Motor VW T6.1 – 2.0 L TDI – 150 pk (100 kW) (manueel)

Algemene beoordeling 4.3
Betrouwbaarheid 3.8
Chassis 3.5
Souplesse (koppel) 3.5
Verbruik 4.3
CO2 uitstoot 4.0
Veiligheidsopties 3.8
Reputatie 4.0

70

Score (2020)

Volkswagen California Ocean (2019) cover

Motor gebruikt in CLPLUS 2020

3

Motor gebruikt in CLPLUS 2021

0

Detail gegevens van Motor VW T6.1 – 2.0 L TDI – 150 pk (100 kW) (manueel)

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Detail omschrijving bij Motor VW T6.1 – 2.0 L TDI – 150 pk (100 kW) (manueel)

VW Volkswagen cabine met autostoelen met armleuningen in de Westfalia Club Joker - VW Transporter 6.1 - met 150 PK motor en DSG 7 automaat - modeljaar 2021

Deze VW Transporter 6.1 TDI motor met 1968 cc produceert 150 pk (100 kW) heeft altijd 6 versnellingen en is te krijgen als manuele schakeling, DSG automaat, 4×4 manueel of 4×4 met automaat of met andere woorden, in 4 verschillende uitvoeringen. Het totalen MTM is begrenst tot 3000 kg, behalve voor de 4×4 versie die uitkomt op een MTM van 80 km meer of 3080 kg. Hiermee mag je nog altijd een ongeremde aanhanger van 750 kg trekken. Deze Turbodiesels zijn voorzien van een brandstoftank van 70 liter.

4 Uitvoeringen van de VW T6.1 – 2.0 L TDI – 100 kW/150 pk

    1. manueel met 6 versnellingen (deze fiche)
    2. manueel met 6 versnellingen + 4×4
    3. DSG automaat
    4. DSG automaat + 4×4

Kijken we naar de belastbare NEDC CO2-stoot dan stoot de manuele 4×4 met 193 gr/km het meeste CO2 uit en ben je best af met de gewone DSG automaat versie (3) van 150 PK die slechts 165 gram/km uitstoot, een verschil van toch 28 gram/km. Diezelfde motor scoort ook met zijn gemiddeld verbruik van 7,2 liter het beste onder de 150 pk serie. Ook hier is de manuele 4×4 (logisch) de grootste slokop met 8,7 liter/100 km, wel 1,5 liter meer. Algemeen scoren de DSG versies beter dan de manuele op gebied van uitstoot en verbruik.

    • 150 PK manuele versie – 171 gram uitstoot – 7,8 liter/100 km
    • 150 PK manuele versie met 4 x 4 – 193 gram uitstoot – 8,7 liter/100 km
    • 150 PK DSG versie – 165 gram uitstoot – 7,2 liter/100 km
    • 150 PK DSG versie met 4 x 4 – 191 gram uitstoot – 8,4 liter/100 km

Naast de 150 PK versie is ook de goedkoopste 110 pk (88 kW) versie, echter ook met het laagste koppel. Heeft  natuurlijk wel de laagste uitstoot en het laagste verbruik.

Koppel

Met een koppel van 340 Nm uit een 2.0 liter scoort deze T6.1 gewoon gemiddeld en is er ten opzicht van de 6.0 qua koppel niet op vooruitgegaan. Als je de VW vergelijkt met bijvoorbeeld de Ford Transit EcoBlue TDCi 2.0 – 92 kW/130 pk (met dus 20 PK minder): die haalt wel 380 Nm of 40 Nm meer koppel dan de VW motor. Vergelijken we het koppel met de Fiat Talento Ecojet 1.6 l dCI 107 kW/145 pk (met 5 PK minder) motor die in mini-vans gebruikt wordt, dan halen ze beiden een vergelijkbaar koppel. Anderzijds doen de VW 6,1 motoren het dan weer ietsje beter dan de Mercedes Sprinters CDI motoren met 143 pk (84 kW) die er 330 Nm uithalen (10 Nm minder) maar Mercedes wel bij een lager toerental wat meer souplesse geeft in lagere toeren maar zij moeten wel 3500 kg voortslepen.

De Multivan is er in verschillende versies en uitvoeringen (en opties): Trendline – Comfortline – Highline.

