
Motor gebruikt in CLPLUS 2020
35
Motor gebruikt in CLPLUS 2021
76
Detail gegevens van Motor Citroën Jumper BlueHDI (DW12) – 120 pk (88 kW)
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motor Citroën Jumper BlueHDI (DW12) – 120 pk (88 kW)

Citroën heeft met zijn motoren serie het camper modellen landschap in het modeljaar 2020 grondig veranderd en neemt snoept een deel van Fiat zijn 130 PK markt af. Deze 120 pk (88 kW) 4 cilinder motor is zeer goed vergelijkbaar met de Fiat Ducato Multijet II van 120 PK, maar de Citroën motor heeft wel 2000 toeren/minuut nodig om zijn koppel van 310 Nm te halen. Dit is de voornaamste reden voor zijn wat lagere score. Om wat kracht en souplesse te hebben moet je goed het gas indrukken. Voor meer vermogen in de bergen of indien je een aanhanger wil meenemen (met bromfiets) raden wij u aan uit te kijken naar de sterkere 140 pk motor. Zijn C02 uitstoot ligt echter een stuk lager dan bij Fiat, een milieu aspect waarop alle motoren van Citroën goed in scoren.
Deze motor wordt standaard aangeboden in meer dan 30 campermodellen in 2020. In het modeljaar 2021 is dat aantal modellen verdubbeld. De motor wordt toegepast in alkoven, buscampers en semi-integraal modellen. Motorhome fabrikanten die de 120 pk versie in hun modellen gebruiken zijn o.a. Adria, Clever, Giottiline, Globecar, Hobby, Possl, Sunliving en Roadcar. En dit bij modellen van 5,4 meter lengte tot 7,4 meter.
Als chassis staan er enkele buscamper modellen op een 3300 kg chassis (zoals bij de buscampers van Globecar) maar het over grote deel staat op de 3500 kg versie, het zwaarste chassis dat Citroën kon aanbieden tot begin 2021.
Alle modellen met deze motor van Citroën zijn beperkt tot een MTM van 3500 kg. Dus allen geschikt voor rijbewijs B.
Citroën behoort tot de PSA groep. Net dezelfde motoren (uit dezelfde fabriek) worden ook gebruikt in campermodellen met de Peugeot Boxer (met 120, 140 en 165 pk).
Data fiche Motor Citroën Jumper BlueHDI (DW12) – 120 pk (88 kW)
Merk
Citroën
Type
BlueHDI (DW12) - 120 pk (88 kW)
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
2179 cc - 4 cilinder
kW - PK
88 kW (120 pK)
PK bij tr/min
3500
Aandrijving
voorwielaandrijving
Euronorm*
Euro 6 d-temp
Versnellingen
6 manueel (alleen)
Verbruik*
8.3-8,7 l/100 km
CO2 uitstoot NEDC*
163
CO2 uitstoot WLTP*
219
Koppel*
310 Nm
Koppel bij toeren
2000 tr/min
Topsnelheid*
+/- 145-150 km/u
Brandstof tank
90 liter
AdBlue tank
20 liter
Andere
Turbodiesel & AdBlue adjectief
Login om verder te gaan met algemene beschrijving
Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met algemene beschrijving en details van vergelijkbare motoren.
Vergelijking motor van Motor Citroën Jumper BlueHDI (DW12) – 120 pk (88 kW)
Deze nieuwe motor van 2,2 liter is nog altijd 100 cc kleiner dan de vergelijkbare 120 PK motor van Fiat en dat uit zich ook in de kracht. Fiat kan zijn 120 PK halen bij 2750 toeren/minuut. De Citroën motor moet een stuk harder werken en haalt de 120 PK uit de motor bij 3500 toeren/minuut. Dat uit zich natuurlijk wel op het verbruik dat minimum 1,2 liter tot 2,2 liter verschil zou bedragen per 100 km.
