

Slaap oppervlakten

Afmetingen hoofdbed: 190x148
Afmetingen slaapbank: 180x102
Afmetingen hefbed: nvt
nvt
Totale slaap oppervlakte: 4.648 m²

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

Prijs per m² slaap oppervlakte: 14722.78 €

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

LAADVERMOGEN (plus)

Werkelijk aantal personen voor de berekening van netto laadvermogen: 3
Ondanks de 4 gehomologeerde stoelen blijven het aantal slaapplaatsen toch beperkt tot 3 (met de isofix slaapbank). De clplus beladingscijfers zijn berekend op drie personen.
Minimum netto laadvermogen: 613 kg

(= enkel inclusief de bestuurder)

Laadvermogen inclusief bijzitter: 538 kg

(= inclusief de bijzitter)

Laadvermogen inclusief bijzitter + 3e persoon + gewicht isobank: 535 kg

(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)

Resterend laadvermogen met dakbed of hefbed: 268 kg

(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)

Resterend laadvermogen met alle optionele slaapplaatsen: 340 kg

(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)

Karmann Dexter 580 model 2020 In de dinette is een dwars geplaatste zitbank voorzien voor maximaal 2 personen. Tezamen met de twee draaibare pilootstoelen kan je met z'n vieren aan tafel.
Karmann Dexter 580 model 2020 In de dinette is een dwars geplaatste zitbank voorzien voor maximaal 2 personen. Tezamen met de twee draaibare pilootstoelen kan je met z'n vieren aan tafel.
Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van Karmann Mobil series

Duncun serie (op Ford Transit Custom)
Davis serie (op Fiat Ducato)
Dexter serie (op Fiat Ducato)
Dexter 4×4 serie (op Ford Transit)

Karmann Davis 620 met Lifestyle pakket op Fiat Ducato - foto Camperland 09.2022
Karmann Davis 620 met Lifestyle pakket op Fiat Ducato – foto Camperland 09.2022

Karmann Mobil is een dochteronderneming van het Duitse Eura Mobil. In regel worden ze beschouwd als fabrikanten van de ‘betere’ woonbussen. Zij bouwen dan ook enkel types van minivans (Duncan serie) en camper vans (busjes) zoals de Davis (op Fiat Ducato) en de Dexter serie op Fiat Ducato en Dexter 4×4 modellen op Ford Transit.

Overzicht van de Karmann Mobil Dexter serie

Dexter voertuigen staan op een chassis van Ford  of Fiat. de Ford Transit is voorzien van 130 tot 170 PK motoren. Heel populair is hun Dexter 4×4 die niet alleen een mooie binnen stahoogte heeft maar ook een concurrentiële prijszetting heeft tegenover 4×4 modellen op Mercedes-Benz Sprinter modellen. Binnen de Dexter serie vinden we Fiat modellen 550, 580, 600 en 625.

Modeljaar 2023-24

Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Opties voor Dexter 4X4 op te nemen via een pakket

  • handmatige airconditioning
  • Captain-Chair-stoelen met armleuningen
  • airbag voor bestuurder en bijrijder
  • ASB / ESP incl. Traction + Hill descend
  • cruise control
  • radiovoorbereiding
  • in hoogte verstelbare koplampen
  • startonderbreking
  • 3-punts veiligheidsgordelsysteem
  • centrale deurvergrendeling (met afstandsbediening)
  • elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
  • gasbedieningselementen centraal gerangschikt
  • werkblad met geïntegreerd aanrecht
  • toiletruimte met geïntegreerde douche en raam
  • cassette toilet
  • douchebakafdekking met lattenrooster
  • badkamer met zwenkbare douche afscheiding
  • standaardbekleding Asti
  • sfeerverlichting
  • lattenbodem voor vaste bedden
  • drukwaterpomp
  • verwarmde vuilwatertank
  • buitendouche
  • boord controlepaneel met indicatie van alle belangrijke functies
  • scheidingsschakelaar voor start- en opbouwaccu

Carrosseriekleuren

  • Expedition Grey
  • Iron Grey
  • Lanzarote Grey
  • Chrome Blue

Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. e gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.

Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!

