Update 17/02/2021

Motor gebruikt in CLPLUS 2020 modellen
35
Motor 143 pk gebruikt in CLPLUS 2021 modellen
40
Motor 177 pk gebruikt in CLPLUS 2021 modellen
4

Detail gegevens van Motoren Mercedes Sprinter 414 CDI 2.1 (2143 cc) – 143 pk (105 kW) / 177 pk (130 kW) – 2021
Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank
Detail omschrijving bij Motoren Mercedes Sprinter 414 CDI 2.1 (2143 cc) – 143 pk (105 kW) / 177 pk (130 kW) – 2021

Mercedes Sprinter haalt met zijn 414 CDI 4 cilinder diesel Euro VI motor met 2143 cc 105 kW of 143 pk. Daarmee is hij te vergelijken met de Fiat Ducato Multijet II met 140 PK, die laatste motor heeft dan wel een inhoud 2287 cc (of 144 cc meer). Deze 414 CDI Sprinter heeft zeer flexibele versies, hij is er in voorwiel- of achterwielaandrijving, manueel of in automaat 7G (7 traps) of 9G (9 traps) en/of in 4×4. Bij de voorwiel aangedreven versie beschikt je over een kleinere brandstoftank (65 liter) dan bij de achterwiel aangedreven versies (71 liter), of een verschil van 6 liter. De achterwiel aangedreven Sprinters kunnen om de 60.000 kilometer of twee jaar op onderhoud. Het is dus belangrijk om goed te zien in de showroom in welke uitvoering het model staat geëtaleerd.
Met een koppel van 330 Nm is de 414 CDI geen hoogvlieger en dit is dan ook zijn enigste zwakke punt. Hij haalt zijn 330 Nm wel bij een lager toerental dan de concurrerende motoren, nl. vanaf 1200 tr/minuut. Vergelijken we met de Fiat Ducato met zijn 140 pk motor (toch 3 pk minder) dan haalt die een koppel van 350 Nm (+20) maar wel vanaf 1400 tr/minuut (200 toeren meer). Geen enkele andere motor tussen 136 en 150 pk haalt bij de concurrentie een lager koppel dan de 414 CDI. Met andere woorden dit is een topmotor maar geen vliegmachine.
De motor kunnen we standaard ingebouwd terugvinden in 35 verschillende motorhomemodellen (2020) van o.a. Bürstner Lyseo M, Carthago Chic E-Line, Frankia M-Line Neo, Hymer B-MC klasse, Tramp S en ML-T en in de Rapido serie M, gaande van een MTM van 3500 tot 5000 kg. Zowel in semi- als integraalmodellen. Het zijn dus vooral de Duitse premium campermodel fabrikanten die deze kwaliteitsvolle motoren in hun modellen inbouwen voor de klanten die op zoek zijn naar wat meer luxe en klasse.
2021 – De Mercedes Sprinter 414 CDI met zijn 143 PK (105 kW) is een veelgebruikte motor bij de beter klasse motorhomes zowel bij half- als integraal modellen. In modeljaar 2021 is hij standaard te vinden in 40 modellen, vooral dan bij Duitse fabrikanten zoals Hymer B-ML en ML-T, Frankia Neo, Burstner Lyseo M en Carthago C-Tourer en Chic e-line. Eén Franse camperbouwer Rapido gebruikt de motor in zijn Série M met 2 modellen. Dethleffs gebruikt de motor in één Globeline model.
Vele merken gebruiken als onderstel een AL-KO chassis voor deze combinatie dat varieert van 3500, 4100, 4430, 4500 tot 5000 kg. Achttien modellen met deze motor zijn toegepast op een 3500 kg chassis voor rijbewijs B maar hier moet je toch uitkijken want 5 modellen (3 Carthago’s en 2 Rapido’s) halen de laadnorm van 3500 kg niet.
Het best scoort op dit vlak de Hymer ML-T 560, 570 en 580, de Carthago C-Tourer T 143LE en de Frankia Neo MT 7 GD en MT 7 GDK … modellen vanaf 85.000 € en meer
De motor trekt de grote jongens van 6,74 (Hymer ML-T 560) tot 8,99 meter bij de Carthago Chic e-line I 61 XL LE.
Naast de 414 CDI is er ook de kleinere 314 CDI met ook 143 PK die staat ingebouwd in 25 modellen in 2021 zoals de Hymer Tramp S, Free S, Grand Canyon S, Burstner Elegance en Westfalia James Cook modellen. Deze motor verbruik iets minder en zijn CO2 uitstoot ligt ook een beetje lager.
Een upgrade van de 143 PK motor is mogelijk met de 177 PK versie (130 kW), volgens Mercedes speciaal gebouwd voor de camperwereld. Het Duitse Eura Mobil gebruikt deze 177 pk versie standaard voor 4 van zijn Contura halfintegraal modellen. Verder geeft Mercedes weinig technische details prijs over zijn 177 pk versie.
Bij sommige camperbouwers kan dus deze 414 CDI motor nog upgraden naar de 177 PK (130 kw) versie die Mercedes speciaal heeft ontwikkeld voor de campersector. We kunnen de 177 pk aanraden als je voor meer rijcomfort wil kiezen en wat extra power in de bergen. Het exacte koppel en de prestaties van de 177 pk versie zijn (nog) niet gekend, vermoedelijk zal die tussen 360-400 Nm liggen vergelijkbaar met de VW Crafter (MAN) 2.0 TDI van 177 pk.
In vergelijking met zijn bovenvermelde concurrerende motoren ligt het brandstofverbruik in dezelfde lijn net als met zijn CO2 uitstoot van 205-218 gram per kilometer.
