*Motorhome en camper databank 2023-2024 Camperland.be

Eura Mobil Xtura 686 EF | Van – buscamper – Camper Van | Mercedes Sprinter 419 CDI – 2987 cc – 140 kW/190 PK | 6.88 m | 4×4 | grote autonomie

Nieuwe 190 PK 4×4 voor offroad plezier!!! Voorgesteld op het CMT te Stuttgart (13-21/01/2024)
Model: Eura Mobil Xtura 686 EF

Data en prijzen op 1 januari 2024

Record ID: 21415

Login (of registreer) voor de specifiekere aankoopprijs zien

Algemene serie foto - Camperland' s Motorhome Databank
Geen subtype indeling

NIEUW model voor modeljaar: 2024

Type voertuig: Van - buscamper - Camper Van

Chassis: Mercedes Sprinter
Motor: Mercedes-Benz Sprinter 419 CDI - 2987 cc - 140 kW/190 PK - 6 cilinder
MTM: 4100 kg
Aanhanger: 2000 kg geremd, 750 kg ongeremd

OMSCHRIJVING serie algemeen

Kunnen we de Eura Mobil Xtura 4x4 naast de Hymer ML-T 570 Crossover of de Hymer Ventura S, eveneens een 4x4 op de 419 CDI plaatsen? Het is toch een beetje appelen met peren vergelijken, de prijs dan nog buiten beschouwing gelaten. Die valt voor de Xtura vanaf 2 ton tussen deze twee in.  Het chassis en de motor zijn nog min of meer gelijklopend (op 4.100 kg), de uitrusting(en) en oplossingen voor een grotere autonomie zijn ver uit elkaar lopend. De Xtura lijkt nog meer gebouwd en geschikt voor wilde terreinervaringen dan de Hymers (met ook grotere watertanks). Al is hij dan wel 10 tot 20 dagen autonoom (volgens Eura Mobil) dan zal de zon en de zonnepanelen eerder het tempo gaan bepalen van verplaatsen door het elektriciteitsprobleem waar wel veel aandacht aan werd besteed. Anderzijds zijn de wanden en de dakplaat bij de Hymer 4 mm dikker maar is de vloerplaat bij de Eura Mobil met 80 mm dubbele zo dik als bij de Hymer. Ook surplus bij de Xtura is het Alde verwarmingssysteem met vloerverwarming.

Technische basisgegevens voor Eura Mobil Xtura 686 EF

Lengte: 6.88 m

Breedte: 2.20 m

Hoogte: 3.05 m

Wielbasis: 3.665 m

Restlengte: 3.215 m

Totaal aantal slaapplaatsen: 2 (3)

Totaal aantal zitplaatsen: 3 (gehomologeerde)

CLPLUS is een geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

OMSCHRIJVING Specifiek model

De nieuwe Xtura serie 2024 wordt bij het Duitse Eura Mobil uit de Trigano groep ook soms afgekort als XT. Het eerste model 686 EF voorgesteld op het CMT van 13-21/01/2024 in Stuttgart is een 4x4 aangedreven Mercedes-Benz Sprinter met een 190 PK motor. Daarmee zet Eura Mobil direct zijn voertuig van 4.1 Ton voor rijbewijs C in concurrentie met die andere modellen uit de Hymer groep: de Hymer ML-T 570 Crossover of de Hymer Ventura S, eveneens beiden met 4x4 negen traps automaat en de Mercedes-Benz 419 CDi motor. Constructie: lichtgewicht vloer, geïsoleerd en verwarmd. Aluminium profiel zonder koudebrug voor vloer-wandaansluiting. Lichtgewicht bodemplaat met aluminium inzetstuk.

De Xtura is nog meer gericht op autonomie met zijn 330 Ah lithium batterij inclusief met een 3000 Watt omvormer en 2 x 135 watt zonnepanelen op het dak. De krachtige LED-lichtbalk gemonteerd op de cabine (optioneel) kan tijdens het rijden ook overschakelen naar de grootlichtmodus. Er zitten aan de achterkant en zijkant van de reling rondom verlichting dat dienst kan doen voor het verlichten van de camper- of parkeerplaats of bij het manoeuvreren in het donker. Met een totale lichtopbrengst van ruim 21.000 lumen maakt u de nacht indien nodig met de Xtura net zo helder als tijdens de dag.

