74
Score (2021)
Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen
6
Detail gegevens van Motoren Mercedes Vito Marco Polo / Jules Verne 220D – (2143 cc) – 136pk (100 kW) – 2020
Log in en met een CLPLUS status om ALLE detaildata te zien voor deze motor:
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motoren Mercedes Vito Marco Polo / Jules Verne 220D – (2143 cc) – 136pk (100 kW) – 2020
Marco Polo is een vrijetijdsvoertuig van Mercedes Vito dat in samenwerking met Westfalen Mobil GmbH in Duitsland gebouwd wordt. Ze zijn gekend voor hun luxueuze uitvoering en hoge kwaliteit. Deze 136 pk uitvoering heet bij Mercedes Marco Polo en Marco Polo Activity. De 220D motor levert 136 pk (100 kW) uit een 2143 cc vier cilinder grote motor, en is de kleinste motor voor modellen met achterwielaandrijving. De 136 pk versie is te kiezen met 6 bak een 7G-T automaat.
Wil je een 4×4 Matic versie dan heb je altijd een 9G Tronic automaat en een veel kleinere 1950 cc motor maar wel met meer pk’s vanaf 163 PK (vanaf 250 D).
Het chassis is voor alle Marco Polo modellen begrenst op 3100 kg. Maar de prestaties, verbruik, koppel en CO2 uitstoot liggen tussen de 136 PK (2143 cc) en 163 PK (1950 cc) ver uit elkaar. Daarom vind je de 4×4 Matic prestaties terug onder een andere fiche.
Buiten de Marco Polo Activity kun je deze motor ook nog terug vinden in de Westfalia Jules Verne met een 7 traps automaat horende bij de 136 PK versie uit 2143 cc. Deze heet voluit Jules Verne Propulsion want Westfalia heeft ook nog (goedkopere) een Jules Verne Traction en Jules Verne Avantgarde model waar echter de veel lichtere 180 CDI motor met 102 pk (75 kW) wordt voor gebruikt.
De 220D met 2143 cc en 136 PK heeft een koppel van 330 Nm vanaf reeds 1200 tr/min. Dezelfde motor van 2143 cc is er ook nog met 190 en 237 PK. Er is ook nog een 220 D met een manuele 6 bak maar die wordt niet door de camperfabrikanten gebruikt: het is of de 7G Tronic automaat of de 9G Tronic automaat in de 4×4 uitvoering.
Vergelijken we de 220 D met de concurrentie zoals de VW Transporter 6.1 dan zijn er wel verschillen op te tekenen. De T6.1 heeft een 150 PK motor nodig om tot een vergelijkbaar koppel te komen van 340 Nm bij 1500 tr/min (+ 10 Nm) maar de T6.1 haalt die wel uit de veel kleinere 2.0 l TDi motor van 1968 cc (175 cc kleiner). Alleen bij de DSG automaat versie kan Volkswagen dan een lager verbruik en lagere CO2 uitstoot cijfers voorleggen dan de Marco Polo 220D. De manuele versie heeft dezelfde verbruikscijfers maar wel nog steeds een lagere CO2 uitstoot.
Is een Marco Polo met zijn 220D motor te vergelijken met een andere buscamper model aangezien hij begrensd is tot een MTM van 3100 kg?
Ja, vergelijkende tegenhangers van Marco Polo met 2.0 liter motoren zijn:
-
- Campérève Compact – Ford EcoBlue TDCI 2.0
- Font Vendôme auto Camp en Hanroad Trek – Renault Trafic 2.0 DCI
- Westfalia Kepler – VW 2.0 TDI motoren
Vergelijking van de 2143 CC motor van de 220 D met 136 PK van
-
- Marco Polo 220 D – 100 kW/136 pk – koppel van 330 Nm bij 1200 tr/min
- Ford Transit Custom EcoBlue TDCi 2.0 – 96 kW/130 pk – 360 Nm/1500 tr/min
- Renault Trafic dCi 1600 cc (Twin Turbo) – 88 kW/120 pk – 320 Nm/1500 tr/min
- VW T6.1 – 2.0 L TDI – 100 kW/150 pk – 340 Nm/1500 tr/min
Hiermee haalt Mercedes meer koppel dan de Renault Trafic en bij lagere toeren, maar de Mercedes heeft wel een grotere motorinhoud voor nodig. De Ford Transit Custom heeft een hoger toerental nodig om hun hoger koppel te bereiken maar ze halen dit wel uit een kleinere 2.0 liter motor.
VW T6.1 haalt ook een hoger koppel door meer PK’s te halen uit hun 2.0 TDI motor van 150 PK. Doordat alle andere motoren een kleinere cilinderinhoud hebben ligt hun verbruik ook iets lager dan bij de Marco Polo.
De Mercedes motoren worden aanzien als de motor die het meeste aantal kilometers kan lopen. Met deze motor heb je dus nog jaren rijplezier. Ook hier wordt er AdBlue gebruik om tot een schonere uitstoot te komen. Dit model wel erg klein AdBlue reservoir, nl. 11.5 liter inhoud.
Data fiche Motoren Mercedes Vito Marco Polo / Jules Verne 220D – (2143 cc) – 136pk (100 kW) – 2020
Merk
Mercedes
Type
Vito 220 D
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
2143 cc - 4 cilinder
kW - PK
100 kW (136 pK)
PK bij tr/min
3800 tr/min
Aandrijving
achterwielaandrijving
Euronorm*
Euro 6
Versnellingen
6 manueel (ook in 7 traps automaat)
Verbruik*
7,5 -7,8 l/100 km
CO2 uitstoot NEDC*
183 gr/km
CO2 uitstoot WLTP*
Koppel*
330 Nm
Koppel bij toeren
1200 - 2400 tr/min
Topsnelheid*
182 km/uur
Brandstof tank
57 liter
AdBlue tank
11,5 liter
Andere
Turbodiesel & AdBlue adjectief (BlueEfficienty in optie en standaard bij 4x4)
Algemene beschrijving van de motor bij dit merk
Marco Polo | Gecombineerd brandstofverbruik | Gecombineerde CO2-uitstoot |
---|---|---|
220D | 7.4 - 8.9 /100 km | 195 - 233 g/km |
250d | 7.9 - 9.0 /100 km | 206 - 236 g/km |
300D | 7.9 - 9.0 /100 km | 206 - 236 g/km |
EDITION 220D | 7.6 - 8.9 /100 km | 201 - 233 g/km |
EDITION 250D | 7.9 - 9.0 /100 km | 207 - 236 g/km |
EDITION 300D | 7.9 - 9.0 /100 km | 207 - 236 g/km |
De Marco Polo is feitelijke een omgebouwde Mercedes Vito, dit in samenwerking met Westfalia, maar de modellen worden ook bij de Mercedes dealers beschikbaar gesteld. Er zijn tal van uitvoeringen. Als pakket en luxe-uitvoering is er in de Westfalia ombouw:
- de Marco Polo
- Marco Polo Horizon
- Marco Polo Activity
Bij de aandrijving zijn er 3 verschillende mogelijkheden:
- 136 PK met 6 manuele versnellingen
- 136, 190 en 237 PK met 7G Tronic automaat
- 163, 190 en 237 PK met 4×4 9G Tronic automaat
Het meest opvallende is dat de manuele versie en 7G Tronic gebruikt maakt van de 2143 cc motor, terwijl bij de 4×4 versies (4Matic) gekozen is voor de 1950 cc motor. Die topmotor haalt zijn PK’s bij hoge toeren van 4200 tr/minuut met een koppel van 380, 440 en 500 Nm. De meeste krachtigste 237 PK versie haalt zijn PK’s bij 4200 tr/minuut en dat hoge 500 Nm koppel in een 4×4 versie. Dat koppel wordt reeds gehaald bij 1600 (tot 2400) tr/minuut. Met deze krachtpatser haalt u een top tot 210 km/uur.
Soorten motoren
- Vito 220 D – 2143 cc – 136 pk
- Vito 220 D – 1950 cc – 163 pk (4×4)
- Vito 250 D – 2143 cc – 190 pk
- Vito 250 D – 1950 cc – 190 pk (4×4)
- Vito 300 D – 2143 cc – 237 pk
- Vito 300 D – 1950 cc – 237 pk (4×4)
De Vito staat op een chassis van 3100 kg en heeft wel een kleine brandstoftank aan boord van slechts 57 liter, gekoppeld aan een kleine AdBlue tank van 11,5 liter.
