
2025
De S serie is een serie van compacte halfintegralen, met 2,10 meter breedte en 6.60 m lengte. Nieuw voor modeljaar 2025 is de S695 met een Frans bed op Ford met 130 of 165 PK.
Bij de VANS is er het nieuwe F&S model hetgeen staat voor Family en Sport. Het 5.99 meter model staat op een Fiat Ducato 140 PK en heeft en dakbed als standaard. De zithoek wordt aangeduid als een Smart Lounge en biedt inderdaad veel ruimte.
De populaire Chausson 660 is aangepast op 6.99 meter op Ford Transit met een maxi salon. Verkrijgbaarop 130 of 165 PK.
De X-serie werd nog maar eens voorzien van een nieuwe meubilairstijl Lloyd genaamd.
2023
Dochteronderneming Trigano ziet vanwege deze opleveringsproblemen in 2023 af van nieuwe plattegrond varianten en zet in op kwaliteit in plaats van kwantiteit. De focus ligt op de verfijning en productoptimalisatie van bestaande modellen zoals de nieuwe lijnen Sport Line en Titanium Premium. Dit geldt voor de twee slimline-modellen S 14 en S 697 GA-Sport Line op de Ford Transit, die te herkennen zijn aan hun matgrijze lak en worden geleverd met een uitgebreid uitgebreide standaarduitrusting.
De Titanium Ultimate is er in 2023 in 6 verschillende halfintegralen met standaard een uitgebreide uitrusting. Typerend is de Ford Transit 2.0 liter standaard met 130 PK en in optie te verkrijgen in een 170 PK versie met een 6 traps automaat. Lichtmetalen velgen, een luifel, een zonnepaneel, gastoevoer aan de buitenkant, een douchekop, een schoenrek, buitenzijwanden in donkergrijs gelakt polyester. Verwarmde, verlichte opbergruimtes met sjorhaken, stopcontacten 12 en 230 V en 2 toegangsdeuren tot de garage en een mooi panoramisch dak – https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2023/chausson-titanium-ultimate-serie-2023-keuze-uit-6-halfintegralen-vanaf-6-40-m-op-ford/
Chausson kiest bij zijn van of busjes modellen voor de moderne en sportieve Sport Line uitvoering op basis van de Fiat Ducato met standaard een 140 pk motor. De serie en uitvoering is beperkt tot 3 modellen: de V594 van 5 meter 99 die er ook is in een Max uitvoering (met dezelfde afmeting), beide modellen met een dwarsbed, en de grotere V690 van 6.36 meter met een hefbed achterin zodat er ruimte is voor een grote garage waardoor je gemakkelijk 2 fietsen kan inladen – https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2023/chausson-brengt-sport-line-serie-vans-uit-met-3-modellen-op-fiat-met-140-pk-voor-modeljaar-2023/
2022
In de Trigano groep komt Challenger en Chausson samen met een nieuw model op de markt met 4 zit- en slaapplaatsen in een camper van 6,99 meter, maar vooral met een grote maxi-lounge aan de voorkant. De Challenger 240 Open Edition heet bij Chausson 660 Exclusive Line. Het gaat dus om twee dezelfde modellen met een Ford chassis en voorzien van een 170 PK sterk Ford motor met een 6-traps automaat. De basisversie zal in Frankrijk aangeboden worden voor net geen zestigduizend €. Het grote XL salon in L-vorm is pas mogelijk geworden op 7 meter dankzij het (hoofd)hefbed in het plafond en het weglaten van bijv. een groot bed.
2021
Op de Chausson stand vier nieuwe gedeeltelijk geïntegreerde voertuigen en een nieuwe camper. De twee gedeeltelijk geïntegreerde voertuigen 648 en 788 worden elk geleverd met een bed van queen-formaat aan de achterzijde. In de gedeeltelijk geïntegreerde 777 GA slaap je in eenpersoonsbedden, terwijl de 644 voorzien van transversale (dwars)bed in de achterzijde. Alle vier de lay-outs zijn beschikbaar op basis van de Ford Transit of Fiat Ducato.
