Motoren Mercedes Sprinter 311 CDI – 2.1 l – 2143 cc – 84 kW (114 pk) – 2021

Motoren Mercedes Sprinter 311 CDI – 2.1 l – 2143 cc – 84 kW (114 pk) – 2021

Mercedes-Benz logo (ster)
Algemene beoordeling 4.0
Betrouwbaarheid 4.0
Chassis 4.0
Souplesse (koppel) 3.5
Verbruik 3.5
CO2 uitstoot 3.3
Veiligheidsopties 4.0
Reputatie 4.3

76

Score (2020)

Frankia Yucon 7.0 Lounge Van of Woonbus op chassis van Mercedes-Benz Sprinter

Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen

4

Detail gegevens van Motoren Mercedes Sprinter 311 CDI – 2.1 l – 2143 cc – 84 kW (114 pk) – 2021

Log in met een CLPLUS status om meer ALLE detaildata te zien voor deze motor:

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Detail omschrijving bij Motoren Mercedes Sprinter 311 CDI – 2.1 l – 2143 cc – 84 kW (114 pk) – 2021

Frankia Yucon 7 logo @Salon Van Dusseldorf 2019

De Mercedes Sprinter 311 CDI met zijn 2.1 liter motor (2143 cc) is er in verschillende uitvoeringen. Van de 311 CDI wordt in de motorhome wereld enkel de 84 kW (114 pk) versie gebruikt. Het is Frankia die de motor gebruikt bij zijn (kleinste) Yucon 6.0, 7.0 en 7.0 Lounge modellen in 2 verschillende versies: op 3.500 kg of op 4.100 kg. De kortste modellen van 5.93 meter zijn verkrijgbaar op beide chassis net als de grotere versies van 6.97 meter. Het chassis en de afmetingen hebben ook invloed op het verbruik en de CO2 uitstoot.

De 311 CDI heeft bij Mercedes heel flexibele configuratiemogelijkheden. De goedkoopste standaard versie begint met een 6 manuele bak voor de modellen met voorwielaandrijving. Wil je een automaat dan moet je kiezen voor een achterwiel aangedreven versie met 7G of 9G of EcoGear. Kies je voor een 4×4 versie dan moet je de 316 CDI nemen vanaf 163 PK.

311 CDI op 3500 of 4100 kg

    • 6 manuele versnelling = voorwielaandrijving
    • 6 EcoGear = achterwielaandrijving
    • 7G- Tronic automaat = achterwielaandrijving
    • GG- Tronic automaat = achterwielaandrijving

Data fiche Motoren Mercedes Sprinter 311 CDI – 2.1 l – 2143 cc – 84 kW (114 pk) – 2021

Merk

Mercedes-Benz

Type

311 CDI

Brandstof

Diesel

Cilinderinhoud

2143 cc (cm³)

kW - PK

84 kw (114 PK)

PK bij tr/min

3800

Aandrijving

6 man. voorwielaandrijving
achterwielaandrijving: 6 EcoGear, 7 G Tronic, 9G Tronic

Euronorm*

Euro 6

Versnellingen

6 manuele, 7 of 9 automaat

Verbruik*

9,9 l/100 km

CO2 uitstoot WLTP*

235 gr/km

Koppel*

300 Nm

Koppel bij toeren

1200-2200 tr/min

Topsnelheid*

Brandstof tank

71 liter

AdBlue tank

22 liter

Andere

Turbodiesel & Common Rail & AdBlue

Specifieke beschrijving van de motor bij dit merk PRO en CONTRA's

De Mercedes Sprinter 311 CDI met zijn 2.1 liter motor (2143 cc) is met zijn 114 pk in feite een zeer kleine motor voor buscampermodellen. Andere motorfabrikanten gaan niet lager dan 120 PK zoals de motoren van Fiat en Citroën, de twee meest gebruikte merken. 

Mercedes biedt zowel manuele als automatische aandrijving met 6, 7 of 9 versnellingen (trappen), terwijl Fiat en Citroen bij de gelijkende 120 PK versie enkel een 6 manuele bak kunnen aanbieden.

Maar kan deze 311 CDI zijn mannetje staan met 114 PK vermogen tegenover de 120 PK versies van Fiat en Citroën? En hoe is de verhouding met de 316 DCI met 163 PK die Frankia gebruikt voor de 4×4 versies van de Yucon?

Uit de onderstaande tabel blijkt:

    • de 311 CDI is de motor met de kleinste inhoud, derhalve logisch komt hij ook met het laagste aantal PK’s
    • Beide Mercedes motoren moeten hoger in de toeren gaan (3.800) dan de Fiat motor. De Fiat haalt zijn 120 pk reeds bij 2750 toeren omdat de motor gewoon meer inhoud heeft (meer dan 100 cc meer)
    • De 316 DCI voor de 4×4 levert naast het hoogste aantal Pk’s ook het logisch daaraan verbonden koppel van 360 Nm bij 1400 toeren. De kleinste 311 DCI heeft weliswaar met 300 Nm het kleinste koppel maar haalt dit reeds bij 1200 toeren, dit terwijl de Citroën 800 toeren hoger moet gaan om 10 Nm koppel meer te bereiken (310 Nm). Fiat komt met zijn 120 PK motor als sterkste uit de bus, de 316 DCI met 163 PK buiten beschouwing gelaten.
Aard: Sprinter 311 DCI Citroen 120 PK Fiat 120 PK Sprinter 316 DCI (4x4)
cc 2143 2179 2287 2143
PK (kw) 114 120 120 163
bij tr/min 3800 3500 2750 3800
koppel 300 310 320 360
bij tr/min 1200 - 2200 2000 1400 1400 - 2400
Co2 uitstoot 235 219 206 210
verbruik 9,9 8,7 7,6 9

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.

Een reactie achterlaten