September 2024 – Er zijn heel wat design en motoren veranderingen voor het modeljaar 2025. De meeste nieuwe motoren werden in de loop van 2024 gelanceerd en zullen voldoen aan de Euro 6 E normen. Die veranderingen zitten niet alleen onder de motorkap maar zijn extern ook zichtbaar met tal van nieuwe grilles – https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2025/nieuwe-grilles-radiator-front-designs-voor-modeljaar-2025-de-snuit-of-voorzijde-maken-het-verschil/
Er is de nieuwe Fiat Ducato 10 met zijn nieuwe grille, nu met 3 motoren van 120, 140 of 180 PK. Enkel die laatste twee worden vaak door camperbouwers gebruikt en zijn beschikbaar in een mnuele 6-bak of met de nieuwe 8-traps automaat. Ook de Citroen Jumper, de Opel Movano als de Peugeot Boxer (uit de Stellantis groep) zijn nu ook met een 8-traps automaat leverbaar vanaf 140 PK. Qua CO2-uitstoot en de daaraan gekoppelde verkeersbelasting) klopt Fiat de concurrentie op alle vlakken.
Tijdens de coronaperiode had het Fiat concern veel problemen met het leveren van hun Ducato. Het genereuze marktaandeel van meer dan 50% is ondertussen gezakt naar 30,3 % maar nog steeds goed voor de nummer 1.
De Citroen Jumper, die andere motor uit de Stellantis groep, is met 17.4 % marktaandeel gezakt naar de 3é plaats. Dit ten koste van Ford die nu met 21.6% de tweede plaats heeft ingepalmd. Steeds meer camperbouwers hebben de weg naar Ford gevonden en brengen er nieuwe modellen op uit.
Dat ligt niet alleen aan het feit dat motorhome constructeurs bijna allemaal modellen op Ford Transit zijn beginnen aanbieden. Maar er is ook het extra aanbod van de Ford Tourneo en de populaire minivans op Ford Transit Custom die het marktaandeel van Ford verder hebben doen opkrikken.
Grote uitschieters in een groeiend marktaandeel zijn de Renault Traffic (minivans) met 8.9% en Peugeot met 7.2%. Steeds meer constructeurs kiezen voor een camperaanbod op Peugeot voor modeljaar 2025.
Mercedes-Benz kent een lichte verwaarloosbare daling van 0.7% en komt op de zevende plaats met een marktaandeel van 4.3 %.
De nieuwe Opel Movana kan 0.7 % van de markt bekoren.
Motoren 2025 Tabel
model 2025 | motorinhoud (cc) | Type | PK (kW) | Koppel per min in Nm | Aan drijving | CO2 uitstoot | Verbruik | Euro norm |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fiat Ducato 2025 | 2.184 cc (2.2 L) | Multijet | 120 pk (88 kW) | 320 Nm | manueel 6 traps | 173 gr/km | 8 l/100 km | Euro 6 E |
Fiat Ducato 2025 | 2.184 cc (2.2 L) | Multijet | 140 pk (103 kW) | manueel 6 traps of 8 traps automaat | Euro 6 E | |||
Fiat Ducato 2025 | 2.184 cc (2.2 L) | Multijet | 180 PK (132 kW) | manueel 6 traps of 8 traps automaat | Euro 6 E | |||
Ford Transit (2024) | 1.966 cc (2.0 L) | EcoBlue diesel | 130 pk (96 kW) | 385 Nm | 6 manueel | 213 gr/km | 8.1 l/100 km | Euro 6 E |
