*Motorhome en camper databank 2024-2025 - Camperland.be

Modeljaar 2025 is in opbouw + 650 (12.24) / van 1600 modellen

Challenger 250 Etape Edition (= Chausson 650) | halfintegraal | Peugeot Boxer 140 PK (102 kW) | manueel 6 traps | 6,39 m | 4 slaapplaatsen | met hefbed tot 250 kg

De 250 staat voor dit modeljaar op Peugeot Boxer met 140 PK in de plaats van op Citroen Jumper.
Model: Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650)

Data en prijzen op 9 december 2023

Record ID: 20674

Login (of registreer) om de specifiekere aankoopprijs zien en/of download de prijslijst in pdf.
De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Detail Etape Edition logo op de zijdeuren van de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank
Type indeling: Etape Edition

Is geen nieuw model,
bestaat al enige tijd in deze serie.

Type voertuig: Halfintegraal

Chassis: Peugeot Boxer
Motor: Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l - 102 kW/140 PK
MTM: 3500 kg
Aanhanger: 2000 kg geremd, 750 kg ongeremd
Close-up van de afwerking bij de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Close-up van de afwerking bij de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be

Serie: 250

OMSCHRIJVING serie algemeen

Challenger werkt vanuit de filosofie dat een goed uitgeruste camper niet duur dient te zijn. Zoals zij zelf stellen moet een camper een privilege zijn voor iedereen. Of u nu een beginnende camperbezitter bent of al jarenlange ervaring heeft met het caravanleven, bij Challenger vindt u de camper die bij u past! Dit komt omdat Challenger een zeer goede uitrusting-prijsverhouding heeft zonder dat essentiële functies worden opgeofferd.

Technische basisgegevens voor Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650)

Lengte: 6.39 m

Breedte: 2.30 m

Hoogte: 2.92 m

Wielbasis: 3.80 m

Restlengte: 2.59 m

Totaal aantal slaapplaatsen: 4

Totaal aantal zitplaatsen: 4 (gehomologeerde)

Model: Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650)

OMSCHRIJVING Specifiek model

Start Edition 250 is Etape Edition 250 geworden in 2024 op Peugeot Boxer in plaats van op Citroen in modeljaar 2022-23. Daarmee is het model 3 cm langer en 3 cm minder breed. Kenmerkend voor dit model is het maxi groot salon (zithoek) in de woonkamer.

Technische fiche van de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Technische fiche van de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Gemiddelde Camperland.be beoordeling 2021-23 voor dit merk 70.50%

beoordelingen Camperland van Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650)

Reputatie van dit model
Reputatie van dit model 56.75%
Wegligging en stabiliteit
Wegligging en stabiliteit 84.89%
Prijs/kwaliteit
Prijs/kwaliteit 83.72%
Kwaliteit belading - laadvermogen
Kwaliteit belading - laadvermogen 57.40%

PRO

* betere beladingsscijfers dan het gelijkende 384 model
* meest compact met toch nog steeds een dressingruimte
* korte draaicirkel (in de stad)
* maxi grootte zithoek
* zeer mooi netto laadvermogen
* ruime stahoogte voor grootte personen
* hefbed voor twee volwassenen boven de dinette

Contra

* minder slaapplaatsen dan het gelijkende 384 model (2 minder)
* er past maximaal één fietsen in de garage
* hefbed voor 2 personen is beperkt tot 250 kg
* 30 PK lichtere motor dan de Ford modellen
* geen optie voor een automaat
* geen vast bed, het hefbed (max. 250 kg) is het hoofdbed

Totaal aantal foto 's: 12

Zijflank met instapdeur van de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Zijflank met instapdeur van de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be

LAADVERMOGEN

Standaard op chassis van

3500 kg

Totaal standaard leeggewicht: 2816 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 684 kg
Maximaal netto laadvermogen: 684 kg
Geen opgave voor toegestane kilo's aan opties (volgens fabrikant)
Chassis verhoging is nvt

IN BLACKLIST: NEE

(zie legenda)

Slaap hoofdbed

Type hoofdbed: hefbed (tweepersoons)

keuken

Koken met 2 pitten

verwarming

verhoogd dak?

