Motor gebruikt in CLPLUS 2020
28
Motor gebruikt in CLPLUS 2021
98
Detail gegevens van Motoren Fiat Ducato Multijet II – 160 pk (118 kW) – 2020
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motoren Fiat Ducato Multijet II – 160 pk (118 kW) – 2020

De Fiat Ducato Multijet II motoren voor 2020 werken nu ook met de AdBlue technologie. Deze haalt uit zijn viercilinder 2,3 liter deze motor 160 PK of 118 kW. Daarmee is hij te vergelijken met de Mercedes Sprinter 316 DCI, de Citroën Jumper en Peugeot Boxer motor van 165 PK. De motor komt standaard voor in 28 campermodellen gaande van 3500 tot 5000 kg in zowel buscampers, alkoven als half- en integralen. Voor de +3500 kg chassis (voor rijbewijs C) is dit een logische keuze omdat je de trekkracht van de 160 PK nodig hebt om vooruit te komen.
De motor is te vinden in modellen van Frankia, Fleurette, Kabe, Rapido en Clever. Deze laatste is de enige die de 160 PK motor standaard in een buscamper inbouwt. Zodoende een buscamper met het hoogst mogelijke koppel.
Met zijn inhoud van 2287 cc heeft hij de Fiat 160 PK de grootste cilinderinhoud en haalt er een koppel uit van 400 Nm. Een grotere cilinderinhoud leidt tot een groter koppel en dus meer trekkracht. Het koppel bij deze Fiat 160 PK is inderdaad met 400 Nm het grootste bij 1500 tr/minuut (in vergelijking met de andere 160-160 pk motoren v/d concurrentie). De Mercedes 316 CDI haalt met zijn kleinste cilinderinhoud weliswaar ook nog een koppel van 360 Nm bij 100 toeren lager, nl. 1400 tr/minuut.
Koppel binnen de Fiat MY2020 motoren, met een manuele versnellingsbak
Geen grote verrassingen, uit deze 2.3 liter motor worden verschillende PK’s gehaald, over hoe meer PK’s de motor kan beschikken, hoe hoger zijn koppel (logisch):
- 120 pk – 320 Nm bij 1400 toeren/minuut
- 140 pk – 350 Nm bij 1400 toeren/minuut
- 160 pk – 380 Nm bij 1500 toeren/minuut
- 180 (178) pk – 450 Nm bij 1500 toeren/minuut
De concurrerende modellen halen uit hun kleinere cilinderinhoud wel meer PK’s:
- Mercedes Sprinter 318 DCI – 2143 CC – 163 pk: 144 cc minder en 3 PK’s meer
- Citroën Jumper en Peugeot Boxer – 2179 cc – 165 pk: 108 cc minder en 5 PK’s meer
Het Italiaanse Iveco met de Daily RDE 35 van 160 pk is bijna een kopie van deze Fiat motor met dezelfde inhoud van 2287 cc en dezelfde kW’s en PK’s.
Alle manuele geschakelde Fiat Ducato’s hebben 6 versnellingen en voorwielaandrijving. Ze zijn tevens verkrijgbaar in een 9- traps automaat versie.
In vergelijking met zijn bovenvermelde concurrerende motoren ligt het brandstofverbruik in dezelfde lijn. Met zijn CO2 uitstoot van 196 gram per kilometer scoort hij matig, en vergelijkbaar met de Mercedes 316 CDI. Het verschil met de beste PSA motor van 165 pk, maakt dat een verschil van 30-35 gram/kilometer.
Hij wordt aangedreven met een 6 manuele versnellingsbak maar je kan ook kiezen voor een 9 traps AT9 automaat waarmee ook nog eens 0,5 liter verbruik kan gereduceerd worden. Andere motoren met 160 PK vinden we nog bij de Iveco Daily en Eurocargo serie.
