*Motorhome en camper databank 2023-2024-2025 - Camperland.be

Modeljaar 2025 is in opbouw met nog beperkte on-line data (21.08.24)

Chausson 788 Titanium Ultimate (= Challenger 328) | halfintegraal | Ford Transit 170 PK (124 kW) | automaat 6 traps | 7,19 m | 3 (5) slaapplaatsen | met verstelbaar bed

Het grootste halfintegraal model in de Titanium serie met 170 PK en automaat
Model: Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328)

Data en prijzen op 12 december 2023

Record ID: 20694

Login (of registreer) voor de specifiekere aankoopprijs zien.
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank
Type indeling: Titanium Ultimate

Is geen nieuw model,
bestaat al enige tijd in deze serie.

Type voertuig: Halfintegraal

Chassis: Ford Transit
Motor: Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 - 124 kW/170 PK
MTM: 3500 kg
Aanhanger: 1550 kg geremd, 750 kg ongeremd

OMSCHRIJVING serie algemeen

De Chausson Titanium Ultimate serie is een serie van halfintegralen op een Ford Transit chassis van 3500 kg direct voorzien van een 2.0 liter EcoBlue motor met 170 PK, inclusief een 6-traps automaat. Met mooie moderne 16 inch zwarte lichtmetalen velgen. Verwarming op diesel brandstof bruikbaar tijdens het rijden met programmeerbare digitale bediening.

Technische basisgegevens voor Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328)

Lengte: 7.19 m

Breedte: 2.35 m

Hoogte: 2.92 m

Wielbasis: 3.95 m

Restlengte: 3 m

Totaal aantal slaapplaatsen: 3 (5)

Totaal aantal zitplaatsen: 4 (gehomologeerde)

OMSCHRIJVING Specifiek model

AES koelkast (gas, 12V, 230V). Garage voor 2 fietsen. Automaat AT6. Verwarming op diesel brandstof tijdens het rijden met programmeerbare digitale regeling.

Gemiddelde Camperland.be beoordeling 2021-23 voor dit merk 75%

beoordelingen Camperland van Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328)

Reputatie van dit model
Reputatie van dit model 61%
Wegligging en stabiliteit
Wegligging en stabiliteit 85.53%
Prijs/kwaliteit
Prijs/kwaliteit 81.61%
Kwaliteit belading - laadvermogen
Kwaliteit belading - laadvermogen 39.42%
Populariteit van dit model binnen zijn specifieke serie
Score i/d serie - 100%

PRO

* plaats voor 2 fietsen in garage onder in hoogte verstelbaar bed
* verwarming op diesel brandstof tijdens het rijden
* ruime stahoogte voor grootte personen

Contra

* automaat met slechts 6 trappen
* laag laadvermogen

Kwaliteit technische info door fabrikant 0%

Beoordeling kwaliteit van de technische gegevens van de fabrikant: nog geen opgave

Totaal aantal foto 's: 14

LAADVERMOGEN

Standaard op chassis van

3500 kg

Totaal standaard leeggewicht: 3127 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 373 kg
Maximaal netto laadvermogen: 373 kg
Geen opgave voor toegestane kilo's aan opties (volgens fabrikant)
Chassis verhoging mogelijk: 3500/4100

IN BLACKLIST: JA

(zie legenda)

Slaap mogelijkheden

keuken

Geen opgave

verwarming

Type verwarming: Truma Combi 4000 diesel - ringverwarming

verhoogd dak?

Met speciaal verhoogd dak: Nee (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)

Standaard stahoogte binnen: 2.11 m

dubbele bodem

Model met dubbele bodem: Nee

De Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328) is ideaal voor:

Gebruiksnut
Langere vakanties (3 weken of meer)
-
Langere verblijven (max. 10 dagen)
-
Meerdere weekends/jaar
-
Winter- en zomer op stap
Gezinsituatie
Voor grootte mensen - binnen stahoogte min. 2 m
-
Voor grote families (vanaf 3 kinderen)
-
Voor koppel met kind
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Campings met aangepaste plaatsen
-
Plaats min. 8 m of meer

CAMPER DATABANK 2025 – 16.08.24

Camperland zit in de voorbereidende fase voor een update naar de MOTORHOME databank 2025. Naast de aangekondigde nieuwe modellen zijn er reeds hun data en prijzen beschikbaar zoals o.a. van Carthago, Challenger, Chausson, Rimor, Niesmann+Bischoff, Notin, Burstner, Rapido, Itineo, Autostar, Dethleffs, Laika, Etrusco, Morelo, Knaus, Weinsberg Pilote, Bavaria, Possl, ..

