Motoren Mercedes Vito Marco Polo 4Matic 300D – (1950 cc) – 237 pk (174 kW) – 2020

Mercedes Marco Polo Horizon - 2021 - Mini-van - Mercedes 237 pk - hefdak (slaapdak)(pop-up dak) - L 5.14 m | 2 (4) | F (7) |(CLPLUS DATA 2021)
Algemene beoordeling 4.0
Betrouwbaarheid 4.5
Chassis 4.0
Souplesse (koppel) 3.8
Verbruik 4.0
CO2 uitstoot 3.5
Veiligheidsopties 4.5
Reputatie 4.5

97

Score (2021)

Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen

2

Detail gegevens van Motoren Mercedes Vito Marco Polo 4Matic 300D – (1950 cc) – 237 pk (174 kW) – 2020

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Detail omschrijving bij Motoren Mercedes Vito Marco Polo 4Matic 300D – (1950 cc) – 237 pk (174 kW) – 2020

Mercedes Benz Vans Marco Polo (2019) - foto Messe Dusseldorf 2019

Marco Polo is een vrijetijdsvoertuig van Mercedes Vito dat in samenwerking met Westfalen Mobil GmbH in Duitsland gebouwd wordt. Ze zijn gekend voor hun luxueuze uitvoering en hoge kwaliteit. Mercedes haalt uit deze kleine Vito 1950 cc motor maar eventjes 237 pk (174 kW) – de sterkste en krachtigste motor in hun aanbod voor de Marco Polo vrijetijdsvoertuigen. De motor haalt deze PK’s bij een hoog toerental van 4200 tr/minuut en realiseert daarbij een heel sterk koppel van 500 Nm vanaf 1600 tr/minuut. Deze krachtpatser is hier uitgerust met een 4Matic 4×4 aandrijving via de 9G-Tronic automaat en kan daarmee de hoogste topsnelheid van 210 km/uur halen.

De 237 PK versie van de 300D komt voor in modellen van Mercedes Marco Polo en Marco Polo Horizon

De  4×4 Matic versie heeft altijd een 9G Tronic automaat en de veel kleinere 1950 cc motor maar wel met meer koppel dan de grotere broer met zijn 2143 cc en 7G Tronic aandrijving:

    • 1950 cc – 163 PK motor 4Matic: 380 Nm/1200 tr/min
    • 1950 cc – 190 PK motor 4Matic: 440 Nm/1350 tr/min
    • 1950 cc – 237 PK motor 4Matic: 500 Nm/1600 tr/min
    • 2143 cc – 237 PK motor 7G Tronic: 440 Nm/1400 tr/min

Het chassis is voor alle Marco Polo modellen begrenst op 3100 kg

De Mercedes motoren worden aanzien als de motor die het meeste aantal  kilometers kan lopen. Met deze motor heb je dus nog jaren rijplezier. Ook hier wordt er AdBlue gebruik om tot een schonere uitstoot te komen. Dit model wel erg klein AdBlue reservoir, nl. 11.5 liter inhoud. In de 4×4 uitvoering zijn alle motoren standaard voorzien van de BlueEfficienty waardoor je extra op verbruik kan besparen.

Data fiche Motoren Mercedes Vito Marco Polo 4Matic 300D – (1950 cc) – 237 pk (174 kW) – 2020

Merk

Mercedes

Type

Vito 300 D 4 Matic

Brandstof

Diesel

Cilinderinhoud

1950 cc - 4 cilinder

kW - PK

174 kW (237 pK)

PK bij tr/min

4200 tr/min

Aandrijving

4x4 wielaandrijving

Euronorm*

Euro 6

Versnellingen

9G Tronic automaat)

Verbruik*

10,7 l/100 km

CO2 uitstoot NEDC*

209 gr/km

CO2 uitstoot WLTP*

Koppel*

500 Nm

Koppel bij toeren

1600 - 2400 tr/min

Topsnelheid*

210 km/uur

Brandstof tank

57 liter

AdBlue tank

11,5 liter

Andere

Turbodiesel & AdBlue adjectief & BlueEfficienty

Marco Polo 4Matic 9G - 163 PK 9G - 190 PK 9G - 237 PK
kW 120 140 174
Pk bij tr/min 4200 4200 4200
Nm 380 440 500
Nm/bij tr/min 1200 1350 1600
Topsnelheid 185 196 210

Login om verder te gaan met algemene beschrijving

Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met algemene beschrijving.