In tegenstelling tot de meeste andere constructeurs biedt VW een lakgarantie van 3 jaar (een jaar meer) en 2 jaar garantie zonder kilometerbeperkingen.

Data fiche Motor VW T6.1 – 2.0 L TDI – 150 pk (100 kW) (manueel)

Merk

VW - Volkswagen

Type

Transporter 6.1 - 2.0 L TDI

Brandstof

Diesel

Cilinderinhoud

1968 cc - 4 clinder

kW - PK

110 kW (150 pK)

PK bij tr/min

Aandrijving

voorwielaandrijving

Euronorm*

Euro 6 d-temp

Versnellingen

6 manueel

Verbruik*

7,8 l/100 km

CO2 uitstoot NEDC*

171

CO2 uitstoot WLTP*

200

Koppel*

340 Nm

Koppel bij toeren

1500 tr/min

Topsnelheid*

km/u

Brandstof tank

70 liter

AdBlue tank

20 liter

Andere

Turbodiesel

Login om verder te gaan met algemene beschrijving

Login als CLPLUS abonnee om deze gegevens verder te raadplegen.

Algemene beschrijving van de motor bij dit merk

VW Transporter 6.1 TDI 2.0 – 90 110 150 199 – 2020

De nieuwe Volkswagen Transporter 6.1 is er sinds het late najaar van 2019, hiermee gaat de geschiedenis van dit VW-busjes, dat in 1950 van start ging, nog altijd verder. De Multivan heeft met de BlueMotion Technology het vermogen, trekkracht en zuinigheid verder verbeterd. Er zijn verschillende motor- en versnellingsvarianten. De optionele versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG) zonder trekkrachtonderbreking biedt echter comfort en zuinigheid. Daarnaast is er nog de met vierwielaangedreven 4MOTION versie voor alle terreinen. De VW T6.1. wordt nog altijd geleverd met de gekende 2.0 liter viercilinder BlueMotion dieselmotor (1.968 cc) met zijn hoorbare turbo maar voldoet nu aan de opgelegde Euro 6d-Temp norm.

Koppel en motor

Deze motoren van de Multivan buscampers worden vnl. door het VW concern bij de eigen VW garagehouders verkocht. Er zijn 2 motorenversies met turbodiesel: de 110 pk (81 kW) en 150 pk (100 kW), beiden uit een 2,0 liter meter met exact 1968 cc. Het verschil in 40 PK levert ook een groot verschil op van 90 Nm in het koppel. De 110 (81 kW) is er ook maar met 5 versnellingen, de 150 pk (100 kW) heeft altijd 6 versnellingen en is te krijgen als manuele schakeling, DSG automaat, 4×4 manueel of 4×4 met automaat.

Kijken we naar de belastbare NEDC CO2-stoot dan stoot de manuele 4×4 met 193 gr/km het meeste CO2 uit en ben je best af met de gewone DSG automaat versie van 150 PK die slechts 165 gram/km uitstoot, een verschil van toch 28 gram/km. Diezelfde motor scoort ook met zijn gemiddeld verbruik van 7,2 liter het beste. Ook hier is de manuele 4×4 (logisch) de grootste slokop met 8,7 liter/100 km, wel 1,5 liter meer.

De T 6.1. bestaat in totaal in 4 uitvoeringen met voorwielaandrijving:

    • 90 pk (66 kW) – 220 Nm vanaf 1.250 tr/m
    • 110 pk (81 kW – 250 Nm vanaf 1400 tr/m
    • 150 pk (110 kW) – 340 Nm vanaf 1500 tr/m

Een aparte motor is de 199 pk (146 kW) die werkt met bi-turbo of dubbele turbo, een techniek die ook andere constructeurs soms toepassen. Hij haalt met zijn 450 Nm vanaf 1400 tr/minuut het hoogste koppel van alle T6.1. motoren. Schakelen kan met een 5 of 6 manuele versnelling of als optie de gekende DSG 7-traps automaat met dubbele koppeling waardoor de trekkracht niet meer wordt onderbroken.

Als optie kan je ook kiezen voor een 4×4 versie (4Motion). Daar hoort dan wel altijd de 150 of 199 PK motorversie bij. Later nog zou er bij de gewone bestelwagen versies ook een elektrische 6.1 komen met actieradius van 400 kilometer. Tegenover de 6.0 hebben alle versies een verbeterd koppel en dus meer rijplezier.