Speciale Garmin offroad navigatiepakket met kompas en hoogtemeter moet je door alle terreinen kunnen loodsen. Optioneel extra opvouwbare zonnepanelen e.d.m. kunnen voor een autonomie van 10 tot 20 dagen zorgen, naast de nog grotere watertanks dan bij de concurrentie. Samen is al heel wat in dit segment. Een extra surplus is de (luxe) Alde (vloer)verwarming.

Gemiddelde Camperland.be beoordeling 2021-23 voor dit merk 89%

beoordelingen Camperland van Eura Mobil Xtura 686 EF

Reputatie van dit model
Reputatie van dit model 82.5%
Wegligging en stabiliteit
Wegligging en stabiliteit 85%
Prijs/kwaliteit
Prijs/kwaliteit 93%
Kwaliteit belading - laadvermogen
Kwaliteit belading - laadvermogen 56%
Populariteit van dit model binnen zijn specifieke serie
Score i/d serie - 28%

PRO

  • 10 tot 20 dagen autonomie
  • aangepaste Garmin Navigatie voor offroad rijden
  • koken met 2 pitten op gas en 1 pit met inductie
  • dubbele bodem met Alde vloerverwarming

Contra

  • hoge aankoopprijs
  • geen data opgegeven voor kg toegelaten opties
  • je moet uiteindelijk toch nog opties toevoegen om tot een autonoom pakket te komen

Kwaliteit technische info door fabrikant 60%

Beoordeling kwaliteit van de technische gegevens van de fabrikant: Veel technische data maar soms ontbreken essentiële details. Er zijn tegenstijdigheden in cijfers zoals de grootte van de brandstofftank (aangegeven met 92 en 65 liter) - toch wel een wezenlijk verschil voor een verkoopmodel dat o.a. op autonomie gebasseerd is. Geen info toegelaten kg aan opties in de (prijs)catalogus.

Totaal aantal foto 's: 4

LAADVERMOGEN

Standaard op chassis van

4100 kg

Totaal standaard leeggewicht: 3350 kg (zonder opties)
Minimum netto laadvermogen: 750 kg
Maximaal netto laadvermogen: 750 kg
Geen opgave voor toegestane kilo's aan opties (volgens fabrikant)
Chassis verhoging mogelijk: nvt

IN BLACKLIST: NEE

(zie legenda)

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: enkele bedden (samen te voegen tot tweepersoonsbed)

keuken

Koken met 3 pitten

verwarming

Type verwarming: Alde centrale verwarming

verhoogd dak?

Met speciaal verhoogd dak: JA, verhoogd dak (t.o.v. andere modellen in dezelfde serie)

Standaard stahoogte binnen: 1.98 m

dubbele bodem

Model met dubbele bodem: JA

De Eura Mobil Xtura 686 EF is ideaal voor:

Gebruiksnut
Autonoom (7-10 dagen)
-
Langere vakanties (3 weken of meer)
-
Meerdere weekends/jaar
-
Overwinteren (3-6 maanden)
-
Winter- en zomer op stap
Gezinsituatie
Voor koppel met kind
-
Voor koppels (singles)(duo 's)
Parkeren
Camperparken
-
Camperplaatsen
-
Campings
-
Plaats min. 7 m of meer
-
Plaats min. 8 m of meer
-
Wild parkeren

Aanverwante artikelen i.v.m. Eura Mobil Xtura 686 EF op Camperland.be:

Extra data voor Eura Mobil Xtura 686 EF

SERIE, MODEL, submodel en/of pakket (packs) camper benaming

Merk: Eura Mobil

Serie: Xtura

Model: 686 EF

Geen type indeling bij dit model

verwarming

Type: Alde centrale verwarming

? Watt

Stel een vraag over dit model aan de Camperland Community - of heeft u een opmerking bij de data?

