Motoren Iveco Daily 160 – F1A – 2.3 liter – 156 PK (115 kW) – RDE 2020 Ready

Motoren Iveco Daily 160 – F1A – 2.3 liter – 156 PK (115 kW) – RDE 2020 Ready

Algemene beoordeling 3.5
Betrouwbaarheid 3.5
Chassis 3.8
Souplesse (koppel) 3.8
Verbruik 3.5
CO2 uitstoot 3.0
Veiligheidsopties 3.5
Reputatie 3.5

71

Score (2020)

Concorde Credo - premium camper, modeljaar 2019 - De 8 verschillende lengtes, af te leiden uit de modellenaanduiding, variëren van de kleinste 761 H met 7 meter 69 cm tot de grootste Credo 890 L en 890 M met 8,99 of bijna 9 meter.

Motor gebruikt in CLPLUS 2021 modellen

11

Detail gegevens van Motoren Iveco Daily 160 – F1A – 2.3 liter – 156 PK (115 kW) – RDE 2020 Ready

Log in en met een CLPLUS status om ALLE detaildata te zien voor deze motor:

Motoreigenschappen, verhouding t.o.v. andere motoren of merken, kwaliteit v/d motor, koppel, AdBlue, rijmodaliteiten, veiligheidsuitrusting, opties, cilinderinhoud, pk bij tr/minuut, kw (PK), PK bij tr/min, aandrijving, Euronorm, aantal versnellingen, verbruik, CO2 uitstoot NEDC/WLTP, koppel, koppel bij tr/min, topsnelheid, brandstof tank, AdBlue Tank

Detail omschrijving bij Motoren Iveco Daily 160 – F1A – 2.3 liter – 156 PK (115 kW) – RDE 2020 Ready

Zelf-nivellerende luchtvering achterop (originele Iveco-uitrusting) en automatische transmissie (ook standaard) zorgen voor een unieke rijervaring die zelfs klanten tevreden stelt die het beste van hun camper eisen

Deze Iveco 2,3 liter motor wordt door Iveco aangeduid met de code F1A en is er in een Light en Heavy Duty versie.  Daarnaast is er ook een 3,0 l motor die aangeduid wordt als F1C. Beiden motoren worden door camperfabrikanten toegepast. De motoren met het RDE kenmerk zijn voorzien van de AdBlue technologie en volgens Iveco “2020 Ready”. Deze 156 pk wordt gehaald uit een 2,3 liter en wordt door Iveco aangeduid als type 160. Hij is er in 2 versies: handgeschakeld of met een 8-traps automaat HI-MATIC genoemd.

    • 70% lichtere besturing dankzij de nieuwe elektrische
      stuurbekrachtiging met City-modus.
    • 15% meer zicht en betere waarneming van obstakels
      dankzij led-koplampen.

Daarmee is deze motor heel goed vergelijkbaar met de 2.3 liter Multijet II motor van Fiat Ducato die echter in het campersegment van 3300 tot 4500 kg geen concurrentie heeft van de Iveco Daily. Het is pas vanaf een hoger chassis dat de motorhomefabrikanten de Daily motoren aanwenden, mede omdat er enkel nog de keuze is uit Mercedes of Iveco. 

Deze 156 PK versie wordt door 3 merken in hun campers ingebouwd:

  • Laïka in de Kreos serie op een chassis van 5600 en 7200 kg
  • Concorde bij de Credo serie op chassis van 5200 kg
  • Carthago bij 2 modellen van de Liner-for-two en Chic s-plus op en chassis van 5600 en 6700 kg

Data fiche Motoren Iveco Daily 160 – F1A – 2.3 liter – 156 PK (115 kW) – RDE 2020 Ready

Merk

Iveco

Type

Daily F1A RDE 2020 Ready

Brandstof

Diesel

Cilinderinhoud

2287 cc (cm³)

kW - PK

115 kw (156 PK)