Met speciaal verhoogd dak: Nee (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)

Standaard stahoogte binnen: 2.11 m

dubbele bodem

Model met dubbele bodem: Nee

De Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650) is ideaal voor:

Gebruiksnut
Langere vakanties (3 weken of meer)
-
Langere verblijven (max. 10 dagen)
-
Meerdere weekends/jaar
-
Winter- en zomer op stap
Gezinsituatie
Voor families (vanaf 2 kinderen)
-
Voor grootte mensen - binnen stahoogte min. 2 m
-
Voor koppel met kind
-
Voor koppels (singles)(duo 's)
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Standplaats +6 m

CAMPER DATABANK 2025 – 10.12.24 – prijslijst voltooid (99.9%)

Camperland zit in de eindfase voor een update naar de MOTORHOME databank 2025 (+650 modellen reeds on-line om mee te werken en te filteren). Koopt u een nieuwe camper van modeljaar 2025? Gebruik dan onze filters in de databank, de fiches voor alle details en/of de beknopte onderstaande prijslijst met 1664 modellen.

Je kunt nu met een geregistreerde account (na inloggen) de pdf met richtprijzen voor modeljaar 2025 downloaden (99.9% klaar) – https://www.camperland.be/nl/richtprijzen-vans-motohomes-en-liners-voor-modeljaar-2025/ – Op 10/12/24 is deze lijst aangegroeid tot +1664 modellen (modeljaar 2025) waarvan ALLE modellen en hun prijzen ervan zijn opgenomen in de bovenvermelde PDF update publicatie van 10.12.24. Een volgende update is niet meer onmiddellijk gepland.

CLPLUS is een GRATIS geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen: zie hier hoe om CLPLUS te worden:  https://www.camperland.be/clplus-worden/

Hierbij nog hoe het werkte in 2022 (er zijn nu tal van zoekfuncties toegevoegd):

Aanverwante artikelen i.v.m. Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650) op Camperland.be:

Extra data voor Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650)
Mooi zwart/wit en modern afgewerkt keukenblok met werkbladvergroting in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Mooi zwart/wit en modern afgewerkt keukenblok met werkbladvergroting in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be

SERIE, MODEL, submodel en/of pakket (packs) camper benaming

Merk: Challenger

Serie: 250

Model

Type indeling: Etape Edition

verwarming

Vermogen: 4000 Watt

Stel een vraag over dit model aan de Camperland Community - of heeft u een opmerking bij de data?

Hefbed boven dinette met face-to-face zitbanken in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Hefbed boven dinette met face-to-face zitbanken in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be

MOTOR Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650)

Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l - 102 kW/140 PK

Motorinhoud: 2200 CC

Standaard aandrijving: manueel 6 traps

Aantal manuele versnellingen: 6

Aantal traps automatische versnellingen: 0

4x4 versnellingen: 0

TANKS Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650)

Brandstoftank of batterij vermogen: 90 liter

Vers watertank: 95 liter

Gijs watertank: 100 liter

keuken

Met 2 pitten

Gaskast: gasvoorraad in kg onbekend

koelkast

Koelkast inhoud: 87 liter

Koelkast type: compressie (12V, 230V)

Koelkast merk: geen opgave

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: hefbed (tweepersoons)

Afm. hoofdbed: zie hefbed (electrisch)

Zonnepaneel

(reeds geïnstalleerd)

Zonnepaneel standaard incl.: Nee

Afmetingen garage

hoogte x breedte x lengte (max.)

hxbxl: 104x62,184x60

Uitzicht op de dressoirkast met spiegel boven de garage vanuit de cockpit bij de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Uitzicht op de dressoirkast met spiegel boven de garage vanuit de cockpit bij de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be

