68
Score (2020)
Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen
27
Detail gegevens van Motoren Renault Trafic dCi 1.6 – 2.0 l – 120 – 125 -145 – 170 PK – 2020/21
Log in met een CLPLUS status om meer ALLE detaildata te zien voor deze motor:
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motoren Renault Trafic dCi 1.6 – 2.0 l – 120 – 125 -145 – 170 PK – 2020/21
De kleinere Renault Trafic motoren en zijn bijhorende chassis worden in de camperwereld vooral gebruikt door de ombouwers die de Trafic gebruiken als basis voor vrijetijdsvoertuigen onder de 3000 kg. Het zijn een soort van min-vans die je zowel in hoogte als lengte meestal nog in de garage kan plaatsen. Als dCi motor wordt meestal de 2.0 liter gekozen (1996 cc) waaruit Renault 120, 145 en 170 PK haalt. Adria en Font-Vendome gebruiken ook de kleinere 1,6 liter motor waaruit ze 120 en 125 PK halen.
Trafic dCi – 1,6 liter – 1598 cc met 120 en 125 PK
Deze kleinste motor vinden we terug in 6 modellen. Adria gebruikt hem voor de Active Base en Font-Vendome in de Autocamp Escapade. Allen blijven ze 4,99 meter onder de 5 meter.
Trafic dCi – 2.0 liter – 1998 cc met 120 en 170 PK
Renault haalt uit zijn 2 liter zowel een 120, 145 als 170 pk motor. Zijn 120 PK motor komt het meest voor in de modellen zoals bij:
- Bavaria MiniCamp
- Hanroad Trek modellen
- Pilote CamperVan
- StyleVan Origin modellen
De 145 PK twee liter motor vinden we alleen bij modellen van Elios in de Vario Camp en Font-Vendome in de Autocamp Escapade serie.
De 170 PK versie vinden we terug in modellen waar ook een 120 PK versie van bestaat als een soort motor upgrade voor meer en betere rijprestaties: Active Base en Font-Vendome in de Autocamp Escapade.
Alhoewel Renault het moeilijk heeft op de campermarkt om menigeen consument te overtuigen kan je met Renault toch je voordeel doen met bijv. zijn 12 jaar garantie op doorroesten.
Data fiche Motoren Renault Trafic dCi 1.6 – 2.0 l – 120 – 125 -145 – 170 PK – 2020/21
Merk
Renault
Type
Trafic dCi
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
1998 cc (cm³)
kW - PK
88 kw (120 PK)
PK bij tr/min
Aandrijving
voorwielaandrijving
Euronorm*
Euro 6
Versnellingen
6 manueel of 6 traps automaat
Verbruik*
CO2 uitstoot NEDC*
190 gr/km
CO2 uitstoot WLTP*
Koppel*
320 Nm
Koppel bij toeren
1500 tr/min
Topsnelheid*
Brandstof tank
AdBlue tank
Andere
Turbodiesel & AdBlue & Twin Technolgie
Algemene beschrijving van de motor bij dit merk
Renault Trafic dCi 2.0 l - 2020
De nieuwe motorhome modellen (eigenlijk vrijetijdsvoertuigen) met Renault Trafic 2.0 l dCi motoren zijn er in o.a. 120, 145, 170 en 175 pk met 320 Nm bij de 145 pk en 350 Nm voor de 175 pk versie bij 1500 toeren/min. met een manuele of automatische (optie) EDC 6 automatische versnellingsbak. Deze motoren worden toegepast in kleinere campermodellen met een MTM van onder de 3100 kg. Voor de grotere campers (3500 kg) worden de motor en het chassis gekozen van de Renault Master.
Deze dieselmotor van de 5é generatie bieden nog meer vermogen (+ 25 pk) en een hoger koppel (+ 40 Nm) dat ook langer beschikbaar is en dus voor een comfortabeler rijgedrag zorgt.
Het zwaarste chassis dat kan gekozen worden gaat tot maximaal 3070 kg, beginnende vanaf een MTM van 2835 kg (voor mini-vans) en is dus niet geschikt voor de doorsnee camperaar die de 3.5 ton versies gewend is, zowel als buscamper als semi- en integraal model.
Daarnaast is er nog een serie 1.6 l dCi (1.598 cc) motoren die vooral gebruikt worden bij vrijetijdsvoertuigen tot 3000 kg. Hier vinden we motoren met 90, 120 en 125 pk met een koppel van 260 Nm bij 1500 toeren/min.
EDC automaat (Efficient Dual Clutch)
Naast de standaard versies met 6 manuele versnellingen is er ook een 6-traps automaat verkrijgbaar met een dubbele EDC-koppeling: hoogwaardige zes-trapsautomaat met een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot en een goed acceleratievermogen. Schakelen gaat automatisch dankzij de ingebouwde calculator die de ideale versnelling selecteert. Om het rendement en het brandstofverbruik te optimaliseren gebruikt men een met ‘droge’ dubbele koppeling.
Twin turbo
Deze motoren beschikken over de zgn. Twin-Technolgie en SCR-technologie (zet vervuilende uitstoot van dieselmotoren en NOx-stikstofoxiden om in onschadelijke gassen). Er is een AdBlue tank van 20 liter. Vernieuwd ontwerp met strakke lijnen, een radiatorrooster in chroom, full LED-koplampen, mistkoplampen met dubbele werking, een kenmerkende lichtsignatuur, edm.
Nieuw zijn parkeersensoren aan zowel voor- als achterzijde, een achteruitrijcamera en een Trailer Swing Assist. Zoals bijna bij alle merken hier ook Stop & Start-technologie om brandstof te besparen. Met het instellen van de Eco-modus kan je nog extra besparen en via de R-LINK krijg je tips om je rijstijl te verbeteren.
Extended Grip – antislipsysteem
Wanneer de wielen gaan slippen, identificeert het systeem onmiddellijk dat er zeer weinig grip is. In tegenstelling tot een klassiek antislipsysteem beslist het dan niet om het motorvermogen te verminderen. Het laat daarentegen de wielen slippen om sneeuw, modder of zand te evacueren om zo grip terug te winnen en langzaam sneller te kunnen rijden. Je blijft de controle behouden over het motorvermogen door met het gaspedaal te spelen.
Pro motor
- prijs-kwaliteit
- 12 jaar garantie op doorroesten
- Brandstoftank 80 liter, AdBlue tank 20 liter.
- vlotte TwinTurbo motor, souplesse in lage toeren
- voor- of achterwielaandrijving
- eventuele 6 traps zuinige EDC automaat
- Extended Grip functie
Contra motor
- betrouwbaarheid is af te wachten
- lagere restwaarde
- maximum tot 3075 kg chassis, niet geschikt voor de doorsnee van of motorhome
Productieland
De Groupe Renault omvat 5 bedrijven. De Master wordt geproduceerd in Batilly (FR).
Garanties motor
Onderhoudsbeurt
De onderhoudsintervallen verschillen per type Renault en de aantal kilometer die u jaarlijks aflegt. De onderhoudsbeurt wordt aangegeven met een lampje op het dashboard.
Garanties op doorroesten
Voor Trafic modellen 12 jaar garantie op doorroesten
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.