Algemene beschrijving van de motor bij dit merk

Mercedes Sprinter Marco Polo 1950 cc/2143 cc - 136 163 190 237 - 2020/21

De Marco Polo is feitelijke een omgebouwde Mercedes Vito, dit in samenwerking met Westfalia, maar de modellen worden ook bij de Mercedes dealers beschikbaar gesteld. Er zijn tal van uitvoeringen. Als pakket en luxe-uitvoering is er in de Westfalia ombouw:

    • de Marco Polo
    • Marco Polo Horizon
    • Marco Polo Activity

Bij de aandrijving zijn er 3 verschillende mogelijkheden:

    • 136 PK met 6 manuele versnellingen
    • 136, 190 en 237 PK met 7G Tronic automaat
    • 163, 190 en 237 PK met 4×4 9G Tronic automaat

Het meest opvallende is dat de manuele versie en 7G Tronic gebruikt maakt van de 2143 cc motor, terwijl bij de 4×4 versies (4Matic) gekozen is voor de 1950 cc motor. Die topmotor haalt zijn PK’s bij hoge toeren van 4200 tr/minuut met een koppel van 380, 440 en 500 Nm. De meeste krachtigste 237 PK versie haalt zijn PK’s bij 4200 tr/minuut en dat hoge 500 Nm koppel in een 4×4 versie. Dat koppel wordt reeds gehaald bij 1600 (tot 2400) tr/minuut. Met deze krachtpatser haalt u een top tot 210 km/uur. 

Soorten motoren

    • Vito 220 D – 2143 cc – 136 pk
    • Vito 220 D – 1950 cc – 163 pk (4×4)
    • Vito 250 D – 2143 cc – 190 pk
    • Vito 250 D – 1950 cc – 190 pk (4×4)
    • Vito 300 D – 2143 cc – 237 pk
    • Vito 300 D – 1950 cc – 237 pk (4×4)

De Vito staat op een chassis van 3100 kg en heeft wel een kleine brandstoftank aan boord van slechts 57 liter, gekoppeld aan een kleine AdBlue tank van 11,5 liter.

Marco Polo – Urban

Daarnaast zijn er nog andere gelijkende modellen beschikbaar, Urban genaamd. Dit zijn Vito modellen die zijn omgebouwd door VanTourer en nog eens met andere motoren kunnen zijn uitgerust.

4 Matic 4×4 met 9G Tronic automaat

4MATIC is een 4×4 systeem dat zich automatisch aan het terrein en het rijoppervlak aanpast. Als één van de vier wielen begint te slippen wordt onmiddellijk bijgestuwd aan het tegengestelde wiel – ongeacht welk wiel. Zelfs wanneer 3 van de 4 wielen beïnvloed worden, zal het vierde wiel zich aanpassen om de rijomstandigheden te ondersteunen. Op deze manier kan je vertrekken vanop op elk soort ondergrond. De linker- en rechterwielen  kunnen draaien op verschillende snelheden. 4MATIC monitort continu de snelheid van elk wiel om bij te sturen wanneer nodig samen met andere functies van de wagen zoals ABS, 4-ETS en ESP .

De motoren in de 4 Matic 4×4 met 1950 cc motoren zijn dus een stuk lichter (193 cc kleiner) maar leveren nog altijd een goed koppel met minder verbruik en lagere CO2 cijfers dan de achterwielaandrijving motoren van 2143 cc. 

MBUX en MBAC

Enkel en alleen bij kampeerwagens is er de Mercedes-Benz Advanced Control (MBAC). Hiermee bedient je kampeerwagenfuncties en kunt u informatie oproepen voor de reis, bij het kamperen of daarna. De bediening is gemakkelijk via het aanraakscherm als via de app op een smartphone te bedienen.

AdBlue – brandstoftank

Dit zijn allen Euro 6d motoren die het AdBlue adjectief gebruiken. In deze Marco Polo zit standaard een klein reservoir van slechts 11,5 liter. Als optie kan je een 25 liter reservoir kiezen. Ook de brandstoftank is met 57 liter vrij klein, ook hier als optie uitbreidbaar tot 70 liter.