KOOPTIP! Koopt u een nieuwe camper van modeljaar 2025? Kijk dan na of de motor een Euro 6 E/Euro VI e norm heeft. Laat dit meetellen in uw koopkeuze.

Je kunt nu met een geregistreerde account (na inloggen) de pdf-file lijst met richtprijzen voor modeljaar 2025 downloaden (deels 1/3 klaar) – https://www.camperland.be/nl/richtprijzen-vans-motohomes-en-liners-voor-modeljaar-2025/

Op 03.09 is deze lijst aangegroeid tot +950 modellen (modeljaar 2025). 700 modellen en hun prijzen ervan zijn opgenomen in de bovenvermelde PDF publicatie van 25.08.

CLPLUS is een GRATIS geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

Hierbij nog hoe het werkte in 2022 (er zijn nu tal van zoekfuncties toegevoegd):

Aanverwante artikelen i.v.m. Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328) op Camperland.be:

Extra data voor Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328)

SERIE, MODEL, submodel en/of pakket (packs) camper benaming

Merk: Chausson

Serie: 788

Model

Type indeling: Titanium Ultimate

verwarming

Type: Truma Combi 4000 diesel - ringverwarming

Vermogen: 4000 Watt

Stel een vraag over dit model aan de Camperland Community - of heeft u een opmerking bij de data?

MOTOR Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328)

Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 - 124 kW/170 PK

Motorinhoud: 2000 CC

Standaard aandrijving: automaat 6 traps

Aantal manuele versnellingen: 0

Aantal traps automatische versnellingen: 6

4x4 versnellingen: 0

TANKS Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328)

Brandstoftank of batterij vermogen: 75 liter

Vers watertank: 105 liter

Gijs watertank: 100 liter

keuken

Pitten

Gaskast: gasvoorraad in kg onbekend

koelkast

Koelkast inhoud: 141 liter

Type

Koelkast merk: geen opgave

Slaap mogelijkheden

Afm. hoofdbed: 190x160

Zonnepaneel

(reeds geïnstalleerd)

Zonnepaneel standaard incl.: Nee

Afmetingen garage

hoogte x breedte x lengte (max.)

Afm. garage: geen opgave

Geschiedenis, evolutie, tijdslijn

geschiedenis van nieuwe Chausson series of modellen

2025
  • Chausson First Line, Etape Line, Sport Line
  • Chausson 660
  • Chausson 720
  • Chausson 788
  • Chausson S695 en S697
2025
2024

Chausson Golden Line
Chausson Etape Line
Chausson S697 GA, S514 Etape Line op Renault
Chausson X250, X650
Chausson 724 Etape Line op Peugeot

2024
2023

Chausson Sportline
Chausson V594, V690, V594 MAX Sportline

2023
2022

Chausson 660 Exclusive Line en 660 Titanium Ultimate
Chausson V 594 MAX Road Line Premium 
Chausson 7020
Chausson S697GA
Chausson S514

2022
2021

Chausson Road Line
Chausson First Line 644, 648, 777GA
Chausson Titanium Premium 644, 648, 788
Chausson Titanium VIP 788
Chausson Combo X550

2021
2020

Chausson GA
Chausson XLB
Chausson V 594 Anniversary
Chausson V 594, V 594 S, V 594 MAX

2020
2019

Chausson Titanium

2019
voor 2015

Chausson Flash
Chausson Welcome
Chausson Exaltis
Chausson Twist

voor 2015

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328)

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328)

Extra CLPLUS data voor Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328)

Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm,  totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.

Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant

MOTOR

Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 - 124 kW/170 PK

170 PK
124 (kW)
2000 (CC)

kostprijs model per

1500 € per m³
435 € per motor PK 's

Polyester opbouw

100% polyester: geen opgave
Camper onderdelen in polyester: NEE
Dikte wanden dak: geen opgave
Dikte zijwanden: geen opgave
Dikte vloerplaat: 64 mm

Prijs vanaf

(op datum van) 12 december 2023

De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

In prijsklasse van/tot: 60-80.000 €
In België vanaf 73990 €
Geen opgave voor Nederland
Geen opgave voor Duitsland
In Frankrijk vanaf 73990 €

Soorten beschikbare bedden

Zitbank omvormen: JA
Hefbed: hefbed (boven zithoek), tweepersoonsbed max 250 kg
Dakbed (pop-up bed) of daktent: NEE

Slaap oppervlakten

Afmetingen hoofdbed: 190x160
nvt
Afmetingen hefbed: 190x140 (optie)
nvt
Totale slaap oppervlakte: 7 m²

