Motor Citroën Jumper BlueHDI (DW12) – 140 pk (103 kW)

Algemene beoordeling 3.5
Betrouwbaarheid 3.5
Chassis 3.5
Souplesse (koppel) 3.3
Verbruik 3.5
CO2 uitstoot 4.3
Veiligheidsopties 3.5
Reputatie 3.3

70

Score (2020)

cockpit en instrumentenpaneel in de nieuwe Citroën ë-jumper 2020

Motor gebruikt in CLPLUS 2020

72

Motor gebruikt in CLPLUS 2021

85

Detail gegevens van Motor Citroën Jumper BlueHDI (DW12) – 140 pk (103 kW)

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Detail omschrijving bij Motor Citroën Jumper BlueHDI (DW12) – 140 pk (103 kW)

Burstner Delfin HL 680 modeljaar 2020 op Citroen chassis - foto https://www.buerstner.com/be-nl/buerstner-world/nieuws/delfin/

Citroën heeft het camper modellenlandschap in het modeljaar 2020 grondig door elkaar geschud.  De motor was daarvoor een niche geworden, maar kijk, hij is herrezen in het camperlandschap. Gereputeerde merken als Adria en Burstner gebruiken deze motor zoals bij de Delfin serie. Waar Fiat voor 2020 bijna nog alleenheerser was met zijn 130 PK motor is de Citroën nu duidelijker aanwezig met in 2020 40 modellen met zijn 120 PK versie en 72 modellen met een 140 PK versie, samen toch goed voor meer dan 100 modellen. In modeljaar 2021 zijn er 85 modellen standaard voorzien van deze 140 PK versie in de etalages. Aangezien Fiat in zijn vernieuwde Multijet II reeks een net dezelfde motor heeft met 140 PK, zijn ze perfect te vergelijken.

Deze Citroën 140 PK versie is standaard een betere keuze voor een camper dan de 120 PK versie gewoon eenvoudig om zijn sterker koppel. Zeker als je meer vermogen nodig hebt in de bergen of indien je een aanhanger wil meenemen (of een bromfiets achterop). De motor wordt vnl. gebruikt in buscamper en semi-integraal modellen. Motorhomefabrikanten die deze motor gebruiken zijn o.a. Adria, Bürstner, Clever, Elios, Globecar, Hymer Exsis-t, Ilusion, Itineo en Possl. En dit bij modellen van 5,4 meter lengte tot 7,4 meter.

Als chassis staan er enkele buscamper modellen op een 3300 kg chassis maar het over grote deel staat op de 3500 kg versie, het zwaarste chassis dat Citroën kan aanbieden tot eind 2020. Sinds 02/2021 izijn er ook speciale modellen bij Adria (Compact) op een zwaarder chassis verkrijgbaar.

Deze 140 pk (103 kW) versie kan ook een goede investering zijn om een campermodel met een 120 PK motor up-te graden voor hogere prestaties en meer rijplezier (als de constructeur die optie aanbiedt). De prijs voor zo’n upgrade kan verschillen van merk tot merk. Voor een model van de Adria Compact is dit:

    • Citroën 120 PK naar 140 PK – 1.147 €
    • Citroën 140 PK naar 165 PK – 2.335 €

Voor elf honderdvijftig Euro heb je dus een pak meer rijplezier en souplesse dan met de lichtste 120 PK … een overweging waard. Alle modellen met deze motor van Citroën die beperkt zijn tot een MTM van 3500 kg zijn dus geschikt voor rijbewijs B.

Citroën behoort tot de PSA groep. Net dezelfde motoren (uit dezelfde fabriek) worden ook gebruikt in campermodellen met de Peugeot Boxer (met 120, 140 en 165 pk).

