

Motor gebruikt in CLPLUS 2020
12
Motor gebruikt in CLPLUS 2021
43
Detail gegevens van Motoren Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 – 170 pk (125 kW)
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motoren Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 – 170 pk (125 kW)


Deze nieuwe EcoBlue 2.0 liter versie van Ford met 170 PK (125 kW) is populaire bij de campermodellen die kiezen voor de Ford motor. Ford bouwde deze 170 PK versie met een koppel van 390 Nm speciaal voor de motorhomemarkt. Toch zien we deze 170 PK-versie maar terug in 12 modellen als standaard motor. Het nieuwe chassis met 12 jaar waarborg is lichter gebouwd waardoor 48 tot 80 kg kan bespaard worden. Dat is handig voor de camperaar die zo extra kilogrammen kan beladen.
Bij de Franse camperbouwer Chausson en Challenger kan je bijna steeds kiezen uit een versie met Fiat of Ford motor, waarbij de Ford motor steeds goedkoper zal uitvallen. Anderzijds is deze motor een mooie upgrade voor de campermodellen die standaard aangeboden worden met de 130 PK versie van Ford.
Andere merken zoals Chausson en Challenger die de 170 PK versie direct in een model inbouwen zijn Benimar Tessoro modellen, C.I., Font-Vendôme Fortyvan 4×4 en Autocamp, Karmann Dexter 4×4, Randger R560 4×4 en Westfalia Big Nugget.
Zowel de 130 pk als de 170 pk Ford EcoBlue 2.0 TDCi motoren zijn verkrijgbaar met de nieuwe Select Shift automatische transmissie met zes versnellingen, ook manueel schakelen kan met de 6 bak versnellingen. De 6-traps automaat is degene die we standaard het meest terugvinden in de campermodellen. Nadeel van de automaat versie is dat je minder gewicht (lasten) als aanhanger mag trekken dan bij de manuele aandrijving.
Koppel
Ford is gekend om zijn sterk koppel, met deze motor haal je een koppel van 390 Nm bij 1750 tr/minuut. Dat maakt dat je met deze 170 PK vlot kan rijden, ook in de bergen, of in goed beladen toestand, maar je moet met de Ford wel hoger in de toeren gaan. Andere merken halen deze vergelijkbare waarden met 1400-1500 tr/minuut. Daarnaast doen de Fiat met zijn 178 PK en de VW Crafter met zijn 177 PK nog beter met 410 nm en 430 Nm, maar ze hebben dan ook wat aantallen PK’s extra. De motors met bijna dezelfde PK’s zijn de PSA motoren van 165 PK. Peugeot haalt met zijn 5 pk minder ook 20 Nm minder, net als de Citroën Jumper met 165 PK. Ook de Mercedes Sprinter 2143 cc met 163 Pk (7 Pk minder) haalt nog 360 Nm en blijft in de buurt van deze 170 PK sterk Ford.
Ford 130 of 170 PK?
Het verschil met de 130 PK versie is wonderwel niet zo groot. Naast 40 PK’s minder haalt de 130 versie wel nog altijd een koppel van 360 Nm, of slechts 30 Nm minder. Zowel het verbruik van de 130 PK versie als de CO2 uitstoot ervan liggen dan dan weer bijna gelijkwaardig.
De nieuwe Ford Transit 2,0-liter EcoBlue TDCI dieselmotoren maken de nieuwe Transit krachtiger en efficiënter dan ooit tevoren. Dat zorgt tegelijkertijd voor een betere brandstofbesparing en lagere uitstoot. Bovendien voldoen ze al aan de strikte Euro 6 emissienormen. Om de onderhoudskosten nog verder te beperken, is een onderhoudsbeurt nu pas na 60.000 km of twee jaar nodig.
Verbruik
De EcoBlue 2.0 is met 1998 cc een kleinere motor dan bijvoorbeeld de 2.3 liter van Fiat. Geen enkele motor van de concurrentie haalt lagere verbruikcijfers bij deze PK’s. Alleen de Mercedes Sprinter Marco Polo 220 D met 1950 cc (120 kW/163 pk) is nog iets zuiniger (6.5 liter/100 km) maar je kan dit model moeilijk vergelijken met een Ford Transit uitgebouwd campermodel.