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

Prijs per m² slaap oppervlakte: 9925 €

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

LAADVERMOGEN (plus)

Werkelijk aantal personen voor de berekening van netto laadvermogen: geen opgave
Minimum netto laadvermogen: 373 kg

(= enkel inclusief de bestuurder)

Laadvermogen inclusief bijzitter: geen opgave

(= inclusief de bijzitter)

Laadvermogen inclusief bijzitter + 3e persoon + gewicht isobank: geen opgave

(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)

Resterend laadvermogen met dakbed of hefbed: geen opgave

(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)

Resterend laadvermogen met alle optionele slaapplaatsen: geen opgave

(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)

Chausson 788 Titanium Ultimate - halfintegraal - modeljaar 2023
Chausson 788 Titanium Ultimate - halfintegraal - modeljaar 2023
Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van de Chausson series

Chausson GA serie
Chausson S serie
Chausson V MAX serie
Chausson Compact S serie
Chausson V serie
Chausson X serie (Combo)
Chausson halfintegralen met pakketten (Etape Line, Titanium Ultimate)

Chausson 788 Titanium Ultimate - halfintegraal - modeljaar 2023
Chausson 788 Titanium Ultimate – halfintegraal – modeljaar 2023

Verscheidenheid aan modellen: VANS, alkoven, half-en integraal modellen. het grootste aanbod situeert zich in de VANS (V series) en halfintegralen (series) inclusief de Compact serie.

Modellen in 2025 in 3 uitvoeringen:

    • Chausson First Line = Challenger Break Edition
    • Chausson Etape line = Challenger Etape Edition
    • Chausson Sport Line = Challenger Sport Edition

Overzicht van de Chausson halfintegraal serie en compact S serie

De halfintegraal modellen kunnen onderverdeeld worden volgens het chassis en motor:

  • Etape Line op Peugeot die de vervanger is geworden voor modellen in 2022-23 op Citroen
  • Graphite Ultimate op Ford met altijd de 170 PK motor en de 6 traps automaat
  • nieuwe Compacte s-serie (SLIM) op Renault Master
  • De compacte X-serie op Fiat Ducato (apart behandeld, zie onder X-serie)(Start Edition) 
  • optionele trekhaak wordt (alleen) in de fabriek gemonteerd en heeft een extra gewicht van 70 kg. Afhankelijk van de overige opties die U neemt kan dit resulteren in het verlies van een gehomologeerde zitplaats (oorspronkelijk vijf) op het kentekenbewijs van 3.5 T voor rijbewijs B omdat u totaal rijklaar gewicht dan te hoog is uitgekomen.

De S staat voor SLIM, een speciale compacte serie van 2.10 meter breed op Renault. De standaard is ook hier de Etape Line met als basisuitrusting:

  • dubbel sluitende ramen met gecombineerde zonwering/horren
  • dubbele airbag
  • eethoek met gordijnen
  • draaibare stoelen in de cabine, met dubbele armleuningen en in hoogte verstelbaar
  • panoramisch dakraam
  • cabinestoelhoezen met bijpassende kussens
  • USB-poorten
  • elektrische achteruitkijkspiegels
  • IRP structuur: GVK op dak/vloer/zijkanten, vloer 64 mm dik
    ESP
  • centrale vergrendeling
  • cruise control met begrenzer
  • TV-pre voorbereiding
  • 16 inch stalen velgen met antracietkleurige covers
  • diesel brandstofverwarming die onderweg kan gebruikt worden
  • echt (volwaardig) reservewiel
  • voorbereiding zonnepanelen (MPPT gereed)
  • elektrische opstap

Accessoirespakket reeds inbegrepen:

Buitenluifel, zonnepaneel, buitenverlichting, vooraf beschikbaarheid van x2 batterijen, privacy rolgordijn cabine, slaapset dinette, vliegennet en slaapverlenging (TB)

Dit superslimme concept bewijst dat zelfs in een compacte camper opruimen geen probleem hoeft te zijn:

  • vanaf de buitenkant kunt u de hoogte van de garage eenvoudig aanpassen voor het stallen van een scooter of van fietsen
  • aan de binnenkant beschikt u over meerdere bergruimtes, die gemakkelijk toegankelijk zijn.

Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.

Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!

