Motoren voor motorhomes en campers

Voor motorhomes, vans en campers worden vaak dezelfde motoren gebruikt als in de bestelauto-versie van de fabrikanten. Sommige merken hebben echter specifieke motoren voor motorhomes. Kiest u voor een Mercedes motor, dan kiest u ook voor het Mercedes chassis en de veiligheidsopties die het merk voorziet. Maar ook hierop zijn uitzonderingen. Zoals een model dat met een chassis van Al-KO kan worden geleverd, of Hymer die met zijn eigen lichtgewicht chassis de camper op de markt zet.

Waarom is een motor zo belangrijk bij de aankoopkeuze?

  1. de motor zal uren werken voor jou: vandaag, morgen, en de komende jaren
  2. een motor is nauw verbonden met het chassis van 3000, 3300, 3500 of meer MTM
  3. het chassis hangt nauw samen met de wielbasis, het breedtespoor en je wegligging (zwenken), alsook het rijbewijs (B of C)
  4. de motor heeft een invloed op de jaarlijkse kosten
    • verbruik (tanken)
    • onderhoudskosten garage
    • CO2 taks
    • verkeersbelasting
    • kosten verzekering
    • vignetten LEZ zones
    • ….. milieutaksen
  5. de motor + chassis bepalen hoeveel je nog extra mag trekken (aanhangwagen)
  6. de motor bepaald hoe je ermee zal kunnen rijden in de bergen of bij zware belading
  7. de keuze van de motor heeft een invloed op de restwaarde (eventuele verkoopwaarde)

Welke motor anno 2023 is het beste geschikt voor een camper van 3500 kg? 7 Motoren onder de loupe.

Geen gemakkelijke vraag natuurlijk. Zijn Fiat, Citroën of Peugeot motoren van 2.2 liter, allen uit de Stellantis groep, dan niet dezelfde? Nee, toch niet. Er zijn wel degelijk verschillen. De moeilijkheid bij het vergelijken van motoren is dat je geen appels met peren mag vergelijken. Zo haalt de nieuwe motor van Mercedes Sprinter 150 pk uit de 2.2 liter, Renault Master dezelfde pk’s uit een 2.3 liter. En Ford Transit haalt dan weer 130 pk uit een 2.0 liter terwijl VW met zijn California daar 150 pk kan uithalen. Het betreft allen viercilinder motoren met AdBlue technologie die voldoen aan de Euro 6D Final euronorm. Voor de motoren van Fiat, Citroën of Peugeot vergelijk ik hun 2.2 liter met 140 pk. Renault gebruikt in zijn Master een 2.3 liter om daar 150 pk uit te halen. Tenslotte vergelijken we hierbij nog de 2.0 TDI motor van de VW California die daar 150 pk uithalen of het meeste uit de kleinste cilinderinhoud.

    • Welke motor heeft het beste koppel?
    • Welke motor is het meest milieuvriendelijk?
    • Welke motor heeft het laagste verbruik?

Overzicht van de 7 motoren (u bent ingelogd als CLPLUS)

    • Fiat Ducato 2.2 liter – 140 pk
    • Citroën Jumper 2.2 liter – 140 pk
    • Peugeot Boxer 2.2 liter – 140 pk
    • Mercedes Sprinter 2.2 liter – 150 pk
    • Ford Transit 2.0 liter – 130 pk
    • Renault Master 2.3 liter – 150 pk
    • VW California 2.0 liter – 150 pk

Koppel in Nm 

    • Fiat Ducato – 350 Nm bij 1400 tr/min
    • Citroën Jumper – 340 Nm bij 1750 tr/min
    • Peugeot Boxer – 340 Nm bij 1750 tr/min
    • Mercedes Sprinter – 340 Nm bij 1950 tr/min
    • Ford Transit – 385 Nm bij 1500 tr/min
    • Renault Master – 385 Nm bij 1500 tr/min
    • VW California – 340 Nm bij 1500 tr/min

Net als in de vorige jaren haalt Ford het meeste koppel en dus trekkracht en dit bij vergelijkende toerentallen maar wel uit een lichtere 2.0 liter motor. Daarmee wordt die reputatie opnieuw bevestigd. Met hetzelfde goede koppel scoort de Renault Master bij eenzelfde toerental. Ook al hebben zij de grootste motor met 2.3 liter, en is dit goede resultaat eerder vanzelfsprekender. Mercedes is gekend om zijn zwak koppel wat hier ook tot uiting komt. Zelfs met het laagste koppel moet de motor het hoogste in de toeren gaan en dus hard werken voor trekkracht te leveren.