Ford Transit | 1.966 cc (2.0 l) | EcoBlue | 165 PK (123 kW) | 6 manueel of 8 traps automaat | Euro 6 E | |||
Ford Transit | 1.966 cc (2.0 l) | EcoBlue | 170 PK (132 kW) | manueel 6 traps of 8 traps automaat | Euro 6 E | |||
Ford Transit | 1.966 cc (2.0 l) | EcoBlue | 185 PK (136 kW) | 6 manueel of automaat 8 traps | Euro 6 E | |||
Ford Transit Trail | 1.966 cc (2.0 l) | EcoBlue | 8 traps automaat | Euro 6 E | ||||
Ford Transit Custom | 2.0 l | EcoBlue | 136 PK (100 kw) | manueel 6 bak | Euro 6 E | |||
Ford Transit Custom | 2.0 l | EcoBlue | 150 PK (110 kW) | manueel 6 bak of 8 traps automaat | Euro 6 E | |||
Ford Transit Custom | 2.0 l | EcoBlue | 170 PK (125 kW) | manueel 6 bak of 8 traps automaat | Euro 6 E | |||
Ford Tourneo | manuele 6 bak | Euro 6 E | ||||||
Citroen Jumper | 2.184 cc (2.2 l) | BlueCdi | 120 pk (88 kw) | manuele 6 trap | Euro 6 E | |||
Citroen Jumper (2024) | 2.184 cc (2.2 l) | BlueCdi | 140 pk (103 kw) | 340 Nm | 6 manueel of 8 traps automaat | 216 gr/km | 8.4 l /100 km | Euro 6 E |
Citroen Jumper | 2.184 cc (2.2 l) | BlueCdi | 180 PK (132 kW) | 6 manueel of 8 traps automaat | Euro 6 E | |||
Peugeot Boxer (2024) | 2.184 cc (2.2 l) | Blue Cdi | 120 PK (88 kW) | 370 Nm | 6 manueel | 202 gr/km | 6.8 l/100 km | Euro 6 E |
Peugeot Boxer | 2.184 cc (2.2 l) | Blue Cdi | 140 PK (103 kW) | 6 manueel of 8 traps automaat | Euro 6 E | |||
Peugeot Boxer | 2.184 cc (2.2 l) | Blue Cdi | 180 PK (132 kW) | 6 manuele of 8 traps automaat | Euro 6 E | |||
VW California (Multivan) (2024) | 1.998 cc (2.0 l) | TDi diesel | 150 pk (110 kW) | 340 Nm | 6 manueel of 7 traps automaat | 206 gr/km | 7.8 l/100 km | Euro 6 E |
VW California (Multivan) | 1.998 cc (2.0 l) | TDi diesel | 204 pk (150 kW) | automaat 7 traps | ||||
Mercedes Sprinter | 2.0 liter | CDI | 150 PK (110 kW) | 6 manueel, 9 traps automaat | ||||
Mercedes Sprinter | 2.0 liter | CDI | 170 PK (125 kW) | 6 manueel, 9 traps automaat | ||||
Mercedes Sprinter | 2.0 liter | CDI | 190 PK (140 kW) | 6 manueel, 9 traps automaat | ||||
Mercedes Sprinter (2024) | 2.2 liter | CDI | 155 PK (114 kW) | 350 Nm | 6 manueel | 242 gr/km | 9.2 l/100 km | Euro VI E |
Mercedes Vito/ V-Klasse | 2.0 liter | 136 PK (100 kW) | 6 manueel, 9 traps automaat | |||||
Mercedes Vito/ V-Klasse | 2.0 liter | 163 PK (120 kW) | 6 manueel, 9 traps automaat | |||||
Mercedes Vito/ V-Klasse | 2.0 liter | 190 PK (140 kW) | 6 manueel, 9 traps automaat | |||||
Renault Master | 2.0 liter | 130 PK (96 kW) | 6 manueel | |||||
Renault Master | 2.0 liter | 150 PK (110 kW) | 6 manueel, 9 traps automaat | |||||
Renault Master | 2.0 liter | 170 PK (125 kW) | 6 manueel, 9 traps automaat | |||||
Renault Trafic | 2.0 liter | 130 PK (96 kW) | 6 manueel | |||||
