*Motorhome en camper databank 2023-2024-2025 - Camperland.be

Modeljaar 2025 is in opbouw met nog beperkte on-line data (21.08.24)

Karmann Dexter 570 4 x 4 | Van – buscamper – Camper Van | Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 – 96 kW/130 PK | 5.98 m met een 4×4 kom je altijd voorruit

Grootste Dexter model met hefbed! Mooi contrast van natuurlijk hout, een lichte leerlook en hoogglanzend zwart
Model: Karmann Dexter 570 4 x 4

Data en prijzen op 5 februari 2024

Record ID: 21460

Login (of registreer) voor de specifiekere aankoopprijs zien.
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank
Type indeling: 4x4

Is geen nieuw model,
bestaat al enige tijd in deze serie.

Type voertuig: Van - buscamper - Camper Van

Chassis: Ford Transit Trail
Motor: Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 - 96 kW/130 PK
MTM: 3500 kg
Aanhanger: 2800 kg geremd, 750 kg ongeremd

OMSCHRIJVING serie algemeen

De Dexter serie staat hogerop dan de Davis instapserie. In de Dexter mag je een modern interieur verwachten met veel echt hout. Opvallende walnootlook en lichtgrijze oppervlakken werken samen om veel opvallende charme te creëren. Dit is op elke centimeter voelbaar en zichtbaar in alle uitrustingsdetails. Bijvoorbeeld op het keukenblok, dat heerlijk robuust is en toch schittert met fijn chromen beslag. Als je op zoek bent naar iets karaktervoller, donkerder en gezelliger, dan is de meubellijn van Wenge precies wat je nodig hebt. U kunt uw eigen hoogwaardige fittingen kiezen.
Dexter-hoogtepunten:
Standaard lithium-ion-accu
Schuifdak standaard
Isofix slaapbank
Sfeerverlichting meubelen van hoge kwaliteit met massief houten elementen opklapbaar tweepersoonsbed of comfortabele eenpersoonsbedden ruime toiletten grote koelkast en hoogwaardig keukenblok
Zitgroepen met maximaal 5 veiligheidsgordels optioneel skyroof panorama

Technische basisgegevens voor Karmann Dexter 570 4 x 4

Lengte: 5.98 m

Breedte: 2.06 m

Hoogte: 2.78 m

Wielbasis: 3.75 m

Restlengte: 2.23 m

Totaal aantal slaapplaatsen: 2

Totaal aantal zitplaatsen: 2 (gehomologeerde)

OMSCHRIJVING Specifiek model

Trekvermogen tot 2,8 ton. Volwaardige keuken, wasruimte met douche en toilet, gemakkelijke eenpersoonsbedden, modulaire zitgroep, meters opbergruimte achterin – in de Dexter 570 4 x 4 is het goed toeven. Het nieuwe Dexter interieur combineert een elegant, traditioneel design met moderne creativiteit. Het contrast van natuurlijk hout, een lichte leerlook en hoogglanzend zwart.

Karmann Mobil Dexter 570 4x4 AW - Ford Transit 170 PK - details Loder Reifensatz 18 inch velgen
Karmann Mobil Dexter 570 4x4 AW - Ford Transit 170 PK - details Loder Reifensatz 18 inch velgen
Gemiddelde Camperland.be beoordeling 2021-23 voor dit merk 65%

beoordelingen Camperland van Karmann Dexter 570 4 x 4

Reputatie van dit model
Reputatie van dit model 52%
Wegligging en stabiliteit
Wegligging en stabiliteit 83%
Prijs/kwaliteit
Prijs/kwaliteit 91%
Kwaliteit belading - laadvermogen
Kwaliteit belading - laadvermogen 67%
Populariteit van dit model binnen zijn specifieke serie
Score i/d serie - 21%

PRO

  • standaard 120 Ah batterij (lithium in optie)
  • onverwoestbare vierwielaandrijving voor alle terreinen
  • hoogwaardige matrassen
  • met speciale hoogslaper onder het verhoogde dak
  • ook met buitendouche

Contra

  • raam in de badkamer alleen via pakket
  • geen douchevlonder standaard

Kwaliteit technische info door fabrikant 30%

Beoordeling kwaliteit van de technische gegevens van de fabrikant: Geen officiële prijsopgaven voor 2024 modellen noch in catalogus, noch on-line. Geen kg aan opties vermeld.

