Record ID: 20680
Login (of registreer) om de specifiekere aankoopprijs zien en/of download de prijslijst in pdf.
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.
Serie: 384
Challenger werkt vanuit de filosofie dat een goed uitgeruste camper niet duur dient te zijn. Zoals zij zelf stellen moet een camper een privilege zijn voor iedereen. Of u nu een beginnende camperbezitter bent of al jarenlange ervaring heeft met het caravanleven, bij Challenger vindt u de camper die bij u past! Dit komt omdat Challenger een zeer goede uitrusting-prijsverhouding heeft zonder dat essentiële functies worden opgeofferd.
Lengte: 7.29 m
Breedte: 2.30 m
Hoogte: 2.92 m
Wielbasis: 4.03 m
Restlengte: 3.26 m
Totaal aantal slaapplaatsen: 2 (4)(6)
Totaal aantal zitplaatsen: 5 (gehomologeerde)
Deze nieuwe Etape Line is voorzien van de 2.2 liter Peugeot Boxer motor met 140 PK met een manuele 6-bak. Volledig nieuw model. Nu kiest de Franse motorhomebouwer voor een op en top Frans product met als belangrijkste troef zijn flexibele om te bouwen achterruimte. Deze halfintegraal heeft de klassieke breedte van 2.32 meter, heeft een lengte van 7.29 m en een buitenhoogte van 2.92 m. Ook het interieur binnenin is vrij klassiek te noemen afgaande op de L-vormige zitbank aan de bestuurderszijde en het vele gebruik van houtelementen.
Een visgraat parketachtige vloer benadrukt ook dat klassieke gevoel nog eens. De keuze voor Peugeot heeft het nadeel dat je geen automaat kan kiezen zoals bij Fiat of Ford. Er zijn ook andere fabrikanten die standaard voor Peugeot kiezen.
Boven de dinette hangt aan het plafond een hefbed geschikt voor twee personen van 190 op 160 cm dat dienst doet als het hoofdbed. Dat geeft in een camper van 7.20 meter de indruk van een ruime leefomgeving.
Een speciale achterbouw met latoflex dwarsbed uit 2 delen die je kunt dichtklappen (tot een half bed), een beetje zoals in een VAN, maar je schuift ze gewoon onder elkaar door boven de garageruimte, hetgeen dit model zo laat verschillen van andere modellen. Zo kan je plaats maken voor een grote meubelkast die aan de doorgang vrijkomt. Daarvoor is ook een soort van zitbankje voorzien dat wel aan de lage kant uitvalt. Dat vrij gekomen meubel kan dienst doen als bureau of telewerk plek, maak ook kun je bijvoorbeeld aan de overzijde de luier van je kindje hier komen verversen.
De Challenger 384 heeft vooraan een elektrisch hefbed geschikt voor 2 volwassenen en doet dienst als het hoofdbed met een ligruimte van 190 op 140 cm voor mama en papa. De totale belasting is beperkt tot 250 kg. Het kan ‘s avonds neergelaten worden boven de dinette tot op heuphoogte (of hoger) en wordt elektrisch aangestuurd via geleiders. Het hefbed hangt dan wel voor de instapdeur. Overdag is het onderaan versiert met LED-sfeerverlichting.
Achteraan heb je dus 2 onder elkaar schuivende enkele bedden, elk 208 cm op 76 cm breedte. Heb je het opengeschoven dan krijgt je één groot bed die over de tussengang komt en je meubelstuk of bureau. De 2 andere extra (optionele) slaapplaatsen worden gemaakt van de Isofix zitbank en is nog eens geschikt voor 2 personen op een oppervlakte van 195 op 135 cm. Je hebt dus eigenlijk maar 4 standaard slaapplaatsen en 2 extra in optie te nemen om tot 6 te komen.
PRO
* grote standaard uitrusting in pakket
* maar liefst 5 gehomologeerde zitplaatsen standaard
* aparte technibox
* verwarming op diesel brandstof - gebruiken tijdens het rijden met programmeerbare digitale regeling
* standaard dubbelglas ramen met combi rollo's, muggenhor en verduistering
* wateraansluiting aan de buitenkant
* nieuw fris ontwerp idee met achteraan inschuifbare bedden en een multifunctionele ruimte die om te vormen is tot een bureauruimte voor telewerk, een ruimte om baby's te verschonen, een speelkamer, een leslokaaltje enz.
* in hoogte verstelbaar achterbed kan plaatsen maken voor 2 fietsen
* uniek nieuw concept op de motorhome markt van integralen
* het meestal slaapplaatsen, mits optionele uitbreidingen, tot zes personen en meest geschikt voor grotere families
Contra
* keuze voor Peugeot motor?
* geen TV, wel voorbereiding voor aansluiting
* geen achteruitrij camera, wel voorbereiding voor aansluiting
* vloerdikte 64 mm alleen bij Artic Winterpakket?
* hefbed voor 2 personen is beperkt tot 250 kg
* 30 PK lichtere motor dan bij de Ford Transit modellen
* geen optie voor een automaat
* geen vast bed, het hefbed (max. 250 kg) is het hoofdbed
3500 kg
(zie legenda)
Type hoofdbed: elektrisch verstelbaar bed boven garage; hefbed (boven dinettetafel)
Koken met 2 pitten
Type verwarming: Diesel (brandstoftank) 4000 Watt
Met speciaal verhoogd dak: Nee (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)
Standaard stahoogte binnen: 2.11 m
Model met dubbele bodem: Nee
CAMPER DATABANK 2025 – 3.11.24
Camperland zit in de voorbereidende fase voor een update naar de MOTORHOME databank 2025 (+550 modellen reeds on-line om mee te werken en te filteren). Koopt u een nieuwe camper van modeljaar 2025? Gebruik dan onze filters in de databank en de onderstaande prijslijst.
