*Motorhome en camper databank 2024-2025 - Camperland.be

Modeljaar 2025 is in opbouw met nog beperkte on-line data (29.11.24) (+600 modellen)

Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 724) | halfintegraal | Peugeot Boxer 140 PK (102 kW) | manueel 6 traps | 7,29 m | 2 (4)(6) slaapplaatsen | met verwarming op diesel

Op en top Frans. Nieuw revolutionair concept: multifunctionele ruimte die om te vormen is tot o.a. een bureauruimte – op Peugeot Boxer
Model: Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724)

Data en prijzen op 9 december 2023

Record ID: 20680

Login (of registreer) om de specifiekere aankoopprijs zien en/of download de prijslijst in pdf.
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Bureau voor telewerk of schooltaken in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank
Type indeling: Etape Edition

NIEUW model in modeljaar: 2024

Type voertuig: Halfintegraal

Chassis: Peugeot Boxer
Motor: Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l - 102 kW/140 PK
MTM: 3500 kg
Aanhanger: 2000 kg geremd, 750 kg ongeremd
Afdekplaat spoelbak doet dienst als werkblad in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Afdekplaat spoelbak doet dienst als werkblad in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press

Serie: 384

OMSCHRIJVING serie algemeen

Challenger werkt vanuit de filosofie dat een goed uitgeruste camper niet duur dient te zijn. Zoals zij zelf stellen moet een camper een privilege zijn voor iedereen. Of u nu een beginnende camperbezitter bent of al jarenlange ervaring heeft met het caravanleven, bij Challenger vindt u de camper die bij u past! Dit komt omdat Challenger een zeer goede uitrusting-prijsverhouding heeft zonder dat essentiële functies worden opgeofferd.

Technische basisgegevens voor Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724)

Lengte: 7.29 m

Breedte: 2.30 m

Hoogte: 2.92 m

Wielbasis: 4.03 m

Restlengte: 3.26 m

Totaal aantal slaapplaatsen: 2 (4)(6)

Totaal aantal zitplaatsen: 5 (gehomologeerde)

Model: Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724)

OMSCHRIJVING Specifiek model

Deze nieuwe Etape Line is voorzien van de 2.2 liter Peugeot Boxer motor met 140 PK met een manuele 6-bak. Volledig nieuw model. Nu kiest de Franse motorhomebouwer voor een op en top Frans product met als belangrijkste troef zijn flexibele om te bouwen achterruimte. Deze halfintegraal heeft de klassieke breedte van 2.32 meter, heeft een lengte van 7.29 m en een buitenhoogte van 2.92 m. Ook het interieur binnenin is vrij klassiek te noemen afgaande op de L-vormige zitbank aan de bestuurderszijde en het vele gebruik van houtelementen.

Een visgraat parketachtige vloer benadrukt ook dat klassieke gevoel nog eens. De keuze voor Peugeot heeft het nadeel dat je geen automaat kan kiezen zoals bij Fiat of Ford. Er zijn ook andere fabrikanten die standaard voor Peugeot kiezen.

Boven de dinette hangt aan het plafond een hefbed geschikt voor twee personen van 190 op 160 cm dat dienst doet als het hoofdbed. Dat geeft in een camper van 7.20 meter de indruk van een ruime leefomgeving.

Een speciale achterbouw met latoflex dwarsbed uit 2 delen die je kunt dichtklappen (tot een half bed), een beetje zoals in een VAN, maar je schuift ze gewoon onder elkaar door boven de garageruimte, hetgeen dit model zo laat verschillen van andere modellen. Zo kan je plaats maken voor een grote meubelkast die aan de doorgang vrijkomt. Daarvoor is ook een soort van zitbankje voorzien dat wel aan de lage kant uitvalt. Dat vrij gekomen meubel kan dienst doen als bureau of telewerk plek, maak ook kun je bijvoorbeeld aan de overzijde de luier van je kindje hier komen verversen.

De Challenger 384 heeft vooraan een elektrisch hefbed geschikt voor 2 volwassenen en doet dienst als het hoofdbed met een ligruimte van 190 op 140 cm voor mama en papa. De totale belasting is beperkt tot 250 kg. Het kan ‘s avonds neergelaten worden boven de dinette tot op heuphoogte (of hoger) en wordt elektrisch aangestuurd via geleiders. Het hefbed hangt dan wel voor de instapdeur. Overdag is het onderaan versiert met LED-sfeerverlichting.

