76
Score (2020)
Motor gebruikt in CLPLUS 2020 modellen
x
Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen
x
Detail gegevens van Motoren Volkswagen Crafter TDI 2.0 l – 177 PK (130 kW) – 2020/2021
Log in en met een CLPLUS status om ALLE detaildata te zien voor deze motor:
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motoren Volkswagen Crafter TDI 2.0 l – 177 PK (130 kW) – 2020/2021
Volkswagen is in het camperlandschap vooral gekend om zijn buscampermodellen op basis van de VW Transporter zoals de California. Sinds 2020 heeft VW er 2 grotere modellen aan toegevoegd op basis van de VW Crafter met een 2.0 liter motor met 177 PK (130 kW). Die wordt gebruikt in de Grand California 600 en 680 van respectievelijk 6 en 6.8 meter. Het model staat op een chassis van 3500 kg en in deze combinatie met het VW Crafter onderstel blijft het laadvermogen steeds boven de 400 kg. Met deze 177 PK kan je kiezen tussen voorwiel of achterwielaandrijving of een 4×4 versie.
VW motoren hebben een goede reputatie vooral op vlak van zuinigheid maar ook in kwaliteit. Met langere onderhouds intervalllen probeert VW de kosten voor de gebruiker laag te houden. Deze 177 PK VW Crafter motor is in feite identiek aan de MAN TGE 2,0 TDI motor van 177 PK die terug te vinden is in modellen van de camperfabrikant Knaus.
Je kan de VW Crafter vergelijken met de Ford Transit 2.0 liter EcoBlue motor. Ford haalt uit zijn 2 liter er echter 7 PK’s minder (170 PK) uit dan VW en MAN. De manuele 6 traps van Ford haalt een koppel van 390 Nm bij 1750 toeren terwijl de VW duidelijk sterker is met een koppel van 410 Nm bij een koppel vanaf 1.500 toeren/minuut, of 20 Nm meer wat het ook dank aan de zeven extra pk’s. De Ford motor is dan weer nog zuiniger dan de Crafter en heeft ook een lagere CO2 uitstoot.
Data fiche Motoren Volkswagen Crafter TDI 2.0 l – 177 PK (130 kW) – 2020/2021
Merk
VW - Volkswagen
Type
Crafter
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
2.0 TDI - cc (cm³)
kW - PK
130 kW (177 PK)
PK bij tr/min
3600
Aandrijving
voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, 4x4 aandrijving
Euronorm*
Euro 6
Versnellingen
6 manueel, 8 traps automaat
Verbruik*
9,2 l/100 km
CO2 uitstoot NEDC*
219 gr/km
CO2 uitstoot WLTP*
Koppel*
410 Nm
Koppel bij toeren
1500 tr/min
Topsnelheid*
Brandstof tank
75 liter
AdBlue tank
18 liter
Algemene beschrijving van de motor bij dit merk
VW Crafter TDI 2.0 l - 177 PK - 2020
De Volkswagen Crafter haalt uit de 2.0 liter motor 103, 123, 140 , 177 en 180 pk. De motoren worden beschouwd als VW motoren, betrouwbaar maar ze lopen minder km dan de Mercedes motoren. Standaard met een manuele 6 versnellingsbak. De 8-traps automatische transmissie is de enige in zijn segment die kan worden gecombineerd met drie verschillende aandrijflijnen. De transmissie is afgestemd op de specifieke rijeigenschappen van de Crafter, wat het rijcomfort en het brandstofverbruik ten goede komt. Vierwielaandrijving is mogelijk bij de 177 en 180 pk versie.
Deze 2.0 motor van 1968 cc is identiek aan de MAN TGE motor maar worden wel in verschillende campermodellen gebruikt. In totaal zijn er 4 verschillende PK’s in deze 2.0 liter TDi motor in het Crafter aanbod:
-75 kW met 300 Nm = voorwielaandrijving
-90 kW met 300 Nm = achterwielaandrijving
-103 kW met 340 Nm = voorwiel, achterwiel en 4×4 aandrijving
-130 kW met 410 Nm = voorwiel, achterwiel en 4×4 aandrijving
Het is deze laatste die vooral in de motorhome wereld gebruikt wordt.
- Front assist noodremassistent dat het verkeer om u heen
in de gaten houdt, met City Emergency Braking System - Adaptive Cruise Control
- Elektromechanische stuurbekrachtiging voor extra nauwkeurig sturen
- op sensoren gebaseerde zijflankbescherming
- Lane assist rijstrookbewaking
- achteruitrijassistent
- Rear traffic aler
- aanhangwagenassistent Trailer Assist
- Park assist parkeerassistent Park Assist
- LED-koplampen
- AGR-gecertificeerde ergo comfort geveerde stoelen
- opbergvakken en een groot aantal verschillende poorten en aansluitingen
- nieuwe LED-interieurverlichting in de cabine
- verwarmd multifunctioneel lederen stuurwiel
- 230 V-aansluiting
- voorwielaandrijving met manuele 6 bak of met een 8-traps automaat voor alle aandrijfvarianten: voor-, achter- en 4MOTION vierwielaandrijving
- Front assist noodremassistent dat het verkeer om u heen
De zitplaatsen voor de bestuurder en de passagiers in de nieuwe Crafter bieden bijzonder veel comfort. Ten opzichte van de basisstoel met rugleuningen lengteverstelling beschikt de comfortstoel tevens over hoogteverstelling, een verstelbare stoelzitting, een armsteun (aan de binnenzijde) en een 2-voudig verstelbare lendensteun. De comfortstoel ‘Plus’ voegt daar een tweede armsteun en een 4-voudig elektrisch verstelbare lendensteun aan toe. De ergoComfort geveerde stoel en de ergoActive geveerde stoel met stoelverwarming en massagefunctie maken het stoelenaanbod compleet.
De beschikbare hetelucht standkachel met koelvloeistof voorverwarmer. De extra verwarming op brandstof met tijdschakelklok verwarmt de instromende lucht direct en warmt de laad- of passagiersruimte heel snel op via de luchtroosters.
Er zijn drie verschillende uitrustingsniveau’s:
- Trendline
- Comfortline
- Highline
Volkswagen gaat prat op de ErgoComfort hydraulisch geveerde stoel voor de bestuurder:
1 Geveerde stoel met gewichtsinstelling
2 In lengte verstelbaar
3 In hoogte verstelbaar
4 In diepte verstelbaar
5 Zitkantelverstelling
6 Verstelbare rugleuning
7 Elektrische in 4 richtingen verstelbare lendensteunen
8 Verstelbare hoofdsteun
9 Verstelbare armsteunen
Pro motor
- betrouwbaarheid
- Euro 6 motor met lage uitstoot
- dieselmotoren met AdBlue
- 4×4 mogelijk
- zuinig met lage verbruikcijfers
- hoge restwaarde
- lage onderhoudskosten door lange onderhoudsintervalen
- Mobiele online services Car-Net
- DSG 8 traps automaat is sterk verbeterd
- temperatuurbestendige motoronderdelen
Contra motor
- duurder dan de concurrentie
- maakt minder km dan Mercedes motoren
- weinig toegepast in de motorhome wereld
Productieland
Gebouwd in de 220 ha Poolse fabrieken van Września (Białężyce) met 3000 werknemers met productie van 100.000 auto’s per jaar
Garanties motor
24 maanden garantie, uit te breiden tot 48 maanden via formules
Onderhoudsbeurt
48.000 km of 2 jaar
Garanties op doorroesten
Website motorenfabrikant
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.