Motoren voor VANS, motorhomes & campers: motortype, PK of kW, koppel, verbruik, euronorm, cilinderinhoud (START)

motoren voor motorhomes, campers, urbans, VANS, mini-vans

TOP GELEZEN
5/5

Nieuwere motoren in modeljaar 24-2025

September 2024 – Er zijn heel wat design en motoren veranderingen voor het modeljaar 2025. De meeste nieuwe motoren werden in de loop van 2024 gelanceerd en zullen voldoen aan de Euro 6 E normen. Die veranderingen zitten niet alleen onder de motorkap maar zijn extern ook zichtbaar met tal van nieuwe grilles – https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2025/nieuwe-grilles-radiator-front-designs-voor-modeljaar-2025-de-snuit-of-voorzijde-maken-het-verschil/

Er is de nieuwe Fiat Ducato 10 met zijn nieuwe grille, nu met 3 motoren van 120, 140 of 180 PK. Enkel die laatste twee worden vaak door camperbouwers gebruikt en zijn beschikbaar in een mnuele 6-bak of met de nieuwe 8-traps automaat. Ook de Citroen Jumper, de Opel Movano als de Peugeot Boxer (uit de Stellantis groep) zijn nu ook met een 8-traps automaat leverbaar vanaf 140 PK. Qua CO2-uitstoot en de daaraan gekoppelde verkeersbelasting) klopt Fiat de concurrentie op alle vlakken.

Tijdens de coronaperiode had het Fiat concern veel problemen met het leveren van hun Ducato. Het genereuze marktaandeel van meer dan 50% is ondertussen gezakt naar 30,3 % maar nog steeds goed voor de nummer 1. 

De Citroen Jumper, die andere motor uit de Stellantis groep, is met 17.4 % marktaandeel gezakt naar de 3é plaats. Dit ten koste van Ford die nu met 21.6% de tweede plaats heeft ingepalmd. Steeds meer camperbouwers hebben de weg naar Ford gevonden en brengen er nieuwe modellen op uit.

Dat ligt niet alleen aan het feit dat motorhome constructeurs bijna allemaal modellen op Ford Transit zijn beginnen aanbieden. Maar er is ook het extra aanbod van de Ford Tourneo en de populaire minivans op Ford Transit Custom die het marktaandeel van Ford verder hebben doen opkrikken.

Grote uitschieters in een groeiend marktaandeel zijn de Renault Traffic (minivans) met 8.9% en Peugeot met 7.2%. Steeds meer constructeurs kiezen voor een camperaanbod op Peugeot voor modeljaar 2025.

Mercedes-Benz kent een lichte verwaarloosbare daling van 0.7% en komt op de zevende plaats met een marktaandeel van 4.3 %.

De nieuwe Opel Movana kan 0.7 % van de markt bekoren.

Motoren 2025 Tabel

  • De Sprinter van Mercedes wordt vandaag nog altijd beschouwd als de “Premium” motor onder de motorhomes. Qua betrouwbaarheid is de Mercedes-Benz motor wellicht één van de beste keuzes. Kijken we echter naar de prestaties zoals het koppel, de CO2 uitstoot en het verbruik dan hinkt de Sprinter achterop. De exacte cijfers kunt u vinden in de motoren tabel van 2025.

Nieuwere diesel of benzine motoren 2025

model 2025 motorinhoud (cc) Type PK (kW) Koppel per min in Nm Aan drijving CO2 uitstoot Verbruik Euro norm
Fiat Ducato 2025 2.184 cc (2.2 L) Multijet 120 pk (88 kW) 320 Nm manueel 6 traps 173 gr/km 8 l/100 km Euro 6 E
Fiat Ducato 2025 2.184 cc (2.2 L) Multijet 140 pk (103 kW) manueel 6 traps of 8 traps automaat Euro 6 E
Fiat Ducato 2025 2.184 cc (2.2 L) Multijet 180 PK (132 kW) manueel 6 traps of 8 traps automaat Euro 6 E
Ford Transit (2024) 1.966 cc (2.0 L) EcoBlue diesel 130 pk (96 kW) 385 Nm 6 manueel 213 gr/km 8.1 l/100 km Euro 6 E
Ford Transit 1.966 cc (2.0 l) EcoBlue 165 PK (123 kW) 6 manueel of 8 traps automaat Euro 6 E
Ford Transit 1.966 cc (2.0 l) EcoBlue 170 PK (132 kW) manueel 6 traps of 8 traps automaat Euro 6 E
Ford Transit 1.966 cc (2.0 l) EcoBlue 185 PK (136 kW) 6 manueel of automaat 8 traps Euro 6 E
Ford Transit Trail 1.966 cc (2.0 l) EcoBlue 8 traps automaat Euro 6 E
Ford Transit Custom 2.0 l EcoBlue 136 PK (100 kw) manueel 6 bak Euro 6 E
Ford Transit Custom 2.0 l EcoBlue 150 PK (110 kW) manueel 6 bak of 8 traps automaat Euro 6 E
Ford Transit Custom 2.0 l EcoBlue 170 PK (125 kW) manueel 6 bak of 8 traps automaat Euro 6 E
Ford Tourneo manuele 6 bak Euro 6 E
Citroen Jumper 2.184 cc (2.2 l) BlueCdi 120 pk (88 kw) manuele 6 trap Euro 6 E
Citroen Jumper (2024) 2.184 cc (2.2 l) BlueCdi 140 pk (103 kw) 340 Nm 6 manueel of 8 traps automaat 216 gr/km 8.4 l /100 km Euro 6 E
Citroen Jumper 2.184 cc (2.2 l) BlueCdi 180 PK (132 kW) 6 manueel of 8 traps automaat Euro 6 E
Peugeot Boxer (2024) 2.184 cc (2.2 l) Blue Cdi 120 PK (88 kW) 370 Nm 6 manueel 202 gr/km 6.8 l/100 km Euro 6 E
Peugeot Boxer 2.184 cc (2.2 l) Blue Cdi 140 PK (103 kW) 6 manueel of 8 traps automaat Euro 6 E
Peugeot Boxer 2.184 cc (2.2 l) Blue Cdi 180 PK (132 kW) 6 manuele of 8 traps automaat Euro 6 E
VW California (Multivan) (2024) 1.998 cc (2.0 l) TDi diesel 150 pk (110 kW) 340 Nm 6 manueel of 7 traps automaat 206 gr/km 7.8 l/100 km Euro 6 E
VW California (Multivan) 1.998 cc (2.0 l) TDi diesel 204 pk (150 kW) automaat 7 traps
Mercedes Sprinter 2.0 liter CDI 150 PK (110 kW) 6 manueel, 9 traps automaat
Mercedes Sprinter 2.0 liter CDI 170 PK (125 kW) 6 manueel, 9 traps automaat
Mercedes Sprinter 2.0 liter CDI 190 PK (140 kW) 6 manueel, 9 traps automaat
Mercedes Sprinter (2024) 2.2 liter CDI 155 PK (114 kW) 350 Nm 6 manueel 242 gr/km 9.2 l/100 km Euro VI E
Mercedes Vito/ V-Klasse 2.0 liter 136 PK (100 kW) 6 manueel, 9 traps automaat
Mercedes Vito/ V-Klasse 2.0 liter 163 PK (120 kW) 6 manueel, 9 traps automaat
Mercedes Vito/ V-Klasse 2.0 liter 190 PK (140 kW) 6 manueel, 9 traps automaat
Renault Master 2.0 liter 130 PK (96 kW) 6 manueel
Renault Master 2.0 liter 150 PK (110 kW) 6 manueel, 9 traps automaat
Renault Master 2.0 liter 170 PK (125 kW) 6 manueel, 9 traps automaat
Renault Trafic 2.0 liter 130 PK (96 kW) 6 manueel
Renault Trafic (2024) 2.0 liter 150 PK (110 kW) 350 Nm 6 manueel of 9-traps automaat 208 gr/km 8.5 l/100km Euro 6 E
Renault Trafic 2.0 liter 170 PK (125 kW) 6 manueel of 9-traps automaat
Toyota ProAce MAX 2.2 l 120 (88 kW), 140 PK (96 kW) of 180 PK (130 kW) 6 manueel of 8-traps automaat Euro 6 E
MAN TGE Next Level of VW Crafter 2.0 liter TDi 140 PK (103 kW) 6 manueel Euro 6 E
MAN TGE Next Level of VW Crafter 2.0 liter TDi 163 PK (120 kW) 8 traps automaat Euro 6 E
MAN TGE Next Level of VW Crafter 2.0 liter TDi 177 PK (130 kW) 8-traps automaat Euro 6 E
Iveco Daily 2.3 l 156 PK (116 kW) 6 manueel of 8 traps automaat
Iveco Daily 3.0 l 176 PK (131 kW) 6 manueel of 8 traps automaat
Iveco Daily 3.0 l 207 PK (154 kW) 8 traps automaat
VW Transporter 7 2.0 liter 110 PK (82 kW) 6 manueel
VW Transporter 7 2.0 liter 150 PK (110 kW) 6 manueel of 8 traps automaat
VW Transporter 7 2.0 liter 170 PK (125 kW) 6 manueel of 8 traps automaat
Opel Movano 2.184 cc (2.2 l) 120 PK (88 kW) 6 manueel
Opel Movano 2.184 cc (2.2 l) 140 PK (103 kW) 6 manueel of 8 traps automaat
Opel Movano 2.184 cc (2.2 l) 180 PK (132 kW) 6 manueel of 8 traps automaat

Elektrische motoren (in E-campers, E-minivans, met inbouw - en opbouwmodules) - CO2 uitstoot = nul (tot de komst van Euro 7)
Plugin-hybriden (PHEV)

model 23-24-25 pk (kW) elektro motor vermogen batterij kWh autonomie (km) koppel in Nm min. oplaad tijd (snellader)(tot 80%) volledige oplaad tijd (100%) garantie accu link naar model
Toyota ProAce MAX 200 kW (270 PK) Artikel Camperland
Renault E-Master 2024 (Phase 4) 143 PK (105 kW) 87 < 400 km 300 30 min. voor 229 km 4 u Artikel Camperland
Fiat E-Ducato 2024 (mogelijks dezelfde data voor Toyota ProAce MAX) 270 PK (200 kW) 110 420 410 55 min. 11u45 Stellantis website
Citroen E-SpaceTourer 3.1 T 136 PK (100 kW) 75 298-382 260 +/- 38-45 min 7.5 u E-Vanster (Pössl)
Fiat E-Ulysse III -3.1T 144 pk (106 kW) 50 of 75 260-330 260-300 +/- 38 min 17 u Dethleffs Globevan
Nissan Townstar 122 PK (90 kW) 45 285-301 245 37-90 min 8 jaar of 160.000 km Combi Travel Edition
VW ID.Buzz PRO 204 pk (150 kW) 77 415 310 30 min 8 u 8 jaar of 160.000 km ID.Buzz PRO
VW ID.Buzz Cargo 204 pk (150 kW) 77 402-425 310 30 min 8 u 5 jaar ID.Buzz Cargo
Opel Zafira E-Live M (Crosscamp/Pössl) 136 pk (100 kW) 50 of 75 224-322 260 30-45 min 8 jaar of 160.000 km Zafira E-live
Peugeot E-Rifter 136 pk (100 kW) 136,50 268-278 260 30 min 13 u 2 jaar Peugeot E-Rifter Wanderer
Ford Transit Custom Nugget PHEV 232 pk (170 kW) hybride 6 manueel, 8-traps automaat of 4x4 Vanaf eind 2024
Mercedes EQV 250 136 pk (100 kW) 60 213-236 375 45 m 25 u 24 md? EQV 250
Mercedes EQV 300 205 PK (150 kW) 100 326-363 362 45 m 25 u 24 md? EQV 300

Nieuwere diesel of benzine motoren 2023-2024

model 2024 motorinhoud (cc) Type PK (kW) Koppel per min in Nm Aan drijving CO2 uitstoot Verbruik Euro norm
Renault Master 2024 (Phase 4) diesel 105, 130, 150 of 170 man. 6/ 8-traps automaat < 200 gram/km 7.5-9 Euro 6?
Fiat Ulysse III - 3.1T 2.0 diesel 144 pk (106 kW) manueel
Fiat Ulysse III - 3.1T 2.0 diesel 177 pk (130 kW) manueel/automaat
Fiat Ducato 2024 (mogelijks dezelfde data voor Toyota ProAce MAX) 2.184 cc (2.2 L) Multijet3 120 pk (89 kw) bij 3500 t/m 320 Nm bij 1400 tr/m enkel manueel 6 Euro 6D-E
Fiat Ducato 2024 2.184 cc (2.2 L) Multijet3 140 pk (104 kw) bij 3500 t/m 350 Nm bij 1400 tr/m manueel (6) Euro 6D-E
Fiat Ducato 2024 2.184 cc (2.2 L) Multijet3 140 pk (104 kw) bij 3500 t/m 380 Nm bij 1400 tr/m automaat 8-traps Euro 6D-E
Fiat Ducato 2024 2.184 cc (2.2 L) Multijet3 180 pk (130 kW) bij 3500 t/min 380 Nm bij 1400 tr/m manueel (6) Euro 6D-E
Fiat Ducato 2024 2.184 cc (2.2 L) Multijet3 180 pk (130 kW) bij 3500 t/min 450 Nm bij 1500 tr/m automaat (8-traps) Euro 6D-E
Fiat Ducato S9 (2023) 2.184 cc (2.2 L) Multijet3 diesel 120 pk (89 kW) bij 3500 t/min 400 (1400 tr/m) 6 manueel 6D-Final
Fiat Ducato S9 (2023) 2.184 cc (2.2 l) Multijet3 diesel 140 pk (104 kw) bij 3500 t/m 350 (1400 tr/m)(man) 6 manueel of AT9 automaat 6D-Final
Fiat Ducato S9 (2023) 2.184 cc (2.2 l) Multijet3 diesel 180 pk (130 kW) POWER bij 3500 tr/min 380 (1500 tr/m)(man) - 400 (1500 tr/m)(AT9) 6 manueel of AT9 automaat 6D-Final
Nissan Townstar Combi 1333 cc benzine 130 pk (96 kW) bij 5000 tr/m 240 (1600 tr/m) 6 manueel 6.7-6.9 152-157 6D-Final
Mercedes Sprinter (dubbele wielen) 2.0 liter 415 CDI 150 PK (110 kW) en 170 PK (125 kW) 350 6 man. of 9-traps aut. - voorwiel Euro VI E
Mercedes Sprinter - 2 asser 2.0 l 417 CDI 170PK (125 kW) standaard 9 G-Tronic Euro VI E
Mercedes Sprinter 419 CDI 190 PK (140 kW) 7 G-Tronic automaat Euro VI E

Motoren in modeljaar 2023

Op de Belgische motorhome markt worden maar een handvol (Europese) motormerken aangeboden. Er worden hoofdzakelijk motoren gebruikt van Mercedes, Fiat, Citroën, Ford, Peugeot, Renault, Iveco, MAN en VW. Enkele niche (kleinere) vrijetijdsvoertuigen zijn er met motoren van Toyota, Opel, Tesla en Nissan. 

Fiat Ducato Multijet 3 serie 8 en serie 9 met Euro 6D-Final normen voor 2023-2024

Welke motor in modeljaar 2023 heeft het sterkste koppel met een motor tussen 130 en 170 PK?

Ford Transit 130 PK 4.8
Renault Master 150 PK 4.8
Fiat Ducato 8 - 140 PK 4.7
Ford Transit 170 PK 4.5
Renault Trafic 150 PK 4.4
VW California 150 PK 4.3
Citroën Jumper/Peugeot Boxer 140 PK 3.6
Citroën Jumper/Peugeot Boxer 165 PK 3.6
Mercedes Sprinter 150 PK 3.3
Iveco Daily Hi-Matic chassis met dubbele banden @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be
Iveco Daily Hi-Matic chassis met dubbele banden @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be

Er zijn nog 3 Fiat motoren in een 2.2 liter met 120, 140 en 180 PK maar in de praktijk zien we fabrikanten van motorhomes bijna uitsluitend nog de 140 en 180 PK versie gebruiken. Beide zijn verkrijgbaar in een manuele 6-bak of met een echte AT 9 traps automaat. De Fiat Ducato 2.2 liter zal in de toekomst ook als basis dienen in de volledige Stellantis groep (dus ook in Citroën en Peugeot) als de motor die zal voldoen aan de Euro 7 norm die normaal ingaat in 2025

De Fiat Ducato Multijet serie 8 en 9 zijn hard veranderd tegenover de motor van 2020 door het gebruik van de AdBlue technologie. Daarna zijn de veranderingen vooral te vinden binnen in de gemoderniseerde cockpit en de toevoeging van extra hulp- en veiligheidssystemen. Ook de komst van een echte volwaardige 9-traps automaat zit in de serie 8 en 9.

Een gedetailleerde fiche over de Fiat Ducato serie 8 en 9 voor modeljaar 2023-24 kan U hier vinden: https://www.camperland.be/motoren_/motoren-fiat-ducato-8-multijet-iii-6d-final-120-140-180-pk-2023/

modeljaar 2023 (24) motorinhoud (cc) Type motor PK (kW) koppel per min in Nm (vanaf) versnelling CO2 uitstoot verbruik voor wiel aandrijving Euro norm
Fiat Ducato S8 2.2 Multijet 3 120 320 (1400 tr/m) 6 manueel 173 8 ja 6D-Final
Fiat Ducato S8 2.2 Multijet 3 140 350 (1400 tr/m) 6 manueel 186 - 215 7.1 - 8.2 ja 6D-Final
Fiat Ducato S8 2.2 Multijet 3 160 POWER 380 (1500 tr/m) 6 manueel 178 - 206 6.7 - 7.8 ja 6D-Final
Fiat Ducato S8 2.2 Multijet 3 180 POWER 400 (1500 tr/m) 6 manueel 178 - 206 6.7 - 7.8 ja 6D-Final
Ford Transit 2.0 EcoBlue 130 pk (96 kW) 385 (1500 tr/m) 6 manueel 213 8.1 ja
Ford Transit 2.0 EcoBlue 170 PK (125 kW) 405 (1700 tr/m) 6 manueel of 8-traps automaat 208 7.9 ja
Ford Transit Custom 1.996 cc (2.0 l) EcoBlue 130 PK (96 kW) 360 (1450 tr/m) 6 manueel 186 7.1 ja
Ford Transit Custom 1.996 cc (2.0 l) EcoBlue 150 PK (110 kW) 6 manueel ja
Ford Transit Custom 1.996 cc (2.0 l) EcoBlue 170 PK (125 kW) 390 8-traps automaat of 4x4 ja of 4x4
Citroen Jumper 2.2 BlueHDi 140 340 (1750 tr/min) 6 manueel 219 8.4 ja
Citroen Jumper 2.2 BlueHDi 165 370 (2000 tr/m) 6 manueel 236 9.0 ja
Renault Master 2.3 Energy dCi 150 385 (1500 tr/m) 6 manueel 230 8.8 ja
Renault Master 2.3 Energy dCi 180 400 (1500 tr/m) 6 manueel 235 8.9 ja
Renault Trafic 2.0 Blue dCi 150 350 (1500 tr/m) 6 manueel 208 8.5 ja
Renault Trafic 2.0 Blue dCi 170 380 (1500 tr/m) 6 manueel 208 7.9 ja
Iveco Daily 3.0 70 C 180 430 (1600 tr/m) 6 manueel 8.5
Iveco Daily 3.0 70 C 210 470 (1400 tr/m) 6 manueel 8.1
VW Crafter II 1.968 cc - 2.0 l TDI Common Rail 4 cil. 140 pk (103 kW) bij 3500 tr/m 340 (1600 tr/m) 6 manueel of 8-traps automaat of 4Motion 219-228 7.8-10.8 ja, nee of 4x4 Motion Euro 6
VW Crafter II 1.968 c- 2.0 l TDI Common Rail 4 cil. 177 pk (130 kW) bij 3600 tr/m 410 (1500 tr/m) 6 manueel, 8-traps automaat of 4Motion 227-244 8.0-11.1 ja, nee of 4x4 Euro 6
VW California T6 2.0 TDi 150 340 (1500 tr/m) DSG7 206 7.8 ja
VW Grand California 600/680 1.968 cc - 2.0 l TDi common rail - 4 cil. 177 PK (130 kW) bij 3600 tr/m 410 (1500 tr/m) 8 traps automaat en/of 4Motion 296-347 11.3-13.2 ja of 4Motion 6D-Temp
Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi 140 340 (1700 tr/m) 6 manueel 223 8.5 ja
Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi 165 370 (2000 tr/m) 6 manueel 225 8.6 ja
Mercedes Sprinter 315 1.950 cc - 2.0 l CDI -4 cil. 150 PK (110 kW) 6-manueel 204 8.2-11.1 ja 6D-Temp
Mercedes Sprinter 316 1.950 cc - 2.0 l CDI - 4cil. 163 PK (120 kW) 6-manueel 288 9.3-13.4 NEE 6D-Temp
Mercedes Sprinter 317 1.950 cc - 2.0 l CDI - 4cil. 170 Pk (125 kW) 253 8.6-11.4 ja 6D-Temp
Mercedes Sprinter 319 1.950 cc - 2.0 l CDI - 4cil. 190 Pk (140 kW) 450 (1950 tr/m) 4x4 196 7.5 NEE, 4x4 VI-D
Mercedes Sprinter 415 CDI 150 PK (110 kW - ook in 177 PK (130 kW) 340 (1950 tr/m) 6 manueel (of 9G-tronic) 240 9.2 NEE
Mercedes Sprinter 419 3.0 (2.987 cc) CDI 6-cil. 190 PK (140 kw) 440 (1400 tr/m) 7-G tronic (of 4x4) 263 13.1 NEE (of 4x4) VI - D
Mercedes Sprinter 519 3.0 (2.987 cc) CDI 6-cil. (OM642) 190 PK (140 kw) bij 3800 tr/m 440 (1400 tr/m) 7G-Tronic Plus 280 10.8-14.9 NEE (of 4x4) Euro VI-D
Mercedes Sprinter 515 1.950 cc -2.0 l CDI - 4 cil - BlueTec 150 PK (110 kW) 6-manueel Euro VI
MAN TGE 1.968 cc - 2.0 l 4 cil. 177 PK (130 kW) bij 3600 tr/m 410 (1500 tr/m) 6 manueel of 8 traps automaat ja, nee en 4x4 6D-Full

Waarom is een motor zo belangrijk bij de aankoopkeuze?

  1. de motor zal uren werken voor jou: vandaag, morgen, en de komende jaren
  2. een motor is nauw verbonden met het chassis van 3000, 3300, 3500 of meer MTM
  3. het chassis hangt nauw samen met de wielbasis, het breedtespoor en je wegligging (zwenken), alsook het rijbewijs (B of C)
  4. de motor heeft een invloed op de jaarlijkse kosten
    • verbruik (tanken)
    • onderhoudskosten garage
    • CO2 taks
    • verkeersbelasting
    • kosten verzekering
    • vignetten LEZ zones
    • ….. milieutaksen
  5. de motor + chassis bepalen hoeveel je nog extra mag trekken (aanhangwagen)
  6. de motor bepaald hoe je ermee zal kunnen rijden in de bergen of bij zware belading
  7. de keuze van de motor heeft een invloed op de restwaarde (eventuele verkoopwaarde)

Welke motor anno 2023 is het beste geschikt voor een camper van 3500 kg? 7 Motoren onder de loupe.

Geen gemakkelijke vraag natuurlijk. Zijn Fiat, Citroën of Peugeot motoren van 2.2 liter, allen uit de Stellantis groep, dan niet dezelfde? Nee, toch niet. Er zijn wel degelijk verschillen. Lees ook eens de motoreninfo bij Fiat motoren 2023 serie 8 en serie 9 en de nakende Euro7 norm van 2025. De moeilijkheid bij het vergelijken van motoren is dat je geen appels met peren mag vergelijken. Zo haalt de nieuwe motor van Mercedes Sprinter 150 pk uit de 2.2 liter, Renault Master dezelfde pk’s uit een 2.3 liter. En Ford Transit haalt dan weer 130 pk uit een 2.0 liter terwijl VW met zijn California daar 150 pk kan uithalen. De basismotor voor de Euro 7 norm in de Stellantis groep zal de 2.2 liter blijven. 

Vandaag voldoen motoren aan de Euro 6D Final euronorm. Voor de motoren van Fiat, Citroën of Peugeot vergelijk ik hun 2.2 liter met 140 pk. Renault gebruikt in zijn Master een 2.3 liter om daar 150 pk uit te halen. Tenslotte vergelijken we hierbij nog de 2.0 TDI motor van de VW California die daar 150 pk uithalen of het meeste uit de kleinste cilinderinhoud.

    • Welke motor heeft het beste koppel?
    • Welke motor is het meest milieuvriendelijk?
    • Welke motor heeft het laagste verbruik?

Overzicht van de 7 motoren modeljaar 2022

    • Fiat Ducato 2.2 liter – 140 pk
    • Citroën Jumper 2.2 liter – 140 pk
    • Peugeot Boxer 2.2 liter – 140 pk
    • Mercedes Sprinter 2.2 liter – 150 pk
    • Ford Transit 2.0 liter – 130 pk
    • Renault Master 2.3 liter – 150 pk
    • VW California 2.0 liter – 150 pk

Koppel in Nm 

    • Fiat Ducato – 350 Nm bij 1400 tr/min
    • Citroën Jumper – 340 Nm bij 1750 tr/min
    • Peugeot Boxer – 340 Nm bij 1750 tr/min
    • Mercedes Sprinter – 340 Nm bij 1950 tr/min
    • Ford Transit – 385 Nm bij 1500 tr/min
    • Renault Master – 385 Nm bij 1500 tr/min
    • VW California – 340 Nm bij 1500 tr/min

Net als in de vorige jaren haalt Ford het meeste koppel en dus trekkracht en dit bij vergelijkende toerentallen maar wel uit een lichtere 2.0 liter motor. Daarmee wordt die reputatie opnieuw bevestigd. Met hetzelfde goede koppel scoort de Renault Master bij eenzelfde toerental. Ook al hebben zij de grootste motor met 2.3 liter, en is dit goede resultaat eerder vanzelfsprekender. Mercedes is gekend om zijn zwak koppel wat hier ook tot uiting komt. Zelfs met het laagste koppel moet de motor het hoogste in de toeren gaan en dus hard werken voor trekkracht te leveren.

Uitstoot CO2

    • Fiat Ducato 215 g/km
    • Citroën Jumper 219 g/km
    • Peugeot Boxer 223 g/km
    • Mercedes Sprinter 240 g/km
    • Ford Transit 213 g/km
    • Renault Master 230 g/km
    • VW California 206 g/km

Taksen zijn dezer dagen gekoppeld aan de CO2 uitstoot en wellicht zal dit in de toekomst steeds meer belang hebben zoals de toegang tot steden of tot natuurgebieden. De motor van Volkswagen heeft overduidelijk de beste uitstootnormen, kort gevolg door Ford. Mercedes scoort hierin als zwakste motor.

Verbruik per 100 km

    • Fiat Ducato 8.2 liter
    • Citroën Jumper 8.4 liter
    • Peugeot Boxer 8.5 liter
    • Mercedes Sprinter 9.2 liter
    • Ford Transit 8.1 liter
    • Renault Master 8.8 liter
    • VW California 7.8 liter

Volkswagen heeft al jarenlang een reputatie om zuinige motoren te bouwen en dat is ook voor deze California 2.0 motor. Kortelings volgt daarop de Ford Transit eveneens met een 2.0 motor en de Fiat Ducato. Afhankelijk van uw rijstijl zou zelfs een verbruik van 7.8 liter mogelijk zijn, maar dat wil ik dan eerst nog zien. Het is dus vooral de. kleinere cilinderinhoud die hier het verschil uitmaakt in de verbruikcijfers. Met die lichtere motor bestaat wel het gevaar dat je hoger in toerental gaat, hetwelk het verbruik zal doen toenemen. Je rijstijl kan deze cijfers dus wel omgooien. Merk ook het duidelijk hoger verbruik op bij Renault en Mercedes.

Besluit 

Op basis van de punten op alle drie deze criteria is dit de rangschikking van 1 tot 7 voor motoren van 2023:

    1. VW California 2.0 liter – 150 pk en VW California 2.0 liter – 150 pk delen samen de eerste plaats
    2. Fiat Ducato 8 met de Multijet 3 motor van 140 pk volgt als derde
    3. De 4e en plaats wordt ingenomen door Citroën Jumper met 140 pk en dit 2 plaatsen voor Peugeot waaruit nogmaals blijkt dat er wel degelijk verschillen zijn binnen de Stellantis groep
    4. Op de 5e plaats volgt verrassend de Renault Master 2.3 liter met 150 pk al is het met een heel klein verschil 
    5. Peugeot Jumper 2.2 liter met 140 PK eindigt als zesde en laatste uit de Stellantis groep op basis van deze 3 vergelijkingen. Hij verbruikt meer en is minder schoon dan de Citroën en vooral Fiat. In vergelijking met Citroën is het verschil eerder minimaal te noemen maar er is een verschil.
    6. De Duitsers zullen het niet graag zien om op de laatste plaats te staan. Dit is natuurlijk geen slechte motor, integendeel Mercedes motoren staan garant voor betrouwbaarheid. Echter op deze 3 criteria scoren zij het zwakste.

Kwaliteit van 2023 motoren voor campers tot 3500 kg (10.2022)

*rangschikking op basis van camperland op 3 criteria: koppel, CO2 uitstoot en verbruik

VW California 2.0 liter - 150 pk 4.5
Fiat Ducato 8 met de Multjet 3 motor van 140 pk 4.3
Citroën Jumper met 140 pk 4.0
Renault Master 2.3 liter met 150 pk 3.8
Peugeot Jumper 2.2 liter met 140 PK 3.6
Mercedes Sprinter 2.2 liter - 150 pk 3.6
Iveco Daily 3.5
Ford Transit 2.0 liter - 130 pk 3.5

Datafiches van motoren - legende en betekenis

Het modeljaar van de motor – het jaar dat de motor in campermodellen op de markt is gekomen

De euronorm van de motor

Naast het merk (Mercedes) ook het type van de motor bijv. Mercedes Sprinter 316

De inhoud van de motor in CC (2300 cc) met het aantal kW en omgerekende waarde in PK

Het koppel, uitgedrukt in Nm aan xx aantal toeren/minuut

Om de hoeveel kilometer heeft de motor onderhoud nodig (of groot onderhoud)

Hoeveel jaren of kilometer garantie op de motor

Hoeveel jaren garantie op doorroesten

Hoeveel gram per kilometer CO2 uitstoot

Het geschatte verbruik

Waar rolt het chassis van de band?

Waarde aan motoren

De PRO’s van de motor

De minpunten van de motor

Een rangschikking (TOP 10) vanaf het beste merk

  1. Een gemiddeld cijfer van alle waarden hieronder
  2. Een waarde van 0 – 100 van de motor op het onderstaande
  • Algemene beoordeling
  • Betrouwbaarheid
  • Chassis
  • Souplesse
  • Veiligheidsopties

Fiat Ducato Multijet3 met Euro6d-Final normen tot 2022

Er zijn tot modeljaar 2022 4 Fiat Ducato motoren: 120, 140, 160 en 180 PK

Motoren van Fiat Ducato 2022 - 2.2 liter (2184 cc) - Euro 6d-final (Euro VI E) Multijet3 - 4 cilinder

120 Multijet3

  •  krachtig en milieuvriendelijk
  • de beste qua gewicht en brandstofefficiëntie
  • sleepvermogen tot 2500 kg
  • MT – alleen met 6 manuele versnelling beschikbaar

140 Multijet3

  •  de bestseller
  • met een hoog koppel
  • praktisch constant koppel tussen 1400 tot 2500 tpm
  • AT= automaat, MT=manueel

160 Multijet3

  • voor wie iets extra’s wil
  • het beste alternatief voor de 140 Multjet3
  • met een hoog koppel
  • praktisch constant tussen 1500 tot 2500 tpm
  • heeft een eigen specifieke versnellingsbak.
  • MTM tot 4400 kg voor de Ducato Maxi uitvoeringen
  • uitstekende verhouding tussen gewicht, verbruik en emissies
  • AT= automaat, MT=manueel

180 Multijet3

  • de beste en sterkste voor het hoogste rijplezier.
  • AT= automaat, MT=manueel
Multijet 3 120 PK 140 PK 160 PK 180 PK
CC (cm³) 2184 2184 2184 2184
kW 88 103 118 132
bij tr/min 3500 3500 3500 3500
Koppel 320 Nm 350 (MT) of 380 (AT) 380 (MT) of 400 (AT) 380 (MT) of 450 (AT)
bij tr/min 1400-2500 MT 1400-2500
AT 1400-2250
MT 1500-2500
AT 1500-2250
MT 1500-3000
AT 1500-1750
Automaat nee, 6 man. ja, 9 ja, 9 ja, 9
Onderhoud 48.000 km of 2 J. 48.000 km of 2 J. 48.000 km of 2 J. 48.000 km of 2 J.
Variabele geometrie Turbo ja ja ja ja

Net als bij de vorige Multijet 2 motoren hebben de automaatversies een hoger koppel dan de manuele 6-bak:

PK Manueel Automaat Verschil
120 320 /
140 350 380 + 30 Nm
160 380 400 + 20 Nm
180 380 450 + 70 Nm

Opvallend is:

    • het koppel bij 160 of 180 PK is in de manuele versie nog steeds dezelfde
    • de grootste winst (+70 Nm) kan gemaakt worden met de 180 PK met automaat, tevens het hoogste koppel bij de Fiat Ducato Multijet3 en dit bij een veel lager toerental van 1500 tot 1750 tr/minuut
    • De 140 PK pk versie haalt zijn koppel van 350 Nm bij 1400 tr/minuut -> de vorige versie Multijet 2 met 140 pk vanaf 100 tr/minuut hoger

Garantie op de motoren

Fiat Ducato
  • nieuwe motor met Euro 6 E normen
  • nieuwe automatische versnellingsbak met 8 versnellingen
  • nieuwe moderne bumper en radiateurgrille vooraan
  • nieuwe spiegels
  • motoruitvoeringen 120, 140 pk of 180 pk
  • nieuwe aerodynamische buitenspiegels
  • verbeterde rijassistentiesystemen

Garanties 2025

  • standaard 2 jaar bij een officiële Fiat garagehouder of Fiat Professional concessiehouder
  • mits regelmatig onderhoud
cockpit van de Fiat Ducato 2025 met met manuele 6 bak versnellingen
cockpit van de Fiat Ducato 2025 met met manuele 6 bak versnellingen

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Fiat VAN garagehouder of Fiat Professional concessiehouder
  • mits regelmatige onderhoud, om de 48.000 km of 2 jaar

Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be
Fiat cockpit niet in deze uitvoering voor België (09/23) in de Challenger 384 Etape Edition 2024 op Fiat @ Salon van Dusseldorf © Camperland.be
Fiat E-Ulysse

Motor garanties 2023-24

Fiat elektrische E-Ulysse standaard in wit uitvoering
Fiat elektrische E-Ulysse standaard in wit uitvoering
Fiat E-Ducato

Motor garanties 2023-24

Fiat Ducato Multjet 2 motor en model 2020
Fiat Ducato Multjet 2 motor en model 2020
Ford Transit
  • Nieuwe automatische versnellingsbak met 8 versnellingen (met draaiknop)
  • 2.0 l EcoBlue motoren 130 PK en 165 PK
  • Verbeterde remmen en schokbrekers
  • Aangepast trekgewicht naar 2000 kg
  • Nieuwe standaard uitrustingen: SYNC 12 inch systeem
  • Rijassistentie: botswaarschuwing, rijstrookassistent, automatische koplampen en ruitenwissers
Ford Transit cockpit 2025 met manuele 6-bak
Ford Transit cockpit 2025 met manuele 6-bak
Nieuwe verbeterde Ford Transit 8-traps automaat met draaiknop te bedienen en via het stuur voor een handmatige bediening
Nieuwe verbeterde Ford Transit 8-traps automaat met draaiknop te bedienen en via het stuur voor een handmatige bediening

Garanties 2025

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • 12 jaar garantie op doorroesten

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • sinds 2022 verhoogd naar 5 jaar (of max. aantal km)
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • langere garantiecontracten op de motor kunnen bij Ford Motor Company afgesloten worden, mits een meerprijs zoals het Ford Protect Service Plan.
  • Gedurende de looptijd van het onderhoudscontract zijn alle voorziene onderhoudsbeurten volgens de officiële onderhoudsschema’s gedekt, inclusief de werkuren, de vervanging van onderdelen en het bijvullen van motorolie en remvloeistof. En dit voor eerlijke vaste prijzen.
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Ford Transit cockpit van de nieuwe Benimar Yrteo 840 met niet volledig horizontale vloer (Trigano groep) (50-jarig bestaan Benimar) @ Salon van Düsseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 - foto © Camperland.be
Cockpit van de Ford Transit van de LMC Innovan 592 VAN (Erwin Hymer groep) @ Salon van Dusseldorf 08.23 – foto © Camperland.be
Ford Transit Custom

