
Algemene beoordeling
3.5
Betrouwbaarheid
3.8
Chassis
4.0
Souplesse (koppel)
3.8
Verbruik
3.5
CO2 uitstoot
3.0
Veiligheidsopties
3.8
Reputatie
3.8
Geen automaat
2.5
63
Score (2022)
Motor gebruikt in CLPLUS 2020
706
Motor gebruikt in CLPLUS 2021
754
Motor gebruikt in CLPLUS 2022
808
Detail gegevens van Motoren Fiat Ducato 8 Multijet III – 6D Final – 120 pk (88 kW) – 2022
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Data fiche Motoren Fiat Ducato 8 Multijet III – 6D Final – 120 pk (88 kW) – 2022
De lichtste motor van 120 PK heeft minder cilinderinhoud maar levert nog altijd hetzelfde koppel bij hetzelfde aantal toeren. Deze versie is enkel te verkrijgen in een manuele 6-bak. Hij wordt nog vaak gebruikt van de busjes typen. Voor de grotere campers (halfintegralen) kiezen vele fabrikanten direct voor de 140 PK motor.
Merk
Fiat
Type
Ducato 8 Multijet III
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
2184 cc - 4 cilinder
kW - PK
88 kW (120 pK)
PK bij tr/min
3500
Aandrijving
voorwielaandrijving
Euronorm*
Euro 6 Final
Versnellingen
6 manueel
Verbruik*
8,6 l/100 km
CO2 uitstoot NEDC*
235
Onderhoud:
Om de 48.000 km of 2 jaar
Koppel*
320 Nm2
Koppel bij toeren
1400 tot 2500 tr/min.
Topsnelheid*
155 km/u
Brandstof tank
70 of 90 liter
AdBlue tank
19 liter
Aanhanger
2500 kg
Tip van Fiat
De beste qua gewicht en brandstofefficiëntie
Motoren van Fiat Ducato 2022 - 2.2 liter (2184 cc) - Euro 6d-final (Euro VI E) Multijet3 - 4 cilinder
160 Multijet3
- voor wie iets extra’s wil
- het beste alternatief voor de 140 Multjet3
- met een hoog koppel
- praktisch constant tussen 1500 tot 2500 tpm
- heeft een eigen specifieke versnellingsbak.
- MTM tot 4400 kg voor de Ducato Maxi uitvoeringen
- uitstekende verhouding tussen gewicht, verbruik en emissies
- AT= automaat, MT=manueel
Multijet 3 | 120 PK | 140 PK | 160 PK | 180 PK |
---|---|---|---|---|
CC (cm³) | 2184 | 2184 | 2184 | 2184 |
kW | 88 | 103 | 118 | 132 |
bij tr/min | 3500 | 3500 | 3500 | 3500 |
Koppel | 320 Nm | 350 (MT) of 380 (AT) | 380 (MT) of 400 (AT) | 380 (MT) of 450 (AT) |
bij tr/min | 1400-2500 |
MT 1400-2500 AT 1400-2250 |
MT 1500-2500 AT 1500-2250 |
MT 1500-3000 AT 1500-1750 |
Automaat | nee, 6 man. | ja, 9 | ja, 9 | ja, 9 |
Onderhoud | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. |
Variabele geometrie Turbo | ja | ja | ja | ja |
Net als bij de vorige Multijet 2 motoren hebben de automaatversies een hoger koppel dan de manuele 6-bak:
PK | Manueel | Automaat | Verschil |
---|---|---|---|
120 | 320 | / | |
140 | 350 | 380 | + 30 Nm |
160 | 380 | 400 | + 20 Nm |
180 | 380 | 450 | + 70 Nm |
Opvallend is:
- het koppel bij 160 of 180 PK is in de manuele versie nog steeds dezelfde
- de grootste winst (+70 Nm) kan gemaakt worden met de 180 PK met automaat, tevens het hoogste koppel bij de Fiat Ducato Multijet3 en dit bij een veel lager toerental van 1500 tot 1750 tr/minuut
- De 140 PK pk versie haalt zijn koppel van 350 Nm bij 1400 tr/minuut -> de vorige versie Multijet 2 met 140 pk vanaf 100 tr/minuut hoger
Bronnen – data en schema’s 2021/2022 via https://www.fiatcamper.com/nl/product/motoren
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.