Totaal aantal foto 's: 3

LAADVERMOGEN

Standaard op chassis van

3500 kg

Totaal standaard leeggewicht: 3154 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 346 kg
Maximaal netto laadvermogen: 346 kg
Geen opgave voor toegestane kilo's aan opties (volgens fabrikant)
Chassis verhoging mogelijk: nvt

IN BLACKLIST: JA

(zie legenda)

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: enkele bedden

keuken

Koken met 2 pitten

verwarming

Type verwarming: Truma Combi 4000 diesel

verhoogd dak?

Met speciaal verhoogd dak: Nee (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)

Standaard stahoogte binnen: 1.97 m

dubbele bodem

Model met dubbele bodem: Nee

De Karmann Dexter 570 4 x 4 is ideaal voor:

Gebruiksnut
Kortere verblijven (3-5 dagen)
-
Langere verblijven (max. 10 dagen)
-
Meerdere weekends/jaar
Gezinsituatie
Voor koppels (singles)(duo 's)
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Handig in de stad
-
Standplaats +6 m

CAMPER DATABANK 2025 – 16.08.24

Camperland zit in de voorbereidende fase voor een update naar de MOTORHOME databank 2025. Naast de aangekondigde nieuwe modellen zijn er reeds hun data en prijzen beschikbaar zoals o.a. van Carthago, Challenger, Chausson, Rimor, Niesmann+Bischoff, Notin, Burstner, Rapido, Itineo, Autostar, Dethleffs, Laika, Etrusco, Morelo, Knaus, Weinsberg Pilote, Bavaria, Possl, ..

KOOPTIP! Koopt u een nieuwe camper van modeljaar 2025? Kijk dan na of de motor een Euro 6 E/Euro VI e norm heeft. Laat dit meetellen in uw koopkeuze.

Je kunt nu met een geregistreerde account (na inloggen) de pdf-file lijst met richtprijzen voor modeljaar 2025 downloaden (deels 1/3 klaar) – https://www.camperland.be/nl/richtprijzen-vans-motohomes-en-liners-voor-modeljaar-2025/

Op 03.09 is deze lijst aangegroeid tot +950 modellen (modeljaar 2025). 700 modellen en hun prijzen ervan zijn opgenomen in de bovenvermelde PDF publicatie van 25.08.

CLPLUS is een GRATIS geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

Hierbij nog hoe het werkte in 2022 (er zijn nu tal van zoekfuncties toegevoegd):

Aanverwante artikelen i.v.m. Karmann Dexter 570 4 x 4 op Camperland.be:

Extra data voor Karmann Dexter 570 4 x 4

SERIE, MODEL, submodel en/of pakket (packs) camper benaming

Merk: Karmann

Serie: Dexter

Model: 570

Type indeling: 4x4

verwarming

Type: Truma Combi 4000 diesel

Vermogen: 4000 Watt

Stel een vraag over dit model aan de Camperland Community - of heeft u een opmerking bij de data?

MOTOR Karmann Dexter 570 4 x 4

Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 - 96 kW/130 PK

Motorinhoud: 2000 CC

Euronorm motor: Euro 6D-Final

Standaard aandrijving: vierwielaandrijving

Automatische versnellingen nvt

4x4 versnellingen: 6

TANKS Karmann Dexter 570 4 x 4

Brandstoftank of batterij vermogen: 75 liter

Vers watertank: 80 liter

Gijs watertank: 60 liter

keuken

Met 2 pitten

Gaskast: gasvoorraad in kg onbekend

koelkast

Koelkast inhoud: 70 liter

Type

Koelkast merk: geen opgave

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: enkele bedden

Afm. hoofdbed: 197x93,185x93

Zonnepaneel

(reeds geïnstalleerd)