De Fiat Ducato motor is de meest gebruikte campermotor in de kampeerauto sector. Van alle modellen voor modeljaar 2020 zijn 65% van de modellen uitgerust met een Ducato motor. Fiat gebruikt nu ook vanaf 2020 de Adblue techniek om tot een schonere uitstoot te komen.
Met een AdBlue tank van 15 liter is de Fiat eerder karig voorzien in vergelijking met de Mercedes Sprinter 316 DCI met een tank van 22 liter. Je zal dus iets sneller moeten bijvullen.
Ecopack is standaard voorzien bij 160 PK versie
Het standaard geïntegreerde EcoPack wordt geleverd met een automatische start / stop-functie en een ECO-schakelaar die de bestuurder helpt brandstof te besparen. Het EcoPack bevat ook een intelligente alternator en een elektronisch geregelde brandstofpomp.
Data fiche Motoren Fiat Ducato Multijet II – 160 pk (118 kW) – 2020
Merk
Fiat
Type
Ducato Multijet II
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
2287 cc - 4 cilinder
kW - PK
160 PK (118 KW)
PK bij tr/min
3600
Aandrijving
voorwielaandrijving
Euronorm*
Euro 6 d-temp
Versnellingen
6 manueel of 9 traps automaat
Verbruik*
7,4 l/100 km (automaat - 0,5 liter)
CO2 uitstoot NEDC*
196
CO2 uitstoot WLTP*
Koppel*
380 - 400 Nm
Koppel bij toeren
1500-2500 tr/min.
Topsnelheid*
Brandstof tank
70 of 90 liter
AdBlue tank
19 liter
Andere
Turbodiesel & AdBlue adjectief
Login om verder te gaan met algemene beschrijving
Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met algemene beschrijving.
Fiat Ducato Multijet II 2.3 l – 120 140 160 180 – 2020

De Fiat Ducato Multijet II 2,3 liter is de meest verkochte en aangeboden motor onder de campermodellen en heeft ondertussen een jarenlange ervaring kunnen opbouwen, ondersteund door een groot uitgebouwd netwerk van Fiat Professional servicepunten. Voor de modeljaren 2020 is er een nieuwe Multijet II motor met standaard 120 pk die soms aangeduid wordt als MY2020. Een negen traps automaat (AT9) is beschikbaar als optie. De 130 pk motor is bij Fiat dus weggevallen en is vervangen door een 120 PK motor die even krachtig is. De wat grotere modellen gebruiken standaard nu een 140 PK motor, maar je kan verder upgraden tot 160 en 180 pk. In de cockpit is weinig veranderd: gewoon klassiek ergonomisch en functioneel zonder veel luxe.
De motor is zuiniger geworden tegenover de Euro 5 en 4 motor en is ook nu verkrijgbaar met een gerobotiseerde versnellingsbak met 6 versnellingen. Met de negen traps automaat heb je echter nog een beter koppel van +20 Nm bij de 160 pk versie tot + 50 Nm bij de 180 pk versie.
Het overgrote deel van (nieuwe) campermodellen wordt door de merken standaard aangeboden met een Fiat Ducato 2,3 l motor met 120 pk, uitgezonderd de zwaardere Premium modellen voor rijbewijs C. In de nieuwere Ducato wordt het koppel niet meer overgebracht via een conventionele koppeling, maar via een hydraulische converter. Daardoor is de trekkracht veel soepeler geworden en worden onderbrekingen door dit systeem geëlimineerd.
Fiat maakt nu ook gebruikt van de AdBlue technologie het welke een duidelijke verbetering is tegenover zijn oude systeem – nu is er een verminderde roetontwikkeling en is er optimale druk en zijn de temperatuuromstandigheden in de verbrandingskamer verbeterd (een teer punt voor elke Euro 6 motor m.b.t het aankoeken van roetdeeltjes).