Met een lengte van 6,36 m biedt de buscamper V690 een groot, verstelbaar hefbed aan de achterzijde, waaronder veel bergruimte opent met aluminium roostervloer en sjorringen voor fietsen of zelfs een motorfiets.
Challenger 268 = Chausson 648: 7 meter, aparte douche en toilet volledig gescheiden van elkaar, centraal bed
Challenger 328 = Chausson 788: met 7,2 met twintig cm langer dan de vorige, met een centraal bed, en met een doorlopende toilet en doucheblok die van elkaar zijn gescheiden
Challenger 337 GA = Chausson 777 GA: de GA heeft twee enkele bedden en lijkt voor het overige als plattegrond op de Challenger 328
2020
Winterisolatie klasse 3 op alle modellen
Voor het eerst te zien op het Salon van Dusseldorf, de dubbele lavabo of Smartsuite. De Fransen noemen het de uitvinding van het jaar. Deze dubbele lavabo voorzien van een grote XXL spiegel, kan je zowel bij Chausson en Challenger terugvinden.
Hun Chausson Titanium 640 is met zijn maxi salon het meest succesvolle verkochte model in Europa. Daarnaast in het aanbod de Titanium 720, Titanium 708, Titanium 768XLB en Titanium 767GA.
Alle nieuwe modellen van 2020 van Chausson voldoen nu aan de klasse 3 norm.
Chausson & Challenger zijn Franse zussen van elkaar
Challenger en Chausson zijn zussen van elkaar. Bepaalde modellen zijn in feite dezelfde camper:
Challenger Graphite = Chausson Titanium
Challenger 338 = Chausson 778
Challenger 180 = Chausson 520
Uitvinder van de dubbele lavabo indeling

Geen gas maar Truma Combi D dieselverwarmig
Challenger en Chausson installeren in al hun nieuwe modellen geen Truma verwarmingssyteem op gas maar op diesel (uit de dieseltank). Dit levert verschillende voordelen op:
- je moet niet achter gasflessen zoeken en/of ze vervangen
- gewichtsbesparing – 3 gasflessen van 13 kg wegen al gauw 52 kg
- onpraktisch: in de winter doe je gemiddeld slechts 3 tot 4 dagen met een gasfles
- geen gasfles vervangen in het midden van de nacht
- geen problemen met niet-compartibele aansluitingen
- besparen op verbruik: verwarming op brandstof op vol vermogen verbruikt maximaal 0,5 l/uur (diesel is wel duurder dan gas)
- diesel is gemakkelijker te vinden en te tanken dan gas
- peilmeter op het dashboard duid aan wanneer je moet tanken
- de koelkast en het gasvuur gebruiken wel nog steeds gas
Geschiedenis
Het begon in 1903
Société des usines Chausson werd in 1903 opgericht als “Ateliers Chausson Frères” door twee broers genaamd Jules en Gaston Chausson. Het doel van de Franse autofabrikant was gericht op de productie van metalen componenten zoals radiatoren en andere koelcomponenten, tanks en buizen voor gebruik in motoren. In 1940 produceerde de fabriek onderdelen voor Dewoitine D.520- jachtvliegtuigen.
1942 tot 1959
Na de oprichting van “Autocars Chausson” in 1942 worden er voornamelijk bussen geproduceerd. In de jaren 50 leverde Chausson honderden bussen aan de stad Parijs. Tijdens de WO II worden Renault en Peugeot aandeelhouders en produceren ze onderdelen voor hun auto’s, de bussen worden een onderdeel van Saviem.
1960 – 1970
In deze jaren produceerde het bedrijf ook kleinere volumes van coupés zoals de Renault Floride en Caravelle, de Opel GT en de Citroën SM.
De activiteit bereikte een hoogtepunt in de jaren 70, toen het bedrijf ongeveer 15.000 mensen in dienst had en fabrieken had in Asnières-sur-Seine, Gennevilliers, Meudon, Reims, Creil, Maubeuge en Laval.
1980
Het merkt begint voor het eerst met de productie van bestelwagens. Op het autosalon van Parijs wordt de Odyssee 4000 voorgesteld.
