2025
Het Franse Challenger lanceert voor modeljaar 2025 een nieuw logo. In het logo herkennen we de C van het merk in een symbolisch open venster pictogram die een nieuwe wereld voor de camperaars moet doen opengaan. In het venster zien we de 2 roodkleurige LL ‘s uit de merknaam Challenger.
De modellen 2025 zijn samengesteld uit modellen op de nieuwe Fiat Ducato of de nieuwe Ford Transit (en dit geldt tevens voor het zustermodel Chausson)
-
- 6 vans
- 3 S compacte halfintegralen
- 8 halfintegralen
- 2 modellen X-edition
- 3 alkoven
- 2 A-Class integralen
2024
Geen grote veranderingen behalve in de benamingen voor de uitvoeringsniveau’s. De Renault Master verdwijnt bijna volledig behalve de twee nieuwe Etape Edition modellen ten nadele van modellen op Ford Transit en de Fiat Ducato die weer helemaal terug is. Zeer lichte prijsstijgingen tegenover vorig seizoen. De X250 wordt opnieuw ge-herlanceerd waarvan de identieke model bij zusterbedrijf Chausson als Exclusive Line op de markt staat.
2023
Voor modeljaar 2023 komt Challenger uit met een update van enkele slimme modellen zoals ze het zelf noemen. Het gaat om smalle halfintegralen met de breedte van een buscamper. In 2020-21 noemden we dat nog de compacte camper. De S194 is het instapmodel geschikt voor z’n tweetjes (voor een koppel). Naast het chassis van Ford met de 130 PK motor heeft het model een goede instapprijs vanaf 53.900 € (08.2022). Vandaar de benaming Start Edition. Daarnaast is er ook een Road Edition en bijzondere Sport Edition.
Met twee smalle halfintegralen en twee bestelwagens in de speciale sporteditie zet Challenger in het seizoen 2023 zijn offensief voort in het segment van de compacte campers. De slechts 2.10 meter brede halfintegralen van de Ford Transit, die volledig matgrijs zijn uitgevoerd, springen meteen in het oog door hun dynamische design. Ook de compacte afmetingen van 5.99 meter voor de S 194 en 6.59 meter voor de S 217 Sport Edition voldoen aan de sportieve eisen.
Het markante exterieurdesign met zwarte sierstrips, zwarte aluminium velgen en ruiten, zwart afgewerkte serviceluiken en deuren wordt onderstreept door de edition-uitrusting: 170 pk motorisering, automatische transmissie, speciale bekleding en decoratieve elementen met het “S” Edition-logo verwijzen aan de dynamische rijeigenschappen en optisch op de nieuwe specialemodellen.
Bij de Vans op basis van Fiat Ducato is het opvallende exterieurdecor de meest opvallende verwijzing naar de bijzondere modellen V114, V 114 Max en V 210. Qua innerlijke waarden gooien de Sport Edition Vans de bekende Road Edition automaat en de gelijkspel black-out in de balans.
2022
In de Trigano groep komt Challenger en Chausson samen met een nieuw model op de markt met 4 zit- en slaapplaatsen in een camper van 6,99 meter, maar vooral met een grote maxi-lounge aan de voorkant. De Challenger 240 Open Edition heet bij Chausson 660 Exclusive Line. Het gaat dus om twee dezelfde modellen met een Ford chassis en voorzien van een 170 PK sterk Ford motor met een 6-traps automaat. De basisversie zal in Frankrijk aangeboden worden voor net geen zestigduizend €. Het grote XL salon in L-vorm is pas mogelijk geworden op 7 meter dankzij het (hoofd)hefbed in het plafond en het weglaten van bijv. een groot bed.
2021
Het Franse merk Challenger van de Trigano Groep presenteert ook twee nieuwe lay-outs op een Ford Transit chassis met ongeveer 7,20 m totale lengte: de Graphite 377 GA en de Graphite 328 GA.
De Graphite 337 GA kenmerkt zich door de combinatie van twee eenpersoonsbedden van 1,90 m met een ruime badkamer.
In de Challenger Graphite 328 GA zit een 1,60 m breed, in hoogte verstelbaar queen-formaat-sized bed aan de achterzijde en is gemakkelijk bereikbaar van beide kanten. Er is ook een ruime badkamer voor deze. In het middelste deel van beide modellen bevinden zich de keukenette en de 140 liter koelkast. Aan de voorzijde van dit is de zitgelegenheid waarboven een andere slaapplaats voor twee kan elektrisch worden verlaagd van het plafond.
Challenger 268 = Chausson 648: 7 meter, aparte douche en toilet volledig gescheiden van elkaar, centraal bed
Challenger 328 = Chausson 788: met 7,2 met twintig cm langer dan de vorige, met een centraal bed, en met een doorlopende toilet en doucheblok die van elkaar zijn gescheiden
Challenger 337 GA = Chausson 777 GA: de GA heeft twee enkele bedden en lijkt voor het overige als plattegrond op de Challenger 328
2020
Naar aanleiding van zijn 30é verjaardag lanceert Challenger de VAN versie Anniversary Road Edition voor al zijn V modellen, die wordt in Frankrijk aan dezelfde prijs verkocht als de gewone V114 (42.990 €) maar dan met 5000 € aan gratis opties waaronder een 140 pk motor ipv de 120 pk versie. Je kan dit model vinder op Camperland onder de modellen van Chausson.