De Fiat Ducato Multijet II 2,3 (MY2020) liter is er in verschillende motorversies:
Met een manuele versnellingsbak:
-
- 120 pk bij 2750 tpm – 320 Nm bij 1400 toeren/minuut – 10% verbeterd
- 140 pk bij 3500 tpm – 350 Nm bij 1400 toeren/minuut – 9% verbeterd
- 160 pk bij 3500 tpm – 380 Nm bij 1500 toeren/minuut
- 180 (178) pk bij 3500 tpm – 450 Nm bij 1500 toeren/minuut – 12% verbeterd
- CNG (Natural Power versie) 3.0 l – 136 pk bij 2730 toeren/minuut – koppel 350 Nm bij 1500 toeren/minuut
- Electric – 90 kW – 280 Nm
De nieuwste Multijet II 2020 versie (MY2020) is niet meer in 130 pk verkrijgbaar maar is nu standaard 120 pk geworden.
POWER
“Power, voor wie meer wil” is een versie van deze motor met standaard een automaat. Fiat wil de kracht van deze motor benadrukken met een praktisch constant koppel tussen 1500 en 2500 tr/minuut. Er is een 160 PK POWER en 180 PK POWER versie – deze motoren hebben een distributieketting, die niet hoeft vervangen te worden (zoals bij Peugeot). Daarnaast hebben ze een versterkte krukas met extra grote lagers, speciale zuigers en een specifieke turbocompressor. Dit moeten helpen voor een “langere” levensduur van de motor.
Vanaf 160 PK (160 en 180 PK) kan de Fiat geleverd worden met het Ducato Maxi chassis (Heavy) tot 4.4 ton die voorzien wordt van een eigen specifieke versnellingsbak.
Automaat
Behalve de 120 PK en de CNG versie zijn de andere versies (bijv. POWER) ook verkrijgbaar in automaat (optie), die zou zo’n 2100-2500 € meer kosten dan de manuele versie.
Elektrisch
In de loop van 2020 zou Fiat een elektrische E-versie op de markt brengen.
Chassis
De standaard Ducato-versie wordt gebouwd op een verbreed chassis wat het zo interessant maakte voor camperbouwers voor een stabielere wegligging. Er is een chassis van 3300 kg en 3500 kg, het meest gebruikt in campermodellen (chassis begint reeds vanaf 2800 kg). Daarnaast is er nog een ‘Heavy’ chassis met een MTM tot 4400 kg dat ook voor campermodellen wordt gebruikt. Dit chassis is voorzien van een zwaardere wielophanging en van grotere remschijven.
Rijmodaliteiten: Normaal, Eco en Power
Je kan met de 2020 versie kiezen uit 3 verschillende rijmodaliteiten: Normaal, Eco en Power:
-
- ECO – de Eco stand heeft een eigen schakelstrategie waardoor je meer brandstof kan uitsparen
- POWER – de Power stand doet net het omgekeerde van de Eco: hij schakelt sneller voor betere prestaties of extra power onder zwaardere werkomstandigheden (bergen).
- NORMAAL – in het dagelijkse normale gebruik zal de normale modus het meest geschikt zijn.
Adblue
Fiat gebruikt nu ook voor zijn SCR-systeem het adjectief AdBlue om de stikstofoxiden in het uitlaatgas te verminderen en de Euro 6d norm te halen.
Als het AdBlue niveau laag is, gaat het lampje of het symbool branden, of het bericht dat u vraagt om bij te vullen met ten minste 5 liter AdBlue. Na het bijvullen moet, met de startinrichting in de stand MAR/RUN/ON, gewacht worden tot de signaleringen op het display gedeactiveerd worden voordat de motor gestart wordt. In geval van bijvullen van een lege AdBlue-tank, moet er mogelijk tot 2 minuten gewacht worden.
CNG – Natural Power
De motor met alternatieve brandstof is verkrijgbaar in als de “Ducato 140 Natural Power” en is uitgerust met een 3 liter motor met 136 PK.
