Motoren Peugeot Boxer BlueHDI (DW12) – 165 pk (121 kW)

Algemene beoordeling 3.5
Betrouwbaarheid 3.5
Chassis 3.0
Souplesse (koppel) 3.0
Verbruik 3.5
CO2 uitstoot 4.3
Veiligheidsopties 3.5
Reputatie 3.5

69

Score (2020)

Motor gebruikt in CLPLUS 2020 modellen

22

Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen

8

Detail gegevens van Motoren Peugeot Boxer BlueHDI (DW12) – 165 pk (121 kW)

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Detail omschrijving bij Motoren Peugeot Boxer BlueHDI (DW12) – 165 pk (121 kW)

PEUGEOT boxer cabine met draaistoelen en armsteunen in de buscamper van Tourne Mobil 435 Black Edition met Peugeot Boxer 165 PK motor - modeljaar 2021

De Peugeot Boxer BlueHDI (DW12) met 165 pk (121 kW) is een sterke 4 cilinder motor voor het zwaardere werk of voor betere rijprestaties bij de motoren van Peugeot. Voor meer vermogen i/d bergen of indien je een aanhanger wil meenemen (aanhanger met bromfiets). De motor is nog niet veel te vinden onder de campermodellen. Toch zijn er enkele merken die met modellen komen waar deze motor tot de standaard basisversie behoort zoals de buscampermodellen van Globe-Traveller. Weinberg en Bravi Mobil heeft 1 model met deze standaard motor.

In vergelijking met de motoren met 165 PK van andere merken heeft de Peugeot een laag koppel (minder kracht), maar wel een betere lage CO2 uitstoot. Deze motor is geheel identiek aan de Citroën Jumper BlueHDI (2020) met 165 pk. In de praktijk zal je echter het Citroën concept (motor en chassis) vaker in campermodellen terugvinden. Alle modellen met deze motor zijn beperkt tot een MTM van 3500 kg.

Dit is de meest krachtige motor uit het Peugeot gamma voor kampeerwagens in de serie Boxer. Voor meer vermogen moet je bij andere merken ten rade gaan, zoals de 170 pk motor van Ford, of de 180 PK sterke motor van Fiat en Iveco of zelfs de 190 PK sterke Mercedes Sprinter. Vergelijkbare motoren zijn, naast de identieke Citroën Jumper, ook de Mercedes Sprinter 316 en 516 CDI met 163 pk en de Fiat Multijet II met 160 pk. Daarnaast is er nog de Marco Polo met de 220D Sprinter motor met 163 pk.

Peugeot behoort tot de PSA groep. Net dezelfde motoren worden ook gebruikt in campermodellen met de Citroën Jumper (met 120, 140 en 165 pk).

 

Data fiche Motoren Peugeot Boxer BlueHDI (DW12) – 165 pk (121 kW)

Merk

Peugeot

Type

Boxer BlueHDI (DW12)

Brandstof

Diesel

Cilinderinhoud

2179 cc - 4 cilinder

kW - PK

121 kW (165 pK)

PK bij tr/min

Aandrijving

voorwielaandrijving

Euronorm*

Euro 6

Versnellingen

6 manueel

Verbruik*

8,7 l/100 km

CO2 uitstoot NEDC*

164 gr/km

CO2 uitstoot WLTP*

Koppel*

370 Nm

Koppel bij toeren

2000 tr/min

Topsnelheid*

Brandstof tank

90 liter

AdBlue tank

15 liter

Andere

Turbodiesel & AdBlue adjectief

Login om verder te gaan met algemene beschrijving

Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met algemene beschrijving.

Algemene beschrijving van de motor bij dit merk

Peugeot Boxer BlueHdi (DW12) 2.2 l – 120 140 165 – 2020

Peugeot heeft zijn motoren voor bedrijfswagens een update gegeven zodat ze voldoen aan de Euro 6 normen. Nieuwe campers met Peugeot Boxer motoren kwamen nog in mindere mate voor behalve bij campermodellen van o.a Bravia Mobil, Globe-Traveller, Hanroad,  Knaus, VanTourer, StyleVan en Weinsberg. Dit zijn zowel buscamper als semi-integraal modellen. Voor modeljaar 2020 zien we de motor meer en meer toegepast worden bij fabrikanten die aan ombouw doen.

Deze motor is dezelfde 2,2 Euro 6 liter motor als bij Citroen Jumper modellen met ook respectievelijk 120, 140 of 165 pk. De motor kreeg een nieuw inlaatspruitstuk, een nieuwe oliepomp en turbo goed voor minder CO2-uitstoot. Het zijn Euro-6 motoren met AdBlue technologie. Vergeleken met andere merken zoals Mercedes en Fiat heeft de motor een eerder laag koppel.

Peugeot heeft de distributieriem vervangen door een ketting waardoor deze geen onderhoud meer vergt. Jammer genoeg geeft het merk maar 5 jaar garantie op doorroesten.

De oude motoren van Peugeot stonden bekend om hun duidelijk hoorbaar typerend gedreun. Deze nieuwere motoren zijn een stuk stiller geworden vooral in de hogere toeren.

    • 2.2 BlueHdi met 120 pk – 310 Nm
    • 2.2 BlueHdi met 140 pk – 340 Nm
    • 2.2 BlueHdi met 165 pk – 370 Nm
    • Elektrische versie in de pijplijn met een radius van 225-270 km

PSA groep

Peugeot behoort tot de overkoepelende PSA groep – deze motor vind je identiek terug in campermodellen met de Citroën Boxer motor. Samen zijn ze voor modeljaar 2020 goed voor een aanbod van 9% en komen daarbij na Fiat op de 2é plaats, gevolgd door Mercedes, van de aangeboden chassis- en motoren kampeerautomodellen.

U kunt het motortype bij Citroen en Peugeot makkelijk herkennen aan de motorcode van 3 letters in het chassisnummer. U vindt dit chassisnummer onderop de voorruit.

Adblue – over het verbruik van Adblue is nog niet veel bekend.

Op het moment dat het rijbereik onder de 2400 km komt krijg je een melding op het instrumentenpaneel UREA samen met een geluidsignaal en dit elke 300 Km. Vanaf minder dan 600 Km rijbereik verschijnt ook de melding SERVICE, samen met de eerdere meldingen én de resterende rijafstand. Om deze meldingen te laten verdwijnen moet de tank worden bijgevuld met tenminste 3.8 liter AdBlue.

Veiligheidsopties

  • Pack Comfortstoelen
  • Lane Departure Warning System (rijstrookverandering)
  • Distance Alert
  • Active Safety Brake
  • verkeersbordherkenning
  • dode hoek assistent
  • veiligheid voor achteruit te manoeuvreren met aanhangwagen

Cockpit

Binnenin is niet veel veranderd tegenover de vorige versie behalve de vernieuwde binnenbekleding. In de cabinedeuren is een houder bijgekomen waarin een 1,5 liter fles past.

 


FCA Group

FCA Italy en Groupe PSA hebben een overeenkomst getekend die voorziet in de uitbreiding van 2023 van hun samenwerking bij de productie van lichte bedrijfsvoertuigen, die met succes wordt voortgezet door 40 jaar. De overeenkomst voorziet onder andere in de voortzetting van de productie van de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper-modellen en de introductie van andere versies.

Om aan de verwachte groei van de vraag door FCA en Groupe PSA te voldoen, besloten de twee partners om de productiecapaciteit van de Sevel-fabriek te verhogen vanaf 2019, met een mogelijke toename van diensten.

De Sevel-fabriek, ingehuldigd in de 1981 in Val di Sangro (Atessa), heeft een uitbreiding van meer dan 1 miljoen en 200 duizend vierkante meter en ongeveer 6.200-werknemers. Het is de grootste fabriek voor de productie van lichte bedrijfsvoertuigen in Europa, met de mogelijkheid om voertuigen te produceren in een breed scala van verschillende configuraties. Sevel is ook een van de meest geavanceerde faciliteiten ter wereld op het gebied van specialisatie, organisatie en werkprestaties.

Peugeot Boxer cockpit
Peugeot Boxer cockpit

Pro motor

    • zeer schone Euro 6 motor met lagere uitstoot en lager verbruik
    • AdBlue technologie
    • PSA groep met 13.000 servicepunten in Europa
    • distributieketting zonder onderhoud

Contra motor

    • betrouwbaarheid is af te wachten
    • slechts 5 jaar garantie op doorroesten
    • lagere restwaarde
    • Partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €)
    • DW motoren schijnen lichtjes olie te verbruiken

Productieland

Italïe in de fabrieken van Sevel in Val di Sangro (Atessa) behorende tot de Fiat Chrysler groep, opgericht in 1978. Sevel = Società Europea Veicoli Leggeri

Garanties motor

Motorgarantie en lakgarantie twee jaar.

Onderhoudsbeurt

onderhoudsinterval 40.000 km of 2 jaar

Garanties op doorroesten

Op doorroesten van BINNENUIT 5 jaar

Website motorenfabrikant

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.

Een reactie achterlaten