Record ID: 21323
Login (of registreer) om de specifiekere aankoopprijs zien en/of download de prijslijst in pdf.
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.
Serie: c-tourer I
Carthago c-tourer I serie = integraal versie
Carthago c-tourer T serie = halfintegraal versie
De c-tourer T en I modellen zijn er op Fiat Ducato Multijet vanaf 140 PK of op Mercedes-Benz Sprinter 415 CDI vanaf 150 PK. Beiden niet op dezelfde modellen beschikbaar, daarom bespreken we elke serie apart om het onderscheid tussen de Fiat en Mercedes uitvoering te duiden.
In plaats van 4 c-tourer I modellen op een AL-KO chassis met een Mercedes-Benz Sprinter motor, komen er voor modeljaar 2024 nog eens twee c-tourer 145 RB LE modellen bovenop. Dat brengt de keuze op zes c-tourer I modellen op de Mercedes-Benz Sprinter. Het technisch innovatieve basisvoertuig overtuigt met het hoogste comfort en moderne rijassistentie- en veiligheidssystemen. In 2021 had de c-tourer I nog een 414 CDI motor die voor modeljaar 2024 is vervangen door de 415 CDI met 150 PK met een koppel van 350 Nm. Met als uitzondering de c-tourer I met het superior pakket die een motor met 170 PK heeft (20 PK extra).
Het nieuwe model biedt een scala aan mogelijkheden, niet alleen qua exterieur. Ook qua uitvoering is hij er naast de standaard c-tourer ‘Casablanca‘ uitvoering tevens als exclusieve ‘Superior‘ uitvoering met een moderne/industriële look-and-feel. Het nieuwe model in het kort: grote en vaste eenpersoonsbedden in de lengte tot twee meter lang in het slaapgedeelte, waarvoor zich een luxe badkamer en de voor het merk typerende kleedkamer bevinden. Een ruime comfort hoekkeuken.
Van de 6 modellen zijn er 4 met enkele bedden (LE) en twee met een centraal bed (QB). Het model 150 QB waar een centraal bed in past is meteen ook de langste in de serie. De nieuwe 145 RB LE situeert zich tussen de kortere 143 LE en de grotere 148 LE en 149 LE.
Typerend voor het merk is ook de comfortabele L-vormige lounge-zitgroep met extra individuele zitplaats. Aan de achterzijde bevindt zich een ruime scootergarage en daaronder een volwaardige dubbele bodem met enorm veel opbergruimte – de nieuwe Carthago c-tourer T/I 145 RB LE biedt maximaal reiscomfort.
Afhankelijk van de uitvoering en het basisvoertuig varieert de lengte van de nieuwe c-tourer T/I 145 RB LE van slechts 6.98 tot 7.18 meter. Daarmee is het nieuwe model zo’n 30 tot 50 centimeter compacter dan vergelijkbare campers. Dit maakt de bediening eenvoudiger en vermindert het gewicht. De modellen zijn verkrijgbaar met een toelaatbaar totaalgewicht van 3.5 ton, wat betekent dat ze kunnen worden gereden met een normaal rijbewijs B.
Lengte: 7.05 m
Breedte: 2.27 m
Hoogte: 2.89 m
Wielbasis: 3.80 m
Restlengte: 3.25 m
Totaal aantal slaapplaatsen: 4 (5)
Totaal aantal zitplaatsen: 3 (4) (gehomologeerde)
Typerend voor het merk is ook de comfortabele L-vormige lounge-zitgroep met extra individuele zitplaats. Aan de achterzijde bevindt zich een ruime scootergarage en daaronder een volwaardige dubbele bodem met enorm veel opbergruimte. Scootergarage hoogte van 120 cm, belastbaar tot 350 kg.
PRO
* nieuw model voor modeljaar 2024
* grotere diesel voorraad tank dan de Mercedes
* 9-traps optionele automaat mogelijk voor meer rijplezier, in de loop van 2024 wordt dit een nieuwere 8-traps
Contra
3500 kg
(zie legenda)
Type hoofdbed: enkele bedden (samen te voegen tot tweepersoonsbed)
Koken met 3 pitten
Type verwarming: Truma Combi 6000 op gas
Met speciaal verhoogd dak: NEE (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)
Standaard stahoogte binnen: 1.98 m
Model met dubbele bodem: JA
CAMPER DATABANK 2025 – 3.11.24
Camperland zit in de voorbereidende fase voor een update naar de MOTORHOME databank 2025 (+600 modellen reeds on-line om mee te werken en te filteren). Koopt u een nieuwe camper van modeljaar 2025? Gebruik dan onze filters in de databank en de onderstaande prijslijst.