Achteraan heb je dus 2 onder elkaar schuivende enkele bedden, elk 208 cm op 76 cm breedte. Heb je het opengeschoven dan krijgt je één groot bed die over de tussengang komt en je meubelstuk of bureau. De 2 andere extra (optionele) slaapplaatsen worden gemaakt van de Isofix zitbank en is nog eens geschikt voor 2 personen op een oppervlakte van 195 op 135 cm. Je hebt dus eigenlijk maar 4 standaard slaapplaatsen en 2 extra in optie te nemen om tot 6 te komen.

Verzicht op de ruimte en het interieur in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Verzicht op de ruimte en het interieur in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press

beoordelingen Camperland van Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724)

PRO

* grote standaard uitrusting in pakket
* maar liefst 5 gehomologeerde zitplaatsen standaard
* aparte technibox
* verwarming op diesel brandstof - gebruiken tijdens het rijden met programmeerbare digitale regeling
* standaard dubbelglas ramen met combi rollo's, muggenhor en verduistering
* wateraansluiting aan de buitenkant
* nieuw fris ontwerp idee met achteraan inschuifbare bedden en een multifunctionele ruimte die om te vormen is tot een bureauruimte voor telewerk, een ruimte om baby's te verschonen, een speelkamer, een leslokaaltje enz.
* in hoogte verstelbaar achterbed kan plaatsen maken voor 2 fietsen
* uniek nieuw concept op de motorhome markt van integralen
* het meestal slaapplaatsen, mits optionele uitbreidingen, tot zes personen en meest geschikt voor grotere families

Contra

* keuze voor Peugeot motor?
* geen TV, wel voorbereiding voor aansluiting
* geen achteruitrij camera, wel voorbereiding voor aansluiting
* vloerdikte 64 mm alleen bij Artic Winterpakket?
* hefbed voor 2 personen is beperkt tot 250 kg
* 30 PK lichtere motor dan bij de Ford Transit modellen
* geen optie voor een automaat
* geen vast bed, het hefbed (max. 250 kg) is het hoofdbed

Totaal aantal foto 's: 12

Aparte douche met douchevlonder in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Aparte douche met douchevlonder in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press

LAADVERMOGEN

Standaard op chassis van

3500 kg

Totaal standaard leeggewicht: 3126 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 374 kg
Maximaal netto laadvermogen: 374 kg
Geen opgave voor toegestane kilo's aan opties (volgens fabrikant)
Chassis verhoging is nvt

IN BLACKLIST: JA

(zie legenda)

Slaap hoofdbed

Type hoofdbed: elektrisch verstelbaar bed boven garage; hefbed (boven dinettetafel)

keuken

Koken met 2 pitten

verwarming

verhoogd dak?

Met speciaal verhoogd dak: Nee (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)

Standaard stahoogte binnen: 2.11 m

dubbele bodem

Model met dubbele bodem: Nee

De Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724) is ideaal voor:

Gebruiksnut
Langere vakanties (3 weken of meer)
-
Meerdere weekends/jaar
-
Overwinteren (3-6 maanden)
-
Winter- en zomer op stap
Gezinsituatie
Voor families (vanaf 2 kinderen)
-
Voor grootte mensen - binnen stahoogte min. 2 m
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Campings met aangepaste plaatsen
-
Plaats min. 8 m of meer

CAMPER DATABANK 2025 – 3.11.24

Camperland zit in de voorbereidende fase voor een update naar de MOTORHOME databank 2025 (+550 modellen reeds on-line om mee te werken en te filteren). Koopt u een nieuwe camper van modeljaar 2025? Gebruik dan onze filters in de databank en de onderstaande prijslijst.

Je kunt nu met een geregistreerde account (na inloggen) de pdf-file lijst met richtprijzen voor modeljaar 2025 downloaden (deels 2/3 klaar) – https://www.camperland.be/nl/richtprijzen-vans-motohomes-en-liners-voor-modeljaar-2025/ – Op 13/11/24 is deze lijst aangegroeid tot 1450 modellen (modeljaar 2025) waarvan 1281 modellen en hun prijzen ervan zijn opgenomen in de bovenvermelde PDF update publicatie van 03.11.24. Een volgende update is te verwachten rond Kerstmis/Nieuwjaar (+1600).