PK bij tr/min

1600

Aandrijving

achterwielaandrijving

Euronorm*

Euro 6

Versnellingen

6 manueel of 8 traps HI-Matic automaat

Verbruik*

9,2 /100 km

CO2 uitstoot NEDC*

190 gr/km

CO2 uitstoot WLTP*

Koppel*

380 Nm

Koppel bij toeren

1600 tr/min

Topsnelheid*

Brandstof tank

93 liter

AdBlue tank

Andere

Turbodiesel & Adblue

Algemene beschrijving van de motor bij dit merk

Iveco Daily F1A (RDE) - 2.3 l - 120 136 156 205 - 2020

Iveco motoren worden tot op heden bijna uitsluitend in motorhomes toegepast vanaf 5.2 Ton, dwz. integraal modellen in de klasse van boven de 175.000 €. Deze kleinere Daily Light Duty motor kunnen we terugvinden in motorhome merken die ze gebruiken in hun integraal modellen met een MTM van 5.2, 5.6 en 6.7 ton. De kleinste Euro 6 motor van 2,3 liter evenals de grotere 3,0 liter motor leveren 120 tot 205 pk. Ten opzichte van de vorige generatie zijn deze nieuwe motoren 10% zuiniger geworden. De nieuwe grille verbindt de koplampen met een horizontale lijn en geeft het voertuig een gestroomlijnd uiterlijk. De Daily HI-MATIC uitvoering met zijn 8 traps automaat is nu nog gemakkelijker te herkennen dankzij de exclusieve chromen grille.

De 2,3 liter motor met 2287 cc werd volledig opnieuw ontwikkeld in 2016 en nu is voorzien van IVECO’s geavanceerde Selective Catalytic Reduction (SCR) nabehandelingssysteem dat profiteert van de 25 jaar ervaring van het merk Iveco. Vergeleken met motoren die zijn afgeleid van personenautomotoren biedt de 2,3 liter een grotere cilinderinhoud en een echt industrieel motorconcept wat staat voor meer duurzaamheid en van nature lage NOx emissies tijdens het rijden.

De 2,3 liter – 2287 cc motoren zijn er in verschillende motorenversies maar wel allemaal met hetzelfde Light Duty chassis: motoren van 120, 136, 156 en /of 205 PK motoren.  Allen zijn ze verkrijgbaar met een manuele 6 bak of de HI-Matic 8 traps automaat, behalve de 205 PK versie, die er alleen is als HI-MATIC automaat.

Op 3 motorenversies na zijn alle dieselmotoren voorzien van de filtertechnologie op basis van AdBlue:

Klik op afbeelding voor een vergrote weergave

Het Italiaanse merk heeft in de loop der jaren een vrij goede reputatie weten op te bouwen. Het heeft 3 jaar lang gewerkt aan een nieuwe Daily-versie ontwikkeld voor de toekomst met Euro 6 motoren, maar ook op CNG en elektrisch.

    • Iveco Daily NATURAL POWER op CNG (gas)- 136 PK
    • Iveco Daily ELECTRIC – 60 kW en 80 kW

De nieuwe 2,3 liter-dieselmotor is nu uitgerust met een geavanceerde systeem voor selectieve nabehandeling van katalytische reductie (uitstoot van emissies). De Daily heeft een 8-traps volautomatische versnellingsbak, Hi-Matic genoemd.

Wanneer u naar de voorkant van de auto kijkt, worden verdere verbeteringen aan het rooster en de koplampen zichtbaar. Die laatste zijn enigszins in vorm veranderd: de koplampen zijn iets platter en zijn nu optioneel beschikbaar als LED-koplampen.

De Daily is uiterst zuinig in het gebruik: met het standaard Start & Stop-systeem en de Michelin Eco-banden verbruiken ze tot 7% minder dieselbrandstof in vergelijking met de vorige versies. Iveco levert ook een aantal hulpsystemen voor assistentie, meestal tegen extra kosten: “Queue Assist” waarvan er 3 interessant zijn voor camper eigenaars.