Populair model

Volkswagen slaagt er reeds decennia lang in een publiek voor deze series te binden. Tegenover de T6 is er vooral binnenin aan de cockpit gesleuteld met de modernste systemen aan boord op het vlak van infotainment en connectiviteit, rijassistentie en veiligheid, maar ook een 3 spaken multifunctionaliteit stuur. Op de middenconsole bevindt zich nu een 23 cm groot aanraakscherm. In het passagierscompartiment is er nu de 2é Climatronic verwarmer.

De Multivan is er in verschillende versies en uitvoeringen en prijzen (02/2020):

    • Trendline – vanaf 42.0140€
    • Comfortline – vanaf 48. 760 €
    • Highline – vanaf 59.580 €

Vernieuwd werden o.a.

    • Nieuwe bumper, H7-koplampen en LED achter verlichting
    • Nieuw design voor radiatorrooster (grille) en bumpers
    • Nieuwe lichtmetalen velgen
    • Draaibaren stoelen
    • Stoelen met 4-voudige verstelbare lendensteun (optie)
    • Nieuwe stoelbekleding en gemoderniseerd modulair dashboard
    • Nieuw servoconcept
    • Draadloos opladen van de smartphone
    • Opnemen van de smartphone aan het stuur (Bluetooth)
    • Start-stopsysteem met remenergie recuperatie
    • Elektromechanische stuurbekrachtiging ipv hydraulische waardoor extra rijhulpsystemen kunnen worden ingebouwd en waardoor rijden mogelijk wordt in verschillende rijmodussen. Een evolutie die we bij alle merken terugzien.
    • Zeer goed regelbare stuurkolom
    • Verder nog een compleet vernieuwd dashboard met o.a. een vernieuwd radio – en navigatiesysteem met een groot 10,25 inch scherm
    • Spraakbesturingsysteem (optie)
    • Lane Assist – rijstrook overschrijding
    • ESP met remassistent
    • Cross Wind Assist- systeem dat helpt bij zijdelingse wind
    • Park Assist – parkeerhulp
    • Trailer Assist – achteruit manoeuvreren met je aanhangwagen
    • Hulp bij vertrekken bergop – Hill Start Assist
    • De bestuurdersstoel heeft een 230 Volt-stopcontact
    • Airbags voor bestuurder en voorpassagier
    • Verbeterde interieurverlichting met LED-technologie
    • Een extra opbergvak en een bekerhouder
    • Als extra optie kun je nog kiezen voor extra digitale MIB3 functies (infotainment systemen) met een geïntegreerde simkaart waardoor je direct on-line diensten kan gebruiken (We Connect)

Daarnaast kan je de auto nog verder optimaliseren met een COMFORT pakket (optie) met bijvoorbeeld een  multifunctioneel lederen stuurwiel en airconditioning in de cabine voor zo’n 5.600 €.

Digitale Cockpit

Het klassieke instrumentenbord is vervangen door een digitale versie die meer info verschaft dan alleen maar de snelheid of de tankinhoud.  In de Highline versie is dit scherm dan met een hoog resolutiescherm.

AdBlue

Hij is voorzien van een AdBlue tank van (slechts) 13 liter. Daarmee zou je +/- 5000 km kunnen rijden vooraleer je de AdBlue terug moet bijvullen, dat had beter gekund. Ook bij deze VW T.6.1 zitten de twee vuldoppen (diesel en adblue) naast elkaar gemonteerd.

Het systeem bestaat uit 3 waarschuwingen:

    1. wit symbool – je kunt nog 2.400 km rijden – elke 100 kilometer herhaald totdat de actieradius 1.000 kilometer is
    2. oranje symbool – iedere 50 km vanaf actieradius van 1.000 kilometer of minder
    3. rood symbool – start je auto niet opnieuw na het uitschakelen: de auto zal niet meer herstarten nadat je hem hebt uitgeschakeld

Technische verschillen met de T6.0.

