
Eura Mobil is een Duitse camperbouwer in de groep van Trigano die reeds hun 60e verjaardag konden vieren. Binnen deze groep produceren zij de meer luxueuze campers zoals de nieuwe Contura. De dubbele vloer, de elektrische geregelde aftap zijn standaard op alle modellen.
Het merk dat in 2002 Karmann overnam, werd in 2005 zelf overgenomen door de Trigano groep. Een Duits campermerk in de handen van een financiële Franse groep. Ook de Forster low-budget campers behoren tot deze groep.
2023
Nieuwe Profile modellen met 2 verschillende plattegronden: de Profila T 726 EF en Profila T 726 QF. Beide modellen op een chassis van Mercedes-Benz met een lengte van 7.5 meter. Beide indelingen zijn voorzien van een face-to-face zitgroep , zodat niets een gezellig samenzijn met maximaal 7 personen in de weg staat. EF voor de uitvoering met enkele bedden, QF voor een queensbed indeling. ALDE warmwaterverwarming, AL-KO verlaagd frame en 10 jaar lekgarantie.
2022
Ook bij Euro Mobil zien we net zoals bij Autostar en Mobilvetta 3 nieuwe VAN modellen verschijnen:
- V 595 HB met een klassiek dwarsbed en 5.99 meter lang
- V 635 HB met achterin een hefbed dat omhoog kan gebracht worden om een grote garageruimte vrij te maken
- V 635 EB met enkele bedden in een buscamper van 6.36 meter
2021
Door vier nieuwe gedeeltelijk geïntegreerde voertuigen voor de Contura-lijn op het Mercedes Sprinter-chassis te lanceren, streeft Eura Mobil naar de mobiele luxeklasse.
Voorwielaandrijving en AL-KO low-frame chassis zorgen voor nauwkeurige en comfortabele wegprestaties. Talrijke optionele rijhulpsystemen, hoogwaardige meubels en een lange lijst van optionele extra’s onderstrepen het premium gehalte van de nieuwe half-geïntegreerde voertuigen van Eura Mobil.
Bovendien wordt de Integra Line uitgebreid met een nieuwe lay-out met een totale lengte van 7m: de 660EB. Dit volledig geïntegreerde voertuig legt de nadruk op slaapcomfort voor lange mensen met een eenpersoonsbedden van elk 2 m.
2020
Voor het modeljaar komen ze meer 2 nieuwe modellen waarbij het grote U-vormige salon opvalt bij de Integra Line 650 HS.
Als nieuwe half-integraal is er de RS 720 QF die gebaseerd is op het superieure Integra model 760 HS met een centraal bed en een face-to-face zithoek.
Het vlaggenschip, de Contura is er nu standaard met een dubbele bodem en wordt het model standaard aangeboden met de Mercedes Sprinter en het kwalitatieve AL-KO chassis.
Dit merk biedt met zijn Eura Mobil Sealed Structure - 10 jaar garantie op waterdichtheid
Duitse constructie met 10 jaar garantie
Dit merk biedt met zijn Eura Mobil Sealed Structure – 10 jaar garantie op waterdichtheid. Zijn carrosserie gemaakt in composietmateriaal op basis van glasvezels, gelijmd – en niet geschroefd – volgens een technologie afgeleid van luchtvaart, belooft een lange levensduur en licht van gewicht. Alle modellen zijn gebouwd op verwarmde dubbele vloeren.
Eura Mobil gebruikt deze mix van twee industriële kleefstoffen voor optimale efficiëntie en om wintergebruik te garanderen. De nieuwe gebruikte vloertechnieken zorgden voor een gewichtsbesparing van 25 tot 50 kg per voertuig.
Geschiedenis begint in 1959
Eura Mobil werd in 1959 opgericht en hield zich bezig met het bouwen van Zegencaravans. Tien jaar later veranderde de naam in Eura Caravans.
1983
Het was 1983 toen de naam nog eens wijzigde en de eerste Eura Mobil campers werden ontwikkeld. Dertien jaar later startte men met de bouw van het eerste integraal model.
1999
Bij zijn 40ste verjaardag in 1999 bouwde Eura Mobil meer dan 1500 voertuigen per jaar.
2000
Een jaar later in 2000, bouwde men een extra productiehal en kon men de productie verdubbelen tot 3000 campers per jaar. In datzelfde jaar 2000 nam Eura Mobil het merk woonbus merk Karmann over wat de totale productie op 16.800 stuks bracht per jaar.
2004
In 2004 startte men met de bouw van low-profile campers met de productie van de Profila half-integralen op een chassis van Ford.
2005
Eura Mobil trad in 2005 toe onder de vleugels van de grote Franse Trigano groep. Eura Mobil blijft zijn eigenheid trouw met de bouw van grote, luxueuze campers.
2010
In 2010 bouwen ze met de Integra een camper van de A-klasse.
2016
In 2016 wordt de garantie van hun campers opgetrokken tot 10 jaar op waterdichtheid.
De volledige geschiedenis kun je nalezen op – https://www.euramobil.de/en/eura-mobil-world/company/
Behaalde awards
In 2012 worden hun 2 modellen Terrestra A en Profila T, gekozen tot campers van het jaar door het Duitse magazine Pro Mobil.
Fabriek(en) 100% Made in Germany
Eura Mobil GmbH – campers worden o.a. gebouwd in het Duitse Sprendlingen. Elke motorhome die door Eura Mobil wordt vervaardigd is ook effectief gemaakt in deze fabriek in Duitsland. In tegenstelling tot andere fabrikanten zijn er geen vestigingen in bijvoorbeeld Slovenië of Polen. Dat betekent dat je dus een motorhome krijgt die echt helemaal “Made in Germany” is.
In 2019 bouwde ze er een nieuwe showroom bij het kantoor en de fabriek. Aan de fabriek is een camperplaats voorzien om te overnachten voor maximaal 25 campers. De Eura Mobil en Karmann fabriek is te bezichtigen op afspraak. Elke morgen start daar om 09.00 uur een rondleiding wat afgesloten wordt met koffie en broodjes – zie op https://www.euramobil.de/en/eura-mobil-world/explore-eura-mobil/factory-tours/
De buscampers van de Trigano groep waaronder deze van Eura Mobil worden gecentraliseerd gebouwd in de nieuwe opgerichte Italiaanse fabriek in Val di Sangro.
Fotogallerij
Website

Dealers, concessiehouders, handelaars en verkooppunten van Eura Mobil vans en motorhomes (wohnmobile)
(Trigano groep)(subgroep Eura Mobil)
(submerken o.a. Forster (lowcost model) en Karmann Mobil (VANS)
Eura Mobil VANS en motorhomes
Beter
- Op en top Duits
- Degelijke afwerking
- Eigen stijl en interieur
- 10 jaar op waterdichtheid of 150.000 km
- 100% houtvrij
- Dubbele bodem (vorstvrij)
- # Merken motoren
Minder
- Beperkt # modellen
- Opletten met belading bij sommige modellen
- Stevige prijs
- Beperkte dealerskeuze
- 3 jaar garantie op meubelen die extra zijn verstevigd met alu profielen
- 100% Made in Germany
- alle modellen met dubbele (vorstvrije) bodem
- carrosserieën van glasvezelversterkte kunststof (GVK) met houtvrije wanden
Sealed Structure – 100 % houtvrij. Versterkte bodemplaat met XPS, aluminium profielen, houtvrije GFK binnenwanden, 35 mm isolatie. XPS, GFK, PU (PUR) – schuim.