
Login voor toegang tot de datatabel met motoren overzicht voor modeljaar 2023
Login als CLPLUS lid om de motorendata te kunnen zien
Voor motorhomes, vans en campers worden vaak dezelfde motoren gebruikt als in de bestelauto-versie van de fabrikanten. Sommige merken hebben echter specifieke motoren voor motorhomes. Kiest u voor een Mercedes motor, dan kiest u ook voor het Mercedes chassis en de veiligheidsopties die het merk voorziet. Maar ook hierop zijn uitzonderingen. Zoals een model dat met een chassis van Al-KO kan worden geleverd, of Hymer die met zijn eigen lichtgewicht chassis de camper op de markt zet.
Geen gemakkelijke vraag natuurlijk. Zijn Fiat, Citroën of Peugeot motoren van 2.2 liter, allen uit de Stellantis groep, dan niet dezelfde? Nee, toch niet. Er zijn wel degelijk verschillen. De moeilijkheid bij het vergelijken van motoren is dat je geen appels met peren mag vergelijken. Zo haalt de nieuwe motor van Mercedes Sprinter 150 pk uit de 2.2 liter, Renault Master dezelfde pk’s uit een 2.3 liter. En Ford Transit haalt dan weer 130 pk uit een 2.0 liter terwijl VW met zijn California daar 150 pk kan uithalen. Het betreft allen viercilinder motoren met AdBlue technologie die voldoen aan de Euro 6D Final euronorm. Voor de motoren van Fiat, Citroën of Peugeot vergelijk ik hun 2.2 liter met 140 pk. Renault gebruikt in zijn Master een 2.3 liter om daar 150 pk uit te halen. Tenslotte vergelijken we hierbij nog de 2.0 TDI motor van de VW California die daar 150 pk uithalen of het meeste uit de kleinste cilinderinhoud.
Overzicht van de 7 motoren (u bent ingelogd als CLPLUS)
Koppel in Nm
Net als in de vorige jaren haalt Ford het meeste koppel en dus trekkracht en dit bij vergelijkende toerentallen maar wel uit een lichtere 2.0 liter motor. Daarmee wordt die reputatie opnieuw bevestigd. Met hetzelfde goede koppel scoort de Renault Master bij eenzelfde toerental. Ook al hebben zij de grootste motor met 2.3 liter, en is dit goede resultaat eerder vanzelfsprekender. Mercedes is gekend om zijn zwak koppel wat hier ook tot uiting komt. Zelfs met het laagste koppel moet de motor het hoogste in de toeren gaan en dus hard werken voor trekkracht te leveren.
Uitstoot CO2
Taksen zijn dezer dagen gekoppeld aan de CO2 uitstoot en wellicht zal dit in de toekomst steeds meer belang hebben zoals de toegang tot steden of tot natuurgebieden. De motor van Volkswagen heeft overduidelijk de beste uitstootnormen, kort gevolg door Ford. Mercedes scoort hierin als zwakste motor.
Verbruik per 100 km
Volkswagen heeft al jarenlang een reputatie om zuinige motoren te bouwen en dat is ook voor deze California 2.0 motor. Kortelings volgt daarop de Ford Transit eveneens met een 2.0 motor en de Fiat Ducato. Afhankelijk van uw rijstijl zou zelfs een verbruik van 7.8 liter mogelijk zijn, maar dat wil ik dan eerst nog zien. Het is dus vooral de. kleinere cilinderinhoud die hier het verschil uitmaakt in de verbruikcijfers. Met die lichtere motor bestaat wel het gevaar dat je hoger in toerental gaat, hetwelk het verbruik zal doen toenemen. Je rijstijl kan deze cijfers dus wel omgooien. Merk ook het duidelijk hoger verbruik op bij Renault en Mercedes.
Besluit
Op basis van de punten op alle drie deze criteria is dit de rangschikking van 1 tot 7:
*rangschikking op basis van camperland op 3 criteria: koppel, CO2 uitstoot en verbruik
Op de Belgische motorhome markt worden maar een handvol (Europese) motormerken aangeboden. Er worden hoofdzakelijk motoren gebruikt van Mercedes, Fiat, Citroën, Ford, Peugeot, Renault, Iveco, MAN en VW. Enkele niche (kleinere) vrijetijdsvoertuigen zijn er met motoren van Toyota en Nissan.