CLPLUS is een GRATIS geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

Hierbij nog hoe het werkte in 2022 (er zijn nu tal van zoekfuncties toegevoegd):

Aanverwante artikelen i.v.m. Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724) op Camperland.be:

Extra data voor Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724)
Uitklapbare kledij hanger van de dressoirkast in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Uitklapbare kledij hanger van de dressoirkast in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press

SERIE, MODEL, submodel en/of pakket (packs) camper benaming

Merk: Challenger

Serie: 384

Model

Type indeling: Etape Edition

verwarming

Vermogen: 4000 Watt

Stel een vraag over dit model aan de Camperland Community - of heeft u een opmerking bij de data?

De Challenger 384 Etape Edition staat op een chassis van de Peugeot Boxer (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
De Challenger 384 Etape Edition staat op een chassis van de Peugeot Boxer (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press

MOTOR Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724)

Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l - 102 kW/140 PK

Motorinhoud: 2200 CC

Standaard aandrijving: manueel 6 traps

Aantal manuele versnellingen: 6

Aantal traps automatische versnellingen: 0

4x4 versnellingen: 0

TANKS Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724)

Brandstoftank of batterij vermogen: 90 liter

Vers watertank: 105 liter

Gijs watertank: 100 liter

keuken

Met 2 pitten

Gaskast: gasvoorraad in kg onbekend

koelkast

Koelkast inhoud: 87 liter

Koelkast type: compressie (12V, 230V)

Koelkast merk: geen opgave

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: elektrisch verstelbaar bed boven garage; hefbed (boven dinettetafel)

Afm. hoofdbed: zie hefbed (electrisch)

Zonnepaneel

(reeds geïnstalleerd)

Zonnepaneel standaard incl.: Nee

Afmetingen garage

hoogte x breedte x lengte (max.)

Afm. garage: geen opgave

Breed keukenblok met 2 pitten en spatplaat in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Breed keukenblok met 2 pitten en spatplaat in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press

Geschiedenis, evolutie, tijdslijn

geschiedenis van challenger series, pakketten of modellen

2025
  • Challenger 240
  • Challenger 328
  • Challenger 380
  • Challenger S215 en S217
  • Break Edition, Etape Edition, Sport Edition
2025
2024
  • Challenger Sunset Edition
  • X150, X250 Open Edition
  • 384 Graphite Ultimate
  • S194, S217
  • Start Edition
  • Etape Edition

08.2024

  • Nieuw Challenger logo
2024
2023
  • V114 Sport Edition, V114 MAX Sport Edition
  • V210
  • Graphite Ultimate
2023
2022
  • Challenger 264, 287 GA, 328, 337 GA, V210, S194, S194 GA
  • Challenger Combo X150
  • Road Edition
  • Road Edition VIP
  • Road Edition Premium
  • Sport Edition
2022
2021
  • Graphite Edition
  • Graphite Edition VIP
  • Graphite Edition Premium
  • Start Edition
  • Start Edition VIP
  • Start Edition Premium
2021
2020
  • V114 MAX
  • Road Edition
  • VIP pakket
  • Premium pakket
2020
2019
  • Graphite
2019
2015 of vroeger
  • Genesis
  • Mageo
  • Sirius
  • Vany
2015 of vroeger

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724)

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724)

Opbergvakken boven de koelkast in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Opbergvakken boven de koelkast in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Werkblad om overdag kinderluiers te vervangen bij ingeklapte bedden in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Werkblad om overdag kinderluiers te vervangen bij ingeklapte bedden in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Nog nooit eerder vertoond, een stopopener voor flessen in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Nog nooit eerder vertoond, een stopopener voor flessen in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Zitbankje voor bureauwerk (valt wat laag uit) in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Zitbankje voor bureauwerk (valt wat laag uit) in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Garage (onder bedden) van 112 cm hoog kunnen je nog kinderfietsen in passen in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Garage (onder bedden) van 112 cm hoog kunnen je nog kinderfietsen in passen in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press

Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm,  totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.

Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant

MOTOR

Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l - 102 kW/140 PK

140 PK
102 (kW)
2200 (CC)

kostprijs model per

1490.82 € per m³
521.36 € per motor PK 's

Polyester opbouw

100% polyester: in dak, vloer en zijwanden
Camper onderdelen in polyester: NEE
Dikte wanden dak: geen opgave
Dikte zijwanden: geen opgave
Dikte vloerplaat: 64 mm

Prijs vanaf

(op datum van) 9 december 2023

De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

In prijsklasse van/tot: 60-80.000 €
In België vanaf 72990 €
Geen opgave voor Nederland
In Duitsland vanaf 72990 €
In Frankrijk vanaf 72990 €

Soorten beschikbare bedden

Hoofdbed: elektrisch verstelbaar bed boven garage; hefbed (boven dinettetafel)
Zitbank omvormen: JA
Hefbed: ja, hoofdbed
Dakbed (pop-up bed) of daktent: NEE

Slaap oppervlakten

Afmetingen hoofdbed: zie hefbed (electrisch)
nvt
Afmetingen hefbed: 190x160
nvt
Totale slaap oppervlakte: 5.07 m²

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

Prijs per m² slaap oppervlakte: 14410.66 €

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

LAADVERMOGEN (plus)

Werkelijk aantal personen voor de berekening van netto laadvermogen: geen opgave
Minimum netto laadvermogen: 374 kg

(= enkel inclusief de bestuurder)

Laadvermogen inclusief bijzitter: geen opgave

(= inclusief de bijzitter)

Laadvermogen inclusief bijzitter + 3e persoon + gewicht isobank: geen opgave

(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)

Resterend laadvermogen met dakbed of hefbed: geen opgave

(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)

Resterend laadvermogen met alle optionele slaapplaatsen: geen opgave

(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)

Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van de Challenger halfintegraal serie en compact serie

De halfintegraal modellen kunnen onderverdeeld worden volgens het chassis en motor:

  • Etape Edition op Peugeot
  • Graphite Ultimate op Ford met altijd de 170 PK motor en de 6 traps automaat
  • nieuwe compacte modellen op Renault Master
  • De compacte X-serie op Fiat Ducato (apart behandeld, zie onder X-serie)(Start Edition) 
  • optionele trekhaak wordt (alleen) in de fabriek gemonteerd en heeft een extra gewicht van 70 kg. Afhankelijk van de overige opties die U neemt kan dit resulteren in het verlies van een gehomologeerde zitplaats (oorspronkelijk vijf) op het kentekenbewijs van 3.5 T voor rijbewijs B omdat u totaal rijklaar gewicht dan te hoog is uitgekomen.

De S staat voor SLIM, een speciale compacte serie van 2.10 meter breed op Renault. De standaard is ook hier de Etape Edition met als basisuitrusting:

  • dubbel sluitende ramen met gecombineerde zonwering/horren
  • dubbele airbag
  • eethoek met gordijnen
  • draaibare stoelen in de cabine, met dubbele armleuningen en in hoogte verstelbaar
  • panoramisch dakraam
  • cabinestoelhoezen met bijpassende kussens
  • USB-poorten
  • elektrische achteruitkijkspiegels
  • IRP structuur: GVK op dak/vloer/zijkanten, vloer 64 mm dik
    ESP
  • centrale vergrendeling
  • cruise control met begrenzer
  • TV-pre voorbereiding
  • 16 inch stalen velgen met antracietkleurige covers
  • diesel brandstofverwarming die onderweg kan gebruikt worden
  • echt (volwaardig) reservewiel
  • voorbereiding zonnepanelen (MPPT gereed)
  • elektrische opstap

Accessoirespakket reeds inbegrepen:

Buitenluifel, zonnepaneel, buitenverlichting, vooraf beschikbaarheid van x2 batterijen, privacy rolgordijn cabine, slaapset dinette, vliegennet en slaapverlenging (TB)

Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.

Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!

In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

  • standaard uitgerust met een 170 pk motor en 6 traps automaat
  • het 3.500 kg chassis kan verhoogd worden naar een 4.100 kg chassis (rijbewijs C) – 2.490 €
  • opklapbed 990 €

Challenger halfintegraal pakketten (Packs)

Modeljaar 2023-24

Start Edition
Graphite Ultimate
Etape Edition

= de standaard uitrusting (zie onder serie)

De Etape Edition (***) heeft een hogere basisuitrusting dan het Start Edition pakket en bevat ook nog eens Accessoires pakket. Voor modeljaar 2023-24 start deze bij de halfintegraal modellen met een chassis en motor van de Peugeot Boxer – Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l – 102 kW/140 PK.