Renault Trafic (2024) | 2.0 liter | 150 PK (110 kW) | 350 Nm | 6 manueel of 9-traps automaat | 208 gr/km | 8.5 l/100km | Euro 6 E | |
Renault Trafic | 2.0 liter | 170 PK (125 kW) | 6 manueel of 9-traps automaat | |||||
Toyota ProAce MAX | 2.2 l | 120 (88 kW), 140 PK (96 kW) of 180 PK (130 kW) | 6 manueel of 8-traps automaat | Euro 6 E | ||||
MAN TGE Next Level of VW Crafter | 2.0 liter | TDi | 140 PK (103 kW) | 6 manueel | Euro 6 E | |||
MAN TGE Next Level of VW Crafter | 2.0 liter | TDi | 163 PK (120 kW) | 8 traps automaat | Euro 6 E | |||
MAN TGE Next Level of VW Crafter | 2.0 liter | TDi | 177 PK (130 kW) | 8-traps automaat | Euro 6 E | |||
Iveco Daily | 2.3 l | 156 PK (116 kW) | 6 manueel of 8 traps automaat | |||||
Iveco Daily | 3.0 l | 176 PK (131 kW) | 6 manueel of 8 traps automaat | |||||
Iveco Daily | 3.0 l | 207 PK (154 kW) | 8 traps automaat | |||||
VW Transporter 7 | 2.0 liter | 110 PK (82 kW) | 6 manueel | |||||
VW Transporter 7 | 2.0 liter | 150 PK (110 kW) | 6 manueel of 8 traps automaat | |||||
VW Transporter 7 | 2.0 liter | 170 PK (125 kW) | 6 manueel of 8 traps automaat | |||||
Opel Movano | 2.184 cc (2.2 l) | 120 PK (88 kW) | 6 manueel | |||||
Opel Movano | 2.184 cc (2.2 l) | 140 PK (103 kW) | 6 manueel of 8 traps automaat | |||||
Opel Movano | 2.184 cc (2.2 l) | 180 PK (132 kW) | 6 manueel of 8 traps automaat |
model 23-24-25 | pk (kW) elektro motor | vermogen batterij kWh | autonomie (km) | koppel in Nm | min. oplaad tijd (snellader)(tot 80%) | volledige oplaad tijd (100%) | garantie accu | link naar model |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toyota ProAce MAX | 200 kW (270 PK) | Artikel Camperland | ||||||
Renault E-Master 2024 (Phase 4) | 143 PK (105 kW) | 87 | < 400 km | 300 | 30 min. voor 229 km | 4 u | Artikel Camperland | |
Fiat E-Ducato 2024 (mogelijks dezelfde data voor Toyota ProAce MAX) | 270 PK (200 kW) | 110 | 420 | 410 | 55 min. | 11u45 | Stellantis website | |
Citroen E-SpaceTourer 3.1 T | 136 PK (100 kW) | 75 | 298-382 | 260 | +/- 38-45 min | 7.5 u | E-Vanster (Pössl) | |
Fiat E-Ulysse III -3.1T | 144 pk (106 kW) | 50 of 75 | 260-330 | 260-300 | +/- 38 min | 17 u | Dethleffs Globevan | |
Nissan Townstar | 122 PK (90 kW) | 45 | 285-301 | 245 | 37-90 min | 8 jaar of 160.000 km | Combi Travel Edition | |
VW ID.Buzz PRO | 204 pk (150 kW) | 77 | 415 | 310 | 30 min | 8 u | 8 jaar of 160.000 km | ID.Buzz PRO |
VW ID.Buzz Cargo | 204 pk (150 kW) | 77 | 402-425 | 310 | 30 min | 8 u | 5 jaar | ID.Buzz Cargo |
Opel Zafira E-Live M (Crosscamp/Pössl) | 136 pk (100 kW) | 50 of 75 | 224-322 | 260 | 30-45 min | 8 jaar of 160.000 km | Zafira E-live | |
Peugeot E-Rifter | 136 pk (100 kW) | 136,50 | 268-278 | 260 | 30 min | 13 u | 2 jaar | Peugeot E-Rifter Wanderer |
