Motoren Mercedes Sprinter 519 CDI 3.0 l (2987 cc) – 190 PK (140 kW) – 6 cil. – 2020/21

Motoren Mercedes Sprinter 519 CDI 3.0 l (2987 cc) – 190 PK (140 kW) – 6 cil. – 2020/21

Mercedes-Benz logo (ster)
Algemene beoordeling 4.0
Betrouwbaarheid 4.0
Chassis 4.0
Souplesse (koppel) 4.0
Verbruik 3.5
CO2 uitstoot 3.0
Veiligheidsopties 4.0
Reputatie 4.3

88

Score (2021)

Frankia I 8400 QD Platin Mercedes cockpit

Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen

18

Detail gegevens van Motoren Mercedes Sprinter 519 CDI 3.0 l (2987 cc) – 190 PK (140 kW) – 6 cil. – 2020/21

Log in met een CLPLUS status om meer ALLE detaildata te zien voor deze motor:

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Detail omschrijving bij Motoren Mercedes Sprinter 519 CDI 3.0 l (2987 cc) – 190 PK (140 kW) – 6 cil. – 2020/21

Deze 519 CDI zes cilinder Euro VI D motor wordt gebruikt in grotere integraal modellen van campers. Het zijn Frankia en Notin die de Mercedes Sprinter 519 CDI met 190 PK (140 kW) gebruiken in respectievelijk de Platin serie en Notin bij de Excel serie. Dit zijn stuk voor stuk topcampers op een chassis van 5500 kg

Deze integralen meten 8 tot 8,5 meter en kunnen dus deze krachtige mooie  6 cilinder motor met 2987 cc goed gebruiken. De motor haalt zijn 190 PK bij 3800 toeren per minuut. Het koppel van 440 Nm wordt gerealiseerd vanaf 1400 tot 2400 tr/minuut. De topsnelheid die in theorie op 160 km/uur ligt zal samengaan met het totaalgewicht, de hoogte en de lengte van het motorhome model.

Data fiche Motoren Mercedes Sprinter 519 CDI 3.0 l (2987 cc) – 190 PK (140 kW) – 6 cil. – 2020/21

Merk

Mercedes-Benz

Type

Sprinter 519 CDI

Brandstof

Diesel

Cilinderinhoud

2987 cc (cm³)

kW - PK

140 kw (190 PK)

PK bij tr/min

3800

Aandrijving

achterwiel (4x4)

Euronorm*

Euro 6

Versnellingen

7G Tronic Plus automaat (en/of 4x4)

Verbruik*

10,8 l/100 km

CO2 uitstoot NEDC*

293 gr/km

CO2 uitstoot WLTP*

Koppel*

440 Nm

Koppel bij toeren

1400-2400 tr/min

Topsnelheid*

160 km/u

Brandstof tank

AdBlue tank

22 liter

Andere

Turbodiesel & Common Rail

Algemene beschrijving van de motor bij dit merk

Mercedes Sprinter CDI 3.0 l (2987 cc) - 519 CDI - 190 - 6 cilinder - 2020

De nieuwe Mercedes Sprinter kreeg veel positieve reacties in de media. Motoren van Mercedes zijn zeer betrouwbaar, wellicht het meest betrouwbaar maar zijn ook duurder dan bij de concurrenten. Maar Mercedes heeft hiervoor absoluut een koperspubliek voor die doelbewust voor het merk en de meerprijs kiezen.

De versies van 3.0 liter (2.987 cc) heeft 6 cilinders, hebben  achterwielaandrijving en krijgen een 7G-Tronic Plus automatische versnellingsbak. Deze nieuwe versie met Euro VI motoren is op verschillende punten verbeterd zoals geluidsonderdrukking, vibraties in de cabine en verbruik. Hij is ook te verkrijgen in een 4×4 uitvoering.

De 519 CDI 3 liter motor V6 (6 cilinder) die 190 pk levert voor zwaardere, Premium modellen met een koppel van 440 Nm. Deze zwaardere modellen kunnen gekozen worden met een AL-KO chassis tot 4000, 4500 of 5500 kg. Dit nieuwe chassis is 12 kg lichter geworden.

Er zijn verschillende motorenseries bij Mercedes: 319, 419 en 519 CDI, allen met achterwielaandrijving en 4×4 als extra optie. Deze 3 Euro VI motoren halen een koppel van 440 Nm vanaf 1400 tr/minuut. 

519 CDI – 6 cilinder dieselmotor (V-opstelling) met Common Rail directe inspuiting, 4 kleppen per cilinder, turbocompressor en inlaatluchtkoeling.

Motorisatie

M. Sprinter 319 CDI – 2987 cc – 141 kW/190 pk – 6 cil.
M. Sprinter 419 CDI – 2987 cc – 141 kW/190 pk – 6 cil.
M. Sprinter 519 CDI – 2987 cc – 141 kW/190 pk – 6 cil.

Deze dieselversie zijn voorzien van een AdBlue reservoir van 22 liter inhoud, de grootste van alle concurrenten.

Detail van de cockpit van de Mercedes Sprinter 2020 bij de woonbus van Westfalia James Cook

Pro motor

    • meest betrouwbare motor in zijn soort
    • 7G Tronic automaat
    • 190 pk sterke motor speciaal voor campers
    • goede reputatie & restwaarde
    • grootste AdBlue reservoir van 22 liter
    • heel veel veiligheidsopties mogelijk
    • mooie en aangenaam afgewerkte cockpit
    • pneumatisch achteras
    • 3.000 geautoriseerde Mercedes-Benz Service Partners in meer dan 40 Europese landen

Contra motor

    • prijs stuk hoger dan bij concurrenten
    • dure opties (pakketten)
    • partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €)
    • 2 jaar garantie, niet meer dan bij concurrenten
    • onduidelijke roestgarantie

Productieland

Duitsland, fabrieken van Ludwigsfelde (1936) met 2000 werknemers

Garanties motor

2 jaar zonder kilometerbeperking en servicekosten, via Certified Cars garantie mogelijk tot 4 jaar of 200.000 km. 6 jaar garantie op lak.

Onderhoudsbeurt

Achterwielaandrijving om 60.000 kilometer, voorwielaandrijving om 40.000 km

Garanties op doorroesten

5 jaar op doorroesten

Website motorenfabrikant

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.

Een reactie achterlaten