Geschiedenis, evolutie, tijdslijn

geschiedenis van challenger series, pakketten of modellen

2025
  • Challenger 240
  • Challenger 328
  • Challenger 380
  • Challenger S215 en S217
  • Break Edition, Etape Edition, Sport Edition
2025
2024
  • Challenger Sunset Edition
  • X150, X250 Open Edition
  • 384 Graphite Ultimate
  • S194, S217
  • Start Edition
  • Etape Edition

08.2024

  • Nieuw Challenger logo
2024
2023
  • V114 Sport Edition, V114 MAX Sport Edition
  • V210
  • Graphite Ultimate
2023
2022
  • Challenger 264, 287 GA, 328, 337 GA, V210, S194, S194 GA
  • Challenger Combo X150
  • Road Edition
  • Road Edition VIP
  • Road Edition Premium
  • Sport Edition
2022
2021
  • Graphite Edition
  • Graphite Edition VIP
  • Graphite Edition Premium
  • Start Edition
  • Start Edition VIP
  • Start Edition Premium
2021
2020
  • V114 MAX
  • Road Edition
  • VIP pakket
  • Premium pakket
2020
2019
  • Graphite
2019
2015 of vroeger
  • Genesis
  • Mageo
  • Sirius
  • Vany
2015 of vroeger

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650)

Loading...

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650)

Badkamer opbergmeubel en zakken met lavabo en Thetford toilet in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Badkamer opbergmeubel en zakken met lavabo en Thetford toilet in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Enorme opbergvakken boven de garageruimte in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Enorme opbergvakken boven de garageruimte in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Luik in de badkamer naar de garageruimte in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Luik in de badkamer naar de garageruimte in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Douchebak met dubbele afvoer en zwartkleurige douchezuil in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Douchebak met dubbele afvoer en zwartkleurige douchezuil in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Uitzicht vanuit de keuken op het salon met face-to-face zitbanken en niet 100% horizontale vloer bij de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Uitzicht vanuit de keuken op het salon met face-to-face zitbanken en niet 100% horizontale vloer bij de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be

Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm,  totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.

Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant

MOTOR

Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l - 102 kW/140 PK

140 PK
102 (kW)
2200 (CC)

kostprijs model per

1607.59 € per m³
492.79 € per motor PK 's

Polyester opbouw

100% polyester: in dak, vloer en zijwanden
Camper onderdelen in polyester: NEE
Dikte wanden dak: geen opgave
Dikte zijwanden: geen opgave
Dikte vloerplaat: 64 mm

Prijs vanaf

(op datum van) 9 december 2023

De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

In prijsklasse van/tot: 60-80.000 €
In België vanaf 68990 €
Geen opgave voor Nederland
Geen opgave voor Duitsland
In Frankrijk vanaf 68990 €

Soorten beschikbare bedden

Hoofdbed: hefbed (tweepersoons)
Zitbank omvormen: JA
Hefbed: ja, hoofdbed
Dakbed (pop-up bed) of daktent: NEE

Slaap oppervlakten

Afmetingen hoofdbed: zie hefbed (electrisch)
nvt
Afmetingen hefbed: 190x140
nvt
Totale slaap oppervlakte: 5.07 m²

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

Prijs per m² slaap oppervlakte: 13620.93 €

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

LAADVERMOGEN (plus)

Werkelijk aantal personen voor de berekening van netto laadvermogen: geen opgave
Minimum netto laadvermogen: 684 kg

(= enkel inclusief de bestuurder)

Laadvermogen inclusief bijzitter: geen opgave

(= inclusief de bijzitter)

Laadvermogen inclusief bijzitter + 3e persoon + gewicht isobank: geen opgave

(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)

Resterend laadvermogen met dakbed of hefbed: geen opgave

(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)

Resterend laadvermogen met alle optionele slaapplaatsen: geen opgave

(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)

Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van de Challenger halfintegraal serie en compact serie

