Motoren Iveco Daily Natural Power CNG – 136 PK (100 kW) – 2020

Motoren Iveco Daily Natural Power CNG – 136 PK (100 kW) – 2020

Algemene beoordeling 3.5
Betrouwbaarheid 3.8
Chassis 2.5
Souplesse (koppel) 3.8
Verbruik 3.5
CO2 uitstoot 3.0
Veiligheidsopties 3.5
Reputatie 3.8

78

Score (2020)

Motor gebruikt in CLPLUS 2020 modellen

0

Motor gebruikt in CLPLUS 2021

0

Detail gegevens van Motoren Iveco Daily Natural Power CNG – 136 PK (100 kW) – 2020

Log in en met een CLPLUS status om ALLE detaildata te zien voor deze motor:

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Detail omschrijving bij Motoren Iveco Daily Natural Power CNG – 136 PK (100 kW) – 2020

Doorsnede en vooraanzicht van de nieuwe Iveco Daily @ Salon Van Dusseldorf 2019

De Iveco Natural Power CNG heeft een 2998 cc motor die 100 kW (136 pk) levert. Aan boord een HI-MATIC 8 traps automaat of met een manuele 6 bak. Deze CNG 3.0-liter motor op gas heeft een koppel van 350 Nm biedt dezelfde prestaties als een vergelijkbare dieselmotor, maar is 4 dB stiller, stoot tot 5% minder CO2 (tot 95% met biomethaan), 12% minder NOx en 76% minder fijnstof uit, en heeft een uitstekende brandstofefficiëntie.

Standaard een autonomie van +/- 300 km, de fabrikant geeft tot 460 km op.

De motor die op CNG gas draait is vooralsnog nergens in een campermodel toegepast (02/2020) maar zelfbouwers zouden hiermee perfect aan de slag kunnen met een ruime keuze uit verschillende chassis.

Garantie – slechts 3 jaar op doorroesten.

 

Data fiche Motoren Iveco Daily Natural Power CNG – 136 PK (100 kW) – 2020

Merk

Iveco

Type

Daily Natural Power CNG

Brandstof

CNG (gas)

Cilinderinhoud

2298 cc - 4 cilinder

kW - PK

100 kW (136 pK)

PK bij tr/min

Aandrijving

voorwielaandrijving

Euronorm*

Euro 6 VI

Versnellingen

6 manueel (of 8 traps automaat)

Verbruik*

13,2 l/100 km

CO2 uitstoot NEDC*

251

CO2 uitstoot WLTP*

Koppel*

350 Nm

Koppel bij toeren

1500 tr/min

Topsnelheid*

km/u

Brandstof tank

AdBlue tank

niet nodig

Andere

x

Algemene beschrijving van de motor bij dit merk

Iveco Daily CNG 3.0 l – 136 – 2020

De Daily Natural Power CNG is verkrijgbaar als bestelwagen of chassis in talrijke varianten, met uiteenlopende koetswerken en met een MTM van 3.5 tot 7.2 ton. Het concept staat op het Iveco Daily Heavy Duty chassis en is verkrijgbaar in bijna alle Daily chassis: 35C – 40C – 45C – 50C – 65C – 70C met motorenversies zoals bij de dieseluitvoeringen van 136 PK, ….
In 1998 werd deze CNG versie verkozen tot “Van van het Jaar“.

Er zijn 3 versies:

    • met een extra 14-liter benzinetank (voor Recovery-modus)
    • uitsluitend met een gastank, de monofuel-versie van 196 liter
    • nog een extra gastank met 30 liter (optie)

Naast de Daily op CNG is er ook een Eurocargo CNG versie met 204 pk (150 kW) en 750 Nm.

Hij dankt zijn kracht en stevigheid aan zijn unieke ladderchassis met C-vormige zijbalken in speciaal staal, waardoor koetswerkbouwers een maximale flexibiliteit genieten.

Wanneer u naar de voorkant van de auto kijkt, worden verdere verbeteringen aan het rooster en de koplampen zichtbaar. Die laatste zijn enigszins in vorm veranderd: de koplampen zijn iets platter en zijn nu optioneel beschikbaar als LED-koplampen.

De Daily is uiterst zuinig in het gebruik: met het standaard Start & Stop-systeem en de Michelin Eco-banden verbruiken ze tot 7% minder dieselbrandstof in vergelijking met de vorige versies. Iveco levert ook een aantal hulpsystemen voor assistentie, meestal tegen extra kosten: “Queue Assist” waarvan er 3 interessant zijn voor camper eigenaars.