Uitstoot CO2

    • Fiat Ducato 215 g/km
    • Citroën Jumper 219 g/km
    • Peugeot Boxer 223 g/km
    • Mercedes Sprinter 240 g/km
    • Ford Transit 213 g/km
    • Renault Master 230 g/km
    • VW California 206 g/km

Taksen zijn dezer dagen gekoppeld aan de CO2 uitstoot en wellicht zal dit in de toekomst steeds meer belang hebben zoals de toegang tot steden of tot natuurgebieden. De motor van Volkswagen heeft overduidelijk de beste uitstootnormen, kort gevolg door Ford. Mercedes scoort hierin als zwakste motor.

Verbruik per 100 km

    • Fiat Ducato 8.2 liter
    • Citroën Jumper 8.4 liter
    • Peugeot Boxer 8.5 liter
    • Mercedes Sprinter 9.2 liter
    • Ford Transit 8.1 liter
    • Renault Master 8.8 liter
    • VW California 7.8 liter

Volkswagen heeft al jarenlang een reputatie om zuinige motoren te bouwen en dat is ook voor deze California 2.0 motor. Kortelings volgt daarop de Ford Transit eveneens met een 2.0 motor en de Fiat Ducato. Afhankelijk van uw rijstijl zou zelfs een verbruik van 7.8 liter mogelijk zijn, maar dat wil ik dan eerst nog zien. Het is dus vooral de. kleinere cilinderinhoud die hier het verschil uitmaakt in de verbruikcijfers. Met die lichtere motor bestaat wel het gevaar dat je hoger in toerental gaat, hetwelk het verbruik zal doen toenemen. Je rijstijl kan deze cijfers dus wel omgooien. Merk ook het duidelijk hoger verbruik op bij Renault en Mercedes.

Besluit 

Op basis van de punten op alle drie deze criteria is dit de rangschikking van 1 tot 7:

  1. VW California 2.0 liter – 150 pk en VW California 2.0 liter – 150 pk delen samen de eerste plaats
  2. Fiat Ducato 8 met de Multijet 3 motor van 140 pk volgt als derde
  3. De 4e en plaats wordt ingenomen door Citroën Jumper met 140 pk en dit 2 plaatsen voor Peugeot waaruit nogmaals blijkt dat er wel degelijk verschillen zijn binnen de Stellantis groep
  4. Op de 5e plaats volgt verrassend de Renault Master 2.3 liter met 150 pk al is het met een heel klein verschil 
  5. Peugeot Jumper 2.2 liter met 140 PK eindigt als zesde en laatste uit de Stellantis groep op basis van deze 3 vergelijkingen. Hij verbruikt meer en is minder schoon dan de Citroën en vooral Fiat. In vergelijking met Citroën is het verschil eerder minimaal te noemen maar er is een verschil.
  6. De Duitsers zullen het niet graag zien om op de laatste plaats te staan. Dit is natuurlijk geen slechte motor, integendeel Mercedes motoren staan garant voor betrouwbaarheid. Echter op deze 3 criteria scoren zij het zwakste.
CLPLUSlogo avatar toegang

Kwaliteit van 2023 motoren voor campers tot 3500 kg (10.2022)

*rangschikking op basis van camperland op 3 criteria: koppel, CO2 uitstoot en verbruik