De halfintegraal modellen kunnen onderverdeeld worden volgens het chassis en motor:

  • Etape Edition op Peugeot
  • Graphite Ultimate op Ford met altijd de 170 PK motor en de 6 traps automaat
  • nieuwe compacte modellen op Renault Master
  • De compacte X-serie op Fiat Ducato (apart behandeld, zie onder X-serie)(Start Edition) 
  • optionele trekhaak wordt (alleen) in de fabriek gemonteerd en heeft een extra gewicht van 70 kg. Afhankelijk van de overige opties die U neemt kan dit resulteren in het verlies van een gehomologeerde zitplaats (oorspronkelijk vijf) op het kentekenbewijs van 3.5 T voor rijbewijs B omdat u totaal rijklaar gewicht dan te hoog is uitgekomen.

De S staat voor SLIM, een speciale compacte serie van 2.10 meter breed op Renault. De standaard is ook hier de Etape Edition met als basisuitrusting:

  • dubbel sluitende ramen met gecombineerde zonwering/horren
  • dubbele airbag
  • eethoek met gordijnen
  • draaibare stoelen in de cabine, met dubbele armleuningen en in hoogte verstelbaar
  • panoramisch dakraam
  • cabinestoelhoezen met bijpassende kussens
  • USB-poorten
  • elektrische achteruitkijkspiegels
  • IRP structuur: GVK op dak/vloer/zijkanten, vloer 64 mm dik
    ESP
  • centrale vergrendeling
  • cruise control met begrenzer
  • TV-pre voorbereiding
  • 16 inch stalen velgen met antracietkleurige covers
  • diesel brandstofverwarming die onderweg kan gebruikt worden
  • echt (volwaardig) reservewiel
  • voorbereiding zonnepanelen (MPPT gereed)
  • elektrische opstap

Accessoirespakket reeds inbegrepen:

Buitenluifel, zonnepaneel, buitenverlichting, vooraf beschikbaarheid van x2 batterijen, privacy rolgordijn cabine, slaapset dinette, vliegennet en slaapverlenging (TB)

Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.

Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!

In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

  • standaard uitgerust met een 170 pk motor en 6 traps automaat
  • het 3.500 kg chassis kan verhoogd worden naar een 4.100 kg chassis (rijbewijs C) – 2.490 €
  • opklapbed 990 €

Challenger halfintegraal pakketten (Packs)

Modeljaar 2023-24

Start Edition
Graphite Ultimate
Etape Edition

= de standaard uitrusting (zie onder serie)

De Etape Edition (***) heeft een hogere basisuitrusting dan het Start Edition pakket en bevat ook nog eens Accessoires pakket. Voor modeljaar 2023-24 start deze bij de halfintegraal modellen met een chassis en motor van de Peugeot Boxer – Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l – 102 kW/140 PK.

De Challenger 384 in Etape Edition uitvoering heeft vooraan een elektrisch hefbed geschikt voor 2 volwassenen en doet dienst als het hoofdbed met een ligruimte van 190 op 140 cm. De totale belasting is beperkt tot 250 kg.

  • Manuele airco in cabine
  • Dubbele airbag
  • Fix and go in plaats van reservewiel
  • Draaistoelen die in hoogte verstelbaar zijn, met dubbele armsteun
  • Stoelhoezen cabine in dezelfde stof als leefruimte
  • Elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels
  • Cruise control & snelheidsbegrenzer
  • ESP, Traction + (Fiat),  Hill Descent control
  • START & STOP
  • Isolatie traptrede ingang
  • Panoramisch dakraam stuurcabine
  • Panoramisch dakraam (of 2 dakluiken)
  • Dubbelglas ramen met combi rollo ‘s, muggenhor en verduistering
  • Doorschijnende gordijnen
  • LED sfeerverlichting bij de vloer
  • USB-stekker
  • Wateraansluiting buitenkant
  • IRP-Structuur: dak/vloerdikte/zijwanden met polyester, vloerdikte 64 mm
  • Technibox
  • Gelakte bumper
  • 16 inch stalen velgen met grijs sierdeksels
  • Gastoevoer aansluiting buitenkant
  • Douchekop aansluiting buitenkant
  • Mistlichten
  • Luxe voordeur met centrale vergrendeling cabine en celdeur
  • Premium matras hoofdbed
  • Lattenvloer douche
  • Vooruitrusting voor TV
  • Garderobe
  • Geschikt voor zonnepanelen (gereed voor MPPT)
  • Verwarming op brandstof tijdens het rijden met programmeerbare digitale regeling
  • Voorbedrading achteruitrijcamera
  • Isox trekankers
  • inclusief Pack Accessoires (zie)