Zonnepaneel standaard incl.: Nee

Afmetingen garage

hoogte x breedte x lengte (max.)

hxbxl: nvt

Geschiedenis, evolutie, tijdslijn

geschiedenis van Karmann Mobil series

2025
2024
  • Karmann Davis 600 (LifeStyle) op Fiat Ducato
2024
2022
  • Davis LifeStyle
  • Davis TrendStyle
2022
2021
  • Davis 630
  • Davis View
2021
2020
  • Dexter 560 en 570 4×4
2020
2019
  • Danny
  • Dexter 550, 560, 580 en 600
2019
voor 2019
  • Colibri
  • Davis en Davis Jump!
  • Dexter en Dexter Go!
voor 2019

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Karmann Dexter 570 4 x 4

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Karmann Dexter 570 4 x 4

Extra CLPLUS data voor Karmann Dexter 570 4 x 4

Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm,  totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.

Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant

MOTOR

Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 - 96 kW/130 PK

Euronorm: Euro 6D-Final
130 PK
96 (kW)
2000 (CC)

kostprijs model per

2039.72 € per m³
537.06 € per motor PK 's

Polyester opbouw

100% polyester: geen opgave
Geen opgave onderdelen in polyester
Dikte wanden dak: geen opgave
Dikte zijwanden: geen opgave
Dikte vloerplaat: geen opgave

Prijs vanaf

(op datum van) 5 februari 2024

De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

In prijsklasse van/tot: 60-80.000 €
In België vanaf 69819 €
Geen opgave voor Nederland
In Duitsland vanaf 62900 €
Geen opgave voor Frankrijk

Soorten beschikbare bedden

Hoofdbed: enkele bedden
Zitbank omvormen: via pakket (= meerprijs)
Hefbed: JA, standaard hefbed
Dakbed (pop-up bed) of daktent: NEE

Slaap oppervlakten

Afmetingen hoofdbed: 197x93,185x93
Afmetingen slaapbank: nvt
Afmetingen hefbed: onbekend
Afmetingen dakbed: nvt
Geen opgave totale slaapoppervlakte

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

Geen prijsopgave per m² slaap oppervlakte

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

LAADVERMOGEN (plus)

Werkelijk aantal personen voor de berekening van netto laadvermogen: 2
Het aantal slaapplaatsen als gehomologeerde stoelen beperkt tot twee. De clplus beladingscijfers zijn berekend op 2 personen.
Minimum netto laadvermogen: 346 kg

(= enkel inclusief de bestuurder)

Laadvermogen inclusief bijzitter: 271 kg

(= inclusief de bijzitter)

Laadvermogen inclusief bijzitter + 3e persoon + gewicht isobank: 268 kg

(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)

Resterend laadvermogen met dakbed of hefbed: 121 kg

(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)

Resterend laadvermogen met alle optionele slaapplaatsen: 268 kg

(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)

FORD Transit cabine met pilootstoelen in de buscamper van Karmann Mobil Dexter 570 4 x 4 AW met Ford Transit 170 PK motor - modeljaar 2021
FORD Transit cabine met pilootstoelen in de buscamper van Karmann Mobil Dexter 570 4 x 4 AW met Ford Transit 170 PK motor - modeljaar 2021
Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van Karmann Mobil series

Duncun serie (op Ford Transit Custom)
Davis serie (op Fiat Ducato)
Dexter serie (op Fiat Ducato)
Dexter 4×4 serie (op Ford Transit)

Karmann Davis 620 met Lifestyle pakket op Fiat Ducato - foto Camperland 09.2022
Karmann Davis 620 met Lifestyle pakket op Fiat Ducato – foto Camperland 09.2022

Karmann Mobil is een dochteronderneming van het Duitse Eura Mobil. In regel worden ze beschouwd als fabrikanten van de ‘betere’ woonbussen. Zij bouwen dan ook enkel types van minivans (Duncan serie) en camper vans (busjes) zoals de Davis (op Fiat Ducato) en de Dexter serie op Fiat Ducato en Dexter 4×4 modellen op Ford Transit.

