
70
Score (2020)

Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen
76
Detail gegevens van Motoren Iveco Daily 160 180 210 – F1C – 3.0 liter – 160 PK (119 kW) / 180 PK (132 kW) / 210 PK (155 kW) – RDE 2020 Ready
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motoren Iveco Daily 160 180 210 – F1C – 3.0 liter – 160 PK (119 kW) / 180 PK (132 kW) / 210 PK (155 kW) – RDE 2020 Ready

Uit deze motor van 3 liter (2998 cc) haalt Iveco verschillende PK’s: de kleinste met 160 PK, een tussenmotor met 180 PK en de meeste PK’s halen ze met 210 PK. De motor wordt aangeduid als F1C, als tegenhanger van de kleinere F1A 2,3 liter motor waar 156 PK uit gehaald wordt. Mede met de behaalde PK’s deelt Iveco deze motor ook in in 3 soorten: de 160, 180 en 210. Je kan hem verkrijgen met een manuele schakeling of met de 8-traps HI-Matic automaat van Iveco.
Iveco is gekend om zijn krachtig koppel. Uit deze motor wordt een koppel gehaald van 430 Nm vanaf een laag toerental. Fabrikanten van motorhomes gebruiken de 3.0 liter in grote campermodellen als alternatief voor de duurdere motoren van Mercedes:
- Bimobil
- Concorde in de Carver, Cruiser, Charisma en Centurion
- Dethleffs bij Alpa en zijn Globetrotter XXL
- Le Voyageur bij de Signature en Liner serie
- Morelo bij Loft, Home, Empire en Palace serie
- Notin bij de Liner serie
- Niesmann+Bischoff bij de Flair serie
De gebruikte chassis voor deze modellen variëren van 5600 tot 7490 kg allemaal voor grote modellen van plus 7,8 meter tot 9,5 meter, al dan niet met een dubbele wielen achteraan. Modellen in de prijsklasse van 150 tot 350 duizend € en meer.
Data fiche Motoren Iveco Daily 160 180 210 – F1C – 3.0 liter – 160 PK (119 kW) / 180 PK (132 kW) / 210 PK (155 kW) – RDE 2020 Ready
Merk
Iveco
Type
Daily 160
Daily 180
Daily 210
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
2998 cc (cm³)
kW - PK
119 kw (160 PK)
132 kw (180 PK)
155 kw (210 PK)
PK bij tr/min
1600
Aandrijving
achterwielaandrijving: enkele of dubbele banden
Euronorm*
Euro 6
Versnellingen
6 manueel of 8-traps HI-Matic automaat
Verbruik*
CO2 uitstoot NEDC*
CO2 uitstoot WLTP*
Koppel*
430 Nm
Koppel bij toeren
1600 tr/min
Topsnelheid*
Brandstof tank
93 liter
AdBlue tank
Andere
Turbodiesel & AdBlue injectie
Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen
Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met algemene beschrijving en vergelijking met andere motoren.
Algemene beschrijving van de motor bij dit merk
Iveco Daily – 3.0 l 150 180 205 – 2020
Deze Iveco motoren worden tot op heden bijna uitsluitend in motorhomes toegepast vanaf 5.6 ton tot 7.5 ton, dwz. alkoof en integraal modellen in de klasse van boven de 150.000 € bij motorhome fabrikanten van Premium campers zoals Concorde, Morelo, Notin, Le Voyageur en Niesmann+Bischoff. Deze grotere 3.0 liter motoren (2.998 cc) leveren 156, 180 of 210 pk. Ten opzichte van de vorige generatie zijn deze motoren 10% zuiniger geworden. De nieuwe grille verbindt de koplampen met een horizontale lijn en geeft het voertuig een gestroomlijnd uiterlijk. De Daily HI-MATIC uitvoering is nu nog gemakkelijker te herkennen dankzij de exclusieve chromen grille.
De 3.0 liter motor met 2998 cc werd volledig opnieuw ontwikkeld in 2016 en nu is voorzien van IVECO’s geavanceerde Selective Catalytic Reduction (SCR) nabehandelingssysteem dat profiteert van de 25 jaar ervaring van het merk Iveco. Vergeleken met motoren die zijn afgeleid van personenautomotoren biedt de 3.0 liter een grotere cilinderinhoud en een echt industrieel motorconcept wat staat voor meer duurzaamheid en van nature lage NOx emissies tijdens het rijden. Allen gebruiken ze de AdBlue technolgie.
De 3.0 liter – 2998 cc motoren zijn er niet alleen in verschillende motorenversies maar ook met verschillende chassis: een Light of Heavy Duty chassis. Bij de 156 en 180 PK versie die je kan kiezen uit één van de beide chassis. Deze serie is of verkrijgbaar met een manuele 6 bak of de 8 traps HI-Matic automaat, of met een keuze uit beide: het is enkel bij de 180 PK versie dat je kan kiezen uit beide opties.
De motoren uit deze F1C groep zijn:
-
- Iveco Daily 150 Heavy Duty – 2998 cc – 110 kW/150 pk – 4 cil. /manueel
- Iveco Daily 150 Light Duty – 2998 cc – 110 kW/150 pk – 4 cil. /manueel
- Iveco Daily 180 Heavy Duty – 2998 cc – 132 kW/180 pk – 4 cil. – HI-MATIC of manueel
- Iveco Daily 180 Light Duty – 2998 cc – 132 kW/180 pk – 4 cil. – HI-MATIC of manueel
- Iveco Daily 210 Heavy Duty – 2998 cc – 150 kW/205 pk – 4 cil. – HI-MATIC
Het Italiaanse merk heeft in de loop der jaren een vrij goede reputatie weten op te bouwen. Het heeft 3 jaar lang gewerkt aan een nieuwe Daily-versie ontwikkeld voor de toekomst met Euro 6 motoren, maar ook op CNG en elektrisch.