MOTOR Eura Mobil Xtura 686 EF

Mercedes-Benz Sprinter 419 CDI - 2987 cc - 140 kW/190 PK - 6 cilinder

Motorinhoud: 2987 CC

Euronorm motor: Euro VI-E

Standaard aandrijving: 4x4 aandrijving, automaat 9G-Tronic

Automatische versnellingen nvt

4x4 versnellingen: 9

Topsnelheid: geen opgave

TANKS Eura Mobil Xtura 686 EF

Brandstoftank of batterij vermogen: 92 liter

Vers watertank: 145 liter

Gijs watertank: 105 liter

keuken

Met 3 pitten

Gaskast - gasvoorraad in kg: ?

koelkast

Koelkast inhoud: 146 liter

Koelkast type: compressor (12V, 230V)

Koelkast merk: geen opgave

Slaap mogelijkheden

Type hoofdbed: enkele bedden (samen te voegen tot tweepersoonsbed)

Afm. hoofdbed: 196x80,195x80

Zonnepaneel

(reeds geïnstalleerd)

Zonnepaneel standaard incl.: ja, 2 x 135 Watt

Afmetingen garage

hoogte x breedte x lengte (max.)

hxbxl: 80x105x212

Geschiedenis, evolutie, tijdslijn

geschiedenis van nieuwe series of modellen in modeljaar

2024
  • Xtura serie (première CMT Stuttgart 01.2024)
  • Profila T 726 EB op Mercedes-Benz 415 CDI

2024
2023
  • Profila T 726 EF, 726 QF
2023
2022
  • Activa One 690 VB
  • Integra Line 695 LF, 730 EF
  • Profila RS 695 EB, 695 LF, 730 EB
  • Profila T 660 EB, 676 EB, 696 EB, 720 QF, 730 EF
2022
2021
  • Active One 550 MS, 630 LS, 630 HS (alkoven)
  • Contura 716 EB, 766 EB, 766 EF (op MB)
  • Integra 890 QB (op Fiat)
  • Integra Line 650 HS, 660 EB
  • Integra Line 720 EB, 720 EF,  720 QB
  • Profila RS 720 EF,  720 QF
2021
2020
  • Contura (op Fiat)
  • Contura (op MB)
2020
2015 en voorheen
    • Integra
    • Integra Line, Integra Line Chalet, Integra Line Mondial
    • Integra Line LS
    • Profila
    • Profila RS
    • Terrestra A
    • Terrestra T
    • Terrestra T Edition Christian Fishbacher
2015 en voorheen

Vergelijkbare modellen (concurrenten) in de motohome databank van Camperland tegenover de Eura Mobil Xtura 686 EF

Aanbevolen dealer(s) door Camperland.be voor aankoop van Eura Mobil Xtura 686 EF

Extra CLPLUS data voor Eura Mobil Xtura 686 EF

Met een CLPLUS status nog meer info zoals nog extra foto’s, exacte prijs (vanaf) in België (Duitsland, Frankrijk, Nedeland) – Euronorm v/d motor- kostprijs model per m³, kostprijs model per PK, slaap oppervlakte (afmetingen) zitbank, oppervlakte (afmetingen) hefbed, oppervlakte (afmetingen) dakbed, 100% uit polyester of niet, polyester onderdelen a/d camper: dak-, wanden- en vloerdikte in mm,  totale slaap opp. in standaard uitvoering, kostprijs per m² maximale slaapoppervlakte (inclusief optie mogelijkheden), gemiddeld verbruik, gemiddelde CO2 uitstoot, maximum snelheid (indien van toepassing), scrollen door de foto carrousel (min. 1 tot max. 14 afbeeldingen) in vergrootte weergave.

Resterend netto laadvermogen na in mindering brengen van: bijzitter, gewicht isobank + 3e persoon, hefbed in plafond of dakbed op het dak + gewicht van 2 personen – max. aantal personen in mindering te brengen # gelijk met theoretisch aantal opgegeven slaapplaatsen door de fabrikant

MOTOR

Mercedes-Benz Sprinter 419 CDI - 2987 cc - 140 kW/190 PK - 6 cilinder

Geen opgave verbruik
Euronorm: Euro VI-E
Geen opgave CO² uitstoot

Actieradius E-versie volle batterij: nvt

190 PK
140 (kW)
2987 (CC)

kostprijs model per

4325.32 € per m³
1050.93 € per motor PK 's

Polyester opbouw

100% polyester: Houtvrije GVK wanden. PVC-vloerbedekking met contactgeluidsisolatie. Dakrandprofiel van poedercoating. Aluminium met voegafdichting.
Camper onderdelen in polyester: NEE
Dikte wanden dak: 30 mm
Dikte zijwanden: 30 mm
Dikte vloerplaat: 85 mm