1984
Bouw van het eerste alkoof model de Acapulco 44 en 56.

1990
Door de crisis in de automobielsector werd Chausson verplicht haar schuldeisers gerechtelijke bescherming te vragen. Er volgt een grote herstructurering en er gingen 2.549 banen verloren. De laatste productiefaciliteit in Gennevilliers, werd er in 2000 gesloten.
Er wordt een nieuw bedrijf opgericht, “CHAUSSON campers” waarin de Trigano groep nog 49% van het aandelen heeft.
1994
De zaken gaan goed. Trigano verwerft terug 100% van het bedrijf dan nu “Motorhomes CHAUSSON” heet.
Vandaag
Chausson is een vooraanstaand en betrouwbaar Frans merk van recreatievoertuigen. Chausson ontwerpt en bouwt al meer dan 30 jaar campers en biedt een toegankelijk en betrouwbaar gamma dat beschikt over nuttige technologische voorzieningen. Chausson speelt in op de wensen van de consument en biedt meerdere complete gamma’s die op maat gesneden zijn van de behoeften van iedereen…
Dit merk biedt zijn modellen aan, telkens met de keuze uit een chassis en motor van Fiat Ducato of van Ford Transit.
Fabrieken, productie
Chausson campers worden geproduceert in het Franse Tournon-sur-Rhône, departement 07 in de Ardèche, tussen Lyon en Valence. In het hart van de wijngaarden van de Rhône-vallei worden jaarlijks ongeveer 7000 motorhomes geproduceerde op in een fabriek met een oppervlakte gelijk aan 33 voetbalvelden.
Chausson behoort tot de Trigano VDL groep, een dochteronderneming van de grote Trigano groep.
TRIGANO VDL, Chausson Motorhomes
CS 69003
07302 Tournon-sur-Rhône
Tel. (33) 04 75 07 55 00
E-mail: contact @ chausson.tm.fr
Het heeft een netwerk van 165 distributeurs in 15 verschillende landen, vnl. in Europa.
2018
Chausson is de eerste die met het face-to-face indeling idee komt: een woonkamer met twee tegenover elkaar geplaatste zitbanken waardoor er meer ruimte ontstaat en de camper binnenin groter lijkt dan het is. Later in 2019 zijn er vele merken die dit idee in hun campermodellen overnemen.
Foto's
Fotogallerij
Dealers, concessiehouders, handelaars en distributeurs van Chausson camper vans (fourgons) en motorhomes
(Trigano groep)
(zustermerk van Challenger met gelijkaardige modellen maar met andere modellenbenamingen)
Beoordeling van het Franse merk Chausson
Chausson

PRO
- Prijs/kwaliteit
- Ruim aanbod camper types en modellen
- Extra opties en pakketten
- Frans ontwerp en design
- Nieuwe ontwerpen en ideeën
- Ruim netwerk dealers
- 7 jaar garantie (waterdichtheid)
- Isolatie klasse 3 norm
- Hoger verkoopcijfers
- Mooie acties en kortingen
CONTRA
- Klachten en kinderziektes na aflevering
- Details en kwaliteit i/d afwerking
- Kwaliteit siliconenafdichting
- Modellen Chausson = Challenger
- Opletten met belading bij integraal modellen op 3.5 T
Isolatie Chausson (half-) integralen
- © I.R.P. – Insulation, Restistance en Protection met XPS dikke isolatiewanden 55 mm.
- alles gelijmd
- maakt gebruik van XPS materiaal van STYROFOAM
- polyester laag beschermd tegen krassen.
- hoeken afgewerkt met alu-profiel
- vloeren polyester met 64 mm isolatie en houten en composiet wiggen
- Slim technologie bij alkoven en halfintegralen: dichtheid 35 mm met EPS-isolatie
- Klasse 3 – EN1646-1- isolatienorm bij alkoven en halfintegralen: bij een buitentemperatuur van -15°C moet de binnentemperatuur toenemen tot +20°C in minder dan 4 uur
- Standaard dubbele beglazing
- Nieuwe polyester kap bij sommige halfintegralen: beter geïsoleerd en afgedicht