De Challenger 384 in Etape Edition uitvoering heeft vooraan een elektrisch hefbed geschikt voor 2 volwassenen en doet dienst als het hoofdbed met een ligruimte van 190 op 140 cm. De totale belasting is beperkt tot 250 kg.

  • Manuele airco in cabine
  • Dubbele airbag
  • Fix and go in plaats van reservewiel
  • Draaistoelen die in hoogte verstelbaar zijn, met dubbele armsteun
  • Stoelhoezen cabine in dezelfde stof als leefruimte
  • Elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels
  • Cruise control & snelheidsbegrenzer
  • ESP, Traction + (Fiat),  Hill Descent control
  • START & STOP
  • Isolatie traptrede ingang
  • Panoramisch dakraam stuurcabine
  • Panoramisch dakraam (of 2 dakluiken)
  • Dubbelglas ramen met combi rollo ‘s, muggenhor en verduistering
  • Doorschijnende gordijnen
  • LED sfeerverlichting bij de vloer
  • USB-stekker
  • Wateraansluiting buitenkant
  • IRP-Structuur: dak/vloerdikte/zijwanden met polyester, vloerdikte 64 mm
  • Technibox
  • Gelakte bumper
  • 16 inch stalen velgen met grijs sierdeksels
  • Gastoevoer aansluiting buitenkant
  • Douchekop aansluiting buitenkant
  • Mistlichten
  • Luxe voordeur met centrale vergrendeling cabine en celdeur
  • Premium matras hoofdbed
  • Lattenvloer douche
  • Vooruitrusting voor TV
  • Garderobe
  • Geschikt voor zonnepanelen (gereed voor MPPT)
  • Verwarming op brandstof tijdens het rijden met programmeerbare digitale regeling
  • Voorbedrading achteruitrijcamera
  • Isox trekankers
  • inclusief Pack Accessoires (zie)

 

De Graphite Ultimate is een serie van integralen op Ford Transit met standaard een 170 PK motor met automaat.

  • vouwgordijn buiten
  • voortent
  • zonnepaneel
  • buitenverlichting voordeur
  • muskietennet van de deur
  • vouwgordijn binnen in cabine
  • uitbreiding slaapplaatsen twin (enkele) bedden
  • aanpassingskit installatie 2e accu
  • achteruitrijcamera
  • multimediasysteem
  • bediening aan het stuur
  • radio-antenne DAB
  • een geïsoleerde en verwarmde afvalwatertank
  • doorschijnende gordijnen dinette
  • openslaand panoramisch dakraam in de cabine
  • USB-aansluitingen
  • IRP structuur: dak, vloer en zijwanden uit polyester, vloerdikte 64 mm
  • centrale vergrendeling voor cabinedeuren en instapdeur
  • vooruitrusting voor TV
  • verwarming op dieselbrandstof die tijdens het rijden kan worden gebruikt
  • geschikt voor zonnepanelen (gereed voor MPPT)
  • antibotsingswaarschuwing
  • lijnoverschrijding controle
  • detector van regen en licht
  • verwarmde voorruit 

Motor(en) keuze voor deze serie

Ford Transit
  • Nieuwe automatische versnellingsbak met 8 versnellingen (met draaiknop)
  • 2.0 l EcoBlue motoren 130 PK en 165 PK
  • Verbeterde remmen en schokbrekers
  • Aangepast trekgewicht naar 2000 kg
  • Nieuwe standaard uitrustingen: SYNC 12 inch systeem
  • Rijassistentie: botswaarschuwing, rijstrookassistent, automatische koplampen en ruitenwissers
Ford Transit cockpit 2025 met manuele 6-bak
Ford Transit cockpit 2025 met manuele 6-bak
Nieuwe verbeterde Ford Transit 8-traps automaat met draaiknop te bedienen en via het stuur voor een handmatige bediening
Nieuwe verbeterde Ford Transit 8-traps automaat met draaiknop te bedienen en via het stuur voor een handmatige bediening

Garanties 2025

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • 12 jaar garantie op doorroesten