Je kunt nu met een geregistreerde account (na inloggen) de pdf-file lijst met richtprijzen voor modeljaar 2025 downloaden (deels 2/3 klaar) – https://www.camperland.be/nl/richtprijzen-vans-motohomes-en-liners-voor-modeljaar-2025/ – Op 13/11/24 is deze lijst aangegroeid tot 1450 modellen (modeljaar 2025) waarvan 1281 modellen en hun prijzen ervan zijn opgenomen in de bovenvermelde PDF update publicatie van 03.11.24. Een volgende update is te verwachten rond Kerstmis/Nieuwjaar (+1600).
CLPLUS is een GRATIS geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/
Hierbij nog hoe het werkte in 2022 (er zijn nu tal van zoekfuncties toegevoegd):
Merk: Challenger
Serie: 384
Model
Type indeling: Etape Edition
Vermogen: 4000 Watt
Door jeanjean 10 maanden geleden
Een mooie eindejaar en een gelukkig en gezond 2024 vanwege de Redactie
Door Redactie Camperland 11 maanden geleden
Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l - 102 kW/140 PK
Motorinhoud: 2200 CC
Standaard aandrijving: manueel 6 traps
Aantal manuele versnellingen: 6
Aantal traps automatische versnellingen: 0
4x4 versnellingen: 0
Brandstoftank of batterij vermogen: 90 liter
Vers watertank: 105 liter
Gijs watertank: 100 liter
Met 2 pitten
Gaskast: gasvoorraad in kg onbekend
Koelkast inhoud: 87 liter
Koelkast type: compressie (12V, 230V)
Koelkast merk: geen opgave
Type hoofdbed: elektrisch verstelbaar bed boven garage; hefbed (boven dinettetafel)
Afm. hoofdbed: zie hefbed (electrisch)
(reeds geïnstalleerd)
Zonnepaneel standaard incl.: Nee
hoogte x breedte x lengte (max.)
Afm. garage: geen opgave
08.2024
Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm, totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.
Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant
Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l - 102 kW/140 PK
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.
(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)
(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)
(= enkel inclusief de bestuurder)
(= inclusief de bijzitter)
(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)
(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)
(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)
De halfintegraal modellen kunnen onderverdeeld worden volgens het chassis en motor:
De S staat voor SLIM, een speciale compacte serie van 2.10 meter breed op Renault. De standaard is ook hier de Etape Edition met als basisuitrusting:
Accessoirespakket reeds inbegrepen:
Buitenluifel, zonnepaneel, buitenverlichting, vooraf beschikbaarheid van x2 batterijen, privacy rolgordijn cabine, slaapset dinette, vliegennet en slaapverlenging (TB)
Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535
Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.
Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!
In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/
Start Edition
Graphite Ultimate
Etape Edition
= de standaard uitrusting (zie onder serie)
De Etape Edition (***) heeft een hogere basisuitrusting dan het Start Edition pakket en bevat ook nog eens Accessoires pakket. Voor modeljaar 2023-24 start deze bij de halfintegraal modellen met een chassis en motor van de Peugeot Boxer – Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l – 102 kW/140 PK.
De Challenger 384 in Etape Edition uitvoering heeft vooraan een elektrisch hefbed geschikt voor 2 volwassenen en doet dienst als het hoofdbed met een ligruimte van 190 op 140 cm. De totale belasting is beperkt tot 250 kg.
Start Edition
Graphite Ultimate
Etape Edition
= de standaard uitrusting (zie onder serie)
De Etape Edition (***) heeft een hogere basisuitrusting dan het Start Edition pakket en bevat ook nog eens Accessoires pakket. Voor modeljaar 2023-24 start deze bij de halfintegraal modellen met een chassis en motor van de Peugeot Boxer – Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l – 102 kW/140 PK.
De Challenger 384 in Etape Edition uitvoering heeft vooraan een elektrisch hefbed geschikt voor 2 volwassenen en doet dienst als het hoofdbed met een ligruimte van 190 op 140 cm. De totale belasting is beperkt tot 250 kg.
(Trigano groep)
(zustermerk van Chausson met gelijkaardige modellen maar andere modellenbenamingen)
Doorsnede van de IRP structuur bij campermerk Challenger, modeljaar 2019
Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.
Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”
Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.
Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.
Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).
Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.
Motorhome database © Camperland 2024-2025, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.
Login met een (gratis) CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.
Geregistreerde gebruikers kunnen tijdelijk deze functies (filters) gebruiken. Verhoog voor verder gebruik en in je zoektocht best je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken zoals specifieke belading volgens het aantal passagiers edm.
Aanmelden van:
Totaal aantal unieke Europese bezoekers bij Camperland op 11/11/24: 3.75 miljoen (Awstats).
Totaal aantal maal gelezen camper artikelen op 11/11/24: 20 miljoen (Pages)(Awstats).
Totaal aantal hits op 11/11/24: 460 miljoen (Awstats).
Camperland.be © eigendomsrechten 2018 - 2024 - alle rechten voorbehouden.