Prijs vanaf

(op datum van) 1 januari 2024

In prijsklasse van/tot: +150.000 €
In België vanaf 199677.9 €
Geen opgave voor Nederland
In Duitsland vanaf 179890 €
Geen opgave voor Frankrijk
Prijzentabel vergelijking Camperland.be van motorhomes en camper online database
Bekijk de vergelijkende prijzentabel voor dit model in PDF (opgelet bevat 2 # links in de URL)
Eura Mobil Xtura 686 EF - Tweede vergelijkende prijzentabel

Soorten beschikbare bedden

Hoofdbed: enkele bedden (samen te voegen tot tweepersoonsbed)
Zitbank omvormen: optioneel (= meerprijs)
Hefbed: NEE, geen hefbed
Dakbed (pop-up bed) of daktent: NEE

Slaap oppervlakten

Afmetingen hoofdbed: 196x80,195x80
Afmetingen slaapbank: ?
Afmetingen hefbed: nvt
Afmetingen dakbed: nvt
Totale slaap oppervlakte: 1.56 m²

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

Prijs per m² slaap oppervlakte: 127345.59 €

(incl. alle optionele slaap uitbreidingen)

LAADVERMOGEN (plus)

Werkelijk aantal personen voor de berekening van netto laadvermogen: 3
Netto laadvermogen berekend op 3 personen, en zijn in maximaal 3 stoelen met gordel. Het is echter niet duidelijk hoe groot de 3de slaapplaats (in optie) eigenlijk is (isofix zitbank naar slaapbank) - de zitbank zelf is slechts 80 op 60 cm.
Minimum netto laadvermogen: 750 kg

(= enkel inclusief de bestuurder)

Laadvermogen inclusief bijzitter: 675 kg

(= inclusief de bijzitter)

Laadvermogen inclusief bijzitter + 3e persoon + gewicht isobank: 672 kg

(= inclusief de bijzitter, 3e persoon + gewicht ISOFIX bank)

Resterend laadvermogen met dakbed of hefbed: 525 kg

(= inclusief de bijzitter + gewicht dakbed of hefbed + 2 personen)

Resterend laadvermogen met alle optionele slaapplaatsen: 597 kg

(= alle mogelijke personen en optionele slaapplaatsen)

Overzicht series van het merk & specifieke model(len)

Overzicht van Eura Mobil series

Activa One serie 
Contura serie (MB)
Integra serie
Integra Line serie
Profila T serie
Profila RS serie
V serie
Xtura serie

Eura Mobil Contura 766 EF op Mercedes-Benz - Salon van Bourget 09.2022 - © foto Camperland.be
Eura Mobil Contura 766 EF op Mercedes-Benz – Salon van Bourget 09.2022 – © foto Camperland.be

De Duitse kwaliteitsbouwer Eura Mobil uit de Franse Trigano groep bouwt voornamelijk modellen van alkoven, vans en half- integralen. Daarbij wordt meestal gekozen voor een motor van Fiat Ducato of de Mercedes-Benz Sprinter. Het merk heeft een eigen stijl en design zoals de Chalet Rustico (een rustiek chalet eiken meubeldecor).

Overzicht van de Eura Mobil Xtura serie

Xtura is een nieuwe Camper Van 4×4 serie die voor het eerst werd voorgesteld op het CMT van 13 tot 21/01/2024. De informatie is als dusdanig nog redelijk beperkt. De doelstelling van deze 4X4 is autonomie, gaande van 10 tot 20 dagen!

Modeljaar 2023-24

Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Opgelet in de brochure (downloads) van 01.2024 staat geen kg toegelaten opties vermeld – zie https://www.euramobil.de/wp-content/uploads/2024/01/Eura_Xtura_DE.pdf

Er zijn nog weinig detail bekend maar de meest uitgebreide info op 15.01.2024 kunt u hier downloaden: 

https://www.euramobil.de/wp-content/uploads/2024/01/Eura_Xtura_DE.pdf

Nieuwe Europese richtlijn juni 2022 betreft belading en laadvermogen voor fabrikanten van motorhomes – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. e gevolgen ervan kunt u on-line merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen.