Data fiche Motor Citroën Jumper BlueHDI (DW12) – 140 pk (103 kW)

Merk

Citroën

Type

BlueHDI (DW12) - 140 pk (103 kW)

Brandstof

Diesel

Cilinderinhoud

2179 cc - 4 cilinder

kW - PK

140 pk (103 kW)

PK bij tr/min

3750

Aandrijving

voorwielaandrijving

Euronorm*

Euro 6 d-temp

Versnellingen

6 manueel (alleen)

Verbruik*

8.3-8,7 l/100 km

CO2 uitstoot NEDC*

163

CO2 uitstoot WLTP*

219

Koppel*

340 Nm

Koppel bij toeren

1750 tr/min

Topsnelheid*

+/- 155 km/u

Brandstof tank

90 liter

AdBlue tank

20 liter

Andere

Turbodiesel & AdBlue adjectief

Login om verder te gaan met algemene beschrijving en vergelijking met andere motoren

Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met algemene beschrijving en de vergelijking met andere motoren.

Vergelijking motor van Motor Citroën Jumper BlueHDI (DW12) – 140 pk (103 kW)

Deze 140 PK motor van Citroën is qua koppel niet de zwakste uit de groep van 140 PK motoren maar je moet er wel stevig voor in de toeren gaan. dit heeft als enig nadeel een hoger verbruik en minder souplesse bij vertrek of het optrekken uit een lagere snelheid. Je kan stellen dat je met de 140 PK van Citroën wat minder soepel een berg op kan. Een optie kan zijn om bijv. over te gaan naar een 160 Pk versie.

De motor is gemiddeld zo’n 500 € goedkoper dan de Fiat als je hem zo uit de etage koopt. Wil je echter upgraden naar een zwaardere motor dan is dit bij Citroën duurder dan bij Fiat en verlies je eigenlijk het voordeel.

De verschillen met Fiat zijn klein, waaronder de slechts 100 cc kleinere motor. De technologie zou bijna hetzelfde moeten zijn maar Citroën is duidelijk veel milieuvriendelijkere. Van Fiat is de reputatie van zijn motoren bekend alsook de probleempjes. Zijn chassis kwaliteit is gekend. Bij Citroën is dit allemaal opnieuw vrij nieuw al is de kwaliteit van zijn oude motoren wel gekend. Sinds zijn introductie in 2020 zijn er momenteel nog niet veel problemen aan de oppervlakte gekomen. 

Quotering 2020/2021
Mercedes Sprinter 414 CDI - 143 PK 92%
Fiat Ducato Multijet II - 140 PK 86%
Citroën Jumper - 140 PK 69%

Tabel met vergelijking van waarden per motor

PK (kw) Mercedes Sprinter 143 PK Fiat Ducato 140 PK Citroen Jumper 140 PK
CC (cm³) 2143 2287 2179
bij tr/min 3800 3500 3750
Nm 330 350 340
bij tr/min 1200 1400 1750
CO2 gr/km NEDC 208 203 168
verbruik NEDC 8,6 7,9 8,7
Tank brandstof 65 of 71 liter 90 90
Tank AdBlue 22 19 20

Algemene beschrijving van de motor bij dit merk

Citroen Jumper BlueHdi (DW12) 2.2 l – 120 140 165 – 2020

De Citroen Jumper BlueHdi 2.2 motoren (DW12) zijn met hun AdBlue technologie zeer schoon en zeker een overweging waard m.b.t. de toegang tot milieuzones. Uit deze nieuwe 2.2 l Jumper motor wordt 120, 140 of 165 pk gehaald. Hij is iets minder duur dan de vergelijkbare Fiat Ducato gaande van 300 tot 500 €. Hij zou nog eens 0,5 liter zuiniger zijn. De motor kreeg een nieuw inlaatspruitstuk, een nieuwe oliepomp en turbo goed voor minder CO2-uitstoot. Standaard is er een AdBlue reservoir voorzien van 20 liter. De nieuwste 2,2 liter weegt nu slechts 5  à 10 kg meer dan de vorige 2.0 liter versie.

Meer en meer merken nemen voor modeljaar 2020 de Citroën motor op in hun modellen serie.

Er zijn 3 motorenseries:

    • 2.2 BlueHdi met 120 pk – 310 Nm
    • 2.2 BlueHdi met 140 pk – 340 Nm
    • 2.2 BlueHdi met 165 pk – 370 Nm
    • Er zit ook elektro motor in de pijplijn met een actieradius van (slechts) 225-270 km

Citroën behoort tot de overkoepelende PSA groep – deze motor vind je identiek terug in campermodellen met de Peugeot Boxer motor. Samen zijn ze voor modeljaar 2020 goed voor een aanbod van 9% en komen daarbij na Fiat op de 2é plaats, gevolgd door Mercedes, van de aangeboden chassis- en motoren kampeerautomodellen.