Select Shift automaat
Deze is ontworpen ontworpen voor gebruik in drukke verkeerssituaties waarbij je vaak moet remmen en weer optrekken (zoals stadsverkeer en files). Schakel je liever handmatig, dan kan je de versnellingshendel in het dashboard gebruiken. Bovendien is er de mogelijkheid om versnellingen bij lastigere verkeersomstandigheden uit te schakelen, bijvoorbeeld bij glad wegdek of steile hellingen. Daarnaast bestaat er naast de 6-traps automaat ook een automaat met 10 versnellingen voor zwaardere chassis uitvoeringen.
Chassis
Er zijn 4 varianten in de Transit Custom serie variërend van 3100 kg tot 4700 kg met standaard met 12 jaar anti-perforatie garantie (doorroesten).
Data fiche Motoren Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 – 170 pk (125 kW)
Merk
Ford
Type
EcoBlue TDCi 2.0
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
1998 cc - 4 cilinder
kW - PK
170 pk (125 kW)
PK bij tr/min
3500 tr/min
Aandrijving
voorwielaandrijving
Euronorm*
Euro 6
Versnellingen
6 manueel
(6 SelectShift automaat)
Verbruik*
6,6-7,6 l/100 km
CO2 uitstoot NEDC*
172
CO2 uitstoot WLTP*
208
Koppel*
390 Nm
Koppel bij toeren
1750 tr/min
Topsnelheid*
Brandstof tank
70 liter
AdBlue tank
21 liter
Andere
Turbodiesel & AdBlue adjectief
Login om verder te gaan met algemene beschrijving en vergelijking met andere motoren
Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met algemene beschrijving en de vergelijking met andere motoren.
Vergelijking motor van Motoren Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 – 170 pk (125 kW)
Let op als je wil vergelijken want Fiat heeft noch een vergelijkbare 130 PK of 170 PK motor: we moeten vergelijken met een 178 PK motor van Fiat (die aangeduid wordt als 180 pk). Vergelijk je met de motoren uit de PSA groep (Citroën, Peugeot) dan kunnen we best met de 165 PK versie vergelijken.
Tabel met vergelijking van waarden per motor
Aard: | Citroen Jumper 165 Pk (121 kW) | Fiat Ducato 178 PK (132 kW) | Ford Transit 170 PK (125 kW) |
---|---|---|---|
CC (cm³) | 2179 | 2287 | 1998 |
aandrijving | voorwiel | voorwiel | voorwiel |
bij tr/min | 3750 | 3500 | 3500 |
Nm | 370 | 400 (450 Nm in automaat) | 390 (405 Nm in automaat) |
bij tr/min | 1750 | 1500 | 1750 |
CO2 gr/km NEDC | 163 | 215 | 197 |
verbruik NEDC | 8,7 | 8,1 | 6,6 |
Tank brandstof | 90 | 90 | 70 |
Tank AdBlue | 20 | 19 | 21 |
Algemene beschrijving van de motor bij dit merk
Ford Transit Custom EcoBlue 2.0 l TDCi – 105 130 170 – 2020
Het merk Ford heeft ongeveer 10% marktaandeel en is iets minder duur dan de Italiaanse Fiat motoren. De nieuwe EcoBlue TDCi 2,0 motoren hebben een lager brandstofverbruik met een hoger koppel en een lagere uitstoot: de uitstoot van stikstofoxide (NOx) is 55% lager in vergelijking met de Euro 5-norm en voldoet aan de Euro 6.2 norm. Er zijn 4 varianten variërend van 3.100 kg tot 4.700 kg. Het chassis is een stuk lichter gebouwd waarmee 48 tot 80 kg kan bespaard worden. Dat is handig voor de camperaar die zo extra kilogrammen kan beladen. De nieuwe Transit is tot 15% zuiniger geworden dan zijn voorganger.
Ford motoren (vanaf 130 pk) met sterk koppel
Ford motoren staan bekend om hun sterk koppel. Zij worden dan ook vaak aangeraden aan camperaars die wat meer power nodig hebben in de bergen om steeds met een aanhangwagen op pad zijn.