De twee motoren Citroën en Peugeot doen het wel een stuk beter op milieu vlak. Hun NEDC C02 uitstoot komt uit rond 163 gram/km terwijl de Fiat aan plus 200 gram per km extra uitkomt. Meer en meer zal deze uitstoot deel uitmaken van de belasting op voertuigen (taksen) of deel uitmaken van de toegang tot milieuzones.
Zowel de Fiat als de Citroën/Peugeot versies met 120 PK zijn enkel en alleen te verkrijgen met een 6 bak manuele versnelling (tot begin 2021).
Ook qua koppel heeft deze 120 PK versie van Citroën hetzelfde probleem als om zijn PK’s te halen. De Jumper haalt een koppel van 310 Nm, dat is weliswaar slecht 10 Nm minder dan de Fiat van 120 PK maar hij heeft daar wel 2000 tr/minuut voor nodig terwijl de Fiat het koppel reeds haalt bij 1400 tr/minuut. Je mag dus flink wat gas geven bij Citroën zeker bij lagere snelheden en/of in de bergen.
Nog te vermelden. Op de motor geldt een algemene garantie van 2 jaar maar er zijn formules om langer garantie te hebben. Qua garantie op doorroesten geeft Citroën slecht 5 jaar, dit is één der laagste van alle motormerken. Fiat geeft bijv. 8 jaar, Renault durft 6 en 12 jaar te geven. Ook bij de Ford Transit heeft u 12 jaar garantie op doorroesten, toch een wezenlijk verschil.
Tabel met vergelijking van waarden per motor
PK (kw) | Fiat Ducato 120 PK | Peugeot Boxer 120 PK | Citroen Jumper 120 PK |
---|---|---|---|
CC (cm³) | 2287 | 2179 | 2179 |
aandrijving | voorwiel | voorwiel | voorwiel |
bij tr/min | 2750 | 3500 | 3500 |
Nm | 320 | 310 | 310 |
bij tr/min | 1400 | 2000 | 2000 |
CO2 gr/km NEDC | 201 | 163 | 163 |
verbruik NEDC | 7,6 | 8,9 | 8,7 |
verbruik NWLTP | 8,5 | 8,3 | |
Tank brandstof | 90 | 90 | 90 |
Tank AdBlue | 15 | 15 | 20 |
Topsnelheid | 155 | 155 |
Algemene beschrijving van de motor bij dit merk
Citroen Jumper BlueHdi (DW12) 2.2 l – 120 140 165 – 2020
De Citroen Jumper BlueHdi 2.2 motoren (DW12) zijn met hun AdBlue technologie zeer schoon en zeker een overweging waard m.b.t. de toegang tot milieuzones. Uit deze nieuwe 2.2 l Jumper motor wordt 120, 140 of 165 pk gehaald. Hij is iets minder duur dan de vergelijkbare Fiat Ducato gaande van 300 tot 500 €. Hij zou nog eens 0,5 liter zuiniger zijn. De motor kreeg een nieuw inlaatspruitstuk, een nieuwe oliepomp en turbo goed voor minder CO2-uitstoot. Standaard is er een AdBlue reservoir voorzien van 20 liter. De nieuwste 2,2 liter weegt nu slechts 5 à 10 kg meer dan de vorige 2.0 liter versie.
Meer en meer merken nemen voor modeljaar 2020 de Citroën motor op in hun modellen serie.
Er zijn 3 motorenseries:
- 2.2 BlueHdi met 120 pk – 310 Nm
- 2.2 BlueHdi met 140 pk – 340 Nm
- 2.2 BlueHdi met 165 pk – 370 Nm
- Er zit ook elektro motor in de pijplijn met een actieradius van (slechts) 225-270 km
Citroën behoort tot de overkoepelende PSA groep – deze motor vind je identiek terug in campermodellen met de Peugeot Boxer motor. Samen zijn ze voor modeljaar 2020 goed voor een aanbod van 9% en komen daarbij na Fiat op de 2é plaats, gevolgd door Mercedes, van de aangeboden chassis- en motoren kampeerautomodellen.