Cockpit

De cabine is stiller geworden omdat het interne geluidsniveau aanzienlijk verlaagd is. De verlaging van 4 decibel heeft de akoestiek en de geluidsherkenning met 8% verbeterd. Het interieur is verbeterd met een nieuw leren stuurwiel, en biedt samen met de blauwe stoelbekleding en de nieuwe gestoffeerde, met schuim gevoerde hoofdsteun, een aangename omgeving. Het dashboard heeft handige functies. Zo kunt uw mobiele telefoon of tablet aansluiten en een ander apparaat opladen met de 2 USB-aansluitingen, en u kunt de optionele inductieve oplader toevoegen. De opbergvakken zijn ontworpen voor een betere toegankelijkheid. De maar liefst 18 vakken, inclusief een nieuw en handig open vak, zijn strategisch in de cabine geplaatst en gemakkelijk bereikbaar, zodat u uw documenten geordend kunt houden.

GPS Touch Naviceiver

Interessant voor de camperaar is de nieuwe GPS Touch Naviceiver. De boordcomputer reageert op uw stem en je eigen smartphone kan ook via Apple Car Play en Android Auto met het systeem worden verbonden en vervolgens via het systeem worden bediend.

Hi-Matic staat voor een 8-traps volautomatische versnellingsbak 

De HI-MATIC vind soepel de juiste versnelling in minder dan 200 milliseconden. De grote spreiding van de overbrengingsverhoudingen zorgt ervoor dat de motor altijd het optimale toerental draait. De HI-MATIC heeft tot 10% lagere onderhouds- en reparatiekosten t.o.v. de handgeschakelde versnellingsbak, dankzij de hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Iveco en Fiat zijn partners

Iveco (Industrial Vehicle Corporation) is een Italiaanse producent van vrachtauto’s  en autobussen. Het merk is in 1975 ontstaan uit een fusie van Fiat Veicoli Industriali, Officine Meccaniche, Lancia Veicoli Speciali, Unic en Magirus-Deutz. In 1986 nam het bedrijf de Europese vrachtautodivisie van Ford over en in 1991 volgde het Spaanse Pegaso. IVECO maakt onderdeel uit van CNH Industrial dat in november 2012 werd opgericht. Iveco en Fiat hebben een gezamenlijk hoofdkantoor in Turijn. Iveco produceert jaarlijks zo’n 200.000 voertuigen. Reparatiebedrijven voor trucks trainen hun personeel voor beiden merken.

Iveco Daily Euro 6 2020 cockpit
Iveco Daily Euro 6 2020 cockpit

Pro motor

    • nieuwe Euro 6 motor met lage uitstoot
    • ook als CNG en elektrische motor
    • dieselmotoren met AdBlue
    • 8 traps automatische versnellingsbak
    • 7% minder verbruik (diesel)
    • sterk en krachtig koppel
    • voor zwaardere motorhomemodellen met Euro VI motor
    • GPS Touch Naviceiver
    • meer dan 2000 servicecentra in heel Europa

Contra motor

    • duurder dan de Franse motormerken
    • maakt minder km dan Mercedes motoren
    • betrouwbaarheid niet altijd gekend
    • ontwikkeld in 2016, op de markt vanaf 2018
    • slechts 12 maanden garantie zonder beperking op kilometerstand
    • nog motoren zonder AdBlue technolgie
    • slechts 3 jaar garantie op doorroesten
Iveco Daily motoren 2020 met Adblue technologie
Iveco Daily motoren 2020 met Adblue technologie
Iveco Daily motoren 2020 zonder AdBlue technologie
Iveco Daily motoren 2020 zonder AdBlue technologie

Productieland

Italië Turijn – Industrial Vehicle Corporation is onderdeel van CNH Industrial, 17 fabrieken die instaan voor 200.000 voertuigen/jaar. Werkt samen met Renault.

Garanties motor

12 maanden garantie zonder beperking op kilometerstand. Beschikbaarheid van vervangende onderdelen tot 10 jaar na de bouw v/e model. Levering binnen 24u van elk onderdeel in elk land.