In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

  • standaard uitgerust met een 170 pk motor en 6 traps automaat
  • het 3.500 kg chassis kan verhoogd worden naar een 4.100 kg chassis (rijbewijs C) – 2.490 €
  • opklapbed 990 €

Chausson halfintegraal en compact pakketten (Packs)

Modeljaar 2023-24

Titanium Ultimate
Etape Line
First Line (op compacte modellen)

De Etape Line (***) bevat ook nog eens het Accessoires pakket. Voor modeljaar 2023-24 start deze bij de halfintegraal modellen met een chassis en motor van de Etape Line op Peugeot Boxer – Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l – 102 kW/140 PK.

  • Manuele airco in cabine
  • Dubbele airbag
  • Fix and go in plaats van reservewiel
  • Draaistoelen die in hoogte verstelbaar zijn, met dubbele armsteun
  • Stoelhoezen cabine in dezelfde stof als leefruimte
  • Elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels
  • Cruise control & snelheidsbegrenzer
  • ESP, Traction + (Fiat),  Hill Descent control
  • START & STOP
  • Isolatie traptrede ingang
  • Panoramisch dakraam stuurcabine
  • Panoramisch dakraam (of 2 dakluiken)
  • Dubbelglas ramen met combi rollo ‘s, muggenhor en verduistering
  • Doorschijnende gordijnen
  • LED sfeerverlichting bij de vloer
  • USB-stekker
  • Wateraansluiting buitenkant
  • IRP-Structuur: dak/vloerdikte/zijwanden met polyester, vloerdikte 64 mm
  • Technibox
  • Gelakte bumper
  • 16 inch stalen velgen met grijs sierdeksels
  • Gastoevoer aansluiting buitenkant
  • Douchekop aansluiting buitenkant
  • Mistlichten
  • Luxe voordeur met centrale vergrendeling cabine en celdeur
  • Premium matras hoofdbed
  • Lattenvloer douche
  • Vooruitrusting voor TV
  • Garderobe
  • Geschikt voor zonnepanelen (gereed voor MPPT)
  • Verwarming op brandstof tijdens het rijden met programmeerbare digitale regeling
  • Voorbedrading achteruitrijcamera
  • Isox trekankers
  • inclusief Pack Accessoires (zie)

De Titanium Ultimate is een serie van integralen op Ford Transit met standaard een 170 PK motor met automaat.

  • vouwgordijn buiten
  • voortent
  • zonnepaneel
  • buitenverlichting voordeur
  • muskietennet van de deur
  • vouwgordijn binnen in cabine
  • uitbreiding slaapplaatsen twin (enkele) bedden
  • aanpassingskit installatie 2e accu
  • achteruitrijcamera
  • multimediasysteem
  • bediening aan het stuur
  • radio-antenne DAB
  • een geïsoleerde en verwarmde afvalwatertank
  • doorschijnende gordijnen dinette
  • openslaand panoramisch dakraam in de cabine
  • USB-aansluitingen
  • IRP structuur: dak, vloer en zijwanden uit polyester, vloerdikte 64 mm
  • centrale vergrendeling voor cabinedeuren en instapdeur
  • vooruitrusting voor TV
  • verwarming op dieselbrandstof die tijdens het rijden kan worden gebruikt
  • geschikt voor zonnepanelen (gereed voor MPPT)
  • antibotsingswaarschuwing
  • lijnoverschrijding controle
  • detector van regen en licht
  • verwarmde voorruit 

Het optionele Isofix systeem heeft tot doel de installatie van het autostoeltje te vergemakkelijken en voegt een derde verankeringspunt voor de veiligheid van het kind toe.

Motor(en) keuze voor deze serie

Ford Transit
  • Nieuwe automatische versnellingsbak met 8 versnellingen (met draaiknop)
  • 2.0 l EcoBlue motoren 130 PK en 165 PK
  • Verbeterde remmen en schokbrekers
  • Aangepast trekgewicht naar 2000 kg
  • Nieuwe standaard uitrustingen: SYNC 12 inch systeem
  • Rijassistentie: botswaarschuwing, rijstrookassistent, automatische koplampen en ruitenwissers
Ford Transit cockpit 2025 met manuele 6-bak
Ford Transit cockpit 2025 met manuele 6-bak
Nieuwe verbeterde Ford Transit 8-traps automaat met draaiknop te bedienen en via het stuur voor een handmatige bediening
Nieuwe verbeterde Ford Transit 8-traps automaat met draaiknop te bedienen en via het stuur voor een handmatige bediening

Garanties 2025

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • 12 jaar garantie op doorroesten