BlueEFFICIENCY-pakket

Alle Marco Polo 4×4 versies zijn standaard voorzien van een BlueEFFICIENCY-pakket (bij andere modellen verkrijgbaar als optie). Dit zorgt voor nog een verdere verlaging van het brandstofverbruik. Het  dynamo management zorgt ervoor dat de dynamospanning bij acceleraties wordt verlaagd en bij afremmen wordt verhoogd. Daardoor wordt de verbrandingsmotor ontlast en dat heeft een positief effect op het motorvermogen en het brandstofverbruik. De vermogenselektronica zorgt ervoor dat de dynamospanning wordt verhoogd zodat de accu snel kan worden opgeladen. Tijdens het remproces een deel van de bewegingsenergie (die anders ongebruikt via de wielremmen als warmte in het milieu belandt) omgezet in elektrische energie, die wordt opgeslagen in de accu van het voertuig. Door deze extra oplaadfunctie behoeft minder te worden bijgeladen via de dynamo en deze wordt hierdoor minder vaak ingeschakeld.

Andere extra uitbreidingspakketten zijn o.a.

    • Sport pakket Exterieur
    • Premium Sport pakket Exterieur
    • Design pakket interieur
    • AMG Line
    • Nacht pakket
    • Rijassistentie pakket

Verbruik

Aangezien de motoren van de achterwiel aangedreven versies danig verschillen van de 4×4 versie zijn ook de verbruikcijfers verschillend. De 4×4 versies zijn met de 1950 cc motor zuiniger dan de zwaardere 2143 cc motorversies terwijl je een hoger of hetzelfde koppel heeft. 

De 3 uitvoeringen

Gewone Marco Polo

    • U kunt alle kanten uit met de exclusieve en avontuurlijke rij-, woon- en slaapervaring van Mercedes-Benz.
    • Een variabel cabineconcept in ongeëvenaarde luxe zorgt voor dé comfortbeleving en die ontspannen reis mindset.
    • De meest luxueuze kampeerwagen met eersteklas uitrusting in een modern en ergonomisch vormgegeven interieur.

Marco Polo Horizon

    • Combineer het rijcomfort van een personenwagen met een comfortabele slaapruimte voor maximaal 5 personen.
    • Een variabel ruimteconcept met talrijke zitopties waaronder comfortzetels achteraan met 4 individuele plaatsen.
    • Met voor-, achter- of vierwielaandrijving, 2 transmissies en 4 onderstelvarianten is rijplezier gegarandeerd.

Marco Polo Activity

    • Vrijetijdsplannen worden werkelijkheid met opties als de zonneluifel of hulpverwarming met afstandsbediening.
    • Het royale interieur en de indrukwekkende dieselmotoren bieden een comfortbeleving in de breedste zin.
    • Functionele camper of ruime vrijetijdswagen: in no time verandert u het interieur in een slaap- en woonruimte.

Westfalia

Westfalen Mobil GmbH bouwt exclusief in partnerschap met Mercedes alle Marco Polo’s. Westfalia is op zijn beurt dan weer onderdeel van de grotere Franse Rapido groep en brengt de omgebouwde Vito modellen uit met eigen benamingen zoals Jules Verne.

Dealers

Marco Polo’s zijn verkrijgbaar via de dealers van Westfalia (Rapido Groep) of via het netwerk van Mercedes – https://www.mercedes-benz.be/vans/nl_be/content-pool/apps/dealer-locator

Pro motor

    • meest betrouwbare motor in zijn soort
    • 7G Tronic automaat
    • 4 Matic 4×4 met 9G Tronic automaat
    • BlueEfficienty motoren voor een lagere verbruik
    • goede reputatie & restwaarde
    • veel veiligheidsopties mogelijk
    • mooie en aangenaam afgewerkte cockpit (luxueus)
    • 3.000 geautoriseerde Mercedes-Benz Service Partners in meer dan 40 Europese landen

Contra motor

    • algemeen prijs stuk hoger dan bij concurrenten
    • dure opties (pakketten)
    • Partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €)
    • zeer kleine AdBlue reservoir
    • kleine brandstofreservoir
    • 2143 cc motor heeft hoge C02 uitstoot
    • onduidelijke onderhoudsbeurten

Productieland

Marco Polo’s worden gebouwd in partnerschap met Westfalen Mobil GmbH in Rheda-Wiedenbrück (Duitsland), Noordrijn-Westfalen, ook gekend als Westfalia camper ombouwer

Garanties motor

2 jaar zonder kilometerbeperking en servicekosten, via Certified Cars garantie mogelijk tot 4 jaar of 200.000 km. 6 jaar garantie op lak.

Garanties op doorroesten

5 jaar op doorroesten

Website motorenfabrikant

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.

Een reactie achterlaten