-
- Iveco Daily NATURAL POWER op CNG (gas)- 136 PK
- Iveco Daily ELECTRIC – 60 kW en 80 kW
De nieuwe 3.0 liter-dieselmotor is nu uitgerust met een geavanceerde systeem voor selectieve nabehandeling van katalytische reductie (uitstoot van emissies). De Daily heeft een 8-traps volautomatische versnellingsbak, die uniek is voor deze klasse.
Wanneer u naar de voorkant van de auto kijkt, worden verdere verbeteringen aan het rooster en de koplampen zichtbaar. Die laatste zijn enigszins in vorm veranderd: de koplampen zijn iets platter en zijn nu optioneel beschikbaar als LED-koplampen.
De Daily is uiterst zuinig in het gebruik: met het standaard Start & Stop-systeem en de Michelin Eco-banden verbruiken ze tot 7% minder dieselbrandstof in vergelijking met de vorige versies. Iveco levert ook een aantal hulpsystemen voor assistentie, meestal tegen extra kosten: “Queue Assist” waarvan er 3 interessant zijn voor camper eigenaars.
Cockpit
De cabine is stiller geworden omdat het interne geluidsniveau aanzienlijk verlaagd is. De verlaging van 4 decibel heeft de akoestiek en de geluidsherkenning met 8% verbeterd. Het interieur is verbeterd met een nieuw leren stuurwiel, en biedt samen met de blauwe stoelbekleding en de nieuwe gestoffeerde, met schuim gevoerde hoofdsteun, een aangename omgeving. Het dashboard heeft handige functies. Zo kunt uw mobiele telefoon of tablet aansluiten en een ander apparaat opladen met de 2 USB-aansluitingen, en u kunt de optionele inductieve oplader toevoegen. De opbergvakken zijn ontworpen voor een betere toegankelijkheid. De maar liefst 18 vakken, inclusief een nieuw en handig open vak, zijn strategisch in de cabine geplaatst en gemakkelijk bereikbaar, zodat u uw documenten geordend kunt houden.
HI-MATIC
Hi-Matic staat voor een 8-traps volautomatische versnellingsbak. De HI-MATIC vind soepel de juiste versnelling in minder dan 200 milliseconden. De grote spreiding van de overbrengingsverhoudingen zorgt ervoor dat de motor altijd het optimale toerental draait. De HI-MATIC heeft tot 10% lagere onderhouds- en reparatiekosten t.o.v. de handgeschakelde versnellingsbak, dankzij de hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid.
Koppel
Het koppel varieert bij 1600 toeren per minuut vanaf 470 Nm tot 350 Nm. De motor met het meeste PK’s, de Iveco Daily 250 Light Duty met automaat, Iveco RDE F1C – 2998 cc – 150 kW/205 pk – 4 cil. – HI-MATIC scoort met 470 Nm een stuk hoger dan de 2é sterkste motor van 180 PK met 40 Nm minder, nl. 430 Nm. Het zwakste scoort de 150 Light & HeavyDuty met 150 pk met 350 Nm.
Meer info op https://www.iveco.com/belgium-nl/collections/catalogues/Documents/nieuwe-daily-E6/IVECO_Daily_VanE6_Catalogue_NL.pdf
Interessant voor de camperaar is de nieuwe GPS Touch Naviceiver. De boordcomputer reageert op uw stem en je eigen smartphone kan ook via Apple Car Play en Android Auto met het systeem worden verbonden en vervolgens via het systeem worden bediend.
Iveco en Fiat zijn partners
Iveco (Industrial Vehicle Corporation) is een Italiaanse producent van vrachtauto’s en autobussen. Het merk is in 1975 ontstaan uit een fusie van Fiat Veicoli Industriali, Officine Meccaniche, Lancia Veicoli Speciali, Unic en Magirus-Deutz. In 1986 nam het bedrijf de Europese vrachtautodivisie van Ford over en in 1991 volgde het Spaanse Pegaso. IVECO maakt onderdeel uit van CNH Industrial dat in november 2012 werd opgericht. Iveco en Fiat hebben een gezamenlijk hoofdkantoor in Turijn. Iveco produceert jaarlijks zo’n 200.000 voertuigen. Reparatiebedrijven voor trucks trainen hun personeel voor beiden merken.8
Pro motor
-
- nieuwe Euro 6 motor met lage uitstoot
- ook als CNG en elektrische motor
- dieselmotoren met AdBlue
- 8 traps automatische versnellingsbak
- 7% minder verbruik (diesel)
- bekend om zijn sterk en krachtig koppel
- voor zwaardere motorhomemodellen met Euro VI motor
- GPS Touch Naviceiver
- meer dan 2000 servicecentra in heel Europa
Contra motor
- duurder dan de Franse motormerken uit de PSA groep
- maakt minder km dan Mercedes motoren
- betrouwbaarheid niet altijd gekend
- ontwikkeld in 2016, op de markt vanaf 2018
- slechts 12 maanden garantie zonder beperking op kilometerstand
- slechts 3 jaar garantie op roest
Productieland
Italië Turijn – Industrial VEhicle COrporation is onderdeel van CNH Industrial, 17 fabrieken die instaan voor 200.000 voertuigen/jaar. Werkt samen met Renault.
Garanties motor
12 maanden garantie zonder beperking op kilometerstand. Beschikbaarheid van vervangende onderdelen tot 10 jaar na de bouw v/e model. Levering binnen 24u van elk onderdeel in elk land.
Onderhoudsbeurt
Om de 50.000 km
Garanties op doorroesten
3 jaar op doorroesten
Website motorenfabrikant
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.