 

De Graphite Ultimate is een serie van integralen op Ford Transit met standaard een 170 PK motor met automaat.

  • vouwgordijn buiten
  • voortent
  • zonnepaneel
  • buitenverlichting voordeur
  • muskietennet van de deur
  • vouwgordijn binnen in cabine
  • uitbreiding slaapplaatsen twin (enkele) bedden
  • aanpassingskit installatie 2e accu
  • achteruitrijcamera
  • multimediasysteem
  • bediening aan het stuur
  • radio-antenne DAB
  • een geïsoleerde en verwarmde afvalwatertank
  • doorschijnende gordijnen dinette
  • openslaand panoramisch dakraam in de cabine
  • USB-aansluitingen
  • IRP structuur: dak, vloer en zijwanden uit polyester, vloerdikte 64 mm
  • centrale vergrendeling voor cabinedeuren en instapdeur
  • vooruitrusting voor TV
  • verwarming op dieselbrandstof die tijdens het rijden kan worden gebruikt
  • geschikt voor zonnepanelen (gereed voor MPPT)
  • antibotsingswaarschuwing
  • lijnoverschrijding controle
  • detector van regen en licht
  • verwarmde voorruit 

Motor(en) keuze voor deze serie

Ford Transit
  • Nieuwe automatische versnellingsbak met 8 versnellingen (met draaiknop)
  • 2.0 l EcoBlue motoren 130 PK en 165 PK
  • Verbeterde remmen en schokbrekers
  • Aangepast trekgewicht naar 2000 kg
  • Nieuwe standaard uitrustingen: SYNC 12 inch systeem
  • Rijassistentie: botswaarschuwing, rijstrookassistent, automatische koplampen en ruitenwissers
Ford Transit cockpit 2025 met manuele 6-bak
Ford Transit cockpit 2025 met manuele 6-bak
Nieuwe verbeterde Ford Transit 8-traps automaat met draaiknop te bedienen en via het stuur voor een handmatige bediening
Nieuwe verbeterde Ford Transit 8-traps automaat met draaiknop te bedienen en via het stuur voor een handmatige bediening

Garanties 2025

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • 12 jaar garantie op doorroesten

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • sinds 2022 verhoogd naar 5 jaar (of max. aantal km)
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • langere garantiecontracten op de motor kunnen bij Ford Motor Company afgesloten worden, mits een meerprijs zoals het Ford Protect Service Plan.
  • Gedurende de looptijd van het onderhoudscontract zijn alle voorziene onderhoudsbeurten volgens de officiële onderhoudsschema’s gedekt, inclusief de werkuren, de vervanging van onderdelen en het bijvullen van motorolie en remvloeistof. En dit voor eerlijke vaste prijzen.
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Peugeot Boxer

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële (Stellantis groep) Peugeot Boxer VAN garagehouder
  • 5 jaar garantie op doorroesten
  • regelmatige onderhoudsbeurten
Peugeot Boxer cockpit
Peugeot Boxer cockpit
Peugeot Boxer cockpit/cabine - impressie van Salon Van Düsseldorf 08.2023 - © Copyright Camperland.be alle rechten voorbehouden
Peugeot Boxer cockpit/cabine – impressie van Salon Van Düsseldorf 08.2023 – © Copyright Camperland.be alle rechten voorbehouden
Renault Master