Je kunt nu met een geregistreerde account (na inloggen) de pdf-file lijst met richtprijzen voor modeljaar 2025 downloaden (3/3 klaar) – https://www.camperland.be/nl/richtprijzen-vans-motohomes-en-liners-voor-modeljaar-2025/ – Op 06/12/24 is deze lijst aangegroeid tot +1650 modellen (modeljaar 2025) waarvan 1664 modellen en hun prijzen ervan zijn opgenomen in de bovenvermelde PDF update publicatie van 06.12.24. Een volgende update is niet meer onmiddellijk gepland.
CLPLUS is een GRATIS geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/
Hierbij nog hoe het werkte in 2022 (er zijn nu tal van zoekfuncties toegevoegd):
Merk: Carthago
Serie: c-tourer I
Model: 145 RB LE
Geen type indeling bij dit model
Type: Truma Combi 6000 op gas
Vermogen: 6000 Watt
Door jeanjean 11 maanden geleden
Een mooie eindejaar en een gelukkig en gezond 2024 vanwege de Redactie
Door Redactie Camperland 11 maanden geleden
Fiat Ducato Multijet 3 2.2 l - 102 kW/140 pk
Motorinhoud: 2200 CC
Euronorm motor: Euro 6d-Final
Standaard aandrijving: manueel 6 traps, voorwielaandrijving
Aantal manuele versnellingen: 6
Aantal traps automatische versnellingen: 8
Aantal 4x4 versnellingen nvt
Brandstoftank of batterij vermogen: 90 liter
Vers watertank: 150 liter
Gijs watertank: 140 liter
Met 3 pitten
Gaskast - gasvoorraad in kg: 2x11
Koelkast inhoud: 133 liter
Type
Koelkast merk: geen opgave
Type hoofdbed: enkele bedden (samen te voegen tot tweepersoonsbed)
Afm. hoofdbed: 200x85,190x85
(reeds geïnstalleerd)
Zonnepaneel standaard incl.: NEE
hoogte x breedte x lengte (max.)
hxbxl: 120x114x217
Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm, totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.
Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant
Fiat Ducato Multijet 3 2.2 l - 102 kW/140 pk
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.
(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)
(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)
(= enkel inclusief de bestuurder)
(= inclusief de bijzitter)
(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)
(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)
(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)
Carthago Reisemobilbau werd in 1979 opgericht door Karl-Heinz Schuler. Het bedrijf heeft ongeveer 1500 medewerkers in dienst en is een van de toonaangevende premiumfabrikanten in Europa. Carthago campers en liners hebben een goede (Duitse) reputatie. Het is wel een investering met een prijs die kan oplopen. Maar dat is het wellicht waard als je naar de perfecte camper zoekt.
Carthago start het modeljaar 2025 met een waar vuurwerk aan innovaties. Een van de meest opvallende innovaties die Europa’s toonaangevende fabrikant van premium campers presenteert, is de gloednieuwe C2-tourer modellenreeks, bestaande uit geïntegreerde lichtgewicht campers op een Mercedes-Benz Sprinter chassis met een nieuwe look. De innovatieve wijzigingen maken het een echte SMART LINER. De C2-tourer behoort tot de voormalige c-tourer reeks, die qua gewicht volledig is gereviseerd en geherstructureerd.
Het resultaat is de C1-tourer, die aanzienlijk lichter is dan eerdere modellen met maximaal 100 kilogram. De nieuwe generatie van de chic e-line start het nieuwe modeljaar met een gloednieuw exterieurdesign. Ook de chic c-line superior op een Fiat Ducato chassis krijgt een make-over. Deze A-Klasse campers voor het nieuwe modeljaar zijn te herkennen aan de opvallende verchroomde “C“-branding op het radiatorrooster.
