Update 17/02/2021

Motor 143 pk gebruikt in CLPLUS 2021 modellen
25

Detail gegevens van Motoren Mercedes Sprinter 314 CDI 2.1 (2143 cc) – 143 pk (105 kW) – 2021
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motoren Mercedes Sprinter 314 CDI 2.1 (2143 cc) – 143 pk (105 kW) – 2021


Mercedes Sprinter haalt met zijn 314 CDI 4 cilinder diesel Euro VI motor met 2143 cc 105 kW of 143 pk. Deze 314 CDI trekt als twee druppels water op de 414 CDI maar is iets goedkoper. De motor heeft zeer flexibele versies, hij is er in voorwiel- of achterwielaandrijving, manueel of in automaat 7G (7 traps) of 9G (9 traps) en/of in 4×4. Bij de voorwiel aangedreven versie beschikt je over een kleinere brandstoftank (65 liter) dan bij de achterwiel aangedreven versies (71 liter), of een verschil van 6 liter. De achterwiel aangedreven Sprinters kunnen om de 60.000 kilometer of twee jaar op onderhoud. Dit is een groot verschil met de oudere motoren die elke 20.000 km een olieverversing nodig hadden. Het is dus belangrijk om goed te zien in de showroom in welke uitvoering het model staat geëtaleerd: met voorwiel of met achterwielaandrijving.
Met eenzelfde koppel van 330 Nm als de 414 CDI is deze 314 CDI ook geen hoogvlieger en dit is dan ook zijn enigste zwakke punt. Hij haalt zijn 330 Nm wel bij een lager toerental dan de concurrerende motoren, nl. vanaf 1200 tr/minuut. Vergelijken we met de Fiat Ducato met zijn 140 pk motor (toch 3 pk minder) dan haalt die een koppel van 350 Nm (+20) maar wel vanaf 1400 tr/minuut (200 toeren meer). Geen enkele andere motor tussen 136 en 150 pk haalt bij de concurrentie een lager koppel dan de 314 CDI. Met andere woorden dit is een topmotor maar geen vliegmachine.
De motor kunnen we standaard ingebouwd terugvinden in verschillende motorhomemodellen zoals de Hymer Tramp S, Free S, Grand Canyon S, Burstner Elegance en Westfalia James Cook modellen.
De Mercedes Sprinter motoren worden aanzien als de motor die het meeste aantal kilometers kan lopen. Met deze motor heb je dus nog jaren rijplezier. Ook hier wordt er Adblue gebruik om tot een schonere uitstoot te komen. Dit model heeft de grootste Adblue reservoir, nl. 22 liter inhoud.
Hij kan wordt aangedreven met een 7 traps 7G-Tronic Plus Automaat bij de achterwiel aangedreven versie of de 9G-Tronic bij de voorwiel aangedreven versies waarmee ook nog eens 0,5 liter verbruik kan gereduceerd worden. De voorwiel aangedreven versies zijn er ook in een 6 manuele versnelling. De achterwielversie is er ook in 4×4. Deze keuze uit voor-of achterwielaandrijving heeft ook een verschil op de grootte van de brandstoftank:
- voorwielaandrijving – 65 liter
- achterwielaandrijving – 71 liter
- 4×4 versie – tank van 93 liter
Data fiche Motoren Mercedes Sprinter 314 CDI 2.1 (2143 cc) – 143 pk (105 kW) – 2021
Merk
Mercedes
Type
Sprinter 314 CDI
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
2143 cc - 4 cilinder
kW - PK
105 kW (143 pK)
PK bij tr/min
3800
Aandrijving
voorwielaandrijving, achterwielaandrijving (ook in 4x4 aandrijving)
Euronorm*
Euro VI
Versnellingen
6 manueel, 7 of 9 traps automaat (of zelfs in 4x4)
Verbruik*
8,9 l/100 km
CO2 uitstoot NEDC*
234 gr/km
CO2 uitstoot WLTP*
Koppel*
330 Nm
Koppel bij toeren
1200-2400 tr/min
Topsnelheid*
Brandstof tank
voorwielaandrijving - 65 liter
achterwielaandrijving - 71 liter
4x4 versie - 93 liter
AdBlue tank
22 liter
Andere
Turbodiesel & AdBlue adjectief
Login om verder te gaan vergelijking motoren
Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met de vergelijking met andere motoren.
Vergelijking motor van Motoren Mercedes Sprinter 314 CDI 2.1 (2143 cc) – 143 pk (105 kW) – 2021
Deze 314 CDI motor met 143 PK is vergelijkbaar met de 140 pk versies van de Franse en Italiaanse motoren van Fiat, Citroën en Peugeot:
- Citroën en Peugeot – enkel 6 manuele schakeling mogelijk – voorwielaandrijving
- Fiat: manuele 6 bak of AT9 automaat – voorwielaandrijving
- Mercedes: 6 bak of 7G of 9 G automaat – voorwiel-, achterwiel of 4×4 aandrijving
Bekijk de vergelijking hiervoor op de pagina met de 414 CDI.
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.