DW12 motoren zijn voor het eerst in 2001 geïntroduceerd. U kunt het motortype bij Citroen en Peugeot makkelijk herkennen aan de motorcode van 3 letters in het chassisnummer. U vindt dit chassisnummer onderop de voorruit.

Adblue – over het verbruik van Adblue is nog niet veel bekend. Reken op 1,5  à 2 liter/1000 kilometer, met de voorraad van 20 liter zou je dus 20.000 km moeten kunnen overbruggen. Op het moment dat het rijbereik onder de 2400 km komt krijg je een melding op het instrumentenpaneel UREA samen met een geluidsignaal en dit elke 300 Km. Vanaf minder dan 600 Km rijbereik verschijnt ook de melding SERVICE, samen met de eerdere meldingen én de resterende rijafstand. Om deze meldingen te laten verdwijnen moet de tank worden bijgevuld met tenminste 3.8 liter AdBlue.

Veiligheidsopties

    • Pack Comfortstoelen
    • Lane Departure Warning System (rijstrookverandering)
    • Distance Alert
    • Active Safety Brake
    • verkeersbordherkenning
    • dode hoek assistent
    • veiligheid voor achteruit te manoeuvreren met aanhangwagen

Cockpit

Binnenin is niet veel veranderd tegenover de vorige versie behalve de vernieuwde binnenbekleding. In de cabinedeuren is een houder bijgekomen waarin een 1,5 liter fles past.

 


FCA Group

FCA Italy en Groupe PSA hebben een overeenkomst getekend die voorziet in de uitbreiding van 2023 van hun samenwerking bij de productie van lichte bedrijfsvoertuigen, die met succes wordt voortgezet door 40 jaar. De overeenkomst voorziet onder andere in de voortzetting van de productie van de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper-modellen en de introductie van andere versies.

Om aan de verwachte groei van de vraag door FCA en Groupe PSA te voldoen, besloten de twee partners om de productiecapaciteit van de Sevel-fabriek te verhogen vanaf 2019, met een mogelijke toename van diensten.

De Sevel-fabriek, ingehuldigd in de 1981 in Val di Sangro (Atessa), heeft een uitbreiding van meer dan 1 miljoen en 200 duizend vierkante meter en ongeveer 6.200-werknemers. Het is de grootste fabriek voor de productie van lichte bedrijfsvoertuigen in Europa, met de mogelijkheid om voertuigen te produceren in een breed scala van verschillende configuraties. Sevel is ook een van de meest geavanceerde faciliteiten ter wereld op het gebied van specialisatie, organisatie en werkprestaties.

Campster Possl - Citroen Spacetourer - cockpit
Campster Possl – Citroen Spacetourer – cockpit

Pro motor

    • Euro 6 motor met zeer lage uitstoot
    • AdBlue technologie
    • Prijs/kwaliteit van de motor
    • Distributieriem op 150.000 km of 10 jaar
    • nieuwe 2.2 liter weegt slechts 5 tot 10 kg meer
    • PSA groep met 13.000 servicepunten in Europa
    • Traction Control
    • Hill Decent Control
    • Lane Departure
    • Bandenspanningssensor

Contra motor

    • betrouwbaarheid?
    • slechts 5 jaar garantie op doorroesten
    • Partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €)
    • DW motoren schijnen lichtjes olie te verbruiken
    • Let op – er worden ook Citroën Jumper modellen verkocht met Ford motoren
    • er is geen automaat versie, enkel manuele 6-bak

Productieland

Italïe in de fabrieken van Sevel in Val di Sangro (Atessa) behorende tot de Fiat Chrysler groep, opgericht in 1978. Sevel = Società Europea Veicoli Leggeri

Garanties motor

2 jaar

Onderhoudsbeurt

Distributieriem op 150.000 km of 10 jaar

Garanties op doorroesten

Slechts 5 jaar

Website motorenfabrikant

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.

Een reactie achterlaten