Ford Transit Custom Nugget PHEV | 232 pk (170 kW) | hybride 6 manueel, 8-traps automaat of 4x4 | Vanaf eind 2024 | |||||
Mercedes EQV 250 | 136 pk (100 kW) | 60 | 213-236 | 375 | 45 m | 25 u | 24 md? | EQV 250 |
Mercedes EQV 300 | 205 PK (150 kW) | 100 | 326-363 | 362 | 45 m | 25 u | 24 md? | EQV 300 |
model 2024 | motorinhoud (cc) | Type | PK (kW) | Koppel per min in Nm | Aan drijving | CO2 uitstoot | Verbruik | Euro norm |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Renault Master 2024 (Phase 4) | diesel | 105, 130, 150 of 170 | man. 6/ 8-traps automaat | < 200 gram/km | 7.5-9 | Euro 6? | ||
Fiat Ulysse III - 3.1T | 2.0 | diesel | 144 pk (106 kW) | manueel | ||||
Fiat Ulysse III - 3.1T | 2.0 | diesel | 177 pk (130 kW) | manueel/automaat | ||||
Fiat Ducato 2024 (mogelijks dezelfde data voor Toyota ProAce MAX) | 2.184 cc (2.2 L) | Multijet3 | 120 pk (89 kw) bij 3500 t/m | 320 Nm bij 1400 tr/m | enkel manueel 6 | Euro 6D-E | ||
Fiat Ducato 2024 | 2.184 cc (2.2 L) | Multijet3 | 140 pk (104 kw) bij 3500 t/m | 350 Nm bij 1400 tr/m | manueel (6) | Euro 6D-E | ||
Fiat Ducato 2024 | 2.184 cc (2.2 L) | Multijet3 | 140 pk (104 kw) bij 3500 t/m | 380 Nm bij 1400 tr/m | automaat 8-traps | Euro 6D-E | ||
Fiat Ducato 2024 | 2.184 cc (2.2 L) | Multijet3 | 180 pk (130 kW) bij 3500 t/min | 380 Nm bij 1400 tr/m | manueel (6) | Euro 6D-E | ||
Fiat Ducato 2024 | 2.184 cc (2.2 L) | Multijet3 | 180 pk (130 kW) bij 3500 t/min | 450 Nm bij 1500 tr/m | automaat (8-traps) | Euro 6D-E | ||
Fiat Ducato S9 (2023) | 2.184 cc (2.2 L) | Multijet3 diesel | 120 pk (89 kW) bij 3500 t/min | 400 (1400 tr/m) | 6 manueel | 6D-Final | ||
Fiat Ducato S9 (2023) | 2.184 cc (2.2 l) | Multijet3 diesel | 140 pk (104 kw) bij 3500 t/m | 350 (1400 tr/m)(man) | 6 manueel of AT9 automaat | 6D-Final | ||
Fiat Ducato S9 (2023) | 2.184 cc (2.2 l) | Multijet3 diesel | 180 pk (130 kW) POWER bij 3500 tr/min | 380 (1500 tr/m)(man) - 400 (1500 tr/m)(AT9) | 6 manueel of AT9 automaat | 6D-Final | ||
Nissan Townstar Combi | 1333 cc | benzine | 130 pk (96 kW) bij 5000 tr/m | 240 (1600 tr/m) | 6 manueel | 6.7-6.9 | 152-157 | 6D-Final |
Mercedes Sprinter (dubbele wielen) | 2.0 liter | 415 CDI | 150 PK (110 kW) en 170 PK (125 kW) | 350 | 6 man. of 9-traps aut. - voorwiel | Euro VI E | ||
Mercedes Sprinter - 2 asser | 2.0 l | 417 CDI | 170PK (125 kW) | standaard 9 G-Tronic | Euro VI E | |||
Mercedes Sprinter | 419 CDI | 190 PK (140 kW) | 7 G-Tronic automaat | Euro VI E |
Op de Belgische motorhome markt worden maar een handvol (Europese) motormerken aangeboden. Er worden hoofdzakelijk motoren gebruikt van Mercedes, Fiat, Citroën, Ford, Peugeot, Renault, Iveco, MAN en VW. Enkele niche (kleinere) vrijetijdsvoertuigen zijn er met motoren van Toyota, Opel, Tesla en Nissan.
