
Motor gebruikt in CLPLUS 2020 modellen
14
Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen
21
Detail gegevens van Motoren Mercedes Sprinter 316 CDI 2.1 (2143 cc) – 163 pk (120 kW) – 2020
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motoren Mercedes Sprinter 316 CDI 2.1 (2143 cc) – 163 pk (120 kW) – 2020

Mercedes Sprinter haalt met zijn 316 CDI 4 cilinder diesel Euro VI motor met 2143 cc 120 kW of 163 pk. Daarmee is hij te vergelijken met de Citroen Jumper en Peugeot Boxer motor van 160 PK en de Fiat Ducato Multijet II met 160 PK, die laatste motor heeft dan wel een inhoud 2287 cc. Deze 316 CDI Sprinter heeft echter achterwielaandrijving en is er ook met de manuele 6 versnellingsbak ECO Gear 360 verkrijgbaar waarmee je extra brandstof kan besparen. De achterwiel aangedreven Sprinters kunnen om de 60.000 kilometer of twee jaar op onderhoud. Je kan hem ook krijgen in een 4×4 versie.
Het koppel van 360 Nm is te vergelijken met de concurrerende motoren maar de 316 CDI haalt zijn koppel wel bij een lagere toerental van 1400 tr/minuut. Met andere woorden, de 316 CDI heeft een goed trekvermogen bij een lager toerental. Hiermee scoort hij beter dan de PSA modellen. Fiat haalt echter met 400 Nm (+40 Nm) een hoger koppel maar pas vanaf 100 tr/minuut hoger. Vergelijken we zijn koppel met andere CDI motoren van Mercedes (zie tabel onderaan) dan scoort hij als de beste op één.
De motor kunnen we standaard ingebouwd terugvinden in 16 verschillende modellen (2020) van o.a. Bravia Mobil Swan, Frankia M-Line, Kabe Van en La Strada (in de nieuwe Nova), gaande van een MTM van 3100 tot 5000 kg. Zowel dus in buscamper modellen als in semi- en integraalmodellen.
In vergelijking met zijn bovenvermelde concurrerende motoren ligt het brandstofverbruik in dezelfde lijn. Met zijn CO2 uitstoot van 200-210 gram per kilometer scoort hij matig, zijn enige minpunt. Het verschil met de beste PSA motor van 165 pk, maakt dat een verschil van 47 gram/kilometer toch vrij aanzienlijk is.
De Mercedes Sprinter motoren worden aanzien als de motor die het meeste aantal kilometers kan lopen. Met deze motor heb je dus nog jaren rijplezier. Ook hier wordt er Adblue gebruik om tot een schonere uitstoot te komen. Dit model heeft de grootste Adblue reservoir, nl. 22 liter inhoud.
Hij wordt aangedreven een 7 traps 7G-Tronic Plus Automaat (vergelijkbaar met de 9G-Tronic) waarmee ook nog eens 0,5 liter verbruik kan gereduceerd worden.
Andere motoren met 160 PK vinden we nog bij de Iveco Daily en Eurocargo serie.
Data fiche Motoren Mercedes Sprinter 316 CDI 2.1 (2143 cc) – 163 pk (120 kW) – 2020
Merk
Mercedes
Type
Sprinter 316 CDI
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
2143 cc - 4 cilinder
kW - PK
120 kW (163 pK)
PK bij tr/min
3800
Aandrijving
achterwielaandrijving (ook in 4x4 aandrijving)
Euronorm*
Euro 6
Versnellingen
7 traps automaat
Verbruik*
8,2 - 9 l/100 km
CO2 uitstoot NEDC*
207 gr/km
CO2 uitstoot WLTP*
210 gr/km
Koppel*
360 Nm
Koppel bij toeren
1400-2400 tr/min
Topsnelheid*
Brandstof tank
71 liter (of 93 liter)
AdBlue tank
22 liter
Andere
Turbodiesel & AdBlue adjectief
Login om verder te gaan met algemene beschrijving
Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met algemene beschrijving.
Algemene beschrijving van de motor bij dit merk
Mercedes Sprinter CDI 3.0 l (2987 cc) – 519 CDI – 190 – 6 cilinder – 2020
De nieuwe Mercedes Sprinter kreeg veel positieve reacties in de media. Motoren van Mercedes zijn zeer betrouwbaar, wellicht het meest betrouwbaar maar zijn ook duurder dan bij de concurrenten. Maar Mercedes heeft hiervoor absoluut een koperspubliek voor die doelbewust voor het merk en de meerprijs kiezen.
De versies van 3.0 liter (2.987 cc) heeft 6 cilinders, hebben achterwielaandrijving en krijgen een 7G-Tronic Plus automatische versnellingsbak. Deze nieuwe versie met Euro VI motoren is op verschillende punten verbeterd zoals geluidsonderdrukking, vibraties in de cabine en verbruik. Hij is ook te verkrijgen in een 4×4 uitvoering.
De 519 CDI 3 liter motor V6 (6 cilinder) die 190 pk levert voor zwaardere, Premium modellen met een koppel van 440 Nm. Deze zwaardere modellen kunnen gekozen worden met een AL-KO chassis tot 4000, 4500 of 5500 kg. Dit nieuwe chassis is 12 kg lichter geworden.
Er zijn verschillende motorenseries bij Mercedes: 319, 419 en 519 CDI, allen met achterwielaandrijving en 4×4 als extra optie. Deze 3 Euro VI motoren halen een koppel van 440 Nm vanaf 1400 tr/minuut.
519 CDI – 6 cilinder dieselmotor (V-opstelling) met Common Rail directe inspuiting, 4 kleppen per cilinder, turbocompressor en inlaatluchtkoeling.
Motorisatie
M. Sprinter 319 CDI – 2987 cc – 141 kW/190 pk – 6 cil.
M. Sprinter 419 CDI – 2987 cc – 141 kW/190 pk – 6 cil.
M. Sprinter 519 CDI – 2987 cc – 141 kW/190 pk – 6 cil.
Deze dieselversie zijn voorzien van een AdBlue reservoir van 22 liter inhoud, de grootste van alle concurrenten.
Pro motor
- meest betrouwbare motor in zijn soort
- 7G Tronic automaat
- 190 pk sterke motor speciaal voor campers
- goede reputatie & restwaarde
- grootste AdBlue reservoir van 22 liter
- heel veel veiligheidsopties mogelijk
- mooie en aangenaam afgewerkte cockpit
- pneumatisch achteras
- 3.000 geautoriseerde Mercedes-Benz Service Partners in meer dan 40 Europese landen
Contra motor
- prijs stuk hoger dan bij concurrenten
- dure opties (pakketten)
- partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €)
- 2 jaar garantie, niet meer dan bij concurrenten
- onduidelijke roestgarantie
Productieland
Duitsland, fabrieken van Ludwigsfelde (1936) met 2000 werknemers
Garanties motor
2 jaar zonder kilometerbeperking en servicekosten, via Certified Cars garantie mogelijk tot 4 jaar of 200.000 km. 6 jaar garantie op lak.
Onderhoudsbeurt
Achterwielaandrijving om 60.000 kilometer, voorwielaandrijving om 40.000 km
Garanties op doorroesten
5 jaar op doorroesten
Website motorenfabrikant
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.