De c-tourer I serie is een serie van integralen op een AL-KO chassis en de 415 CDI motor (150 PK) van Mercedes-Benz. Daarnaast is er ook een seri van halfintegralen die dan c-tourer T heet. De c-tourer I biedt u de keuze uit 2 bedvarianten: of met enkele bedden of met een centraal bed.
In plaats van 4 c-tourer I modellen op een AL-KO chassis met een Mercedes-Benz Sprinter motor, komen er voor modeljaar 2024 nog eens twee 145 RB LE modellen bovenop. Dat brengt de keuze op zes c-tourer I modellen op de Mercedes-Benz Sprinter. Het technisch innovatieve basisvoertuig overtuigt met het hoogste comfort en moderne rijassistentie- en veiligheidssystemen. In 2021 had de c-tourer I nog een 414 CDI motor die voor modeljaar 2024 is vervangen door de 415 CDI met 150 PK. Met als uitzondering de c-tourer I met het superior pakket die een motor met 170 PK heeft (20 PK extra).
De tot nu toe optionele stijlwereld “Casablanca” is nu standaard voor de nieuwe c-tourer T/I 145 RB LE modeljaar 2024 en werd hiervoor verder ontwikkeld. Vanaf het moment dat je de camper binnenstapt, springt meteen het nieuwe verlichte paneel in “antracietzwart” in het oog. Dit stilistische kenmerk is ook terug te vinden op de muur tussen keuken en doucheruimte en als paneel voor het bedieningspaneel boven de toegangsdeur. De wand naar de badkamer is nu voorzien van verticale, verchroomde inlays.
Van de 6 modellen zijn er 4 met enkele bedden (LE) en twee met een centraal bed (QB). Het model 150 QB waar een centraal bed in past is meteen ook de langste in de serie. De nieuwe 145 RB LE situeert zich tussen de kortere 143 LE en de grotere 148 LE en 149 LE.
Het low-profile model c-tourer op het Mercedes-Benz Sprinter-basisvoertuig is optioneel ook verkrijgbaar in Obsidian Black metallic in plaats van de standaard lakkleur Arctic White. De sideskirts en de achterbumper zijn in het wit gehouden.
Gekenmerkt door uitstekende interieurwaarden, is het de moeite waard om de uiterlijke kenmerken van de c-tourer T/I 145 RB LE te bekijken. De nieuw ontworpen dynamische designachterzijde met gebogen hoekstijlen en opvallende achterlichten met de typische unieke C-branding straalt kracht uit. Het luidt een nieuw tijdperk in voor de Carthago c-tourer.
Het slaapgedeelte maakt indruk met twee grote eenpersoonsbedden in de lengte, die tot twee meter lang zijn. De bedden zijn gemakkelijk toegankelijk dankzij de optionele uittrekbare opstaptrap en kunnen indien gewenst met een aanbouw worden omgebouwd tot één luxe slaapruimte. Beide bedden hebben gedeelde matrassen en lattenbodems. De kleerkasten eronder zijn van boven en van voren goed toegankelijk door middel van een liftfunctie en een draaideur. Rondom geplaatste bovenkasten en open hoekrekken kunnen gebruikt worden voor het opbergen van linnengoed en kleine voorwerpen.
De A-Klasse campers hebben ook standaard het hefbed boven de dinette. Voor het slaapgedeelte bevindt zich links in de rijrichting de douchecabine en rechts de gecombineerde badkamer en toiletruimte. Beide zijn te combineren tot een ruime luxe badkamer. Dankzij een intelligent kleppensysteem ontstaat hier de Carthago kleedkamer die typerend is voor het merk. Optioneel kan een massief houten schuifdeur worden gebruikt om de luxe badkamer en kleedkamer af te scheiden van het slaapgedeelte.
De comfort hoekkeuken biedt veel bergruimte, een driepitten kookplaat met gedeelde glazen afdekplaat en een RVS ronde spoelbak. Een verhoogd keukenwerkblad met extra werkblad scheidt de keuken van de lounge zithoek. Daar tegenover staat de Slimtower koelkast met een inhoud van 133 liter en een aan beide zijden op handzame hoogte te openen deur.