In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Pakketten voor de Duncan serie

Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties van een pakket u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

  • Upgraden van 120 naar 180 PK = + 20 kg
  • Upgraden van 140 naar 180 PK = + 20 kg

Rij assistent pakket voor alle Dexter modellen behalve 4×4

  • noodrem- en spoorassistent
  • regen- en lichtsensor
  • verkeersbordherkenning
  • automatische dimmer
  • mistlampen met bochtverlichting

Het allroad-pakket is uitsluitend voor de Dexter 4×4

Motor(en) keuze voor de Dexter serie

Ford Transit

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • sinds 2022 verhoogd naar 5 jaar (of max. aantal km)
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • langere garantiecontracten op de motor kunnen bij Ford Motor Company afgesloten worden, mits een meerprijs zoals het Ford Protect Service Plan – https://www.nl.ford.be/naverkoop/service-onderhoud/onderhoud-en-herstellingen/onderhoud/onderhoudscontracten
  • Gedurende de looptijd van het onderhoudscontract zijn alle voorziene onderhoudsbeurten volgens de officiële onderhoudsschema’s gedekt, inclusief de werkuren, de vervanging van onderdelen en het bijvullen van motorolie en remvloeistof. En dit voor eerlijke vaste prijzen.
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Fiat Ducato S9

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Fiat VAN garagehouder of Fiat Professional concessiehouder
  • mits regelmatige onderhoud, om de 48.000 km of 2 jaar

Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be
Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be

Meer data over Karmann Dexter 580 | Van – buscamper – Camper Van | Fiat Ducato Multijet3 2.2 l – 89 kW/120 PK | 5.99 m slaapcomfort voor 2 of optioneel voor 4

Dealers, concessiehouders en handelaars van Karmann Mobil (Kastenwagen) camper vans, busjesen woonbussen

(Trigano groep) (submerk van Eura Mobil Groep)
(deels i.s.m Font-Vendôme)

40e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
61 %
44e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
64 %

Karmann Mobil VANS

3.1
Waterdichtheidsgaranties 2.5
Beoordeling Camperland 3.3
Prijs/kwaliteit 3.5

Beter

  • Duitse kwaliteit
  • Afwerking en luxe
  • Goede naamsbekendheid
  • Leuke interieurs
  • Stijl en Klasse

Minder

  • Modellen uit Italiaanse fabrieken
  • Hogere prijsklasse
  • Enkel VAN ombouwer
  • Beperkt dealersnet in BE
  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • 5 jaar op waterdichtheid
  • Isolatienorm onduidelijk
  • Beperkte modellenkeuze
16
Merk Karmann Mobil - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Karmann Mobil

Karmann Mobil
sinds 1977

Isolatie verschilt afhankelijk van serie. De basisserie Davis is soms minder goed geïsoleerd dan de duurder serie Davis. Volgens Karmann zelf zijn alle voertuigen geschikt voor een wintervakantie:

Krachtige verwarming, uitstekende isolatie en perfect
geïsoleerde tanks zorgen er samen met de zorgvuldige afdichting voor dat Karmann campers bestand zijn tegen weer en wind. Ook ‘s winters.

De Karmann Dexter modellen worden gedeeltelijk gebouwd in de Franse fabrieken van Font-Vendôme en in de Duitse fabrieken van Eura Mobil. Sommige modellen worden nog in Italië gefabriceerd in Trigano fabrieken.

    • bepaalde modellen zijn geschikt voor wintercamping met  geïsoleerde tanks, zorgvuldige afdichting maken ze bestand tegen weer en wind. Ook ‘s winters.
    • Davis = achterdeuren voorzien van isolatie
Karmann Mobil isolatie - maakt Karmann geschikt voor gebruik in de winter - © foto uit PDF catalogus 2023-2024
Karmann Mobil isolatie – maakt Karmann geschikt voor gebruik in de winter – © foto uit PDF catalogus 2023-2024

Aanverwante Karmann Mobilnonderwerpen - artikelen Karmann Mobil busjes, camper

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • Met hoeveel personen kunt u daadwerkelijk met dit model de baan op zonder overbeladen te zijn? Zie onder CLPLUS cijfers aub.
  • RWD =achterwielaandrijving, FWD = voorwielaandrijving

Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”

  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).

Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Motorhome database © Camperland 2023-2024, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.

Login met een CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.

Geregistreerde gebruikers tijdelijk kunnen deze functies (filters) gebruiken gedurende de testfase. Verhoog je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken.