Motoren MAN TGE TDI 2.0 l – 177 PK (130 kW) – 2020/2021

Motoren MAN TGE TDI 2.0 l – 177 PK (130 kW) – 2020/2021

MAN logo
Algemene beoordeling 3.8
Betrouwbaarheid 3.8
Chassis 3.5
Souplesse (koppel) 4.0
Verbruik 4.0
CO2 uitstoot 3.3
Veiligheidsopties 3.5
Reputatie 4.0

71

Score (2020)

Motor gebruikt in CLPLUS 2020 modellen

8

Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen

11

Detail gegevens van Motoren MAN TGE TDI 2.0 l – 177 PK (130 kW) – 2020/2021

Log in en met een CLPLUS status om ALLE detaildata te zien voor deze motor:

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Detail omschrijving bij Motoren MAN TGE TDI 2.0 l – 177 PK (130 kW) – 2020/2021

MAN was altijd al een motorbouwer voor Trucks maar in 2020 kwam daar verandering in en bouwde ze een nieuwe motor TGE genaamd voor bestelwagens. De motor is bij 3 verschillende campermerken terug te vinden in modeljaar 2021 en is er te vinden in een 140 en 177 PK versie: bij Knaus in de Boxdrive en VAN TI Plus, bij het ongekende Across Car en bij de Duitse buscamperombouwer Westfalia waar het eindproduct als Sven Hedin op de markt wordt gezet. De TGE 2.0 liter motor wordt in dezelfde fabriek gebouwd als de VW Crafter maar zou zo’n 2 tot 5 % goedkoper zijn en dan moet concurreren met de Grand California 600 en 680 uit de VW groep.

Deze MAN TGE motoren hebben een goede reputatie vooral op vlak van zuinigheid maar ook in kwaliteit. Deze 177 PK MAN Crafter motor is in feite identiek aan de VW Crafter 2,0 TDI motor van 177 PK maar MAN levert hem ook in een 140 PK versie. Op de zijkant van de deur kan je deze type motor terugvinden on het nummer TGE 3.180 wat staat voor een versie op een 3500 kg chassis. Want daarnaast bestaat er ook een 3000 en 3500 kg chassis maar dit wordt vooralsnog niet in de campermodellen van 2021 gebruikt.

Naast de TGE motor is MAN ook in de motorhomewereld aanwezig met grotere jongens zoals de TGM en TGL met 220 en 250 PK die we vinden in modellen van het merk Vario Mobil.

Je kan de MAN TGE 177 PK versie vergelijken met de Ford Transit 2.0 liter EcoBlue motor met 170 PK. Ford haalt uit zijn 2 liter er echter 7 PK’s minder (170 PK) uit dan MAN en VW. De manuele 6 traps van Ford haalt een koppel van 390 Nm bij 1750 toeren terwijl de MAN duidelijk sterker is met een koppel van 410 Nm bij een koppel vanaf 1.500 toeren/minuut, of 20 Nm meer wat het ook dank aan de zeven extra pk’s. De Ford motor is dan weer nog zuiniger dan de MAN TGE en heeft ook een lagere CO2 uitstoot.

Data fiche Motoren MAN TGE TDI 2.0 l – 177 PK (130 kW) – 2020/2021

Merk

MAN

Type

TGE 3.180

Brandstof

Diesel

Cilinderinhoud

2.0 TDI - cc (cm³)

kW - PK

130 kW (177 PK)

PK bij tr/min

3600

Aandrijving

voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, 4x4 aandrijving

Euronorm*

Euro 6

Versnellingen

6 manueel, 8 traps automaat

Verbruik*

10,8 l/100 km

CO2 uitstoot NEDC*

282 gr/km

CO2 uitstoot WLTP*

Koppel*

410 Nm

Koppel bij toeren

1500 tr/min

Topsnelheid*

Brandstof tank

75 liter

AdBlue tank

18 liter

Algemene beschrijving van de motor bij dit merk

MAN TGE 2.0 TDI - 1968 cc

De MAN TGE is een weinig gebruikte motor in de camperwereld maar is zeker een overweging waard mede door zijn erg sterk koppel. Het chassis voor de camperbouwers is er in 3 versies: standaard, lang en extra lang. Die twee laatste hebben ook een langere wielbasis. Wil je een complete bus ombouwen dan kan je kiezen uit 3 verschillende hoogten: normaal, hoog en superhoog. De standaard versie voor de camperwereld is de 140 (138) en 177 pk versie met een 6 bak manuele versnelling of 8 traps automaat.

Net als bij de VW Crafter is het chassis er in een 3000, 3500 en 5000 kg versie met verschillende mogelijke aandrijving:

      • voorwielaandrijving
      • achterwielaandrijving met enkele of dubbele wielen
      • vierwielaandrijving
      • manuele 6 bak
      • 8 traps automaat met dubbele koppeling

Qua motor is de TGE een 2.0 liter motor verkrijgbaar in 4 verschillende PK’s en voorzien van een directe injectie. Drie ervan hebben een enkele turbo: de 102, 122 en 140 pk versie. Het topmodel met 177 pk heeft een dubbele turbo (bi-turbo). Zij hebben een eigen benamingssysteem dat niet altijd goed gekend is maar wel op de zijdeuren van de wagen zijn aangeduid:

    • 3000 kg met de kleinste motor = 2.100
    • 3500 kg, de middenklasse = 3.140
    • 5000 kg, de top van het gamma = 5.180

De MAN TGE heeft dezelfde veiligheidsopties en elektronische hulprijsystemen als de VW Crafter zoals:

    • adaptieve cruise control (bij de automaat versie)
    • rijstrook assistent
    • verkeersbordherkenning
    • parkeer assistent
    • schuifdeur met dubbel vergrendeling
    • dubbele achterdeuren voor VAN versies met magnetische houders
    • ABS
    • elektronisch remafstand
    • zijwindassistentie
    • stabiliteit controle
    • 3 gordels
    • airbag voor bestuurder
    • halogeenkoplampen
    • Hill Start assistent (bergop vertrekken)
    • grote buitenspiegels met groothoeksecties
    • infotainmentscherm van 5 inch
    • usb en 12 V aansluitingen
    • bluetooth
    • multifunctioneel stuur

Op de uitgebreide lijst met opties kan je o.a.  kiezen uit:

    • navigatiesysteem met touchscreen
    • ergo comfort geveerde stoelen
    • stoelverwarming
    • klimaatregeling
    • achteruitrij camera aan de achterzijde
    • zijsensoren die objecten in uw dode hoeken detecteren
    • airbag voor passagier
    • LED koplampen
    • herkenningssysteem voor vermoeidheid
    • parkeer assistentie
    • trailer assistentie (voor het aanpikken van een aanhanger)
    • DAB radio
    • 8 inch navigatie aanraakscherm
    • verwarmd lederen stuur
    • verwarmde voorruit
    • verwarmde en inklapbare buitenspiegels
    • stoelverwarming

Voor de campersector is vooral de versie met voorwielaandrijving interessant. Neem je een achterwiel aandrijving of 4×4 dan verlies je netto 130 kg laadvermogen. Het kortste chassis heeft tevens het hoogste netto laadvermogen, het langste chassis het minste.  

De bestuurderszetel “Comfort Plus” is uitgerust met een elektrisch bedienbare 4-weg-lendensteun en opklapbare armleuningen aan weerszijden – zo kunt u zelfs bij lange reistijden ontspannen achteroverleunen.

Velgen

Met de velgen van de nieuwe MAN TGE bent u altijd goed onderweg! Aan u de keuze: lichtmetalen velgen, stalen velgen met wieldoppen of met wieldop in het midden:
– Stalen velgen met dichte wieldop
– Stalen velgen met wieldop in het midden
– Lichtmetalen velgen

Lakkleuren

Of het nu gaat om uni, metallic, pareleffect of speciale lakking, U bepaalt het. Uw nieuwe MAN TGE is immers ook een soort rijdend visitekaartje:
1 Ontario Green
2 Deep Ocean Blue
3 Candy White
4 Indium Grey metaalkleur
5 Neon Orange
6 Deep Black pareleffect
7 Cherry Red
8 Reflex Silver metaalkleur

Rijden met de MAN TGE

U zit hoog achter het stuur in een auto-achtige positie dankzij het rechtopstaande stuur en geniet van een ondersteunende stoel die is uitgerust met een armleuning om een vermoeide elleboog te ondersteunen tijdens langere ritten. De bestuurdersstoel is meervoudig verstelbaar en ook de hellingshoek kan je aanpassen dus het is gemakkelijk om een comfortabele zitpositie te zoeken. In elk van de deuren is een grote bak die groot genoeg is voor een fles van 1,5 liter.

Het vermogen komt laag in het toerenbereik, zodat je in de stad niet zo vaak met de versnellingspook hoeft te schakelen als je met de manuele bak rondtoert. Ook op de weg inhalen gaat gemakkelijk. Dankzij het goede trekvermogen kunnen alle TGE-modellen een geremde aanhangwagen van maximaal 2.000 kg trekken. 

Voorin kunnen comfortabel twee of drie mensen naast elkaar zitten, maar als je de middelste stoel niet gebruikt, kun je het middengedeelte naar beneden trekken en er een tafel van maken, compleet met twee steunen en een pennenhouder.

Inparkeersysteem

Bij het inparkeren neemt het inparkeersysteem desgewenst het stuurwiel over en wordt uw MAN TGE ook op de kleinste plek gemanoeuvreerd. De bestuurder accelereert zelf, remt verder zelf en heeft het voertuig daardoor altijd onder controle. Zo ontlast de MAN TGE de bestuurder bij het parkeren en wordt schade door verkeerd inparkeren voorkomen.

Klimaatregeling

U kunt hierbij kiezen tussen de handmatige Climatic- bediening en de volautomatische klimaatregeling Climatronic. Voor personenvervoer biedt de nieuwe MAN TGE in de combivariant voor de passagiers een luchtkanaal onder de dakhemel. Met behulp hiervan kan de temperatuur in de passagiersruimte afzonderlijk worden geregeld. Daarnaast zorgen getinte, warmte-isolerende ruiten voor een geringe warmte-instraling in de passagiersruimte. Hiermee wordt in de nieuwe MAN TGE onafhankelijk van de bedrijfs- en weersomstandigheden altijd voor het juiste klimaat gezorgd.

MAN 4 x4

Bij normaal rijden, bijvoorbeeld op geasfalteerde ondergrond, rijdt de MAN TGE met vierwielaandrijving als een voertuig met voorwielaandrijving. Op ondergrond met weinig tractie schakelt
hij – volledig automatisch – de vierwielaandrijving in. En dat in
milliseconden. Dat zorgt niet alleen op uw dagelijkse ritten door de stad voor doorslaggevende extra veiligheid: alle hulpsystemen werken volledig geconnecteerd samen met de vierwielaandrijving, waardoor uw rit nog comfortabeler wordt . De verdeling van de aandrijfkracht tussen voor- en achterwielen is volledig flexibel en bovendien is er een inschakelbaar sperdifferentieel verkrijgbaar. De vierwielaandrijving is slijtage- en onderhoudsarm en af fabriek verkrijgbaar. Vergeet alles wat u over vierwielaandrijving weet. En kies gewoon voor de MAN TGE met
vierwielaandrijving.

Aan het interieur ziet u al meteen dat u niet in een gewone bestelwagen zit

Het uitgekiende opbergconcept heeft een plaats voor alles wat u nodig hebt, van werkhandschoenen tot een liniaal. Behalve de bijzonder grote en diepe opbergvakken onder de volledige lengte van de voorruit, werden er bijkomende opbergvakken of -zones voorzien tegen het plafond, boven het ruime handschoenkastje en in de deuren.

De MAN TGE biedt nog meer opbergruimte onder de neerklapbare bank. Praktische vakken en houders zijn ook beschikbaar op de neerklapbare rugleuning van de dubbele passagiersbank vooraan. Het dashboard omvat twee bekerhouders voor de bestuurder en de voorpassagier, twee of optioneel drie 12V-stopcontacten en een mini-jack. Een vierde 12V-stopcontact en een 230V-stopcontact op de bestuurdersconsole zijn eveneens als optie verkrijgbaar. 

Praktische oproepdienst

Wat is de module met drie toetsen? De module met drie toetsen is een nieuwe voorziening in de plafondconsole van de MAN TGE. Bij een noodoproep volstaat een druk op de knop – of de ontplooiing van de airbags – om onmiddellijk te worden verbonden met de juiste contactpersoon. Zo hoeft u niet meer naar noodnummers te zoeken in potentieel gevaarlijke situatie. U wordt snel verbonden zonder dat daar een mobiele telefoon voor nodig is.
De module met drie toetsen is compatibel met alle infotainmentsystemen en is reeds voor de levering in de dakconsole van drie modellen geïntegreerd. In de basisversie ‘MAN Radio Van’ kan de module met drie toetsen tegen meerprijs af fabriek worden geïnstalleerd.