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • sinds 2022 verhoogd naar 5 jaar (of max. aantal km)
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • langere garantiecontracten op de motor kunnen bij Ford Motor Company afgesloten worden, mits een meerprijs zoals het Ford Protect Service Plan.
  • Gedurende de looptijd van het onderhoudscontract zijn alle voorziene onderhoudsbeurten volgens de officiële onderhoudsschema’s gedekt, inclusief de werkuren, de vervanging van onderdelen en het bijvullen van motorolie en remvloeistof. En dit voor eerlijke vaste prijzen.
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Peugeot Boxer

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële (Stellantis groep) Peugeot Boxer VAN garagehouder
  • 5 jaar garantie op doorroesten
  • regelmatige onderhoudsbeurten
Peugeot Boxer cockpit
Peugeot Boxer cockpit
Peugeot Boxer cockpit/cabine - impressie van Salon Van Düsseldorf 08.2023 - © Copyright Camperland.be alle rechten voorbehouden
Peugeot Boxer cockpit/cabine – impressie van Salon Van Düsseldorf 08.2023 – © Copyright Camperland.be alle rechten voorbehouden
Renault Master

Motor garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Renault VAN garagehouder
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • mits regelmatige onderhoudsbeurten
  • de constructeursgarantie is naargelang van het model 2 of 3 jaar geldig
  • garantie lak – 3 jaar
  • garantie roest – 12 jaar
  • herstellingsgarantie – 1 jaar op onderdelen en werkuren
  • garantie voorruit – levenslang
Renault Master cockpit bij de Ahorn Camp Revolution camper
Renault Master cockpit bij de Ahorn Camp Revolution camper

 

Challenger halfintegraal pakketten (Packs)

Modeljaar 2023-24

Start Edition
Graphite Ultimate
Etape Edition

= de standaard uitrusting (zie onder serie)

De Etape Edition (***) heeft een hogere basisuitrusting dan het Start Edition pakket en bevat ook nog eens Accessoires pakket. Voor modeljaar 2023-24 start deze bij de halfintegraal modellen met een chassis en motor van de Peugeot Boxer – Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l – 102 kW/140 PK.

De Challenger 384 in Etape Edition uitvoering heeft vooraan een elektrisch hefbed geschikt voor 2 volwassenen en doet dienst als het hoofdbed met een ligruimte van 190 op 140 cm. De totale belasting is beperkt tot 250 kg.

  • Manuele airco in cabine
  • Dubbele airbag
  • Fix and go in plaats van reservewiel
  • Draaistoelen die in hoogte verstelbaar zijn, met dubbele armsteun
  • Stoelhoezen cabine in dezelfde stof als leefruimte
  • Elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels
  • Cruise control & snelheidsbegrenzer
  • ESP, Traction + (Fiat),  Hill Descent control
  • START & STOP
  • Isolatie traptrede ingang
  • Panoramisch dakraam stuurcabine
  • Panoramisch dakraam (of 2 dakluiken)
  • Dubbelglas ramen met combi rollo ‘s, muggenhor en verduistering
  • Doorschijnende gordijnen
  • LED sfeerverlichting bij de vloer
  • USB-stekker
  • Wateraansluiting buitenkant
  • IRP-Structuur: dak/vloerdikte/zijwanden met polyester, vloerdikte 64 mm
  • Technibox
  • Gelakte bumper
  • 16 inch stalen velgen met grijs sierdeksels
  • Gastoevoer aansluiting buitenkant
  • Douchekop aansluiting buitenkant
  • Mistlichten
  • Luxe voordeur met centrale vergrendeling cabine en celdeur
  • Premium matras hoofdbed
  • Lattenvloer douche
  • Vooruitrusting voor TV
  • Garderobe
  • Geschikt voor zonnepanelen (gereed voor MPPT)
  • Verwarming op brandstof tijdens het rijden met programmeerbare digitale regeling
  • Voorbedrading achteruitrijcamera
  • Isox trekankers
  • inclusief Pack Accessoires (zie)

 

De Graphite Ultimate is een serie van integralen op Ford Transit met standaard een 170 PK motor met automaat.