Zie deze video
Geen gas maar Truma Combi D dieselverwarmig
Challenger en Chausson installeren in al hun nieuwe modellen geen Truma verwarmingssyteem op gas maar op diesel (uit de dieseltank). Dit levert verschillende voordelen op:
- je moet niet achter gasflessen zoeken en/of ze vervangen
- gewichtsbesparing – 3 gasflessen van 13 kg wegen al gauw 52 kg
- onpraktisch: in de winter doe je gemiddeld slechts 3 tot 4 dagen met een gasfles
- geen gasfles vervangen in het midden van de nacht
- geen problemen met niet-compartibele aansluitingen
- besparen op verbruik: verwarming op brandstof op vol vermogen verbruikt maximaal 0,5 l/uur (diesel is wel duurder dan gas)
- diesel is gemakkelijker te vinden en te tanken dan gas
- peilmeter op het dashboard duid aan wanneer je moet tanken
- de koelkast en het gasvuur gebruiken wel nog steeds gas
Filosofie
Het Franse Challenger werkt vanuit de filosofie dat een goed uitgeruste camper niet duur hoeft te zijn. Zoals zij zelf stellen moet een camper een privilege zijn voor iedereen. Of u nu een beginnende camperbezitter bent of al jarenlange ervaring heeft met het caravanleven, bij deze camping-car bouwer vindt u de camper die bij u past zegt de fabrikant!
Dit zou komen omdat Challenger een zeer goede uitrusting-prijsverhouding heeft zonder dat essentiële functies worden opgeofferd. Het merk biedt modellen aan in alle genres: woonbus (vans), alkoof, semi- en integraal modellen.
Garantie: 7 jaar algemeen.
Challenger en Chausson zijn zussen van elkaar.
Bepaalde modellen zijn in feite dezelfde camper:
Challenger Graphite = Chausson Titanium
Challenger 338 = Chausson 778
Challenger 180 = Chausson 520
Challenger is uitzonderlijk in die zin dat het zijn modellen uitbrengt op een chassis van zowel Ford als Fiat. Het is aan de consument om te kiezen. Vooral de 170 PK sterke motor van Ford met zijn automaat is een favoriet bij de Belgen.
2019
Voor het eerst te zien op het Salon van Dusseldorf, de dubbele lavabo of Smartsuite. De Fransen noemen het de uitvinding van het jaar. Deze dubbele lavabo kan je zowel bij Chausson 778 Premium en Challenger 338 Premium terugvinden.
Challenger heeft zijn modellenaanbod verkleind en éénvoudiger gemaakt met 2 uitvoeringsniveau’s: Premium en VIP. Er is een nieuwe interieur Orfeo beschikbaar. Hun welbekende SmartLounge en Face-to-face zithoek blijft aanwezig in de modellen.
Bij de Van modellen kan je kiezen voor een Maxicab, een verhoogde cabine of voor de Panoramic View met en Premium pakket.
De kleinste half-integraal Challenger 180 is slechts 6 meter lang
Alle nieuwe modellen van 2020 van Challenger voldoen nu aan de klasse 3 norm.
Fabrieken
Trigano VDL is een dochteronderneming van Trigano, de belangrijkste productielocatie in Tournon-sur-Rhône (Ardèche) is een van de grootste in Europa, heeft een oppervlakte van 200.000 m en biedt werk aan meer dan 600 mensen. Zowel modellen van Challenger als van Chausson worden in deze fabriek gebouwd.
Corona 2020
De Franse fabrieken van Challenger werden het zwaarst getroffen: de fabriek in Tournon werd gesloten van 17 maart tot 11 mei.
Challenger is een onderdeel van de Trigano VDL groep, een dochteronderneming van Trigano.
TRIGANO VDL, Chausson Motorhomes
CS 69003
07302 Tournon-sur-Rhône
Tel. (33) 04 75 07 55 00
E-mail: contact @ chausson.tm.fr
Het heeft een netwerk van 165 distributeurs in 15 verschillende landen, vnl. in Europa.
Foto's
Fotogallerij
Dealers, concessiehouders en distributeurs van Challenger camper vans (fourgons) en (profilés) motorhomes
(Trigano groep)
(zustermerk van Chausson met gelijkaardige modellen maar andere modellenbenamingen)
kwaliteitslabel camperland 2021
kwaliteitslabel camperland 2023
Challenger VANS en motorhomes
Beter
- Op en top 100% Frans
- Prijs/kwaliteit
- Alle # type campers
- Groot aanbod # modellen
- Modellen bijna altijd keuze uit Fiat of Ford
- Klasse 3 isolatie !
- 7j. garantie op waterdichtheid
- Minder kinderziekten dan Chausson
- Betere detailafwerking (siliconen) dan Chausson
Minder
- Opletten met belading bij sommige modellen
- Keuze kwaliteit van materialen
- Modellen Challenger = Chausson
- Beperkt aantal dealers BE
- Weinig keuze integralen
- Minder kortingen dan Chausson
- Verwarrende modelbenamingen Challenger/Chausson
Challenger (half-) integralen
- polyester in dak, vloer en zijwanden
- vloerdikte 64 mm
- IRP-structuur
- Klasse 3 isolatie
- Dubbelglas ramen
- © I.R.P. – Insulation, Restistance en Protection met XPS dikke isolatiewanden 50 tot 55 mm
- alles gelijmd
- maakt gebruik van XPS materiaal van STYROFOAM
- polyester laag beschermd tegen krassen.
- hoeken afgewerkt met alu-profiel
- vloeren polyester met 64 mm isolatie en houten en composiet wiggen
- Slim technologie bij alkoven en halfintegralen: dichtheid 35 mm met EPS-isolatie
- Klasse 3 – EN1646-1- isolatienorm bij alkoven en halfintegralen: bij een buitentemperatuur van -15°C moet de binnentemperatuur toenemen tot +20°C in minder dan 4 uur
- Standaard dubbele beglazing
- Nieuwe polyester kap bij sommige halfintegralen: beter geïsoleerd en afgedicht
Doorsnede van de IRP structuur bij campermerk Challenger, modeljaar 2019