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • sinds 2022 verhoogd naar 5 jaar (of max. aantal km)
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • langere garantiecontracten op de motor kunnen bij Ford Motor Company afgesloten worden, mits een meerprijs zoals het Ford Protect Service Plan – https://www.nl.ford.be/naverkoop/service-onderhoud/onderhoud-en-herstellingen/onderhoud/onderhoudscontracten
  • Gedurende de looptijd van het onderhoudscontract zijn alle voorziene onderhoudsbeurten volgens de officiële onderhoudsschema’s gedekt, inclusief de werkuren, de vervanging van onderdelen en het bijvullen van motorolie en remvloeistof. En dit voor eerlijke vaste prijzen.
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Peugeot Boxer

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële (Stellantis groep) Peugeot Boxer VAN garagehouder
  • 5 jaar garantie op doorroesten
  • regelmatige onderhoudsbeurten
Peugeot Boxer cockpit
Peugeot Boxer cockpit
Peugeot Boxer cockpit/cabine - impressie van Salon Van Düsseldorf 08.2023 - © Copyright Camperland.be alle rechten voorbehouden
Peugeot Boxer cockpit/cabine – impressie van Salon Van Düsseldorf 08.2023 – © Copyright Camperland.be alle rechten voorbehouden
Renault Master

Motor garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Renault VAN garagehouder
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • mits regelmatige onderhoudsbeurten
  • de constructeursgarantie is naargelang van het model 2 of 3 jaar geldig
  • garantie lak – 3 jaar
  • garantie roest – 12 jaar
  • herstellingsgarantie – 1 jaar op onderdelen en werkuren
  • garantie voorruit – levenslang
Renault Master cockpit bij de Ahorn Camp Revolution camper
Renault Master cockpit bij de Ahorn Camp Revolution camper

 

Dealers, concessiehouders, handelaars en distributeurs van Chausson camper vans (fourgons) en motorhomes

(Trigano groep)
(zustermerk van Challenger met gelijkaardige modellen maar met andere modellenbenamingen)

24e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
77 %
29e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
71 %

Chausson VANS en motorhomes

3.75
Waterdichtheidsgaranties 4.0
Beoordeling Camperland 3.3
Klasse 3 isolatie 4.0

Beter

  • Op en top 100% Frans
  • Alle Klasse 3 norm !
  • Alle # types campers
  • Grote modellenkeuze
  • Ford/Fiat keuze op bijna elk model
  • 7 J. garantie
  • Groot aanbod # dealers
  • Hoge verkoopcijfers in BE en FR
  • Afwerking van lagere kwaliteit dan Chausson
  • Vaak kortingen

Minder

  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • Modellen Chausson = Challenger
  • Belading integraal modellen
  • Modelbenaming Challenger & Chausson zorgt voor verwarring
  • Elke eigen dealersnetwerk
  • Prijs/kwaliteit
  • Teveel kinderziektes bij aflevering
  • Siliconenafwerking kan soms beter
26
Merk Chausson - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Chausson (half-) integralen

7 jaar garantie

IRP & Klasse 3 isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Chausson
sinds 1985

  • © I.R.P. – Insulation, Restistance en Protection met XPS dikke isolatiewanden 55 mm.
  • alles gelijmd
  • maakt gebruik van XPS materiaal van STYROFOAM
  • polyester laag beschermd tegen krassen.
  • hoeken afgewerkt met alu-profiel
  • vloeren polyester met 64 mm isolatie en houten en composiet wiggen
  • Slim technologie bij alkoven en halfintegralen: dichtheid 35 mm met EPS-isolatie
  • Klasse 3 – EN1646-1- isolatienorm bij alkoven en halfintegralen: bij een buitentemperatuur van -15°C moet de binnentemperatuur toenemen tot +20°C in minder dan 4 uur
  • Standaard dubbele beglazing
  • Nieuwe polyester kap bij sommige halfintegralen: beter geïsoleerd en afgedicht
I.R.P logo voor isolatietechniek bij campermerk Challenger, niet volledig houtvrije constructie
I.R.P logo voor isolatietechniek

Aanverwante Chausson camper van, busjes onderwerpen - camper en motorhome (halfintegralen, integralen) artikelen

Modelnaam: Chausson 788 Titanium Ultimate (Challenger 328)

Loop doorheen de fotocarrousel in vergrootte weergave (klik)

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • Met hoeveel personen kunt u daadwerkelijk met dit model de baan op zonder overbeladen te zijn? Zie onder CLPLUS cijfers aub.
  • RWD =achterwielaandrijving, FWD = voorwielaandrijving

Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”

  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).

Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Motorhome database © Camperland 2023-2024-2025, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.

Login met een CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.

Geregistreerde gebruikers tijdelijk kunnen deze functies (filters) gebruiken gedurende de testfase. Verhoog je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken.