
Motor gebruikt in CLPLUS 2020 modellen
2
Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen
2
Detail gegevens van Motoren Renault Master dCi 135 2.3 l – 135 pk (99 kW) – 2019/2020
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motoren Renault Master dCi 135 2.3 l – 135 pk (99 kW) – 2019/2020
Nieuwe motor in het voorjaar (02/2020) van 2020 toegepast in 2 campermodellen van Font Vendôme. Deze motor zou nog 1 liter zuiniger zijn dan de vorige Engery versie en ook de CO2 uitstoot is gedaald. De motor maakt ook gebruik van de soepele Twin Turbo technologie (zie verder) wat je prettig laat schakelen bij lage toeren.
Met 187 gram uitstoot zit de 135 dCi bij de betere onder de Renault motoren. De motor schakelt met een manuele zesbak versnelling en heeft voorwielaandrijving. Er is (nog) geen Quikshift optie voor de 135 pk serie, die is wel beschikbaar bij de 150 en 180 pk versies.
Naast de 135 PK versie heeft Renault ook nog een R. Master dCi Energy 130 versie, met slechts 5 PK minder hebt je wel 30 Nm minder koppel. Kies hier zeker altijd voor de 135 PK. Vergelijk je deze diesel met de elektrische Chineese Maxus van 135 pk dan komt de Maxus met 135 PK elektro motor er met een koppel van 310 Nm maar zwak uit. De Ford Transit Custom doet het met zijn kleinere 2.0 liter dan wel erg goed in vergelijking met deze Master 135 PK met een koppel van +20 Nm bij hetzelfde 1500 toeren/minuut.
Bij campermodellen op basis van Renault Trafic kan je genieten van 12 jaar garantie op roest (bijvoorbeeld bij Adria campers), bij de Renault Master hebt je echter maar 6 jaar garantie … toch een nadeel.
Data fiche Motoren Renault Master dCi 135 2.3 l – 135 pk (99 kW) – 2019/2020
Merk
Renault
Type
Master dCi 135
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
2298 cc - 4 cilinder
kW - PK
99 kW (135 pK)
PK bij tr/min
Aandrijving
voorwielaandrijving
Euronorm*
Euro 6 d-temp
Versnellingen
6 manueel of QuickShift automaat
Verbruik*
8,1 l/100 km
CO2 uitstoot NEDC*
187
CO2 uitstoot WLTP*
Koppel*
360 Nm
Koppel bij toeren
1500 tr/min
Topsnelheid*
Brandstof tank
80 liter
AdBlue tank
22 liter
Andere
Twin Turbo & AdBlue adjectief
Login om verder te gaan met algemene beschrijving
Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met algemene beschrijving.
Algemene beschrijving van de motor bij dit merk
Renault Master dCi 2.3 l – 130 135 149 180 – 2020 (2)
In het voorjaar van 2020 komt Renault Master met nog nieuwere 2,3 liter diesel motoren, met een nog lager verbruik. Een volledig nieuw model is het niet, wel zijn er verbeteringen aangebracht , vnl. ook op rijhulpsystemen. Het dashbord daarentegen werd volledig onder handen genomen. De Franse camperbouwer Font Vendôme past de 135 PK motor toe in 2 nieuwe modellen van de Font Vendôme Master Van (voorjaar 2020).
Er werden enkele kleine vernieuwingen aangebracht:
- nieuw en groter rooster
- nieuwe ontworpen C-vormige LED-dagrijverlichting
- een meer verticale en massieve snuit
- vlakker liggende motorkap
- nieuw dashboard met meer overzicht en meer opbergvakken en een 5 inch display
- chromen elementen
- verbeterde connectiviteit
- nieuwe 135 pk 2.3 dCi-motorblok
- metalen grijze carrosserie
- 16-inch lichtmetalen wielen
- mistlichten
- airconditioning in de cabine
- radio met stuurbediening
- airbag bestuurder en passagier
- ABS, elektronische remkrachtverdeling en noodremhulp
- ESP met Extended Grip (verbeterde tractie)
- cruise control
- ruitenwissers met regensensor
- draadloze telefoonlader
- smartphone-koppeling via Android Auto en Apple CarPlay
- zijwindassistent
- achteruitrijcamera
- noodremsysteem
- dodehoeksensor
Motoren
Standaard manuele 6 versnellingsbak. Een beetje logisch, hoe meer PK hoe meer koppel de motoren hebben. Alleen de 135, 150 en 180 pk motoren hebben een kleiner verbruik dan de 130 pk motor waaruit eventueel kan afgeleid worden dat de 130 pk versie hard moet werken in hogere toeren. Dito geldt voor de CO2 uitstoot.
Renault Master dCi 130 PK – heeft een koppel van 330 Nm bij 1500 toeren.
Renault Master dCi 135 PK – heeft een goed koppel van 360 Nm bij 1500 toeren. Alleen Fiat haalt uit de kleinere 120 PK motor hetzelfde koppel bij 1400/tr/min.
Renault Master dCi 149 PK – heeft een koppel van 385 Nm bij 1500 toeren.
Renault Master dCi 180 PK – heeft een sterk koppel van 400 Nm bij 1500 toeren, gelijk als de Fiat 2,3 liter van 160 pk, maar toch 50 Nm minder dan de dezelfde motor van Fiat met 180 PK.
Deze motoren hebben een uitstoot van 197 tot 233 gram, wat wel gemiddeld een hogere uitstoot is dan bij concurrenten, dito het verbruik ligt gemiddeld 1 liter hoger.
Quikshifter – Q
Renault heeft zijn eigen Quickshift, die staat voor een gerobotiseerde versnellingsbak, die net als bij andere merken, een tijd last had van kinderziekten. Een quickshifter is een techniek die het mogelijk maakt om een versnelling omhoog of omlaag te schakelen, zonder het gebruik van de koppeling en zonder het hoeven dichtdraaien van het gas. Bij motorrijders is dit al langer bekend en gebruikt. Bij Renault kun je zulke systemen herkennen aan de afkorting Q.
Voor meer info zie https://motocamel.nl/kennisbank/quickshifter/
Foto v/h dashbord – https://nl.renault.be/bedrijfsvoertuigen/master.html
Pro motor
- prijs-kwaliteit
- nog lager verbruik en schonere motor
- voorwielaandrijving
- ESP met Extended Grip (verbeterde tractie) waardoor ook starthulp op hellingen
Contra motor
- betrouwbaarheid is af te wachten
- hoger verbruik dan vergelijkbare motoren bij de concurrentie
- hogere CO2 uitstoot dan vergelijkbare motoren bij de concurrentie
- lagere restwaarde
- TwinTurbo motor
- 6 jaar roestgarantie ipv 12 jaar bij Trafic
Productieland
Frankrijk
Garanties motor
Onderhoudsbeurt
De onderhoudsintervallen verschillen per type Renault Master en de aantal kilometer die u jaarlijks aflegt. De onderhoudsbeurt wordt aangegeven met een lampje op het dashboard.
Garanties op doorroesten
12 jaar garantie op doorroesten zonder kilometerbeperking, Master modellen maar 6 jaar
Website motorenfabrikant
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.