Er zijn nog 3 Fiat motoren in een 2.2 liter met 120, 140 en 180 PK maar in de praktijk zien we fabrikanten van motorhomes bijna uitsluitend nog de 140 en 180 PK versie gebruiken. Beide zijn verkrijgbaar in een manuele 6-bak of met een echte AT 9 traps automaat. De Fiat Ducato 2.2 liter zal in de toekomst ook als basis dienen in de volledige Stellantis groep (dus ook in Citroën en Peugeot) als de motor die zal voldoen aan de Euro 7 norm die normaal ingaat in 2025.
De Fiat Ducato Multijet serie 8 en 9 zijn hard veranderd tegenover de motor van 2020 door het gebruik van de AdBlue technologie. Daarna zijn de veranderingen vooral te vinden binnen in de gemoderniseerde cockpit en de toevoeging van extra hulp- en veiligheidssystemen. Ook de komst van een echte volwaardige 9-traps automaat zit in de serie 8 en 9.
Een gedetailleerde fiche over de Fiat Ducato serie 8 en 9 voor modeljaar 2023-24 kan U hier vinden: https://www.camperland.be/motoren_/motoren-fiat-ducato-8-multijet-iii-6d-final-120-140-180-pk-2023/
modeljaar 2023 (24) | motorinhoud (cc) | Type motor | PK (kW) | koppel per min in Nm (vanaf) | versnelling | CO2 uitstoot | verbruik | voor wiel aandrijving | Euro norm |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fiat Ducato S8 | 2.2 | Multijet 3 | 120 | 320 (1400 tr/m) | 6 manueel | 173 | 8 | ja | 6D-Final |
Fiat Ducato S8 | 2.2 | Multijet 3 | 140 | 350 (1400 tr/m) | 6 manueel | 186 - 215 | 7.1 - 8.2 | ja | 6D-Final |
Fiat Ducato S8 | 2.2 | Multijet 3 | 160 POWER | 380 (1500 tr/m) | 6 manueel | 178 - 206 | 6.7 - 7.8 | ja | 6D-Final |
Fiat Ducato S8 | 2.2 | Multijet 3 | 180 POWER | 400 (1500 tr/m) | 6 manueel | 178 - 206 | 6.7 - 7.8 | ja | 6D-Final |
Ford Transit | 2.0 | EcoBlue | 130 pk (96 kW) | 385 (1500 tr/m) | 6 manueel | 213 | 8.1 | ja | |
Ford Transit | 2.0 | EcoBlue | 170 PK (125 kW) | 405 (1700 tr/m) | 6 manueel of 8-traps automaat | 208 | 7.9 | ja | |
Ford Transit Custom | 1.996 cc (2.0 l) | EcoBlue | 130 PK (96 kW) | 360 (1450 tr/m) | 6 manueel | 186 | 7.1 | ja | |
Ford Transit Custom | 1.996 cc (2.0 l) | EcoBlue | 150 PK (110 kW) | 6 manueel | ja | ||||
Ford Transit Custom | 1.996 cc (2.0 l) | EcoBlue | 170 PK (125 kW) | 390 | 8-traps automaat of 4x4 | ja of 4x4 | |||
Citroen Jumper | 2.2 | BlueHDi | 140 | 340 (1750 tr/min) | 6 manueel | 219 | 8.4 | ja | |
Citroen Jumper | 2.2 | BlueHDi | 165 | 370 (2000 tr/m) | 6 manueel | 236 | 9.0 | ja | |
Renault Master | 2.3 | Energy dCi | 150 | 385 (1500 tr/m) | 6 manueel | 230 | 8.8 | ja | |
Renault Master | 2.3 | Energy dCi | 180 | 400 (1500 tr/m) | 6 manueel | 235 | 8.9 | ja | |
Renault Trafic | 2.0 | Blue dCi | 150 | 350 (1500 tr/m) | 6 manueel | 208 | 8.5 | ja | |
Renault Trafic | 2.0 | Blue dCi | 170 | 380 (1500 tr/m) | 6 manueel | 208 | 7.9 | ja | |
Iveco Daily | 3.0 | 70 C | 180 | 430 (1600 tr/m) | 6 manueel | 8.5 | |||