  • vouwgordijn buiten
  • voortent
  • zonnepaneel
  • buitenverlichting voordeur
  • muskietennet van de deur
  • vouwgordijn binnen in cabine
  • uitbreiding slaapplaatsen twin (enkele) bedden
  • aanpassingskit installatie 2e accu
  • achteruitrijcamera
  • multimediasysteem
  • bediening aan het stuur
  • radio-antenne DAB
  • een geïsoleerde en verwarmde afvalwatertank
  • doorschijnende gordijnen dinette
  • openslaand panoramisch dakraam in de cabine
  • USB-aansluitingen
  • IRP structuur: dak, vloer en zijwanden uit polyester, vloerdikte 64 mm
  • centrale vergrendeling voor cabinedeuren en instapdeur
  • vooruitrusting voor TV
  • verwarming op dieselbrandstof die tijdens het rijden kan worden gebruikt
  • geschikt voor zonnepanelen (gereed voor MPPT)
  • antibotsingswaarschuwing
  • lijnoverschrijding controle
  • detector van regen en licht
  • verwarmde voorruit 
Werkblad om overdag kinderluiers te vervangen bij ingeklapte bedden in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press
Werkblad om overdag kinderluiers te vervangen bij ingeklapte bedden in de Challenger 384 Etape Edition (= Chausson 727 Etape Line) © Trigano Media Press

Dealers, concessiehouders en distributeurs van Challenger camper vans (fourgons) en (profilés) motorhomes

(Trigano groep)
(zustermerk van Chausson met gelijkaardige modellen maar andere modellenbenamingen)

22e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
79 %
36e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
64 %

Challenger VANS en motorhomes

3.9
Waterdichtheidsgaranties 4.0
Beoordeling Camperland 3.8
Klasse 3 isolatie 4.0

Beter

  • Op en top 100% Frans
  • Prijs/kwaliteit
  • Alle # type campers
  • Groot aanbod # modellen
  • Modellen bijna altijd keuze uit Fiat of Ford
  • Klasse 3 isolatie !
  • 7j. garantie op waterdichtheid
  • Minder kinderziekten dan Chausson
  • Betere detailafwerking (siliconen) dan Chausson

Minder

  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • Keuze kwaliteit van materialen
  • Modellen Challenger = Chausson
  • Beperkt aantal dealers BE
  • Weinig keuze integralen
  • Minder kortingen dan Chausson
  • Verwarrende modelbenamingen Challenger/Chausson
35
Merk Challenger - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Challenger (half-) integralen

7 jaar garantie

IRP & Klasse 3 isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Challenger
sinds 1985

  • polyester in dak, vloer en zijwanden
  • vloerdikte 64 mm
  • IRP-structuur
  • Klasse 3 isolatie
  • Dubbelglas ramen
  • © I.R.P. – Insulation, Restistance en Protection met XPS dikke isolatiewanden 50 tot 55 mm
  • alles gelijmd
  • maakt gebruik van XPS materiaal van STYROFOAM
  • polyester laag beschermd tegen krassen.
  • hoeken afgewerkt met alu-profiel
  • vloeren polyester met 64 mm isolatie en houten en composiet wiggen
  • Slim technologie bij alkoven en halfintegralen: dichtheid 35 mm met EPS-isolatie
  • Klasse 3 – EN1646-1- isolatienorm bij alkoven en halfintegralen: bij een buitentemperatuur van -15°C moet de binnentemperatuur toenemen tot +20°C in minder dan 4 uur
  • Standaard dubbele beglazing
  • Nieuwe polyester kap bij sommige halfintegralen: beter geïsoleerd en afgedicht

Doorsnede van de IRP structuur bij campermerk Challenger, modeljaar 2019

Aanverwante Challenger busjes, motorhome en camper van artikelen

De nieuwste modellen in de motorhome database

Modelnaam: Challenger 384 Etape Edition (Chausson 724)

Loop doorheen de fotocarrousel in vergrootte weergave (klik)

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • Met hoeveel personen kunt u daadwerkelijk met dit model de baan op zonder overbeladen te zijn? Zie onder CLPLUS cijfers aub.
  • AWD of RWD =achterwielaandrijving, VWD of FWD = voorwielaandrijving

Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”

  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).

Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Motorhome database © Camperland 2024-2025, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.

Login met een (gratis) CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.

Geregistreerde gebruikers kunnen tijdelijk deze functies (filters) gebruiken. Verhoog voor verder gebruik en in je zoektocht best je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken zoals specifieke belading volgens het aantal passagiers edm.