DW12 motoren zijn voor het eerst in 2001 geïntroduceerd. U kunt het motortype bij Citroen en Peugeot makkelijk herkennen aan de motorcode van 3 letters in het chassisnummer. U vindt dit chassisnummer onderop de voorruit.
Adblue – over het verbruik van Adblue is nog niet veel bekend. Reken op 1,5 à 2 liter/1000 kilometer, met de voorraad van 20 liter zou je dus 20.000 km moeten kunnen overbruggen. Op het moment dat het rijbereik onder de 2400 km komt krijg je een melding op het instrumentenpaneel UREA samen met een geluidsignaal en dit elke 300 Km. Vanaf minder dan 600 Km rijbereik verschijnt ook de melding SERVICE, samen met de eerdere meldingen én de resterende rijafstand. Om deze meldingen te laten verdwijnen moet de tank worden bijgevuld met tenminste 3.8 liter AdBlue.
Veiligheidsopties
- Pack Comfortstoelen
- Lane Departure Warning System (rijstrookverandering)
- Distance Alert
- Active Safety Brake
- verkeersbordherkenning
- dode hoek assistent
- veiligheid voor achteruit te manoeuvreren met aanhangwagen
Cockpit
Binnenin is niet veel veranderd tegenover de vorige versie behalve de vernieuwde binnenbekleding. In de cabinedeuren is een houder bijgekomen waarin een 1,5 liter fles past.
FCA Group
FCA Italy en Groupe PSA hebben een overeenkomst getekend die voorziet in de uitbreiding van 2023 van hun samenwerking bij de productie van lichte bedrijfsvoertuigen, die met succes wordt voortgezet door 40 jaar. De overeenkomst voorziet onder andere in de voortzetting van de productie van de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper-modellen en de introductie van andere versies.
Om aan de verwachte groei van de vraag door FCA en Groupe PSA te voldoen, besloten de twee partners om de productiecapaciteit van de Sevel-fabriek te verhogen vanaf 2019, met een mogelijke toename van diensten.
De Sevel-fabriek, ingehuldigd in de 1981 in Val di Sangro (Atessa), heeft een uitbreiding van meer dan 1 miljoen en 200 duizend vierkante meter en ongeveer 6.200-werknemers. Het is de grootste fabriek voor de productie van lichte bedrijfsvoertuigen in Europa, met de mogelijkheid om voertuigen te produceren in een breed scala van verschillende configuraties. Sevel is ook een van de meest geavanceerde faciliteiten ter wereld op het gebied van specialisatie, organisatie en werkprestaties.
Pro motor
-
- Euro 6 motor met zeer lage uitstoot
- AdBlue technologie
- Prijs/kwaliteit van de motor
- Distributieriem op 150.000 km of 10 jaar
- nieuwe 2.2 liter weegt slechts 5 tot 10 kg meer
- PSA groep met 13.000 servicepunten in Europa
- Traction Control
- Hill Decent Control
- Lane Departure
- Bandenspanningssensor
Contra motor
- betrouwbaarheid?
- slechts 5 jaar garantie op doorroesten
- Partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €)
- DW motoren schijnen lichtjes olie te verbruiken
- Let op – er worden ook Citroën Jumper modellen verkocht met Ford motoren
- er is geen automaat versie, enkel manuele 6-bak
Productieland
Italïe in de fabrieken van Sevel in Val di Sangro (Atessa) behorende tot de Fiat Chrysler groep, opgericht in 1978. Sevel = Società Europea Veicoli Leggeri
Garanties motor
2 jaar
Onderhoudsbeurt
Distributieriem op 150.000 km of 10 jaar
Garanties op doorroesten
Slechts 5 jaar
Website motorenfabrikant
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.