Cockpit

Binnenin lijkt hij op een gewone Daily maar met meer blauwe accenten op de bekleding en het dashboard. De cabine is stiller geworden omdat het interne geluidsniveau aanzienlijk verlaagd is. De verlaging van 4 decibel heeft de akoestiek en de geluidsherkenning met 8% verbeterd. Het interieur is verbeterd met een nieuw leren stuurwiel, en biedt samen met de blauwe stoelbekleding en de nieuwe gestoffeerde, met schuim gevoerde hoofdsteun, een aangename omgeving. Het dashboard heeft handige functies.

Zo kunt uw mobiele telefoon of tablet aansluiten en een ander apparaat opladen met de 2 USB-aansluitingen, en u kunt de optionele inductieve oplader toevoegen. De opbergvakken zijn ontworpen voor een betere toegankelijkheid. De maar liefst 18 vakken, inclusief een nieuw en handig open vak, zijn strategisch in de cabine geplaatst en gemakkelijk bereikbaar, zodat u uw documenten geordend kunt houden.

GPS Touch Naviceiver

Interessant voor de camperaar is de nieuwe GPS Touch Naviceiver. De boordcomputer reageert op uw stem en je eigen smartphone kan ook via Apple Car Play en Android Auto met het systeem worden verbonden en vervolgens via het systeem worden bediend.

Hi-Matic staat voor een 8-traps volautomatische versnellingsbak. De HI-MATIC vind soepel de juiste versnelling in minder dan 200 milliseconden. De grote spreiding van de overbrengingsverhoudingen zorgt ervoor dat de motor altijd het optimale toerental draait. De HI-MATIC heeft tot 10% lagere onderhouds- en reparatiekosten t.o.v. de handgeschakelde versnellingsbak, dankzij de hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid.
 

Iveco en Fiat zijn partners

Iveco (Industrial Vehicle Corporation) is een Italiaanse producent van vrachtauto’s  en autobussen. Het merk is in 1975 ontstaan uit een fusie van Fiat Veicoli Industriali, Officine Meccaniche, Lancia Veicoli Speciali, Unic en Magirus-Deutz. In 1986 nam het bedrijf de Europese vrachtautodivisie van Ford over en in 1991 volgde het Spaanse Pegaso. IVECO maakt onderdeel uit van CNH Industrial dat in november 2012 werd opgericht. Iveco en Fiat hebben een gezamenlijk hoofdkantoor in Turijn. Iveco produceert jaarlijks zo’n 200.000 voertuigen. Reparatiebedrijven voor trucks trainen hun personeel voor beiden merken.

Iveco Daily Euro 6 2020 cockpit
Iveco Daily Euro 6 2020 cockpit

Pro motor

    • Zelfde laadvermogen als dieselversie (afhankelijk van nationale wetgeving)
    • Besparing op brandstofkosten kan oplopen tot 35% tot 40% met een eigen gastank (een kleine CNG-compressor)
    • 4 dB lager geluidsniveau in vergelijking met diesel
    • Geen AdBlue® nodig
    • Lagere emissies dan diesel (-25% NOx, -97% fijn stof) met een minder complex nabehandelingssysteem
    • Nul CO2 -emissieoplossing als ze op biogas rijden
    • Meer dan 7.000 Daily Natural Power’s zijn er reeds verkocht
    • HI-Matic automaat rijdt lekker
    • Autonomie kan verhoogd worden met de extra tank (optie)
    • GPS Touch Naviceiver
    • meer dan 2000 servicecentra in heel Europa

Contra motor

    • tankstation vinden met CNG
    • stuur is alleen in de diepte verstelbaar
    • stoelen niet comfortabel als je 2 meter of plus bent
    • tanks hangen laag bij het wegdek (eventueel aandachtspunt)
    • autonomie mag best hoger, kan verhoogd worden met de extra tank (optie) 
Iveco Daily motoren 2020

Productieland

Italië Turijn – Industrial Vehicle Corporation is onderdeel van CNH Industrial, 17 fabrieken die instaan voor 200.000 voertuigen/jaar. Werkt samen met Renault.

Garanties motor

12 maanden garantie zonder beperking op kilometerstand. Beschikbaarheid van vervangende onderdelen tot 10 jaar na de bouw v/e model. Levering binnen 24u van elk onderdeel in elk land.

Onderhoudsbeurt

Om de 50.000 tot 60.000 km

Garanties op doorroesten

3 jaar op doorroesten

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.

Een reactie achterlaten