Iveco Daily | 3.0 | 70 C | 210 | 470 (1400 tr/m) | 6 manueel | 8.1 | |||
VW Crafter II | 1.968 cc - 2.0 l | TDI Common Rail 4 cil. | 140 pk (103 kW) bij 3500 tr/m | 340 (1600 tr/m) | 6 manueel of 8-traps automaat of 4Motion | 219-228 | 7.8-10.8 | ja, nee of 4x4 Motion | Euro 6 |
VW Crafter II | 1.968 c- 2.0 l | TDI Common Rail 4 cil. | 177 pk (130 kW) bij 3600 tr/m | 410 (1500 tr/m) | 6 manueel, 8-traps automaat of 4Motion | 227-244 | 8.0-11.1 | ja, nee of 4x4 | Euro 6 |
VW California T6 | 2.0 | TDi | 150 | 340 (1500 tr/m) | DSG7 | 206 | 7.8 | ja | |
VW Grand California 600/680 | 1.968 cc - 2.0 l | TDi common rail - 4 cil. | 177 PK (130 kW) bij 3600 tr/m | 410 (1500 tr/m) | 8 traps automaat en/of 4Motion | 296-347 | 11.3-13.2 | ja of 4Motion | 6D-Temp |
Peugeot Boxer | 2.0 | BlueHDi | 140 | 340 (1700 tr/m) | 6 manueel | 223 | 8.5 | ja | |
Peugeot Boxer | 2.0 | BlueHDi | 165 | 370 (2000 tr/m) | 6 manueel | 225 | 8.6 | ja | |
Mercedes Sprinter 315 | 1.950 cc - 2.0 l | CDI -4 cil. | 150 PK (110 kW) | 6-manueel | 204 | 8.2-11.1 | ja | 6D-Temp | |
Mercedes Sprinter 316 | 1.950 cc - 2.0 l | CDI - 4cil. | 163 PK (120 kW) | 6-manueel | 288 | 9.3-13.4 | NEE | 6D-Temp | |
Mercedes Sprinter 317 | 1.950 cc - 2.0 l | CDI - 4cil. | 170 Pk (125 kW) | 253 | 8.6-11.4 | ja | 6D-Temp | ||
Mercedes Sprinter 319 | 1.950 cc - 2.0 l | CDI - 4cil. | 190 Pk (140 kW) | 450 (1950 tr/m) | 4x4 | 196 | 7.5 | NEE, 4x4 | VI-D |
Mercedes Sprinter 415 | CDI | 150 PK (110 kW - ook in 177 PK (130 kW) | 340 (1950 tr/m) | 6 manueel (of 9G-tronic) | 240 | 9.2 | NEE | ||
Mercedes Sprinter 419 | 3.0 (2.987 cc) | CDI 6-cil. | 190 PK (140 kw) | 440 (1400 tr/m) | 7-G tronic (of 4x4) | 263 | 13.1 | NEE (of 4x4) | VI - D |
Mercedes Sprinter 519 | 3.0 (2.987 cc) | CDI 6-cil. (OM642) | 190 PK (140 kw) bij 3800 tr/m | 440 (1400 tr/m) | 7G-Tronic Plus | 280 | 10.8-14.9 | NEE (of 4x4) | Euro VI-D |
Mercedes Sprinter 515 | 1.950 cc -2.0 l | CDI - 4 cil - BlueTec | 150 PK (110 kW) | 6-manueel | Euro VI | ||||
MAN TGE | 1.968 cc - 2.0 l | 4 cil. | 177 PK (130 kW) bij 3600 tr/m | 410 (1500 tr/m) | 6 manueel of 8 traps automaat | ja, nee en 4x4 | 6D-Full |
Geen gemakkelijke vraag natuurlijk. Zijn Fiat, Citroën of Peugeot motoren van 2.2 liter, allen uit de Stellantis groep, dan niet dezelfde? Nee, toch niet. Er zijn wel degelijk verschillen. Lees ook eens de motoreninfo bij Fiat motoren 2023 serie 8 en serie 9 en de nakende Euro7 norm van 2025. De moeilijkheid bij het vergelijken van motoren is dat je geen appels met peren mag vergelijken. Zo haalt de nieuwe motor van Mercedes Sprinter 150 pk uit de 2.2 liter, Renault Master dezelfde pk’s uit een 2.3 liter. En Ford Transit haalt dan weer 130 pk uit een 2.0 liter terwijl VW met zijn California daar 150 pk kan uithalen. De basismotor voor de Euro 7 norm in de Stellantis groep zal de 2.2 liter blijven.