Al heeft Fiat met zijn nieuwe motoren nu ook sterke koppels: Ford met zijn 170 PK 405 Nm – Fiat met 180 pk automaat 450 Nm bijvoorbeeld).
Onderhoud
Een onderhoudsbeurt is pas nodig na 60.000 km of twee jaar en dus 12.000 km meer rijplezier dan bij Fiat Ducato motoren vooraleer je op onderhoud moet (hun 120 en 140 pk versies). De motor is wel 300 cc kleiner dan de Fiat motor. De distributieriem moet bij Ford pas na 240.000 km vervangen worden.
Automaat-versie populair bij camperaars
Zowel de 130 pk als de 170 pk Ford EcoBlue 2.0 TDCi motoren zijn verkrijgbaar met een Select Shift, een soort van semi automatische transmissie met zes versnellingen. Deze is speciaal ontworpen voor een soepele en ontspannen rijervaring. Daarnaast is er als optie ook een automaat met 10 versnellingen bij de zwaardere achterwiel aangedreven versies en bestaat er ook een 4×4 versie.
-
- 6 SelectShift automaat – voor chassis met voorwielaandrijving
- 10 traps automaat – voor zwaardere chassis met achterwielaandrijving
- 4×4 aandrijving
De SelectShift automaat heeft bijzondere functies: u kunt ook handmatig schakelen als u dat verkiest, met de schakelknoppen van de versnellingspook op het dashboard. Hij biedt tevens de mogelijkheid om versnellingen te vergrendelen in zwaardere rij-omstandigheden. Op gladde wegen of steile hellingen bijvoorbeeld.
- 2,0 liter EcoBlue TDI – 105 pk – 360 Nm (mini-vans)
- 2,0 liter EcoBlue TDI – 130 pk – 360 Nm manuele versie
- 2,0 liter EcoBlue TDI – 130 pk – 385 Nm automaat versie
- 2,0 liter EcoBlue TDI – 170 pk – 405 Nm
Vooralsnog heeft Ford geen CNG-versie (02/2020) van zijn motoren, dit in tegenstelling tot zijn concurrenten zoals Fiat en Iveco.
Cockpit
Om verschillen aan de buitenkant te zien moet je hem goed bekijken en dan zie je een nieuwe grille met nieuwe ontworpen dagrijlichten. Zijn er mistlichten in de bumper ingebouwd dan zijn ze nu rond geworden. Het vernieuwde dashboard met zijn boordcomputer geeft nu info over o.a. de kilometerstand, brandstofverbruik, snelheid en de buitentemperatuur. Daarnaast een eigen navigatiesysteem met touchscreen.
Alle deursloten zijn beschermd tegen sabotage om te voorkomen dat ze met geweld worden gebroken, met centrale deurvergrendeling vanop afstand.
De bestuurdersstoel en het stuurwiel zijn volledig verstelbaar, zodat je jouw zitpositie precies naar wens kunt instellen. Daarbij beschik je over een ingebouwde armleuning. Optioneel zijn een verstelbare lendensteun, verwarmde voorstoelen en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel leverbaar.
Vijf rijmodussen
Met de selecteerbare rijmodi kunt u de prestaties van uw Transit aanpassen door te kiezen uit: Normaal, Slippery, Mud/Rut, Tow, en Eco Mode. Het systeem past verschillende instellingen aan om de prestaties te optimaliseren volgens de omstandigheden.
Adblue
Ook deze motor is voorzien van AdBlue – er gaat een verklikkerlampje branden wanneer het vloeistofpeil te laag is. Het acceleratie controlesysteem bepaalt de acceleratiesnelheid afhankelijk van de belading van de camper, daardoor kunt u het brandstofverbruik tot 15% verlagen.
Efficiënter oplader voor de accu
Altijd een opgeladen accu zonder brandstof te verspillen? In tegenstelling tot traditionele systemen, laad Smart Regenerative Charging de accu alleen op als dit nodig is en vermijdt dit als je het gaspedaal intrapt. Dit zorgt voor meer besparing en minder uitstoot.