Motor garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Renault VAN garagehouder
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • mits regelmatige onderhoudsbeurten
  • de constructeursgarantie is naargelang van het model 2 of 3 jaar geldig
  • garantie lak – 3 jaar
  • garantie roest – 12 jaar
  • herstellingsgarantie – 1 jaar op onderdelen en werkuren
  • garantie voorruit – levenslang
Renault Master cockpit bij de Ahorn Camp Revolution camper
Renault Master cockpit bij de Ahorn Camp Revolution camper

 

Challenger halfintegraal pakketten (Packs)

Modeljaar 2023-24

Start Edition
Graphite Ultimate
Etape Edition

= de standaard uitrusting (zie onder serie)

De Etape Edition (***) heeft een hogere basisuitrusting dan het Start Edition pakket en bevat ook nog eens Accessoires pakket. Voor modeljaar 2023-24 start deze bij de halfintegraal modellen met een chassis en motor van de Peugeot Boxer – Peugeot Boxer BlueHDi 2.2 l – 102 kW/140 PK.

De Challenger 384 in Etape Edition uitvoering heeft vooraan een elektrisch hefbed geschikt voor 2 volwassenen en doet dienst als het hoofdbed met een ligruimte van 190 op 140 cm. De totale belasting is beperkt tot 250 kg.

  • Manuele airco in cabine
  • Dubbele airbag
  • Fix and go in plaats van reservewiel
  • Draaistoelen die in hoogte verstelbaar zijn, met dubbele armsteun
  • Stoelhoezen cabine in dezelfde stof als leefruimte
  • Elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels
  • Cruise control & snelheidsbegrenzer
  • ESP, Traction + (Fiat),  Hill Descent control
  • START & STOP
  • Isolatie traptrede ingang
  • Panoramisch dakraam stuurcabine
  • Panoramisch dakraam (of 2 dakluiken)
  • Dubbelglas ramen met combi rollo ‘s, muggenhor en verduistering
  • Doorschijnende gordijnen
  • LED sfeerverlichting bij de vloer
  • USB-stekker
  • Wateraansluiting buitenkant
  • IRP-Structuur: dak/vloerdikte/zijwanden met polyester, vloerdikte 64 mm
  • Technibox
  • Gelakte bumper
  • 16 inch stalen velgen met grijs sierdeksels
  • Gastoevoer aansluiting buitenkant
  • Douchekop aansluiting buitenkant
  • Mistlichten
  • Luxe voordeur met centrale vergrendeling cabine en celdeur
  • Premium matras hoofdbed
  • Lattenvloer douche
  • Vooruitrusting voor TV
  • Garderobe
  • Geschikt voor zonnepanelen (gereed voor MPPT)
  • Verwarming op brandstof tijdens het rijden met programmeerbare digitale regeling
  • Voorbedrading achteruitrijcamera
  • Isox trekankers
  • inclusief Pack Accessoires (zie)

 

De Graphite Ultimate is een serie van integralen op Ford Transit met standaard een 170 PK motor met automaat.

  • vouwgordijn buiten
  • voortent
  • zonnepaneel
  • buitenverlichting voordeur
  • muskietennet van de deur
  • vouwgordijn binnen in cabine
  • uitbreiding slaapplaatsen twin (enkele) bedden
  • aanpassingskit installatie 2e accu
  • achteruitrijcamera
  • multimediasysteem
  • bediening aan het stuur
  • radio-antenne DAB
  • een geïsoleerde en verwarmde afvalwatertank
  • doorschijnende gordijnen dinette
  • openslaand panoramisch dakraam in de cabine
  • USB-aansluitingen
  • IRP structuur: dak, vloer en zijwanden uit polyester, vloerdikte 64 mm
  • centrale vergrendeling voor cabinedeuren en instapdeur
  • vooruitrusting voor TV
  • verwarming op dieselbrandstof die tijdens het rijden kan worden gebruikt
  • geschikt voor zonnepanelen (gereed voor MPPT)
  • antibotsingswaarschuwing
  • lijnoverschrijding controle
  • detector van regen en licht
  • verwarmde voorruit 
Enorme opbergvakken boven de garageruimte in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Enorme opbergvakken boven de garageruimte in de Challenger 250 Etape Edition (Peugeot) modeljaar2024 @ Salon van Dusseldorf 08.2023 © Camperland.be
Modelnaam: Challenger 250 Etape Edition (Chausson 650)