model 2023 | CC | Type | PK (kW) | Koppel per min in Nm | versnelling | CO2 uitstoot | verbruik |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fiat Ducato | 2.2 | Multijet 3 | 120 | 320 (1400 tr/m) | 6 manueel | 173 | 8 |
Fiat Ducato | 2.2 | Multijet 3 | 140 | 350 (1400 tr/m) | 6 manueel | 186 - 215 | 7.1 - 8.2 |
Fiat Ducato | 2.2 | Multijet 3 | 160 POWER | 380 (1500 tr/m) | 6 manueel | 178 - 206 | 6.7 - 7.8 |
Fiat Ducato | 2.2 | Multijet 3 | 180 POWER | 400 (1500 tr/m) | 6 manueel | 178 - 206 | 6.7 - 7.8 |
Ford Transit | 2.0 | EcoBlue | 130 | 385 (1500 tr/m) | 6 manueel | 213 | 8.1 |
Ford Transit | 2.0 | EcoBlue | 170 | 405 (1700 tr/m) | 6 manueel | 208 | 7.9 |
Ford Custom | 2.0 | EcoBlue | 130 | 360 (1450 tr/m) | 6 manueel | 186 | 7.1 |
Citroen Jumper | 2.2 | BlueHDi | 140 | 340 (1750 tr/min) | 6 manueel | 219 | 8.4 |
Citroen Jumper | 2.2 | BlueHDi | 165 | 370 (2000 tr/m) | 6 manueel | 236 | 9.0 |
Renault Master | 2.3 | Energy dCi | 150 | 385 (1500 tr/m) | 6 manueel | 230 | 8.8 |
Renault Master | 2.3 | Energy dCi | 180 | 400 (1500 tr/m) | 6 manueel | 235 | 8.9 |
Renault Trafic | 2.0 | Blue dCi | 150 | 350 (1500 tr/m) | 6 manueel | 208 | 8.5 |
Renault Trafic | 2.0 | Blue dCi | 170 | 380 (1500 tr/m) | 6 manueel | 208 | 7.9 |
Iveco | 3.0 | Daily 70 C | 180 | 430 (1600 tr/m) | 6 manueel | 8.5 | |
Iveco | 3.0 | Daily 70 C | 210 | 470 (1400 tr/m) | 6 manueel | 8.1 | |
VW California | 2.0 | TDi | 150 | 340 (1500 tr/m) | DSG7 | 206 | 7.8 |
VW California | 2.0 | TDi | 204 | 450 (1400 tr/m) | DSG7 | 207 | 7.9 |
VW Grand California | 2.0 | TDi | 177 | 410 (1500 tr/m) | DSG7 | 285 | 10.9 |
Peugeot Boxer | 2.0 | BlueHDi | 140 | 340 (1700 tr/m) | 6 manueel | 223 | 8.5 |
Peugeot Boxer | 2.0 | BlueHDi | 165 | 370 (2000 tr/m) | 6 manueel | 225 | 8.6 |
Mercedes Sprinter | 2.2 | voorwiel | 190 | 450 (1950 tr/m) | 6 manueel | 196 | 7.5 |
Mercedes Sprinter | 2.2 | achterwiel | 150 | 340 (1950 tr/m) | 6 manueel | 240 | 9.2 |
Marco Polo | 2.5 | D | 190 | 440 (1350 tr/m) | 9-G tronic | 207 | 7.9 |
Het modeljaar van de motor – het jaar dat de motor in campermodellen op de markt is gekomen
De euronorm van de motor
Naast het merk (Mercedes) ook het type van de motor bijv. Mercedes Sprinter 316
De inhoud van de motor in CC (2300 cc) met het aantal kW en omgerekende waarde in PK
Het koppel, uitgedrukt in Nm aan xx aantal toeren/minuut
Om de hoeveel kilometer heeft de motor onderhoud nodig (of groot onderhoud)
Hoeveel jaren of kilometer garantie op de motor
Hoeveel jaren garantie op doorroesten
Hoeveel gram per kilometer CO2 uitstoot
Het geschatte verbruik
Waar rolt het chassis van de band?
De PRO’s van de motor
De minpunten van de motor
Een rangschikking (TOP 10) vanaf het beste merk
Voor onze CLPLUS leden vergelijken we exclusief de motoren aangaande de vastgestelde parameters. We wijzen je op de verschillen, de PLUS en MINUS van de motor.
Met deze tips kan je dan zelf beter beslissen welke motor bij jou past. We houden je op de hoogte via de CLPLUS nieuwsbrief.
Er zijn nog steeds 4 motoren: 120, 140, 160 en 180 PK – voor details zie nu deze tabel:
160 Multijet3
Multijet 3 | 120 PK | 140 PK | 160 PK | 180 PK |
---|---|---|---|---|
CC (cm³) | 2184 | 2184 | 2184 | 2184 |
kW | 88 | 103 | 118 | 132 |
bij tr/min | 3500 | 3500 | 3500 | 3500 |
Koppel | 320 Nm | 350 (MT) of 380 (AT) | 380 (MT) of 400 (AT) | 380 (MT) of 450 (AT) |
bij tr/min | 1400-2500 |
MT 1400-2500 AT 1400-2250 |
MT 1500-2500 AT 1500-2250 |
MT 1500-3000 AT 1500-1750 |
Automaat | nee, 6 man. | ja, 9 | ja, 9 | ja, 9 |
Onderhoud | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. |
Variabele geometrie Turbo | ja | ja | ja | ja |
Net als bij de vorige Multijet 2 motoren hebben de automaatversies een hoger koppel dan de manuele 6-bak:
PK | Manueel | Automaat | Verschil |
---|---|---|---|
120 | 320 | / | |
140 | 350 | 380 | + 30 Nm |
160 | 380 | 400 | + 20 Nm |
180 | 380 | 450 | + 70 Nm |
Opvallend is:
Bronnen – data en schema’s 2021/2022 via https://www.fiatcamper.com/nl/product/motoren
Vermijd deze valkuilen bij de verkoop van je motorhome of camper
Door Redactie Camperland 1 maand geleden
U bent een unieke bezoeker van: 3488736
Aantal gelezen artikelen: 4049528
Camperland © Copyright 2018 - 2023 - Alle rechten voorbehouden.
Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat u hiermee akkoord gaat, maar u kunt zich desgewenst afmelden. Meer info
Wanneer we de camper willen beschermen denken we altijd aan de koude via de voorruit. Maar beschermen tegen de hitte en zonnestralen is minstens zo belangrijk!