Zie verder ook de veiligheid en beveiligingssystemen op https://www.ford.nl/bedrijfswagens/transit-chassis-cab/technische-kenmerken/veiligheid-en-beveiliging
Veiligheidsopties
-
- Acceleratie controle
- Auto Start-Stop
- Adaptief Cruise control
- Dodehoekassistent
- parkeerhulp
- Lane Keeping Aid, om u op uw rijstrook te houden
- Intelligent Adaptive Cruise Control, om die lange ritten meer ontspannen te maken
- Enhanced Active Park Assist (een nieuwe hoogwaardige achteruitrijcamera en een breedbeeldcamera aan de voorkant), die u automatisch in parkeerplaatsen kan sturen. Deze technologie is zo handig dat u zich zult afvragen hoe u het ooit zonder hebt gedaan.
- Ford SYNC, waarmee Apple- of Android-apparaten kunnen worden gekoppeld.
- FordPass Connect-modem, het systeem houdt u en uw voertuig meer verbonden terwijl u werkt. U kunt het brandstof- en oliepeil controleren, of de deuren vergrendelen en ontgrendelen, allemaal via een applicatie op uw telefoon. FordPass Connect biedt ook tot 4G wifi voor wel tien apparaten. En u kunt uw telefoon zelfs gebruiken om de locatie van de Transit op een kaart te lokaliseren.
Goed om weten
De Ford motor werd soms gebouwd in samenwerking met PSA (Citroën en Peugeot), voor sommige motoren zelfs in dezelfde fabrieken. Daardoor zie je soms Peugeot en Citroën bestelwagens met een Ford motor aan boord. Ford koos ervoor zijn motoren met eigen ontwikkelde injectie technologie uit te rusten, hetgeen bij sommige motorenversies de consument tot de gekende negatieve frustraties leidde. Peugeot heeft dan ook afgezien om nog Ford motoren in zijn bestelwagens te gebruiken. Ford heeft ondertussen zijn motoren verbeterd en geeft, om het vertrouwen van de consument terug te winnen, nu 5 jaar garantie op zijn transit motoren.
Pro motor
-
- meer kilometers voor onderhoudsbeurt na 60.000 km of 2 jaar
- 12 jaar garantie op doorroesten
- 5 jaar motorgarantie
- Er is een sterke 170 pk sterke campermotor versie (prijs/kwaliteit) – manueel en/of automaat
- 6 SelectShift automaat(waar je ook mee kan schakelen)
- 10-traps automaat bij zware chassis
- 4×4 versies
- auto start-stop systeem voor brandstofbesparing tot 10% in de stad
- Traction Control System en acceleratie controlesysteem
- Smart Regenerative Charging (batterij oplader)
- automatisch remsysteem
- Pre-Collision Assist – voetgangersdetectie
- Roll Stability Control (anti-omkantelen)
- stabiliteitsfunctie voor aanhangwagens
- Adaptive Cruise Control
- Intelligent Speed Assist
- Active Park Assist – parkeerhulp
- Hill Start Assist – vertrekhulp bergop
- Quickclear – ruitenontdooier
- Euro NCAP test – 5 sterren
- Netwerk van meer dan 750 Transit Centra en Business Centrum Dealers
Contra motor
- af te wachten qua betrouwbaarheid
- problemen met injectoren?
- partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €)
- ook bij nog nieuwe motoren zijn er klachten over de verstuivers
Productieland
Gebouwd in de Turkse fabrieken van Kocaeli (Ford Otomotiv Sanayi), samenwerking sinds 1977, eigendom eigendom is van Ford Motor Company en Koç Holding. Heeft 5 bijfabrieken verspreid over het land.
Garanties motor
Ford biedt 5 jaar garantie op de motor, het hoogste van alle constructeurs.
Onderhoudsbeurt
Distributieriem pas na 240.000 km vervangen, onderhoudsbeurt na 60.000 km of twee jaar
Garanties op doorroesten
12 jaar garantie op doorroesten van binnenuit, één van de hoogste garanties
Website motorenfabrikant
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.