VW California 2.0 liter - 150 pk 4.5
Fiat Ducato 8 met de Multjet 3 motor van 140 pk 4.3
Citroën Jumper met 140 pk 4.0
Renault Master 2.3 liter met 150 pk 3.8
Peugeot Jumper 2.2 liter met 140 PK 3.6
Mercedes Sprinter 2.2 liter - 150 pk 3.6
Iveco Daily 3.5
Ford Transit 2.0 liter - 130 pk 3.5

Database motoren voor motorhomes

Motoren voor modeljaar 2023 - update 9.10.22

Merken van motoren voor motorhomes en campers

Op de Belgische motorhome markt worden maar een handvol (Europese) motormerken aangeboden. Er worden hoofdzakelijk motoren gebruikt van Mercedes, Fiat, Citroën, Ford, Peugeot, Renault, Iveco, MAN en VW. Enkele niche (kleinere) vrijetijdsvoertuigen zijn er met motoren van Toyota en Nissan. 

model 2023 CC Type PK (kW) Koppel per min in Nm versnelling CO2 uitstoot verbruik
Fiat Ducato 2.2 Multijet 3 120 320 (1400 tr/m) 6 manueel 173 8
Fiat Ducato 2.2 Multijet 3 140 350 (1400 tr/m) 6 manueel 186 - 215 7.1 - 8.2
Fiat Ducato 2.2 Multijet 3 160 POWER 380 (1500 tr/m) 6 manueel 178 - 206 6.7 - 7.8
Fiat Ducato 2.2 Multijet 3 180 POWER 400 (1500 tr/m) 6 manueel 178 - 206 6.7 - 7.8
Ford Transit 2.0 EcoBlue 130 385 (1500 tr/m) 6 manueel 213 8.1
Ford Transit 2.0 EcoBlue 170 405 (1700 tr/m) 6 manueel 208 7.9
Ford Custom 2.0 EcoBlue 130 360 (1450 tr/m) 6 manueel 186 7.1
Citroen Jumper 2.2 BlueHDi 140 340 (1750 tr/min) 6 manueel 219 8.4
Citroen Jumper 2.2 BlueHDi 165 370 (2000 tr/m) 6 manueel 236 9.0
Renault Master 2.3 Energy dCi 150 385 (1500 tr/m) 6 manueel 230 8.8
Renault Master 2.3 Energy dCi 180 400 (1500 tr/m) 6 manueel 235 8.9
Renault Trafic 2.0 Blue dCi 150 350 (1500 tr/m) 6 manueel 208 8.5
Renault Trafic 2.0 Blue dCi 170 380 (1500 tr/m) 6 manueel 208 7.9
Iveco 3.0 Daily 70 C 180 430 (1600 tr/m) 6 manueel 8.5
Iveco 3.0 Daily 70 C 210 470 (1400 tr/m) 6 manueel 8.1
VW California 2.0 TDi 150 340 (1500 tr/m) DSG7 206 7.8
VW California 2.0 TDi 204 450 (1400 tr/m) DSG7 207 7.9
VW Grand California 2.0 TDi 177 410 (1500 tr/m) DSG7 285 10.9
Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi 140 340 (1700 tr/m) 6 manueel 223 8.5
Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi 165 370 (2000 tr/m) 6 manueel 225 8.6
Mercedes Sprinter 2.2 voorwiel 190 450 (1950 tr/m) 6 manueel 196 7.5
Mercedes Sprinter 2.2 achterwiel 150 340 (1950 tr/m) 6 manueel 240 9.2
Marco Polo 2.5 D 190 440 (1350 tr/m) 9-G tronic 207 7.9

Datafiches van motoren

Het modeljaar van de motor – het jaar dat de motor in campermodellen op de markt is gekomen

De euronorm van de motor

Naast het merk (Mercedes) ook het type van de motor bijv. Mercedes Sprinter 316

De inhoud van de motor in CC (2300 cc) met het aantal kW en omgerekende waarde in PK

Het koppel, uitgedrukt in Nm aan xx aantal toeren/minuut

Om de hoeveel kilometer heeft de motor onderhoud nodig (of groot onderhoud)

Hoeveel jaren of kilometer garantie op de motor

Hoeveel jaren garantie op doorroesten

Hoeveel gram per kilometer CO2 uitstoot

Het geschatte verbruik

Waar rolt het chassis van de band?