Overzicht van de Karmann Mobil Dexter serie

Dexter voertuigen staan op een chassis van Ford  of Fiat. de Ford Transit is voorzien van 130 tot 170 PK motoren. Heel populair is hun Dexter 4×4 die niet alleen een mooie binnen stahoogte heeft maar ook een concurrentiële prijszetting heeft tegenover 4×4 modellen op Mercedes-Benz Sprinter modellen. Binnen de Dexter serie vinden we Fiat modellen 550, 580, 600 en 625.

Modeljaar 2023-24

Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Opties voor Dexter 4X4 op te nemen via een pakket

  • handmatige airconditioning
  • Captain-Chair-stoelen met armleuningen
  • airbag voor bestuurder en bijrijder
  • ASB / ESP incl. Traction + Hill descend
  • cruise control
  • radiovoorbereiding
  • in hoogte verstelbare koplampen
  • startonderbreking
  • 3-punts veiligheidsgordelsysteem
  • centrale deurvergrendeling (met afstandsbediening)
  • elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
  • gasbedieningselementen centraal gerangschikt
  • werkblad met geïntegreerd aanrecht
  • toiletruimte met geïntegreerde douche en raam
  • cassette toilet
  • douchebakafdekking met lattenrooster
  • badkamer met zwenkbare douche afscheiding
  • standaardbekleding Asti
  • sfeerverlichting
  • lattenbodem voor vaste bedden
  • drukwaterpomp
  • verwarmde vuilwatertank
  • buitendouche
  • boord controlepaneel met indicatie van alle belangrijke functies
  • scheidingsschakelaar voor start- en opbouwaccu

Carrosseriekleuren

  • Expedition Grey
  • Iron Grey
  • Lanzarote Grey
  • Chrome Blue

Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. e gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.

Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!

In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Pakketten voor de Duncan serie

Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties van een pakket u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

  • Upgraden van 120 naar 180 PK = + 20 kg
  • Upgraden van 140 naar 180 PK = + 20 kg

Rij assistent pakket voor alle Dexter modellen behalve 4×4

  • noodrem- en spoorassistent
  • regen- en lichtsensor
  • verkeersbordherkenning
  • automatische dimmer
  • mistlampen met bochtverlichting

Het allroad-pakket is uitsluitend voor de Dexter 4×4

Motor(en) keuze voor de Dexter serie

Ford Transit
  • Nieuwe automatische versnellingsbak met 8 versnellingen (met draaiknop)
  • 2.0 l EcoBlue motoren 130 PK en 165 PK
  • Verbeterde remmen en schokbrekers
  • Aangepast trekgewicht naar 2000 kg
  • Nieuwe standaard uitrustingen: SYNC 12 inch systeem
  • Rijassistentie: botswaarschuwing, rijstrookassistent, automatische koplampen en ruitenwissers
Ford Transit cockpit 2025 met manuele 6-bak
Ford Transit cockpit 2025 met manuele 6-bak
Nieuwe verbeterde Ford Transit 8-traps automaat met draaiknop te bedienen en via het stuur voor een handmatige bediening
Nieuwe verbeterde Ford Transit 8-traps automaat met draaiknop te bedienen en via het stuur voor een handmatige bediening

Garanties 2025

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • 12 jaar garantie op doorroesten

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • sinds 2022 verhoogd naar 5 jaar (of max. aantal km)
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • langere garantiecontracten op de motor kunnen bij Ford Motor Company afgesloten worden, mits een meerprijs zoals het Ford Protect Service Plan – https://www.nl.ford.be/naverkoop/service-onderhoud/onderhoud-en-herstellingen/onderhoud/onderhoudscontracten
  • Gedurende de looptijd van het onderhoudscontract zijn alle voorziene onderhoudsbeurten volgens de officiële onderhoudsschema’s gedekt, inclusief de werkuren, de vervanging van onderdelen en het bijvullen van motorolie en remvloeistof. En dit voor eerlijke vaste prijzen.
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Fiat Ducato S9
  • nieuwe motor met Euro 6 E normen
  • nieuwe automatische versnellingsbak met 8 versnellingen
  • nieuwe moderne bumper en radiateurgrille vooraan
  • nieuwe spiegels
  • motoruitvoeringen 120, 140 pk of 180 pk
  • nieuwe aerodynamische buitenspiegels
  • verbeterde rijassistentiesystemen