Motor garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit Custom minivan, VAN garagehouder of Ford (PRO) concessiehouder.
  • langere garantiecontracten op de motor kunnen bij Ford Motor Company afgesloten worden, mits een meerprijs zoals het Ford Protect Service Plan
  • Gedurende de looptijd van het onderhoudscontract zijn alle voorziene onderhoudsbeurten volgens de officiële onderhoudsschema’s gedekt, inclusief de werkuren, de vervanging van onderdelen en het bijvullen van motorolie en remvloeistof. En dit voor eerlijke vaste prijzen.
Ford Transit Trail

Motor garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Ford Transit garagehouder of concessiehouder
  • sinds 2022 verhoogd naar 5 jaar (of max. aantal km)
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • langere garantiecontracten op de motor kunnen bij Ford Motor Company afgesloten worden, mits een meerprijs zoals het Ford Protect Service Plan
  • Gedurende de looptijd van het onderhoudscontract zijn alle voorziene onderhoudsbeurten volgens de officiële onderhoudsschema’s gedekt, inclusief de werkuren, de vervanging van onderdelen en het bijvullen van motorolie en remvloeistof. En dit voor eerlijke vaste prijzen.

Bijzonderheden kenmerken van de Ford Transit Trail

De Trail versie ziet er met zijn zwarte grille veel moderner en stoerder uit. De Trail versie van Ford maakt het geheel van de camper wel een surplus uitstraling.  Voorzien van antislip Mechanisch Limited Slip Differentieel (MLSD). De MLSD draagt het motorkoppel in omstandigheden met weinig grip automatisch over naar het wiel met de meeste tractie waardoor de nieuwe Ford Atlas Pilot onverharde paden aankan, dit om onverharde wegen, grindpaden en ruwe of moeilijke oppervlakken comfortabeler aan te pakken.

  • de zwarte grille
  • radiatorrooster met massieve Ford-letters
  • zwarte voordeurbumper
  • metaalgrijze onderbumper
  • trailsticker op de deuren
  • versterkt chassis
  • zwartkleurige aluminium velgen 

Het Ford Trail chassis is ontworpen voor ruwere terreinen. Het profiteert van een differentieel met beperkte slip dat wielspin op losse oppervlakken en ruwe wegen vermindert. Zeker een aanrader voor wie graag eens wild gaat kamperen. Dankzij de herverdeling van het vermogen naar het wiel met de meeste grip helpt dit systeem om ongeacht het terrein vooruit te komen en verbetert het de stabiliteit van het voertuig. Dit kan je ook helpen als je geparkeerd staat op een terrein met een sompige ondergrond hetgeen in de herfst en winterperiode wel eens vaker voorkomt.

Ford E-Transit

Motor garanties 2023-24

Cockpit (cabine) Ford Transit Custom
Ford Transit E-Custom

Motor garanties 2023-24

Ford Transit E-Custom
Mercedes Sprinter

Garanties 2025

  • standaard 2 jaar bij een officiële Mercedes-Benz VAN garagehouder
  • regelmatige onderhoudsbeurten, minstens na elke 60.000 km
  • extra garantiejaren tegen extra vergoeding mits overeenkomst (online)

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Mercedes-Benz VAN garagehouder
  • regelmatige onderhoudsbeurten, minstens na elke 60.000 km
  • extra garantiejaren tegen extra vergoeding mits overeenkomst (online)
Hymer ML-T 580 4x4 op Mercedes Sprinter prachtige cockpit met bediening aan het stuur @ Salon van Düsseldorf 08.2023 - © Camperland.be
Hymer ML-T 580 4×4 op Mercedes Sprinter prachtige cockpit met bediening aan het stuur @ Salon van Düsseldorf 08.2023 – © Camperland.be
Hymer ML-T 580 4x4 op Mercedes Sprinter prachtige cockpit Mercedes uitvoering @ Salon van Düsseldorf 08.2023 - © Camperland.be
Hymer ML-T 580 4×4 op Mercedes Sprinter prachtige cockpit Mercedes uitvoering @ Salon van Düsseldorf 08.2023 – © Camperland.be
Prachtige cockpit van de 190 PK Mercedes Sprinter bij de Frankia Yucon 6.0 BD K-Peak modeljaar 2024 @ Salon van Dusseldorf 08/2023 © Camperland.be
Prachtige cockpit van de 190 PK Mercedes Sprinter bij de Frankia Yucon 6.0 BD K-Peak modeljaar 2024 @ Salon van Dusseldorf 08/2023 © Camperland.be

Mercedes Vito

Motor garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Mercedes-Benz VAN garagehouder
  • regelmatige onderhoudsbeurten
  • extra garantiejaren tegen extra vergoeding mits overeenkomst (online)

MERCEDES Vito cockpit bij Westfalia Marco Polo Activity Edition 250 D - met Mercedes Vito 190 PK motor - modeljaar 2021
MERCEDES Vito cockpit bij Westfalia Marco Polo Activity Edition 250 D – met Mercedes Vito 190 PK motor – modeljaar 2021
MERCEDES Vito cabine bij Westfalia Marco Polo Activity Edition 250 D met Mercedes Vito 190 PK motor - modeljaar 2021
MERCEDES Vito cabine bij Westfalia Marco Polo Activity Edition 250 D met Mercedes Vito 190 PK motor – modeljaar 2021
Mercedes E-Vito

Motor garanties 2023-24

Mercedes E-Vito: wanneer komt de eerste commerciële elektrische E-camper op de markt in België?
Mercedes E-Vito: wanneer komt de eerste commerciële elektrische E-camper op de markt in België?
Mercedes V-Klasse

Motoren garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Mercedes-Benz VAN garagehouder
  • regelmatige onderhoudsbeurten
  • extra garantiejaren tegen extra vergoeding mits overeenkomst (online)
Interieur met cockpit en dashboard in de nieuwe Mercedes-Benz V-Klasse Marco Polo 2023-24
Interieur met cockpit en dashboard in de nieuwe Mercedes-Benz V-Klasse Marco Polo 2024 – Interieur 2023-2024
Prachtige close-up van het dashboard in de urban/minivan versie van de Mercedes-Benz Marco Polo V-Klasse - © Mercedes-Benz Media Press 08.2023
Prachtige close-up van het dashboard in de urban/minivan versie van de Mercedes-Benz Marco Polo V-Klasse – © Mercedes-Benz Media Press 08.2023
MERCEDES Vito cabine bij Westfalia Marco Polo Activity Edition 250 D met Mercedes Vito 190 PK motor - modeljaar 2021
MERCEDES Vito cabine bij Westfalia Marco Polo Activity Edition 250 D met Mercedes Vito 190 PK motor – modeljaar 2021

 

Mercedes T-Klasse

Motor garanties 2023-24

Mercedes-Benz T-Klasse met ingebouwde camper module
  • standaard 2 jaar bij een officiële Mercedes-Benz VAN garagehouder
  • regelmatige onderhoudsbeurten
  • extra garantiejaren tegen extra vergoeding mits overeenkomst (online)
Mercedes EQV Mercedes Atego

Motor garanties 2023-24

Morelo Empire 2019 op chassis van Mercedes-Benz Atego (2018)
Morelo Empire 2019 - op chasis van Mercedes Benz Atego
Mercedes Actros

Motor garanties 2023-24

Concorde Centurion op Mercedes-Benz Actros (2021)
Citroen Jumper

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Citroen garagehouder of erkende concessiehouder
Peugeot Boxer

Garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële (Stellantis groep) Peugeot Boxer VAN garagehouder
  • 5 jaar garantie op doorroesten
  • regelmatige onderhoudsbeurten
Peugeot Boxer cockpit
Peugeot Boxer cockpit
Peugeot Boxer cockpit/cabine - impressie van Salon Van Düsseldorf 08.2023 - © Copyright Camperland.be alle rechten voorbehouden
Peugeot Boxer cockpit/cabine – impressie van Salon Van Düsseldorf 08.2023 – © Copyright Camperland.be alle rechten voorbehouden
Nisssan ?

Motor garanties 2023-24

  •  5 jaar of 160.000 km garantie bij een officiële Nissan VAN garagehouder
  • mits regelmatige onderhoudsbeurten met intervallen van 2 jaar of 30.000 km
  • 12 jaar garantie tegen corrosie
  • BRAM Technologies – 2 jaar garantie op ombouwelementen
Renault Master & Traffic

Motor garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Renault VAN garagehouder
  • 12 jaar garantie op doorroesten
  • mits regelmatige onderhoudsbeurten
  • de constructeursgarantie is naargelang van het model 2 of 3 jaar geldig
  • garantie lak – 3 jaar
  • garantie roest – 12 jaar
  • herstellingsgarantie – 1 jaar op onderdelen en werkuren
  • garantie voorruit – levenslang
Renault Master cockpit bij de Ahorn Camp Revolution camper
Renault Master cockpit bij de Ahorn Camp Revolution camper

 

Iveco Daily

Motor garanties 2025

Morelo Palace op Iveco Daily 70 C 18 cockpit
Morelo Palace op Iveco Daily 70 C 18 cockpit

Motor garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële Iveco Daily garagehouder
  • regelmatige onderhoudsbeurten
Cockpit van de Iveco Daily in de Concorde Centurion
Cockpit van de Iveco Daily in de Concorde Centurion
Iveco Daily Euro 6 2020 cockpit
Iveco Daily Euro 6 2020 cockpit
Morelo Empire 2019 - op chassis van Iveco Daily
Morelo Empire 2019 – op chassis van Iveco Daily
VW ID.BUZZ

Motor garanties - actieradius 2024

Dankzij onze uitzondelijke aanbiedingen geniet u van 5 jaar garantie op de ID. Buzz Cargo. Ja, met Volkswagen Bedrijfswagens is één ding zeker: vertrouwen is aan boord.

Prachtige cockpit met stuur en instrumentenpaneel van de VW ID.Buzz PRO (Volkswagen) @ Salon van Dusseldorf 08.2023
Prachtige cockpit met stuur en instrumentenpaneel van de VW ID.Buzz PRO (Volkswagen) @ Salon van Dusseldorf 08.2023

VW Transporter (Bulli)

Motor garanties 2025 (zie bij 2024)

Motor garanties 2024

Dankzij onze uitzondelijke aanbiedingen geniet u van 5 jaar garantie op de Transporter. Ja, met Volkswagen Bedrijfswagens is één ding zeker: vertrouwen is aan boord.

VW Caddy

Motor garanties 2024

Dankzij onze uitzonderlijke aanbiedingen geniet u van 5 jaar garantie op de Caddy Cargo. Ja, met Volkswagen Bedrijfswagens is één ding zeker: vertrouwen is aan boord.

VW Crafter

Motor garanties 2024

Dankzij onze uitzonderlijke aanbiedingen geniet u van 5 jaar garantie op de Crafter. Ja, met Volkswagen Bedrijfswagens is één ding zeker: vertrouwen is aan boord.

Algemene garanties:

• 2 jaar waarborg zonder kilometerbeperking.
• 2 jaar garantie op alle gefactureerde herstellingen (onderdelen en werkuren) die in het officiële dealernet uitgevoerd werden.
• 3 jaar garantie op de koetswerklak.
• 12 jaar garantie tegen doorroesten door corrosie.

Motor garanties 2023-24

VW Crafter cockpit 2020
VW Crafter cockpit 2020
Dethleffs Globetrail 600 DR Performance vooraanzicht met grille van de VW Crafter @ Salon van Dusseldorf 08/2023 © Camperland.be
Dethleffs Globetrail 600 DR Performance vooraanzicht met grille van de VW Crafter @ Salon van Dusseldorf 08/2023 © Camperland.be
VW Grand California

Motor garanties 2023-24

Volkswagen Grand California foto © press VW
Volkswagen Grand California foto © press VW
MAN TGE

Motor garanties 2023-24

  • standaard 2 jaar bij een officiële MAN TGE VAN garagehouder
  • regelmatige onderhoudsbeurten
Affinity M op MAN TGE modeljaar 2023 - campervan voorzijde MAN TGE
Affinity M op MAN TGE modeljaar 2023 – campervan voorzijde MAN TGE

Toyota ProAce

Motor garanties 2023-24

Cockpit (cabine) Ford Transit Custom
Opel Zafire Live

Motor garanties 2021-24

Cockpit (cabine) Ford Transit Custom
Opel Zafire E-Live

Motor garanties 2021-24

Opel Zafira E-Live elektrisch opladen

Aanverwante onderwerpen over motoren (AdBlue, CO2, brandstoffen, Euronorm,...)

Motorendata fiches A-Z op datum publicatie