Camperland past deze richtlijnen vandaag reeds toe bij de publicatie van beladingscijfers!!!

In deze PDF kun je de originele Engelstalige richtlijn terugvinden (als basis) met daarbij een elektronische vertaling in het Nederlands – https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Motor(en) keuze voor deze serie

Mercedes Sprinter

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Mercedes-Benz VAN garagehouder
  • regelmatige onderhoudsbeurten, minstens na elke 60.000 km
  • extra garantiejaren tegen extra vergoeding mits overeenkomst (online)
Hymer ML-T 580 4x4 op Mercedes Sprinter prachtige cockpit met bediening aan het stuur @ Salon van Düsseldorf 08.2023 - © Camperland.be
Hymer ML-T 580 4×4 op Mercedes Sprinter prachtige cockpit met bediening aan het stuur @ Salon van Düsseldorf 08.2023 – © Camperland.be
Hymer ML-T 580 4x4 op Mercedes Sprinter prachtige cockpit Mercedes uitvoering @ Salon van Düsseldorf 08.2023 - © Camperland.be
Hymer ML-T 580 4×4 op Mercedes Sprinter prachtige cockpit Mercedes uitvoering @ Salon van Düsseldorf 08.2023 – © Camperland.be
Prachtige cockpit van de 190 PK Mercedes Sprinter bij de Frankia Yucon 6.0 BD K-Peak modeljaar 2024 @ Salon van Dusseldorf 08/2023 © Camperland.be
Prachtige cockpit van de 190 PK Mercedes Sprinter bij de Frankia Yucon 6.0 BD K-Peak modeljaar 2024 @ Salon van Dusseldorf 08/2023 © Camperland.be

Meer data over Eura Mobil Xtura 686 EF | Van – buscamper – Camper Van | Mercedes Sprinter 419 CDI – 2987 cc – 140 kW/190 PK | 6.88 m | 4×4 | grote autonomie

Dealers, concessiehouders, handelaars en verkooppunten van Eura Mobil vans en motorhomes (wohnmobile)

(Trigano groep)(subgroep Eura Mobil)
(submerken o.a. Forster (lowcost model) en Karmann Mobil (VANS)

8e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
93 %
14e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
86 %

Eura Mobil VANS en motorhomes

4.35
Waterdichtheidsgaranties 5.0
Beoordeling Camperland 4.0
Prijs/kwaliteit 4.0

Beter

  • Op en top Duits
  • Degelijke afwerking
  • Eigen stijl en interieur
  • 10 jaar op waterdichtheid of 150.000 km
  • 100% houtvrij
  • Dubbele bodem (vorstvrij)
  • # Merken motoren

Minder

  • Beperkt # modellen
  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • Stevige prijs
  • Beperkte dealerskeuze
7
Merk Eura Mobil - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Eura Mobil (half-) integralen

10 jaar garantie of tot 150.000 km

Sealed Structure isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Eura Mobil
sinds 1959