Vandaag voldoen motoren aan de Euro 6D Final euronorm. Voor de motoren van Fiat, Citroën of Peugeot vergelijk ik hun 2.2 liter met 140 pk. Renault gebruikt in zijn Master een 2.3 liter om daar 150 pk uit te halen. Tenslotte vergelijken we hierbij nog de 2.0 TDI motor van de VW California die daar 150 pk uithalen of het meeste uit de kleinste cilinderinhoud.
Overzicht van de 7 motoren modeljaar 2022
Koppel in Nm
Net als in de vorige jaren haalt Ford het meeste koppel en dus trekkracht en dit bij vergelijkende toerentallen maar wel uit een lichtere 2.0 liter motor. Daarmee wordt die reputatie opnieuw bevestigd. Met hetzelfde goede koppel scoort de Renault Master bij eenzelfde toerental. Ook al hebben zij de grootste motor met 2.3 liter, en is dit goede resultaat eerder vanzelfsprekender. Mercedes is gekend om zijn zwak koppel wat hier ook tot uiting komt. Zelfs met het laagste koppel moet de motor het hoogste in de toeren gaan en dus hard werken voor trekkracht te leveren.
Uitstoot CO2
Taksen zijn dezer dagen gekoppeld aan de CO2 uitstoot en wellicht zal dit in de toekomst steeds meer belang hebben zoals de toegang tot steden of tot natuurgebieden. De motor van Volkswagen heeft overduidelijk de beste uitstootnormen, kort gevolg door Ford. Mercedes scoort hierin als zwakste motor.
Verbruik per 100 km
Volkswagen heeft al jarenlang een reputatie om zuinige motoren te bouwen en dat is ook voor deze California 2.0 motor. Kortelings volgt daarop de Ford Transit eveneens met een 2.0 motor en de Fiat Ducato. Afhankelijk van uw rijstijl zou zelfs een verbruik van 7.8 liter mogelijk zijn, maar dat wil ik dan eerst nog zien. Het is dus vooral de. kleinere cilinderinhoud die hier het verschil uitmaakt in de verbruikcijfers. Met die lichtere motor bestaat wel het gevaar dat je hoger in toerental gaat, hetwelk het verbruik zal doen toenemen. Je rijstijl kan deze cijfers dus wel omgooien. Merk ook het duidelijk hoger verbruik op bij Renault en Mercedes.
Besluit
Op basis van de punten op alle drie deze criteria is dit de rangschikking van 1 tot 7 voor motoren van 2023:
*rangschikking op basis van camperland op 3 criteria: koppel, CO2 uitstoot en verbruik
Het modeljaar van de motor – het jaar dat de motor in campermodellen op de markt is gekomen
De euronorm van de motor
Naast het merk (Mercedes) ook het type van de motor bijv. Mercedes Sprinter 316
De inhoud van de motor in CC (2300 cc) met het aantal kW en omgerekende waarde in PK
Het koppel, uitgedrukt in Nm aan xx aantal toeren/minuut
Om de hoeveel kilometer heeft de motor onderhoud nodig (of groot onderhoud)
Hoeveel jaren of kilometer garantie op de motor
Hoeveel jaren garantie op doorroesten
Hoeveel gram per kilometer CO2 uitstoot
Het geschatte verbruik
Waar rolt het chassis van de band?