Marco Polo – Urban
Daarnaast zijn er nog andere gelijkende modellen beschikbaar, Urban genaamd. Dit zijn Vito modellen die zijn omgebouwd door VanTourer en nog eens met andere motoren kunnen zijn uitgerust.
4 Matic 4×4 met 9G Tronic automaat
4MATIC is een 4×4 systeem dat zich automatisch aan het terrein en het rijoppervlak aanpast. Als één van de vier wielen begint te slippen wordt onmiddellijk bijgestuwd aan het tegengestelde wiel – ongeacht welk wiel. Zelfs wanneer 3 van de 4 wielen beïnvloed worden, zal het vierde wiel zich aanpassen om de rijomstandigheden te ondersteunen. Op deze manier kan je vertrekken vanop op elk soort ondergrond. De linker- en rechterwielen kunnen draaien op verschillende snelheden. 4MATIC monitort continu de snelheid van elk wiel om bij te sturen wanneer nodig samen met andere functies van de wagen zoals ABS, 4-ETS en ESP .
De motoren in de 4 Matic 4×4 met 1950 cc motoren zijn dus een stuk lichter (193 cc kleiner) maar leveren nog altijd een goed koppel met minder verbruik en lagere CO2 cijfers dan de achterwielaandrijving motoren van 2143 cc.
MBUX en MBAC
Enkel en alleen bij kampeerwagens is er de Mercedes-Benz Advanced Control (MBAC). Hiermee bedient je kampeerwagenfuncties en kunt u informatie oproepen voor de reis, bij het kamperen of daarna. De bediening is gemakkelijk via het aanraakscherm als via de app op een smartphone te bedienen.
AdBlue – brandstoftank
Dit zijn allen Euro 6d motoren die het AdBlue adjectief gebruiken. In deze Marco Polo zit standaard een klein reservoir van slechts 11,5 liter. Als optie kan je een 25 liter reservoir kiezen. Ook de brandstoftank is met 57 liter vrij klein, ook hier als optie uitbreidbaar tot 70 liter.
BlueEFFICIENCY-pakket
Alle Marco Polo 4×4 versies zijn standaard voorzien van een BlueEFFICIENCY-pakket (bij andere modellen verkrijgbaar als optie). Dit zorgt voor nog een verdere verlaging van het brandstofverbruik. Het dynamo management zorgt ervoor dat de dynamospanning bij acceleraties wordt verlaagd en bij afremmen wordt verhoogd. Daardoor wordt de verbrandingsmotor ontlast en dat heeft een positief effect op het motorvermogen en het brandstofverbruik. De vermogenselektronica zorgt ervoor dat de dynamospanning wordt verhoogd zodat de accu snel kan worden opgeladen. Tijdens het remproces een deel van de bewegingsenergie (die anders ongebruikt via de wielremmen als warmte in het milieu belandt) omgezet in elektrische energie, die wordt opgeslagen in de accu van het voertuig. Door deze extra oplaadfunctie behoeft minder te worden bijgeladen via de dynamo en deze wordt hierdoor minder vaak ingeschakeld.
Andere extra uitbreidingspakketten zijn o.a.
- Sport pakket Exterieur
- Premium Sport pakket Exterieur
- Design pakket interieur
- AMG Line
- Nacht pakket
- Rijassistentie pakket
Verbruik
Aangezien de motoren van de achterwiel aangedreven versies danig verschillen van de 4×4 versie zijn ook de verbruikcijfers verschillend. De 4×4 versies zijn met de 1950 cc motor zuiniger dan de zwaardere 2143 cc motorversies terwijl je een hoger of hetzelfde koppel heeft.
De 3 uitvoeringen
Gewone Marco Polo
- U kunt alle kanten uit met de exclusieve en avontuurlijke rij-, woon- en slaapervaring van Mercedes-Benz.
Marco Polo Horizon
Marco Polo Activity
Westfalia
Westfalen Mobil GmbH bouwt exclusief in partnerschap met Mercedes alle Marco Polo’s. Westfalia is op zijn beurt dan weer onderdeel van de grotere Franse Rapido groep en brengt de omgebouwde Vito modellen uit met eigen benamingen zoals Jules Verne.
Dealers
Marco Polo’s zijn verkrijgbaar via de dealers van Westfalia (Rapido Groep) of via het netwerk van Mercedes – https://www.mercedes-benz.be/vans/nl_be/content-pool/apps/dealer-locator
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.