Waarde aan motoren

De PRO’s van de motor

De minpunten van de motor

Een rangschikking (TOP 10) vanaf het beste merk

  1. Een gemiddeld cijfer van alle waarden hieronder
  2. Een waarde van 0 – 100 van de motor op het onderstaande
  • Algemene beoordeling
  • Betrouwbaarheid
  • Chassis
  • Souplesse
  • Veiligheidsopties

Vergelijking van motoren

Voor onze CLPLUS leden vergelijken we exclusief de motoren aangaande de vastgestelde parameters. We wijzen je op de verschillen, de PLUS en MINUS van de motor.

Met deze tips kan je dan zelf beter beslissen welke motor bij jou past. We houden je op de hoogte via de CLPLUS nieuwsbrief.

Fiat Ducato Multijet3 met Euro6d-Final normen tot 2022

Er zijn nog steeds 4 motoren: 120, 140, 160 en 180 PK – voor details zie nu deze tabel:

Motoren van Fiat Ducato 2022 - 2.2 liter (2184 cc) - Euro 6d-final (Euro VI E) Multijet3 - 4 cilinder

120 Multijet3

  •  krachtig en milieuvriendelijk
  • de beste qua gewicht en brandstofefficiëntie
  • sleepvermogen tot 2500 kg
  • MT – alleen met 6 manuele versnelling beschikbaar

140 Multijet3

  •  de bestseller
  • met een hoog koppel
  • praktisch constant koppel tussen 1400 tot 2500 tpm
  • AT= automaat, MT=manueel

160 Multijet3

  • voor wie iets extra’s wil
  • het beste alternatief voor de 140 Multjet3
  • met een hoog koppel
  • praktisch constant tussen 1500 tot 2500 tpm
  • heeft een eigen specifieke versnellingsbak.
  • MTM tot 4400 kg voor de Ducato Maxi uitvoeringen
  • uitstekende verhouding tussen gewicht, verbruik en emissies
  • AT= automaat, MT=manueel

180 Multijet3

  • de beste en sterkste voor het hoogste rijplezier.
  • AT= automaat, MT=manueel
Multijet 3 120 PK 140 PK 160 PK 180 PK
CC (cm³) 2184 2184 2184 2184
kW 88 103 118 132
bij tr/min 3500 3500 3500 3500
Koppel 320 Nm 350 (MT) of 380 (AT) 380 (MT) of 400 (AT) 380 (MT) of 450 (AT)
bij tr/min 1400-2500 MT 1400-2500
AT 1400-2250
MT 1500-2500
AT 1500-2250
MT 1500-3000
AT 1500-1750
Automaat nee, 6 man. ja, 9 ja, 9 ja, 9
Onderhoud 48.000 km of 2 J. 48.000 km of 2 J. 48.000 km of 2 J. 48.000 km of 2 J.
Variabele geometrie Turbo ja ja ja ja

Net als bij de vorige Multijet 2 motoren hebben de automaatversies een hoger koppel dan de manuele 6-bak:

PK Manueel Automaat Verschil
120 320 /
140 350 380 + 30 Nm
160 380 400 + 20 Nm
180 380 450 + 70 Nm

Opvallend is:

    • het koppel bij 160 of 180 PK is in de manuele versie nog steeds dezelfde
    • de grootste winst (+70 Nm) kan gemaakt worden met de 180 PK met automaat, tevens het hoogste koppel bij de Fiat Ducato Multijet3 en dit bij een veel lager toerental van 1500 tot 1750 tr/minuut
    • De 140 PK pk versie haalt zijn koppel van 350 Nm bij 1400 tr/minuut -> de vorige versie Multijet 2 met 140 pk vanaf 100 tr/minuut hoger

Bronnen – data en schema’s 2021/2022 via https://www.fiatcamper.com/nl/product/motoren

Fiat Ducato Multijet II - CNG of elektrische motoren