De PRO’s van de motor
De minpunten van de motor
Een rangschikking (TOP 10) vanaf het beste merk
Er zijn tot modeljaar 2022 4 Fiat Ducato motoren: 120, 140, 160 en 180 PK
160 Multijet3
180 Multijet3
Multijet 3 | 120 PK | 140 PK | 160 PK | 180 PK |
---|---|---|---|---|
CC (cm³) | 2184 | 2184 | 2184 | 2184 |
kW | 88 | 103 | 118 | 132 |
bij tr/min | 3500 | 3500 | 3500 | 3500 |
Koppel | 320 Nm | 350 (MT) of 380 (AT) | 380 (MT) of 400 (AT) | 380 (MT) of 450 (AT) |
bij tr/min | 1400-2500 |
MT 1400-2500 AT 1400-2250 |
MT 1500-2500 AT 1500-2250 |
MT 1500-3000 AT 1500-1750 |
Automaat | nee, 6 man. | ja, 9 | ja, 9 | ja, 9 |
Onderhoud | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. |
Variabele geometrie Turbo | ja | ja | ja | ja |
Net als bij de vorige Multijet 2 motoren hebben de automaatversies een hoger koppel dan de manuele 6-bak:
PK | Manueel | Automaat | Verschil |
---|---|---|---|
120 | 320 | / | |
140 | 350 | 380 | + 30 Nm |
160 | 380 | 400 | + 20 Nm |
180 | 380 | 450 | + 70 Nm |
Opvallend is:
Bijzonderheden kenmerken van de Ford Transit Trail
De Trail versie ziet er met zijn zwarte grille veel moderner en stoerder uit. De Trail versie van Ford maakt het geheel van de camper wel een surplus uitstraling. Voorzien van antislip Mechanisch Limited Slip Differentieel (MLSD). De MLSD draagt het motorkoppel in omstandigheden met weinig grip automatisch over naar het wiel met de meeste tractie waardoor de nieuwe Ford Atlas Pilot onverharde paden aankan, dit om onverharde wegen, grindpaden en ruwe of moeilijke oppervlakken comfortabeler aan te pakken.
Het Ford Trail chassis is ontworpen voor ruwere terreinen. Het profiteert van een differentieel met beperkte slip dat wielspin op losse oppervlakken en ruwe wegen vermindert. Zeker een aanrader voor wie graag eens wild gaat kamperen. Dankzij de herverdeling van het vermogen naar het wiel met de meeste grip helpt dit systeem om ongeacht het terrein vooruit te komen en verbetert het de stabiliteit van het voertuig. Dit kan je ook helpen als je geparkeerd staat op een terrein met een sompige ondergrond hetgeen in de herfst en winterperiode wel eens vaker voorkomt.
Dankzij onze uitzondelijke aanbiedingen geniet u van 5 jaar garantie op de ID. Buzz Cargo. Ja, met Volkswagen Bedrijfswagens is één ding zeker: vertrouwen is aan boord.
Dankzij onze uitzondelijke aanbiedingen geniet u van 5 jaar garantie op de Transporter. Ja, met Volkswagen Bedrijfswagens is één ding zeker: vertrouwen is aan boord.
Dankzij onze uitzonderlijke aanbiedingen geniet u van 5 jaar garantie op de Caddy Cargo. Ja, met Volkswagen Bedrijfswagens is één ding zeker: vertrouwen is aan boord.
Dankzij onze uitzonderlijke aanbiedingen geniet u van 5 jaar garantie op de Crafter. Ja, met Volkswagen Bedrijfswagens is één ding zeker: vertrouwen is aan boord.
Algemene garanties:
• 2 jaar waarborg zonder kilometerbeperking.
• 2 jaar garantie op alle gefactureerde herstellingen (onderdelen en werkuren) die in het officiële dealernet uitgevoerd werden.
• 3 jaar garantie op de koetswerklak.
• 12 jaar garantie tegen doorroesten door corrosie.
nog geen info beschikbaar
Aanmelden van:
Totaal aantal unieke Europese bezoekers bij Camperland op 11/11/24: 3.75 miljoen (Awstats).
Totaal aantal maal gelezen camper artikelen op 11/11/24: 20 miljoen (Pages)(Awstats).
Totaal aantal hits op 11/11/24: 460 miljoen (Awstats).
Camperland.be © eigendomsrechten 2018 - 2024 - alle rechten voorbehouden.