MAN Telematic Box

Dankzij de nieuwe MAN Telematic Box 3, die vanaf modeljaar 2021 standaard wordt geïnstalleerd, zullen al onze voertuigen ook compatibel zijn met MAN DigitalServices. In de toekomst zal de MAN TGE zijn klanten een brede waaier aan diensten kunnen aanbieden die de weg vrijmaken voor de ontwikkeling van hun digitale wagenpark. De nieuwe MAN Telematic Box wordt de interface om een uitgebreid overzicht van vloot- en voertuiggegevens weer te geven en biedt waardevolle informatie om de efficiëntie te verhogen.

Voorwiel- of achterwielaandrijving kiezen?

a) Voorwielaandrijving

– Hoog netto laadvermogen
– Hoog trekgewicht van maximaal 3,0 t
– lagere instaphoogte
– Dwarsgeplaatste motor voorin
– 75, 103 of 130 kW motor

b) Achterwielaandrijving

– Hoog trekgewicht van maximaal 3,5 t
– Kleine draaicirkel
– Maximale belading
– Beste tractie bij hoge lasten
– In de lengte geplaatste motor voorin
– 90, 103 of 130 kW motor

c) Vierwielaandrijving

– Betrouwbare tractie
– Veilig rijgedrag
– Beste richtingsstabiliteit
– Hoog trekgewicht van maximaal 3,0 t
– Dwarsgeplaatste motor voorin
– 103 of 130 kW motor

d) Elektrische aandrijving

– Laadvermogen 950 kg bij MTM 3,5 t
– Laadvermogen 1,7 t bij MTM 4,25 t
– 100 kW motor

Banden

MAN TGE voertuigen zijn standaard uitgerust met zomerbanden. Sinds 4 december 2010 moeten alle voertuigen die binnen de Bondsrepubliek Duitsland worden gebruikt, wettelijk zijn uitgerust met winterbanden of vierseizoensbanden in omstandigheden waar ijzel, sneeuw, sneeuwmodder, ijs of vorst aanwezig zijn. Uw MAN-partner helpt u graag bij de keuze van de juiste banden.

Pro motor

    • zeer betrouwbaar
    • verschillende versies met ofwel voorwiel of achterwielaandrijving, enkele of dubbele assen
    • 4×4 versie met Haldex systeem dat ingrijpt bij grip verlies
    • 6-traps manueel
    • 8 traps automaat
    • sterk koppel waardoor je niet perse hoog in toeren hoeft te gaan
    • goed chassis met goed netto laadvermogen vooral bij de voorwiel aangedreven versie
    • MAN versie kan iets goedkoper zijn dan de VW Crafter versie (max. 5%)
    • Minder duur dan de 177 PK versies van Mercedes

Contra motor

    • hoge CO2 uitstoot
    • onduidelijke garanties op roest
    • doet minder km dan de Mercedes Sprinter 177 PK  versie
MAN TGE Knaus VAN TI PLUS – model 2019 met MAN motoren. Voor het modeljaar 2019 laat Knaus verrassend een nieuwe ontwikkeling zien: een mobilhome op een onderstel van MAN TGE van de Volkswagen groep
Knaus VAN TI PLUS – model 2019 met MAN motoren. Voor het modeljaar 2019 laat Knaus verrassend een nieuwe ontwikkeling zien: een mobilhome op een onderstel van MAN TGE van de Volkswagen groep

Productieland

MAN is een onderdeel van de Volkswagen groep en vind zijn oorsprong in de MAN Truck & Bus maatschappij. Deze MAN TGE versies worden gebouwd in de fabriek in Polen waar ook de VW Crafter gebouwd wordt. 

MAN bouwt voor het eerst zijn eigen bestelwagens maar eigenlijk zijn het gerestylede versies van de Volkswagen Crafter en hebben de motoren eigenlijk dezelfde technische eigenschappen. De verschillen zijn vooral aan de buitenkant, uiteraard met een verschillend logo, maar ook met een ander groot MAN logo op de neus voorzien van het MAN leeuwenembleem. 

Garanties motor

Het grootste verschil tussen de VW Crafter en de MAN TGE is de wijze waarop de service is georganiseerd, waarbij je ook specifiek bij de MAN dealers en service centra terecht kan. Zij stellen zich als doel u binnen de 24 uur te helpen zodat je weer verder op pad kan.

Daarnaast hebben ze ook een MAN Mobile 24u/24 u nooddienst die zo snel als mogelijk een repartietechnicus langs stuurt.

Garanties motor

2 jaar

Onderhoudsbeurt

Om de 48.000 km of 2 jaar

Garanties op doorroesten

Onbekend

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.

Een reactie achterlaten