Motoren Fiat Ducato 8 Multijet III – 6D Final – 180 pk (132 kW) – automaat – 2022

Motoren Fiat Ducato 8 Multijet III – 6D Final – 180 pk (132 kW) – automaat – 2022

Algemene beoordeling 3.5
Betrouwbaarheid 3.8
Chassis 4.0
Souplesse (koppel) 3.8
Verbruik 3.5
CO2 uitstoot 3.0
Veiligheidsopties 3.8
Reputatie 3.8
Geen automaat 2.5

78

Score (2022)

Motor gebruikt in CLPLUS 2023

?

Motor gebruikt in CLPLUS 2022

?

Detail gegevens van Motoren Fiat Ducato 8 Multijet III – 6D Final – 180 pk (132 kW) – automaat – 2022

Log in en met een CLPLUS status om ALLE detaildata te zien voor deze motor:

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Data fiche Motoren Fiat Ducato 8 Multijet III – 6D Final – 180 pk (132 kW) – automaat – 2022

De vernieuwde 180 PK motor heeft minder cilinderinhoud maar levert nog altijd hetzelfde koppel bij hetzelfde aantal toeren als de multijet II versie, alhoewel de oudere II versie vaak werd gecorrigeerd naar 178 PK ipv 180. Deze versie is te verkrijgen in een manuele 6-bak of een AT9 automatische versie. De 180 PK AUTOMAAT versie heeft wel 100 toeren/minuut meer nodig dan de 160 PK versie om hetzelfde koppel van 450 te halen in lage toeren.

Het is bij deze 180 PK versie dat het grootste verschil te vinden in Nm tussen de manuele en automaat versie, nl. extra 70 Nm voor de AT9 en dit in zeer lage toeren (1500 tot 1700).

Hij wordt ook aangeduid met de term POWER voor de manuele versie en met SPEED voor de versie met automaat. Net als bij de 160 PK versie hebben ze een versterkte krukas met extra grote lagers, speciale zuigers en een specifieke turbocompressor. Dit moeten helpen naar een "langere" levensduur van deze motor.

Deze motor dient sowieso als basis voor alle modellen op een zwaarder chassis dan het klassiek 3.5 T. De 180 PK versie is geschikt voor alle modellen voor het Fiat MAXI chassis van 4.4 T (rijbewijs C) maar er zijn ook busjes (op 3500 kg) die je kan upgraden tot 180 PK.

Merk

Fiat

Type

Ducato 8 Multijet III

Brandstof

Diesel

Cilinderinhoud

2184 cc - 4 cilinder

kW - PK

132 kW (180 pK)

PK bij tr/min

3500

Aandrijving

voorwielaandrijving

Euronorm*

Euro 6 Final

Versnellingen

AT9 manueel

Verbruik*

8,6 l/100 km

CO2 uitstoot NEDC*

235

Onderhoud:

Om de 48.000 km of 2 jaar

Koppel*

450 Nm2

Koppel bij toeren

1500 tot 1750 tr/min.

Topsnelheid*

155 km/u

Brandstof tank

70 of 90 liter

AdBlue tank

19 liter

Aanhanger

2500 kg

Tip van Fiat

Gewoon de max.

Motoren van Fiat Ducato 2022 - 2.2 liter (2184 cc) - Euro 6d-final (Euro VI E) Multijet3 - 4 cilinder

120 Multijet3

  •  krachtig en milieuvriendelijk
  • de beste qua gewicht en brandstofefficiëntie
  • sleepvermogen tot 2500 kg
  • MT – alleen met 6 manuele versnelling beschikbaar

140 Multijet3

  •  de bestseller
  • met een hoog koppel
  • praktisch constant koppel tussen 1400 tot 2500 tpm
  • AT= automaat, MT=manueel

160 Multijet3

  • voor wie iets extra’s wil
  • het beste alternatief voor de 140 Multjet3
  • met een hoog koppel
  • praktisch constant tussen 1500 tot 2500 tpm
  • heeft een eigen specifieke versnellingsbak.
  • MTM tot 4400 kg voor de Ducato Maxi uitvoeringen
  • uitstekende verhouding tussen gewicht, verbruik en emissies
  • AT= automaat, MT=manueel

180 Multijet3

  • de beste en sterkste voor het hoogste rijplezier.
  • AT= automaat, MT=manueel
Multijet 3 120 PK 140 PK 160 PK 180 PK
CC (cm³) 2184 2184 2184 2184
kW 88 103 118 132
bij tr/min 3500 3500 3500 3500
Koppel 320 Nm 350 (MT) of 380 (AT) 380 (MT) of 400 (AT) 380 (MT) of 450 (AT)
bij tr/min 1400-2500 MT 1400-2500
AT 1400-2250
MT 1500-2500
AT 1500-2250
MT 1500-3000
AT 1500-1750
Automaat nee, 6 man. ja, 9 ja, 9 ja, 9
Onderhoud 48.000 km of 2 J. 48.000 km of 2 J. 48.000 km of 2 J. 48.000 km of 2 J.
Variabele geometrie Turbo ja ja ja ja

Net als bij de vorige Multijet 2 motoren hebben de automaatversies een hoger koppel dan de manuele 6-bak:

PK Manueel Automaat Verschil
120 320 /
140 350 380 + 30 Nm
160 380 400 + 20 Nm
180 380 450 + 70 Nm

Opvallend is:

    • het koppel bij 160 of 180 PK is in de manuele versie nog steeds dezelfde
    • de grootste winst (+70 Nm) kan gemaakt worden met de 180 PK met automaat, tevens het hoogste koppel bij de Fiat Ducato Multijet3 en dit bij een veel lager toerental van 1500 tot 1750 tr/minuut
    • De 140 PK pk versie haalt zijn koppel van 350 Nm bij 1400 tr/minuut -> de vorige versie Multijet 2 met 140 pk vanaf 100 tr/minuut hoger

Bronnen – data en schema’s 2021/2022 via https://www.fiatcamper.com/nl/product/motoren

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.

Een reactie achterlaten