Loop doorheen de fotocarrousel in vergrootte weergave (klik)

Dealers, concessiehouders en distributeurs van Challenger camper vans (fourgons) en (profilés) motorhomes

(Trigano groep)
(zustermerk van Chausson met gelijkaardige modellen maar andere modellenbenamingen)

22e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
79 %
36e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
64 %

Challenger VANS en motorhomes

3.9
Waterdichtheidsgaranties 4.0
Beoordeling Camperland 3.8
Klasse 3 isolatie 4.0

Beter

  • Op en top 100% Frans
  • Prijs/kwaliteit
  • Alle # type campers
  • Groot aanbod # modellen
  • Modellen bijna altijd keuze uit Fiat of Ford
  • Klasse 3 isolatie !
  • 7j. garantie op waterdichtheid
  • Minder kinderziekten dan Chausson
  • Betere detailafwerking (siliconen) dan Chausson

Minder

  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • Keuze kwaliteit van materialen
  • Modellen Challenger = Chausson
  • Beperkt aantal dealers BE
  • Weinig keuze integralen
  • Minder kortingen dan Chausson
  • Verwarrende modelbenamingen Challenger/Chausson
35
Merk Challenger - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Challenger (half-) integralen

7 jaar garantie

IRP & Klasse 3 isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Challenger
sinds 1985

  • polyester in dak, vloer en zijwanden
  • vloerdikte 64 mm
  • IRP-structuur
  • Klasse 3 isolatie
  • Dubbelglas ramen
  • © I.R.P. – Insulation, Restistance en Protection met XPS dikke isolatiewanden 50 tot 55 mm
  • alles gelijmd
  • maakt gebruik van XPS materiaal van STYROFOAM
  • polyester laag beschermd tegen krassen.
  • hoeken afgewerkt met alu-profiel
  • vloeren polyester met 64 mm isolatie en houten en composiet wiggen
  • Slim technologie bij alkoven en halfintegralen: dichtheid 35 mm met EPS-isolatie
  • Klasse 3 – EN1646-1- isolatienorm bij alkoven en halfintegralen: bij een buitentemperatuur van -15°C moet de binnentemperatuur toenemen tot +20°C in minder dan 4 uur
  • Standaard dubbele beglazing
  • Nieuwe polyester kap bij sommige halfintegralen: beter geïsoleerd en afgedicht

Doorsnede van de IRP structuur bij campermerk Challenger, modeljaar 2019

Aanverwante Challenger busjes, motorhome en camper van artikelen

De nieuwste Challenger modellen in de motorhome database

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • Met hoeveel personen kunt u daadwerkelijk met dit model de baan op zonder overbeladen te zijn? Zie onder CLPLUS cijfers aub.
  • AWD of RWD =achterwielaandrijving, VWD of FWD = voorwielaandrijving

Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”

  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).

Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

De fabrikant behoudt zich het recht voor om de prijzen en technische kenmerken van zijn producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Motorhome database © Camperland 2024-2025, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.

Login met een (gratis) CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.

Geregistreerde gebruikers kunnen tijdelijk deze functies (filters) gebruiken. Verhoog voor verder gebruik en in je zoektocht best je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken zoals specifieke belading volgens het aantal passagiers edm.