Garanties 2025

  • standaard 2 jaar bij een officiële Fiat garagehouder of Fiat Professional concessiehouder
  • mits regelmatig onderhoud
cockpit van de Fiat Ducato 2025 met met manuele 6 bak versnellingen
cockpit van de Fiat Ducato 2025 met met manuele 6 bak versnellingen

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Fiat VAN garagehouder of Fiat Professional concessiehouder
  • mits regelmatige onderhoud, om de 48.000 km of 2 jaar

Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be
Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be

Meer data over Karmann Dexter 570 4 x 4 | Van – buscamper – Camper Van | Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 – 96 kW/130 PK | 5.98 m met een 4×4 kom je altijd voorruit

Dealers, concessiehouders en handelaars van Karmann Mobil (Kastenwagen) camper vans, busjesen woonbussen

(Trigano groep) (submerk van Eura Mobil Groep)
(deels i.s.m Font-Vendôme)

40e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
61 %
44e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
64 %

Karmann Mobil VANS

3.1
Waterdichtheidsgaranties 2.5
Beoordeling Camperland 3.3
Prijs/kwaliteit 3.5

Beter

  • Duitse kwaliteit
  • Afwerking en luxe
  • Goede naamsbekendheid
  • Leuke interieurs
  • Stijl en Klasse

Minder

  • Modellen uit Italiaanse fabrieken
  • Hogere prijsklasse
  • Enkel VAN ombouwer
  • Beperkt dealersnet in BE
  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • 5 jaar op waterdichtheid
  • Isolatienorm onduidelijk
  • Beperkte modellenkeuze
16
Merk Karmann Mobil - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Karmann Mobil

Karmann Mobil
sinds 1977

Isolatie verschilt afhankelijk van serie. De basisserie Davis is soms minder goed geïsoleerd dan de duurder serie Davis. Volgens Karmann zelf zijn alle voertuigen geschikt voor een wintervakantie:

Krachtige verwarming, uitstekende isolatie en perfect
geïsoleerde tanks zorgen er samen met de zorgvuldige afdichting voor dat Karmann campers bestand zijn tegen weer en wind. Ook ‘s winters.

De Karmann Dexter modellen worden gedeeltelijk gebouwd in de Franse fabrieken van Font-Vendôme en in de Duitse fabrieken van Eura Mobil. Sommige modellen worden nog in Italië gefabriceerd in Trigano fabrieken.

    • bepaalde modellen zijn geschikt voor wintercamping met  geïsoleerde tanks, zorgvuldige afdichting maken ze bestand tegen weer en wind. Ook ‘s winters.
    • Davis = achterdeuren voorzien van isolatie
Karmann Mobil isolatie - maakt Karmann geschikt voor gebruik in de winter - © foto uit PDF catalogus 2023-2024
Karmann Mobil isolatie – maakt Karmann geschikt voor gebruik in de winter – © foto uit PDF catalogus 2023-2024

Aanverwante Karmann Mobilnonderwerpen - artikelen Karmann Mobil busjes, camper

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • Met hoeveel personen kunt u daadwerkelijk met dit model de baan op zonder overbeladen te zijn? Zie onder CLPLUS cijfers aub.
  • RWD =achterwielaandrijving, FWD = voorwielaandrijving

Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”

  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).

Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Motorhome database © Camperland 2023-2024-2025, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.

Login met een CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.

Geregistreerde gebruikers tijdelijk kunnen deze functies (filters) gebruiken gedurende de testfase. Verhoog je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken.