Motoren Renault Master dCi – 2.3 l – 145 170 180 – 2020/21

Algemene beoordeling 3.5
Betrouwbaarheid 3.3
Chassis 4.5
Souplesse (koppel) 3.8
Verbruik 3.0
CO2 uitstoot 3.5
Veiligheidsopties 3.5
Reputatie 3.3

64

Score (2020)

Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen

8

Detail gegevens van Motoren Renault Master dCi – 2.3 l – 145 170 180 – 2020/21

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Detail omschrijving bij Motoren Renault Master dCi – 2.3 l – 145 170 180 – 2020/21

De Renault Master is de grotere broer van de Trafic maar wel een stuk minder populair. In modeljaar 2020 werd het chassis voor 3500 kg campers alleen nog maar gebruikt door Font-Vendome in zijn Master Van modellen. Voor modeljaar 2021 heeft Rimor de draad met Renault terug opgenomen en presenteert het zijn 2,3 liter dCi Energy motor met 145 PK en een Twin Turbo in zijn Hygge campermodellen. Hiermee zijn de prestaties te vergelijken met bijv. de 140 Pk motor van Citroën en Fiat. 

Met zijn 5 extra pk’s haalt de Master ook een koppel van 20 Nm meer dan de Citroën en 10 Nm meer dan de Fiat. Fiat heeft echter maar 1400 tr/minuut nodig om zijn koppel van 350 Nm te halen, terwijl de Master 1500tr/minuut nodig heeft om zijn koppel van 360 Nm te halen. Het zwakste van de drie scoort de Master op vlak van CO2 uitstoot met 225 gram per km, de hoogste uitstoot van de drie.

Ook heeft de Master met 80 liter een 10 liter kleiner brandstoftank dan de Citroën of de Fiat maar heeft de Renault wel een grotere AdBlue tank van 22 liter.

Alhoewel Renault het moeilijk heeft op de campermarkt om menigeen consument te overtuigen ben je met Renault Master in je voordeel qua rijplezier en trekkracht dankzij de Twin Turbo.

Data fiche Motoren Renault Master dCi – 2.3 l – 145 170 180 – 2020/21

Merk

Renault

Type

Master dCi

Brandstof

Diesel

Cilinderinhoud

2998 cc (cm³)

kW - PK

107 kw (145 PK)

PK bij tr/min

Aandrijving

voorwielaandrijving

Euronorm*

Euro 6

Versnellingen

6 manueel of 6 traps automaat

Verbruik*

8,8 l/100 km

CO2 uitstoot NEDC*

225 gr/km

CO2 uitstoot WLTP*

Koppel*

360 Nm

Koppel bij toeren

1500 tr/min

Topsnelheid*

Brandstof tank

80 liter

AdBlue tank

22 liter

Andere

Turbodiesel & AdBlue & Twin turbo

Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen

Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met algemene beschrijving en vergelijking met andere motoren.

Algemene beschrijving van de motor bij dit merk

Renault Master dCi 2.3 l - 110 130 140 170 - 2020

De Renault Master en Energy motoren worden maar in modeljaar 2020 maar slechts een paar campermodellen gebruikt, zoals bij Rimor en bij de minivan Adria Active met een 2,3 liter motor met 99 kw (135 PK). Renault zelf als constructeur heeft 2 campertypes ontwikkeld: Renault Master Campervan en de kleinere Renault Trafic Camper.

Het vernieuwde radiatorrooster bij de Master is het symbool van de nieuwe aanpak van performantie: groter, stoerder en meer solide. Binnenin werd het dashbord volledig vernieuwd. Er is nieuwe LED-verlichting met een duidelijke C-vorm, een iets verhoogde motorkap.

Voor Renault Trafic motoren in campermodellen zie onder de Renault Trafic dCi motoren.

De Master is beschikbaar met voor- of achterwielaandrijving met enkele- of dubbele achterwielen. Er zijn 5 uitrusting niveau’s: Générique, Comfort, Work Edition en Luxe. De cabine is ruim, licht en comfortabel, en de verbeterde airco en geluiddemping maken een camperuitstap meer aangenaam en ontspannend. De parkeerhulp met achteruitrijsensoren of achteruitrijcamera maken de manoeuvres een stuk gemakkelijker.

Door de toegepaste Twin Turbo technologie kan een dieselmotor veel koppel in de lage toeren combineren met een hoog vermogen. Het systeem bestaat uit twee na elkaar geplaatste turbocompressors. Naast 2 jaar garantie biedt Renault ook 12 jaar garantie op doorroesten, het hoogste van de Franse merken.

Motoren

De Energy dCi 140, Energy dCi 145, Energy dCi 165 en Energy dCi 170 motoren met TwinTurbo-technologie zijn tegelijk krachtig, soepel (tot 380 Nm koppel) en zuinig, met een gemiddeld verbruik van 6.8 l – 8.8/100 km

dCi 110 en dCi 130

Deze twee enkelvoudige turbomotoren van 110 pk (290 Nm aan 1.500 tr/min) en 130 pk (320 Nm aan 1.500 tr/min) zijn ideaal voor gebruik met een middelzware lading. De dCi 130 motor verenigt een laag brandstofverbruik met veel rijcomfort.

Energy dCi 140 en 170

De twee Twin Turbo motoren van 140 pk (360 Nm aan 1.500 tr/min) en 170 pk (380 Nm aan 1.500 tr/min) zijn ideaal voor pittig gebruik met meer vermogen, voor het gebruik van zwaardere ladingen en gebruik over lange afstand. Deze twee Energy motoren kregen de beste technologische snufjes mee, met stopstartfunctie en ESM (Energy Smart Management, energie recuperatie tijdens het vertragen). De Twin Turbo technologie zorgt voor meer koppel in de lage toeren en veel vermogen, gecombineerd met een lager brandstofverbruik van 6.8 l/100 km.

Chassis

Het basis chassis is beschikbaar in voorwiel- en achterwielaandrijving, en speciaal ontworpen om ook toegepast te worden voor groteren en zwaardere campervoertuig uitrustingen. Het is beschikbaar in 4 verschillende lengten, aangeduid met L1 tot L4, waarbij L3 en L4 het passen voor een camperopbouw:

    • 2,58 m – L1 – voorwielaandrijving
    • 3.08 m – L2 – voorwielaandrijving
    • 3,73 m – L3 – voor- of achterwielaandrijving
    • 4,38 m – L4 – achterwielaandrijving

Wat is de Renault Twin Turbo technologie?

Door de Twin Turbo technologie kan een dieselmotor veel koppel in de lage toeren combineren met een hoog vermogen. Het systeem bestaat uit twee na elkaar geplaatste turbocompressors. Daardoor blijft de motor altijd in een optimaal toerentalbereik, en levert zo voordelen op voor het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de efficiëntie.

– de eerste, snel reagerende turbo levert een hoog koppel in de lage toerentallen waardoor de auto bij het vertrekken over veel vermogen beschikt.

– de tweede turbo neemt over in de hogere toerentallen en zorgt voor meer vermogen zonder moeite, voor een constante lineaire versnelling.

Smart Cockpit

    • Easy Life tafeltje (innovatie van Renault) en kingsize bekerhouder
    • Easy Life lade
    • Draadloze smartphone-oplader
    • Achterbank met 2 zitplaatsen met neerklapbare rugleuning, draaiend tafeltje en in de hoogte regelbare zitting
    • Uitschuifbare tablethouder
    • Tot 105 l aan opbergmogelijkheden (best in class)
    • Multimedia-aanraakscherm met R-LINK Evolution of Media Nav Evolution

Pro motor

    • prijs-kwaliteit
    • 6 jaar garantie op doorroesten
    • vlotte TwinTurbo motor
    • voor -of achterwielaandrijving
    • Rear View Assistance (RVA) van Renault
    • Stabilisatiesysteem bij zijwind (SWA)
    • Rijstrookwaarschuwing (LDW)
    • Actief noodremsysteem (AEBS)
    • Dodehoekwaarschuwing (BSW)
    • Parkeerhulp vooraan (UPA)
    • Radar en achteruitrijcamera
    • Extended Grip
    • starthulp op een helling
    • 4×4-aandrijving

Contra motor

    • betrouwbaarheid is af te wachten
    • lagere restwaarde

Productieland

De Groupe Renault omvat 5 bedrijven. De Master wordt geproduceerd in Batilly (FR).

Garanties motor

Standaard een constructeurswaarborg van 2 jaar aan zonder kilometerbeperking, 3 jaar garantie op lakfouten en 12 jaar op corrosie. Het GarantiePlus Contract verlengt de standaard garantie van 24 maanden met een aanvullende garantieperiode tot 4 jaar met een maximale kilometerstand van 100.000 km

Onderhoudsbeurt

De onderhoudsintervallen verschillen per type Renault Master en de aantal kilometer die u jaarlijks aflegt. De onderhoudsbeurt wordt aangegeven met een lampje op het dashboard.

Garanties op doorroesten

12 jaar garantie op doorroesten zonder kilometerbeperking, Master modellen maar 6 jaar

Website motorenfabrikant

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.

Een reactie achterlaten