Marktpositie in de camperwereld
De nieuwe Fiat Ducato moet de marktpositie van het merkt bestendigen met vijf jaar op rij de beste verkoopcijfers. Het model is opnieuw her-ontworpen met een verbeterde wielbasis en een veel betere dakconstructie. Als nummer één op het gebied van verkoop in 12 verschillende landen en het meest gebruikte model als basis voor campers in Europa: “Fiat Professional for Recreational Vehicles – is Fiat al meer dan 10 jaar marktleider in deze sector met meer dan 80% van alle camper chassis een Fiat Ducato als basis”.
Ecopack is standaard bij 160 en 180 PK
Het standaard geïntegreerde EcoPack wordt geleverd met een automatische start / stop-functie en een ECO-schakelaar die de bestuurder helpt brandstof te besparen. Het EcoPack bevat ook een intelligente alternator en een elektronisch geregelde brandstofpomp.
Zuiniger geworden
De vernieuwde motoren zullen zuiniger zijn. In de fabriek wordt het verbruik aangeduid van 7,2 tot 7,6 liter.
In deze test op https://www.promobil.de/test/fiat-ducato-2020-test-fahrbericht-fahren/ kunt u lezen dat een rit door de stad van Turijn, een gemiddeld verbruik van 8,8 liter gaf. In de praktijk met een geladen mobilhome kom je echter vaak boven 10 liter uit.
Uit de test blijkt ook dat de negentraps automaat geweldig soepel schakelt zonder een merkbare onderbreking in de tractie. Uit deze test blijkt de motor zeer levendig te zijn met een verhoogd koppel dat duidelijk kan gevoeld worden. Door de automaat is het rijden met veel meer comfortwinst. Zie ook de vergelijkbare 9G Tronic van Mercedes.
Hulpsystemen
De nieuwe Fiat Ducato 2020 is de beste Ducato ooit in alle opzichten: op vlak van technologie, veiligheid, ADAS, connectiviteit en motorversies. De 2020 Ducato biedt de meest geavanceerde rijhulpsystemen waarmee bestuurders het voertuig 360 ° kunnen bedienen, zoals de Blind Spot Assist (BSA), de Rear Cross Path-detectie (RCP) en de Full Brake Control (FBC).
Het nieuwe Ducato systeem omvat de integratie van Apple CarPlay en de compatibiliteit met Android Auto. Apple CarPlay toont routebeschrijvingen die zijn geoptimaliseerd op basis van verkeerssituaties en kan gebruikt worden om telefoongesprekken te voeren en te ontvangen, tekstberichten te verzenden en ontvangen en naar muziek, audioboeken en podcasts te luisteren terwijl u zich op de weg kan blijven concentreren. Het systeem is dus compatibel met Android Auto, waarmee de bestuurder Google Maps of Waze en zijn favoriete berichten-apps kan gebruiken en toegang heeft tot alle multimedia-inhoud.
Automaat – Comfort-Matic
De automaat van Fiat heet de Comfort Matic en beschikt over een ge-optimaliseerde versnellingswisseling dankzij de up-schakelaar. De automatische, computergestuurde transmissietechnologie combineert de efficiëntie van een handmatige shift met het gemak van een automaat.
Deze automaat kunt u gebruiken in 3 verschillende rij modus:
- Automatisch – voor normaal rijden
- Handmatig – voor individuele rijstijl en een speciale rijervaring.
- Met geactiveerde schakelaar omhoog – optimaliseert de versnellingsverandering en geeft de motor meer aandrijving of remkracht indien nodig. Dit helpt voor een maximale efficiëntie bij volledige belasting op bijvoorbeeld hellingen.
Cabine uitvoering
Het cockpit ontwerp bestaat reeds 13 jaar en Fiat laat het in deze versie nagenoeg onveranderd met enkele extra uitbreidingen.