De Mercedes Sprinter motoren worden aanzien als de motor die het meeste aantal kilometers kan lopen. Met deze motor heb je dus nog jaren rijplezier. Ook hier wordt er Adblue gebruik om tot een schonere uitstoot te komen. Dit model heeft de grootste Adblue reservoir, nl. 22 liter inhoud.
Hij kan wordt aangedreven met een 7 traps 7G-Tronic Plus Automaat bij de achterwiel aangedreven versie of de 9G-Tronic bij de voorwiel aangedreven versies waarmee ook nog eens 0,5 liter verbruik kan gereduceerd worden. De voorwiel aangedreven versies zijn er ook in een 6 manuele versnelling. De achterwielversie is er ook in 4×4. Deze keuze uit voor-of achterwielaandrijving heeft ook een verschil op de grootte van de brandstoftank:
- voorwielaandrijving – 65 liter
- achterwielaandrijving – 71 liter
- 4×4 versie – tank van 93 liter
Data fiche Motoren Mercedes Sprinter 414 CDI 2.1 (2143 cc) – 143 pk (105 kW) / 177 pk (130 kW) – 2021
Merk
Mercedes
Type
Sprinter 414 CDI
Brandstof
Diesel
Cilinderinhoud
2143 cc - 4 cilinder
kW - PK
105 kW (143 pK)
PK bij tr/min
3800
Aandrijving
voorwielaandrijving, achterwielaandrijving (ook in 4x4 aandrijving)
Euronorm*
Euro VI
Versnellingen
6 manueel, 7 of 9 traps automaat (of zelfs in 4x4)
Verbruik*
8,6 - 9,4 l/100 km
CO2 uitstoot NEDC*
205 - 208 gr/km
CO2 uitstoot WLTP*
Koppel*
330 Nm
Koppel bij toeren
1200-2400 tr/min
Topsnelheid*
Brandstof tank
voorwielaandrijving - 65 liter
achterwielaandrijving - 71 liter
4x4 versie - 93 liter
AdBlue tank
22 liter
Andere
Turbodiesel & AdBlue adjectief
Login om verder te gaan vergelijking motoren
Login als CLPLUS abonnee om motordetails verder te lezen met de vergelijking met andere motoren.
Vergelijking motor van Motoren Mercedes Sprinter 414 CDI 2.1 (2143 cc) – 143 pk (105 kW) / 177 pk (130 kW) – 2021
Deze 414 CDI motor met 143 PK is vergelijkbaar met de 140 pk versies van de Franse en Italiaanse motoren van Fiat, Citroën en Peugeot:
- Citroën en Peugeot – enkel 6 manuele schakeling mogelijk – voorwielaandrijving
- Fiat: manuele 6 bak of AT9 automaat – voorwielaandrijving
- Mercedes: 6 bak of 7G of 9 G automaat – voorwiel-, achterwiel of 4×4 aandrijving
Vergelijking op koppel
Bij Mercedes heb je de meeste mogelijkheden en heb je ook de meest uitgebreide veiligheidsopties. Ondanks de Mercedes de meeste PK’s heeft (3 meer) heeft hij met 300 Nm het zwakste koppel maar deze motor haalt dit wel reeds vanaf 1200 tr/minuut. De Fiat Ducato heeft toch 50 Nm meer koppel dan de Mercedes en heeft daarvoor 1400 tr/minuut nodig. De 2 Franse motoren halen weliswaar ook een hoger koppel van 340 Nm, wat nauwelijks verschilt van de Fiat, maar hiervoor moet je wel naar 1750 tr/minuut gaan, toch wel 550 toeren hoger dan de Mercedes.
PK en CC en het verbruik
De Fiat heeft met 2287 cc de grootste motor. Hij haalt zijn 140 PK reeds bij 3500 tr/minuut. De Mercedes Sprinter is de met 2143 cc de kleinste motor uit de groep maar Mercedes haalt er wel het meeste pk’s uit maar dan wel bij een hoger toerental (3800 tr/minuut). Mede daardoor is wellicht ook de Fiat de zuinigste motor uit de vier met toch 0,5 tot 1 liter minder verbruik dan de concurrenten (bij dezelfde aandrijving). Kies je bij Fiat of Mercedes voor een automaat dan daalt je verbruik gemiddeld nog eens met 0,5 liter/100 km. Dit verbruik kan je nog verlagen door bijv. bij Fiat voor een Start&Stop systeem te kiezen (vanaf 140 PK).
Zet je de 4 motoren van 140 en 143 PK naast elkaar dan scoort de Mercedes als beste met een quotering van 92, gevolgd door Fiat met 86 en Citroen en Peugeot met net geen 70 punten.
Tabel met vergelijking van waarden per motor
PK (kw) | Mercedes Sprinter 143 PK | Fiat Ducato 140 PK | Citroen Jumper 140 PK |
---|---|---|---|
CC (cm³) | 2143 | 2287 | 2179 |
bij tr/min | 3800 | 3500 | 3750 |
Nm | 330 | 350 | 340 |
bij tr/min | 1200 | 1400 | 1750 |
CO2 gr/km NEDC | 208 | 203 | 168 |
verbruik NEDC | 8,6 | 7,9 | 8,7 |
Tank brandstof | 65 of 71 liter | 90 | 90 |
Tank AdBlue | 22 | 19 | 20 |
Voetnoot – laatste update 18/02/21
- *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
- *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
- *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
- *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
- * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
- *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm. - De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
- *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
- *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
- *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel.
- Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
- Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig. - Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
- *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.