    • nieuwe bumper, H7-koplampen en LED achter verlichting
    • een nieuwe grille met verchroomde sierlijsten
    • handenvrij bellen via Bluetooth
    • vernieuwde wieldesigns
    • start-stopsysteem met remenergie recuperatie
    • elektromechanische stuurbekrachtiging ipv hydraulische waardoor extra rijhulpsystemen kunnen worden ingebouwd en waardoor rijden mogelijk wordt in verschillende rijmodussen. Een evolutie die we bij alle merken terugzien.
    • Zeer goed regelbare stuurkolom
    • Verder nog een compleet vernieuwd dashboard met o.a. een vernieuwd radio – en navigatiesysteem met een groot 10,25 inch scherm
    • Spraakbesturingsysteem (optie) – probeer eens “Ik wil naar het Salon van Dusseldorf” :)
    • Lane Assist – rijstrook overschrijding
    • ESP met remassistent
    • Cross Wind Assist- systeem dat helpt bij zijdelingse wind
    • Park Assist – parkeerhulp
    • Trailer Assist – achteruit manoeuvreren met je aanhangwagen
    • Hulp bij vertrekken bergop – Hill Start Assist
    • De bestuurdersstoel heeft een 230 Volt-stopcontact
    • Airbags voor bestuurder en voorpassagier
    • Verbeterde interieurverlichting met LED-technologie
    • Een extra opbergvak en een bekerhouder
    • Als extra optie kun je nog kiezen voor extra digitale MIB3 functies (infotainment systemen) met een geïntegreerde simkaart waardoor je direct on-line diensten kan gebruiken (We Connect)

Samenwerking met Ford

VW heeft een samenwerkingsakkoord getekend met Ford. Geruchten doen de ronde dat ze beiden samen zouden werken aan de ontwikkeling van de volgende generatie Transporters, de T 7.

Zie https://www.volkswagen.nl/nieuws/ford-en-volkswagen-breiden-wereldwijde-samenwerking-uit-met-autonoom-rijden-elektrificatie-en-betere-dienstverlening/

VW samenwerking met Westfalia

De Transporter 6.1. is eigenlijk de benaming voor de serie bestelwagens. Voor campermodellen heeft VW een samenwerking met het Duitse Westfalia, maar brengt het ook onder zijn eigen dealersnetwerk vrijetijdsvoertuigen op de markt als Multivan en de gekende California serie (kampeerauto) waarover je dit artikel op camperland kunt vinden. Onder de motorkap is er dus in wezen geen verschil tussen een Joker 6.1 en een Multivan 6.1. Daarnaast kennen we ook een luxe uitvoering zoals de Trendline 6.1 die we eerder belichten.

Zie hier voor het dealersnetwerk van Volkswagen – https://www.volkswagen-commercial-vehicles.be/nl/modellen-en-configurator/multivan-6-1.html

VW Volkswagen Transporter 6.1. Multivan MultiVan T6 dashboard
VW Volkswagen Transporter 6.1. Multivan MultiVan T6 dashboard

Pro motor

    • Navigatiesysteem Discover Pro
    • Nieuwe infotainmentsystemen met aanraakscherm tot 23 cm (9,2 inch)
    • Nieuwe rijhulpsystemen
    • Navigatiesysteem Discover Pro
    • Zijwindcorrectie
    • ParkeerhulpPark Assist en ParkPilot
    • Lane Assist (baanvakhulp)
    • ACC – Adaptive cruise control
    • Extra 2é Climatronic verwarmer
    • ABS, ASR, EDS, ESP, Hill Start Assist en Emergency Brake Assist
    • ECall Emergency Call Service
    • Kinderbeveiliging met elektrische bediening
    • Dagrijlichten
    • Vermoeidheidsdetectie
    • Stof en pollenfilter
    • USB-C aansluitingen
    • Water bijverwarmer
    • DAB+
    • Centrale vergrendeling met afstandsbediening en interieurbediening
    • Start-stop + regeneratief remmen
    • lakgarantie van 3 jaar 

Contra motor

    • DSG automaat had kinderziekten, is deze verbeterd?
    • Prijzen vrij stevig
    • Maximale toelaatbare massa 3.000 kg
    • Lichte accu 380 A (68 Ah)
Algemene TDI 2,0 motor van Volkswagen

Productieland

Volkswagen AG Duitsland – i/d fabrieken van Volkswagen Nutzfahrzeuge Hannover

Garanties motor

2 jaar zonder enige kilometerbeperking – lakgarantie van 3 jaar

Onderhoudsbeurt

elke 40.000 km of elke 2 jaar

Garanties op doorroesten

12 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit

Website motorenfabrikant

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.