-
- een tablethouder
- Apple Carplay en Android Auto TM
- bediening via touchscreen Mopar, 7 inch scherm
- bediening via spraaktechnologie
- bedieningsknoppen op het stuur
- automatisch groot licht en dimlicht
- regensensor voor de ruitenwisser
- USB-poort
- DAB-radio
- navigatiesysteem waar afmetingen van camper kunnen in ingevoerd worden
Veiligheidsopties
-
- grootlicht en dimlicht automatisch
- stabiliteitssysteem ESC
- kantelpreventie
- Blind Spot Assist
- adaptieve lastregeling
- dagrijverlichting
- bandenspanningssensor
- rijstrookverlaat waarschuwing – Lane Departure
- botsingspreventie
- EcoPack met automatische start / stop
- ECO-schakelaar
Fiat chassis versus Ford – verschil 1000-1500 €
-
- Een Fiat basischassis (zonder opbouw) met een 140 pk motor is er vanaf 32.000 € (02/2020) en kan tot 1040 kg beladen
- Een Ford basischassis (zonder opbouw) met een 130 pk motor is er vanaf 30.500 € (02/2020) en kan tot zo’n 850 kg beladen
FCA Group
FCA Italy en Groupe PSA hebben een overeenkomst getekend die voorziet in de uitbreiding van 2023 van hun samenwerking bij de productie van lichte bedrijfsvoertuigen, die met succes wordt voortgezet door 40 jaar. De overeenkomst voorziet onder andere in de voortzetting van de productie van de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper-modellen en de introductie van andere versies.
Om aan de verwachte groei van de vraag door FCA en Groupe PSA te voldoen, besloten de twee partners om de productiecapaciteit van de Sevel-fabriek te verhogen vanaf 2019, met een mogelijke toename van diensten.
De Sevel-fabriek, ingehuldigd in de 1981 in Val di Sangro (Atessa), heeft een uitbreiding van meer dan 1 miljoen en 200 duizend vierkante meter en ongeveer 6.200-werknemers. Het is de grootste fabriek voor de productie van lichte bedrijfsvoertuigen in Europa, met de mogelijkheid om voertuigen te produceren in een breed scala van verschillende configuraties. Sevel is ook een van de meest geavanceerde faciliteiten ter wereld op het gebied van specialisatie, organisatie en werkprestaties.
Pro motor
- betrouwbaarheid
- groot netwerk van servicepunten (via app)
- motor 2020 met AdBlue en keuze uit 120, 140, 160 of 180 pk en of 4×4
- CNG versie
- LPEGR technologie is nu vervangen door AdBlue
- 9 traps automaat met minder verbruik en hoger koppel dan manuele bij 140, 160 en 180 pk versie
- met zijn platte neus meer ruimte binnenin t.o.v. de totale lengte v/h voertuig
- goede prijs/kwaliteit
- speciaal CSS chassis voor campers met verbeterde ligging
- POWER versies met levenslange distributieketting
Contra motor
- CO2 uitstoot hoger in vergelijking nieuwere motoren van concurrenten met AdBlue
- MY2020 motoren 500 à 1000 € duurder
- Filter moet tijdig vervangen worden (extra kosten)
- Partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €) bij AdBlue versie
- Geen keuze uit voor- of achterwielaandrijving
- Minder veiligheidsopties als bij Mercedes
- 8 jaar garantie op roest is niet het minste, ook niet de beste v/d klas
- Geen automaat voor 120 PK en CNG versie
Productieland
Italïe in de fabrieken van Sevel in Val di Sangro (Atessa) behorende tot de Fiat Chrysler groep, opgericht in 1978. Sevel = Società Europea Veicoli Leggeri
Garanties motor
2 jaar fabrieksgarantie, 3 jaar garantie op de lak.
Onderhoudsbeurt
Onderhoud om de 48.000 km of 2 jaar
Garanties op doorroesten
8 jaar garantie op doorroesten
Website motorenfabrikant
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.