    • Standaard op alle modellen: gelijmde en rondom afgedichte carrosserie van composiet uit hagelbestendige glasvezelversterkte kunststof (GVK) in Eura Mobil Sealed Structure Technologie. Composietmateriaal uit de vliegtuigbouw: hoge torsiestijfheid, beste verbindingssterkte (3,5 t per 1 m profiellengte), volledige afdichting tegen vochtindringing, het hagelbestendige oppervlaktemateriaal maakt het bij de meeste verzekeringsmaatschappijen mogelijk om lagere gedeeltelijke cascopremies te krijgen dan voor vergelijkbare voertuigen met aluminiumplaat
    • 10 jaar garantie op lekkage voor de opbouw (tot 150.000 km). Eura Mobil staat in voor een hoge betrouwbaarheid en garandeert hiermee een grote mate aan zekerheid en risicobescherming tegen eventuele opbouwgebreken
    • Watertanks beschermd in de geïsoleerde en verwarmde dubbele bodem. De watertanks zijn goed beveiligd tegen mechanische beschadiging en tegen mogelijke functionele beperkingen door vorst
    • Winterhard volgens EN 1646-2 – snelle verwarming van het interieur en gegarandeerde volledige werking van het watersysteem ook bij strenge vorst (testcyclus met -15 graden buitentemperatuur)
    • Houtvrije GVK-wanden met doorlopende isolatie – rotbestendig zelfs bij vochtindringing, eenvoudig te herstellen, efficiënte isolatie zonder koudebruggen
      in de wand
    • Robuuste meubels (met 3 jaar garantie) – torsiebestendige meubels met lange levensduur en lage geluidsemissie tijdens het rijden
    • Bovenkasten met stabiele metalen leggers en geluidsdemping, duurzame, zacht sluitende bovenkastdeuren
    • Lichte bodemplaat van GVK – gewichtsverlaging voor een hoger nuttig laadvermogen en tegen vocht, strooizout, vuil en brandstoffen resistente bodemplaat
    • In de buitenwand verzonken, geïsoleerde raam met insectengaas. Harmonieuze integratie in het voertuigontwerp, efficiënte isolatie
    • Stevige carrosseriedrempels in aluminium
    • Stabiele bumpers tegen lichte aanrijdingsschade

Sealed Structure

  •  100 % houtvrij
  • versterkte bodemplaat met XPS
  • aluminium profielen
  • houtvrije GFK binnenwanden
  • 35 mm isolatie XPS, GFK, PU
  • 3 jaar garantie op meubelen die extra zijn verstevigd met alu profielen
  • 100% Made in Germany
  • alle modellen met dubbele (vorstvrije) bodem
  • carrosserieën van glasvezelversterkte kunststof (GVK) met houtvrije wanden (PUR) – schuim

Aanverwante onderwerpen - artikelen over Eura Mobil motorhomes: integraal, halfintegraal, alkoof en van modellen:

Modelnaam: Eura Mobil Xtura 686 EF

Loop doorheen de fotocarrousel in vergrootte weergave (klik)

Legenda

  • Gemiddelde Camperland.be beoordeling voor het merk in zijn geheel – zie ref. kwaliteitsbeoordeling campers.
  • Reputatie v/h merk – gebaseerd op jaren garantie, aantal jaren productie en kwaliteitsbeoordeling Camperland.
  • Wegligging en stabiliteit – gebaseerd op wielbasis, restlengte, grootte v/d camper, motor en chassis.
  • Prijs/kwaliteit – gebaseerd op kwaliteit beoordeling camperland + prijs/m3 camper en aantal jaren garantie.
  • Kwaliteit belading – gebaseerd op chassis, netto laadvermogen, PK motor en grootte v/d camper.
  • Populariteit v/h model – gebaseerd op promotie door fabrikant, persaandacht, bezoekcijfers en fotomateriaal.
  • Totale slaapoppervlakte in m² en prijs/m² slaapoppervlakte = na het nemen van alle (optionele) mogelijke slaapruimtes (zitbank naar slaapbank, dakbed etc. – indien voorzien voor het model.
  • Restlengte: hoe hoger hoe minder stabiel de camper op de weg zal liggen, dit is de zogenaamde achtertrein, het deel dat na de achteras komt of het verschil tussen de totale lengte – de wielbasis
  • Met hoeveel personen kunt u daadwerkelijk met dit model de baan op zonder overbeladen te zijn? Zie onder CLPLUS cijfers aub.
  • RWD =achterwielaandrijving, FWD = voorwielaandrijving

Sinds 2023 is een fabrikant gebonden aan het respecteren van een beperkt maximaal kilogram aan pakketten of opties voor de koper te installeren. De Europese richtlijn wil zodanig voorkomen dat je na de aankoop van extra’s toch overladen de baan op komt wanneer je nog je eigen kledij en voeding gaat inladen. Camperland heeft dit als volgt samengevat in de gepresenteerde data (vanaf 1/1/24): “Zie in de data van het model onder “opgegeven kilogram aan opties opgegeven door de fabrikant” hoeveel kg aan opties of pakketten u bij dit model nog maximaal kunt bijnemen.