Bijzonder opvallend is de enorme 32-inch flatscreen-tv die links in de entree op zijn uiteinde is gemonteerd. Het kan naar binnen worden uitgeschoven en 90 graden worden gedraaid in een horizontale positie voor volledig film- en tv-genot. De nieuwe Carthago c-tourer T/I 145 RB LE heeft enkele andere praktische kenmerken overgenomen van zijn broertjes. Daartoe behoren bijvoorbeeld de doorlopende gelijkvloerse vloer in het woongedeelte, de uitzwenkbare schoenenkast in de plint van de zitbank, de accentverlichting in de voetenruimte, de tafel die eenvoudig met een pedaal te verplaatsen is, de het optionele koffiezetapparaat met capsules en het kwaliteitskoudschuim matras met zeven zones in het slaapgedeelte, plus tal van andere details die een Carthago zo uniek maken.
De vele voordelen van het unieke Carthago DNA
Zoals elke Carthago profiteren ook alle varianten van de nieuwe c-tourer T/I 145 RB LE van het Carthago Premium DNA. Dit omvat de uiterst stabiele liner Premium-klasse opbouwconstructie met volledig aluminium sandwichzijwanden, een bodemplaat met boven- en onderkant van GVK, een volwaardige dubbele bodem en een dak met een buitenzijde van hagelbestendig GVK en aluminium aan de binnenkant. Frame-elementen worden gebruikt om de elementen te verbinden. Andere kenmerken zijn de dubbele bodem met enorm veel opbergruimte, de grote scootergarage, optimale gewichtsverdeling, behaaglijkheid door koudebrugvrije isolatie en het vloer- en wandverwarmingseffect.
Dubbele vloer
Scootergarage
Woonkamer
Mercedes-Benz Sprinter met verlaagd AL-KO chassis Carthago special
Woonkamer
Fiat Ducato met verlaagd AL-KO chassis Carthago special
Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535
Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.
Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!
In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/
I = integraal modellen
T = halfintegraal modellen
Sommige modellen of op Fiat Ducato of op Mercedes Sprinter
Wie op zoek is naar iets excellents, kiest voor een A-Klasse Carthago in de exclusieve ‘Superior‘ uitvoering. Dit doet zijn naam eer aan, ook in de nieuwe c-tourer I 145 RB LE superior. Dat begint aan de buitenkant met de merkspecifieke Carthago full-led koplampen voor dim- en grootlicht en gaat verder met het uitgebreide decor met de opvallende vleugels aan de zijpanelen.
Samen met details als nieuwe plafondkappen en algemene uiterlijke wijzigingen van de c-tourer resulteert dit in een unieke, harmonieuze en smaakvolle uitstraling van het woongedeelte in de nieuwe Carthago c-tourer I 145 LE superior.
(Malibu was vroeger een submerk van Carthago maar presenteert zich heden als een apart merk)
(zie apart onder merknaam Malibu)
Alde warmwaterverwarmingstechniek
Met de warmtewisselaar in combinatie met het optiopnele centrale verwarmingssysteem van Alde kan het koelsysteem van de motor worden gebruikt om het woongedeelte te verwarmen. Daarvoor hoeft alleen maar de gewenste kamertemperatuur op de kamerthermostaat te worden ingesteld en de circulatiepomp van het verwarmingssysteem te worden aangezet.
Met een circulatiepomp van het basisvoertuig is het ook mogelijk om de verwarming in omgekeerde richting te laten werken. In dit geval fungeert de verwarming voor het interieur van de camper als motor voorverwarming: het centrale verwarmingssysteem verwarmt het koelsysteem van de voertuigmotor.
Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.
Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”
Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.
Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.
Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).
Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.
Motorhome database © Camperland 2024-2025, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.
Login met een (gratis) CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.
Geregistreerde gebruikers kunnen tijdelijk deze functies (filters) gebruiken. Verhoog voor verder gebruik en in je zoektocht best je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken zoals specifieke belading volgens het aantal passagiers edm.
Aanmelden van:
Totaal aantal unieke Europese bezoekers bij Camperland op 11/11/24: 3.75 miljoen (Awstats).
Totaal aantal maal gelezen camper artikelen op 11/11/24: 20 miljoen (Pages)(Awstats).
Totaal aantal hits op 11/11/24: 460 miljoen (Awstats).
Camperland.be © eigendomsrechten 2018 - 2024 - alle rechten voorbehouden.