Onderhoudsbeurt

Om de 50.000 km

Garanties op doorroesten

3 jaar op doorroesten

Voetnoot – laatste update 18/02/21

  • *Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in Newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm bij 1400 tr/min). Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
  • *Euronormen: alle NIEUWE modellen vanaf 09/2019 moeten ten minste zijn voorzien van motoren die voldoet aan de Euro 6d-Temp of Euro VI norm. De 6-D Temp norm kan ook aangeduid worden als OBD-norm (PSA group) en = euronorm 6.2. Vanaf 2021 gelden de Euro 6 D en Euro VI D normen. Later daarop zal Euro 7 volgen.
  • *Brandstof verbruik zijn GEEN exacte cijfers maar algemene cijfers, en meestal gebaseerd op een (gewone) bestelwagenmodel – verbruik stadscyclus. Het exacte verbruik zal uiteindelijk per campermodel en uitvoering verschillend zijn: min. + 2 l/100 km dan de weergegevens cijfers.
  • *Adblue: algemeen wordt gerekend op een verbruik van 1,5-2 l/1000 km. Met een tank van 15 l Adblue kun je dus +/- 7500 km rijden (of meer) – de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet stikstofoxide (NOX) om in stikstof (N2) en water (H2O), zonder daarbij ongewenste secundaire emissies te creëren. Het conversieproces gebruikt een synthetische, waterige ureumoplossing, AdBlue genaamd (ISO 22241-1/FROM 32), die wordt opgeslagen in een apart reservoir.
  • * Cilinderinhoud wordt uitgedrukt in cc (= cm³)(2000 cc = 2 liter). Hoe hoger een cilinderinhoud v/e motor, hoe krachtiger en meer kW’s de motor kan leveren, bijgevolg zal ook zijn verbruik (in principe) daardoor toenemen.
  • *CO2-uitstoot- zijn algemene waarden bij benadering, vaak worden ze opgegeven met van/tot, bijv. 210-280. Uitgedrukt in gram/kilometer.
    NEDC = oude meetnorm nog gehanteerd tot 2020.
    WLTP = nieuwe norm sinds 09/2017 met nieuwe meettechnieken onder werkelijke rij-omstandigheden, deze ligt gemiddeld 5 tot 20 gram hoger dan de oude NEDC norm.
  • De opgegeven verbruiks- en emissiewaarden worden gemeten volgens de wettelijk opgelegde procedures. Sinds 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al goedgekeurd volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), een realistischere testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te meten. Vanaf 1 /09/2018 vervangt de WLTP geleidelijk aan de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). Door de realistischere testomstandigheden liggen de verbruiks- en CO2-cijfers gemeten volgens de WLTP-cyclus in veel gevallen hoger dan de waarden gemeten volgens de NEDC-cyclus.
  • *kW/PK – de kracht van een motor wordt uitgedrukt in Kilowatt, en tussen haakjes de oude paardenkracht of PK waarde.
  • *cijfers van het aantal modellen of percentages zijn gebaseerd op Camperland data op basis van modellen gepresenteerd vanaf 10/2019 voor modeljaar 2020 door middel van externe bronnen.
  • *Topsnelheid, zijn cijfers voor bestelwagenmodellen. Dit zal sowieso verschillen met je campermodel. 
  • Eindwaardering in %: berekening op basis van zoveel mogelijk parameters: cc, koppel, KW, CO2 uitstoot, verbruik; garantie motor, roest, lak; interval onderhoud, aanbod in aantal versnellingen, automaat, 4×4; inhoud brandstof en Adblue tank; gemiddelde van review waarden zoals betrouwbaarheid, reputatie van het merk, … Er wordt GEEN rekening gehouden met gewicht of prijs v/d motor.
  • Bijkomende uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en aerodynamica wijzigen en kunnen, naast
    weers- en verkeersomstandigheden en de individuele rijstijl, impact hebben op het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de CO2-emissies en de kilometerstand van een voertuig.
  • Motorvermogen en laadvermogen op grotere hoogten: het motorvermogen neemt onvermijdelijk af naarmate de hoogte toeneemt. Bij 1.000 meter boven de zeespiegel en voor elke bijkomende 1.000 meter dient u het laadvermogen van de het hele voertuig + aanhangwagen met 10% te reduceren (maximaal aanhangwagengewicht + maximaal toegelaten massa van het sleepvoertuig).
  • *Camperland kan de juistheid van de informatie niet garanderen en kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventuele foutieve gepubliceerde data en eventuele gevolgen.

Een reactie achterlaten