Zie ook verder onder “Nieuwe Europese richtlijn netto laadvermogen”

  • NEE = TOP! Het model haalt de Camperland norm van min. 400 kg netto laadvermogen op het standaard chassis van fabrikant. Let echter op – dit cijfer = met inbegrip van slechts 1 persoon (bestuurder)(75 kg)
  • JA = koopt dit model nooit op dit (het standaard) chassis tenzij:
    • JA = koopt dit model mits je kunt kiezen voor een hoger MTM (chassis) (indien optioneel mogelijk) of
    • JA = voorzie als alternatief een trekhaak + aanhanger om overbeladen te voorkomen v/h campermodel
    • JA = let op het extra gewicht van het aantal personen dat tegelijkertijd met de camper reist
    • JA = let op het extra gewicht van de opties die je kiest en waar de fabrikant aan een max. gehouden is

Zie verder onder CLPLUS met beladingscijfers van meereizende personen en het gewicht van slaapopties.

Bij netto beladingscijfers van de fabrikant is één persoon van 75 kg meegerekend. Je reist in 99% met z’n twee, dus eigenlijk moet er nog eens 75 kg in mindering worden gebracht voor een correct beeld. Daarnaast is er vaak de optie voor een derde (isofix) slaapplaats (zitbank naar slaapplaats) die een extra gewicht heeft (2 tot 5 kg). Of er is de mogelijkheid voor een (elektrisch hefbed of dakbed) die ook een extra gewicht op zich hebben (vaak 120 tot 150 kg). Ook de personen die meereizen (bijv. kinderen) moeten in mindering gebracht worden van het netto laadvermogen, dit is aan 75 kg/persoon.

    • MAX met gordel: heb je optioneel tot 5 slaapplaatsen en zijn er maar 4 gehomologeerde stoelen dan kun je niet met 5 reizen. Het beladingscijfer wordt dan berekend op 4 personen
    • MAX met gordel tekst: toelichting bij het bovenstaande
    • Netto 2 slapers: het gewicht van de bijzitter in mindering van je laadvermogen
    • Netto 3 slapers: het extra gewicht van de isobank + 3é persoon in mindering gebracht
    • Netto dakbed/hefbed: het gewicht van 2 personen + gewicht van hefbed of dakbed in mindering gebracht van je laadvermogen (kan in combinatie zijn met Netto 3 slapers
    • MAX in mindering: het maximale gewicht van optionele bedden + personen in mindering gebracht van het laadvermogen – conform MAX met gordel

Sinds juni 2022 is er een nieuwe Europese richtlijn voor motorhome fabrikanten – EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 m.b.t het publiceren van beladingscijfers en toelaten/beperken van te installeren accessoires (de opties) die een netto laadvermogen in het gedrang brengen. De gevolgen ervan kunt u online merken bij de fabrikanten waarbij u te kennen geeft de beladingscijfers en methodes te kennen en te aanvaarden. Er wordt nu een min. en max opgegeven met een foutenmarge van 5%. U kunt de hoogste en kleinste waarden steeds in de camperland datafiches terugvinden. Wij nemen dan als uiteindelijk netto cijfer steeds de laagste waarde om het laadvermogen van het model te bepalen (in de blacklist of niet).

Camperland heeft de 5 pagina’s richtlijnen voor u vertaald. Met een CLPLUS status kunt u ze hier downloaden: https://www.camperland.be/download/nieuwe-europese-richtlijn-juni-2022-betreft-belading-en-laadvermogen-voor-fabrikanten-van-motorhomes-eu-uitvoeringsverordening-nr-2021-535/

Motorhome database © Camperland 2023-2024, alle rechten voorbehouden, prijzen en data onder voorbehoud. Deze databank is met de nodige zorg samengesteld en gemaakt om uw zoektocht naar de juiste camper te vinden. Camperland kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten en de gevolgen.

Login met een CLPLUS STATUS om de volledige data inhoud te kunnen raadplegen en vooral om het filteren op de verschillende criteria toe te kunnen passen voor uw gebruiksgemak en om tot een duidelijk overzicht te komen afhankelijk van de door u gebruikte zoek- en filtercriteria. Zo vind je de camper die het best bij u past.

Geregistreerde gebruikers tijdelijk kunnen deze functies (filters) gebruiken gedurende de testfase. Verhoog je registratie (gratis) naar het clplus statuut om verder van de mogelijkheden gebruik te blijven maken.